Hoppa till innehåll

Foto

Hur går det?

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
29 replies to this topic

#21 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 25 april 2005 - 15:11

QUOTE (Johanem @ Apr 25 2005, 14:59 )
Kryddan: Du blev ju i alla fall Bäst av BOB  wub.gif

I know *stolt* :-D
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#22 SpeedFreek

SpeedFreek

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 Inlägg:

Postad 25 april 2005 - 18:42

Jag var på blixtvisit på RTO och tog lite bilder på godisbrädet... ph34r.gif
I övrigt kan jag bara säga att jag var enormt imponerad av de lyxiga lokalerna. wub.gif
Nästa gång kanske jag åker med, Stockholm var ju faktiskt nästan mysigt... blush.gif
/Pär

#23 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 26 april 2005 - 12:12

Jahapp. kansjke dags att skriva en liten rapport då.

En del tyckte att jag hade en magifas som var på gränsen till för hård (10 PD), och jag före turneringen böjd att hålla med. Många hävdar att magi är opålitlig, men om man skall titta på vad den åstadkom denna turnering så har de helt fel. Den var ytterst stabil, när något kunde gå fel så gjorde det det.

Första matchen mötte jag en mardrömsmotståndare. En OK-armé med 2 scrolls och hellheart. Alltså en snabb, fear-causande armé med fruktansvärt hårt magiskydd.
Dock var min motståndare inte särskilt erfaren (hade aldrig spelat med armén, och som jag förstod det hade han knappt spelat alls med 6 ed-reglerna)
Under deployment hamnade alla hans farligheter långt ut på hans högra kant där de långsamt knallade framåt "påhejade" av ambushande herd och furies som marchblockade medan resten av armén slogs sönder och samman på vänstra flanken och jag kunde förbereda ett varmt mottagande av resten. Inte oväntat lyckades magin i början inte åstadkomma mycket med tanke på hans hellheart och 2 scrolls, men hans magi var däremot fruktansvärd.
Han kastade 2D6 S2-magin tre ggr, knockade en oskadd T4 W4 chariot med första, gav 4 wounds på min jätte med andra och avslutade med 3 wounds på mina hundar.
Dock, till slut var hans armé i alltför stor oordning och tyranten dog, samt jag skulle få in flankcharge på hans största ogreenhet med mina bestigors och rearcharge på hans näst största med vad som var kvar av jätten och hundarna. Han gav upp. (20-0)

Andra matchen var mot steffos imponerande råtthord. Just en sådan armé som jag anser vara rätt stil på skaven. Slaget blev mycket intressant. Till en början såg det mörkt ut när min magi som vanligt lyckas med ingenting (på två rundor använde steffo inte en enda dispel dice!) Försök att slå under sju och åtta med 3 tärningar, 10 med 4 tärningar, det är en konst jag tydligen behärskar till fullo.
Min jätte på vänstra flanken blev översköljd av råttor. Konfunderad över alla små saker som sprang runt benen på honom valde han att lägga sig och fundera över vad han borde göra åt saken, händelsevis lade han sig rätt över enheten. Minoriteten överlevande råttor sprang för livet och var borta när han beslutat sig för att äta upp dem och reste sig igen.
I centern var jag utnumrerad näranog 10:1 men en ambush gjorde rejäl skillnad. Hundarna visste som vanligt bättre var de borde komma in, vilket visade sig vara så långt bort från råttorna de kunde. Herdsen däremot var disciplineraade och orsakade jättelikt kaos när de rusade rätt in bland steffos råttblock.
Därefter ville steffos lönnmördargäng prova lyckan mot min bestigorenhet, men autobreakade givetvis och följande pursiut tog min bestigorenhet till en plats som gjord för en charge rätt in i sidan på första blocket, där nästa pursuit skulle leda in i nästa osv. I och med att andra linjen var vänd bakåt mot herdsen som kom in där så fanns heller ingen andravåg att sätta in mot mina framstormande enheter. Efter ytterligare något panic test kollapsade hela den sidan fullständigt. Ena herden tog sig ut, den andra fastande i en svärm och var inte klara med den förrän steffos generalsblock slog in i dem och drev överlevande av banan. Dock, segern var redan vunnen tack vare dem så de var ursäktade. (15-5)
Ett mycket trevligt slag och trevlig motståndare, som tyvärr fick avbrytas i förtid. Steffo fick min sportsmanshipnominering.

Match tre var mot en empirespelare med två fruktansvärt tunga knightenheter (12 pers vardera inner circle samt white wolfa, ena med grand master och andra med captain). Det var det första slaget jag fick igenom ett antal spells. Dock fick jag inte de viktigaste magierna, så hans generalsblock inner circle blev mycket svårstoppade. Eller nåja, de hamnade i en 25-mannaherd som jag lade unbreakable på. Där satt de.
Matchen spelades på en golfbana med fyra (!!) tvånivåers artillerikullar. Just kul utseeende när man möter en helblaster, två great cannons och två enheter handgunners.
Ambushen gick över förväntan, till och med några hundar tyckte att de skulle lyssna på var jag ville ha in dem. Dock gjorde skyttet (grapeshots är rent ut sagt FARLIGT!) att det mesta försvann eller panikade bort igen. Min stora hundenhet, en ambushande herd och två chariots smällde in i hans andra knightenhet, hundarna och herden i flanken. Enheten knäcktes givetvis och blev nedsprungen. (15-5)
Det här var jobbigaste motståndaren att spela mot. När det började gå dåligt blev han väldigt gnällig och han ifrågasatte regler flera ggr under matchen (om mina herds kan ambusha tex)
Jag övervägde att ge honom en nolla i sportsmanship men avstod.

Skriver de två sista slagen senare.

#24 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 26 april 2005 - 15:13

Fjärde matchen var också en empirespelare (liksom första matchen mot en RT-kille vad jag förstod?) med stort knightblock och en count på grip som skulle vinna slagen med något som gav dubbel combat res. Dock måtte han ha tänkt fel när han körde in dem i mina bestigors för att lönnmörda min lvl 4-magiker.
Givetvis lät jag min champion begå självmord (2 wounds, 4 combat res) vilket gjorde att jag fortfarande vann striden och han bröt. Det här slaget fick jag igenom en väldigt viktig ståstill-magi på hans stora knightblock. Den mindre knightenheten stod långt ute på min vänstra flank och vågade inte närma sig min jätte som stod centralt på min vänstra flank. Efter ambusen började den enheten tillsammans med hans handgunners jaga fem hundar som ansett det vara en bra plats att ambusha på.
En chariot höll andra flanken mot hans två enheter pistoliers vilket gjorde centern ganska välbefolkad.
Inne i centern gick det bra för mig, men matchen bröts ytterst abrupt. Efter att två av fyra strider avgjorts i close combat-fasen avbröts matchen innan de två kvarvarande striderna lösts och innan han tagit panic tests. Matchen slutade 15-5, men hade med största sannolikhet slutat 17-3 eller 20-0 om rundan spelats klart.

Det här är väl det enda jag skulle vilja kritisera med en annars allt igenom bra turnering. Som petrus själv sade så är det nog bra att i förväg informera om att matcherna bryts på sekunden då passet är slut, så att man i förväg vet att den timmen som är avsatt för att lotta de nya matcherna är helig.

Slutligen, sista matchen mot john scott. Bretonnias fruktansvärda lansar var jag mycket rädd för, med lång räckvidd, stor tyngd vad gäller US och ranker, samt mycekt svåra att ta combat res på med wounds. Här krävdes att min magifas skulle prestera väsentligt bättre än i tidigare matcher. Det gjorde den sannerligen inte.

Jag lyckades med det enorma konstsycket att i inte mindre än FYRA av fem magifaser miscasta kritiskt. I tre av faserna miscastade första magin, i den fjärde andra.
Samtliga fyra gångerna blev resultatet "magic phase ends"...
Första fasen fick jag igenom två av tre magier, varav en som han inte lyckades dispella. Den fick hans pegasryttare att ställa upp sig för att dö framför mina ograr och mina bestigors. So far so good. Men tyvärr det enda som var bra den dagen :/
Istället var det johns magifas som briljerade. Alla tre magikerna fick "father of thorns". Trots att jag brände min enda scroll och hade sex dispel dice fick han igenom två av tre (dvs de jag inte scrollade) father of thorns på mina furies, som poffade. Det i sin tur ledde till panic i mina ograr, som lyckas fly så kort (3) att de precis ställer sig och bockerar även mina bestigors från att ge sig på hans pegaser.
Istället fick jag sätta in min herd med en magiker där, vilken efteråt stod perfekt uppställd för att chargas av hans knights och tvingas fly undan. Trots två försök på ld 8 vägrar dem stanna och flyr till slut av bordet. Mina ograr är inte heller sugna på att vara med, och lyckades misslyckas med ett rally tests men stannar kvar på bordet, stannar rundan efter och rundan efter det flyr de återigen av panik pga den där förbaskat envisa herden som inte vill vända.
Ljusglimtarna i situationen var min stora hundenhet som lyckas få in en flankcharge på hans knights. Med flank, 3 ranker och outnumber mot flagga så leder jag med 4. Därtill får jag igenom min andra spell på hela slaget vilken gör att hans enhet inte får göra något i min eller hans runda. Ena rundan dödar mina hundar dessutom en knight. Han lyckas med båda break tests (på 3 resp 4) sad.gif
På andra flanken knäcker min chariot och en ambushande herd i rear en av hans lansar, och terror från jätten får ytterligare en (han har tre på den sidan) att sticka. Dock lyckas jag inte nå ifatt dem efteråt och de kommer tillbaka en senare runda sad.gif
Jag gör några småmissar och tappar miniherden "i onödan" i två rundor. Hans pegasriddare vänder om och plockar en kära medan knightsen tar en annan. Till slut har jag enbart ca 1000p trupper kvar på brädet, utan att ha tagit mer än ett par hundra av john, vilket ger honom en klar 15-5. Matchen var väldigt spännande och böljade med ett flertal kritiska tärningsslag så man slets mellan hopp och förtvivlan. Som match sett den kanske bästa, och jag tvekade länge innan jag betämde mig vem av john och steffo som skulle få sportsmanshipnomineringen.

Som tidigare nämnts så gillade jag alltigenom turneringen med ett litet undantag. Men, som det heter, kom ihåg det positiva och glöm det negativa. Även om det blir svårt med tanke på att jag sen tidigare har dåliga erfarenheter av att spela sista omgången på första bordet. Jaja, fjärde gången gillt då!

#25 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 26 april 2005 - 16:10

Spännande läsning, specielt eftersom jag inte hann följa så många matcher på turneringen :/
match 1 och 4 var mot RT folk, ogre killen spelar inte så mycket nuförtiden smile.gif

Det där med hur vi ska bryta matcher var ett misstag, vi hade ingen policy och därför kunde det variera. Det ska fixas till nästa gång.
Sedan kan man ju tycka att 3h borde räcka för en match wink.gif

#26 Sebastian.G

Sebastian.G

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 504 Inlägg:
  • Interests:Warhammer, Poker, Fotboll, Partey, Musik, Psykologi

Postad 26 april 2005 - 18:03

Väldigt kul läsning DGoE!
As seen on Facebook.

Där jag är är det alltid bäst.

#27 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 27 april 2005 - 06:49

QUOTE (Johanem @ Apr 25 2005, 14:59 )
Vad är ditt tilläggsnamn i den brödra skaran?  smile.gif

Det är bara Lill-Hugo som är ett fast tilläggsnamn, Dreads-Viktor var mest för att det skulle bli lätt att känna igen honom. Fast Stor-Anton passar ganska bra i sammanhanget, särskilt eftersom de snart har växt om mig bägge två.

QUOTE (Kryddan @ Apr 25 2005, 15:10 )
Jag mötte "Lill-Hugo" i andra matchen :-)

Tufft. jag har inte ens mött hans TK-armé själv ännu. Får ta och göra något åt det i sommar.

#28 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 27 april 2005 - 19:05

Hur kan 10PD slaanesh magi inte dominera?!

Jag är chockad, när jag spelat med 9PD i min alvarmé så har det dominerat!
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#29 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 27 april 2005 - 19:36

När du spelar alvarmén lägger du till +1 på alla casting rolls.

Det gör att du enbart behöver slå 6 resp 7 med 3 tärningar för att få igenom frenzy resp knalla och 9 för att stå still. Skillnaden är MASSIV! Att försöka få 10 med 3 tärningar är högst osäkert och bör endast göras om effekten av en lyckad spell är direkt avgörande. Mot 9 är chansen BETYDLIGT bättre (74%).
Det gör att den magin egentligen enbart kan kastas av en lvl 4 i beastarmén men av lvl 2 i cult of slaanesh.

Så 9 PD cult of slaaneshmagi är faktiskt effektivare än 10PD beast of slaaneshmagi smile.gif

Men visst BORDE egentligen den magifasen jag betalade dyrt i komp och poäng för ha gett större utdelning. Tärningarna var helt enkelt inte alls på min sida den dagen. Kanske hänger khorne's influens fortfarande tyngre på mig än slaanesh smile.gif

#30 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 27 april 2005 - 20:18

QUOTE (DGoE @ Apr 27 2005, 20:36 )
Kanske hänger khorne's influens fortfarande tyngre på mig än slaanesh smile.gif

Skönt att du är på väg åt rätt håll iaf, snart är du fasst i Tzeentchs klor! wink.gif
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar