Hoppa till innehåll

Foto

Ros Och Ris

• Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 Malignant

Malignant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 62 Inlägg:

Postad 06 juni 2011 - 08:47

Kom gärna med konstruktiv kritik eller beröm.

/Magnus

#2 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 06 juni 2011 - 10:30

Nått spontant som slog mig och mina kamrater under turneringen var att det vore skoj om man satte upp en lista bredvid lottning/ranking där alla namn var listade samt vilken arme som de spelade, såsom det var på resultatet som postades tidigare idag.
Många av spelarna är säkert veteraner och vet vad alla spelar, men de skulle fortfarande vara kul att se vilka lag och så man ska möta och hur toppstriden ligger till!

Sen så är jag inte helt förtjust i ETC-reglerna, men den här delen av forumet är väl inte rätt ställe att prata om det misstänker jag, så jag ska fatta mig kort. ETC skapar enformiga listor, tyvärr!
Jag har inte supererfarenhet av ETC och annan komp, men det känns som att i annan komp så får man snöa in sig på den ost man själv gillar, utan att kunna ta all ost som sin bok erbjuder - men det leder förhoppningsvis till mer variation i listorna!

Så en tummen upp thumb.gif till er som inte valde att spela som alla andra utan körde en egen liten fluffig build biggrin.gif
(tänker närmast på t.ex. mono gobbo armies)

Kul turnering! Jag kommer återvända nästkommande år....!

//K

#3 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 06 juni 2011 - 13:06

Jättebra turnering! Tackar så mycket för den! Sju matcher is DA SHIT!

Fantastiskt snygg terräng på borden, riktigt roligt att spela med sådana terrängbitar. Tummen upp på det!
Däremot så bör ni verkligen skriva vad saker ska spelas som. Det fanns ett flertal större stenmurar/samlingar som jag spelade som impassable men fick sedan höra andra som spelat dem som hedges/walls. Även om man kan säga "kom överens innan ni börjar" så är det ändå ett onödigt snack men inte vill behöva göra, särskilt inte när den ena vill spela något som walls och en annan som impassable. Sedan vill många med large targets spela saker impassable för att de i ETC är oändligt höga vilket skyddar monster och dylikt. Väldigt lätt att skriva på whiteboard tavlorna vilken terräng som är vad när ni nu hade så fina lokaler, skolsalar är bäst!

Ingen sportsmanship? Hörde att detta inte var planerat utan att det togs bort av någon anledning? Alltid roligt med sportsmanship så det bör ni ha med nästa år.

Riktigt fina lokaler och de var ljusa och framför allt på samma nivå allting. Till skillnad från tex. GothCon var vi inte avskärmade från allt annat på konventet vilket var bra. Det var varmt i lokalerna men det var till stor del pga. vädret och att det var svettiga nervösa matcher man spelade smile.gif

Håller med Konstantin om monotona listor, det är tyvärr så ETC restriktionerna gör. Däremot tycker jag att ni nästa år bör köra True Line of Sight då ni hade väldigt passande terräng för det, VLoS leder endast till problem som inte hör hemma i 8e. Men ETC spelar ju VLoS så förstår varför ni hade det.

Overall, en väldigt bra turnering med sju roliga matcher!
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#4 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 06 juni 2011 - 18:32

Editerat då ett viktigt ord fallit bort. Editeringarna i fetstil.
Turneringen som helhet var väldigt bra inget att anmärka på även om jag som alla andra år vill anmärka på att sju matcher är väl mycket. Jag var helt slut i skallen efter 7:de matchen. Jag skulle föredra antingen 5 eller 6 matcher. Två Nätter med sista matchen slut 21 är jag lite för gammal för. En natt går an men två är för mycket. Sedan gillar jag inte ETC men det är inte för den här delen av forumet. Jag har inget emot hårdhetsnivån på listorna (med undantag för pendent+crown) men tycker inte om alla regeländringar som ETC gjort. (Särskilt Vlos som bara medför en massa extra kladd).

Pauserna var lagom långa. Det är ont om restauranger runt lincon så om man vill ha något annat än linconburgare måste man ta sig i väg en bit och då behövs den extra halvtimmen.

Sedan får jag instämma med tidigare inlägg, det var lite luddigt vad vissa saker ska spelas som. Obstacle/impassable bitarna var hugget som stucket vad de skulle vara och jag hade också problem med "templen". Jag spelade dem som 1 vånings hus men de skulle lika bra kunnat vara impassable.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#5 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 07 juni 2011 - 08:36

Då kommer väl jag med mina åsikter då. smile.gif

Håller helt med om terrängen. Mycket och bra terräng, men lite dåligt med information vad "stenhögarna" och "templen" skulle spelas som.

Vad gäller mängden matcher så tycker jag det är helt fantastiskt att en turnering har tagit på sig att spela den här mängden matcher. Om man inte vill spela fler än 5 matcher så finns det hur många andra turneringar som helst att välja bland, men ingen annan (vad jag vet) som spelar hela sju matcher. Detta tyckte jag också gjorde att man kände att topp-fighten var mycket jämnare än på en vanlig turnering, då man med fler matcher måste möta fler bra spelare i toppen, och inte bara stompa någon i femte matchen som annars blir så vanligt. Bra där!

Speltiden och rasterna tyckte jag var perfekt. Nu spelade jag och mina motståndare oftast väldigt snabbt och hade oftast en halvtimme - timme extra att lulla runt på. Men det gjorde absolut ingenting. Särskillt inte nu när det var sju matcher, då behövde man den extra vilan. wink.gif

Vad gäller restriktionerna och det så var dem helt okej enligt mig. Ni hade gått ut tidigt med att ni skulle köra "exakt" som ETC, och då finns ingen anledning att klaga på varför ni följer deras regler. Kör ETC VLOS så är det ju klart att ni också skall göra det. Det ända enligt mig som skulle kunnat justeras lite var VP-tabellen så den passade bättre till singelturnering, för det hade ändå inte ändrat eran bedömning på ETC-restriktionerna i stort iom att dem har ett annat Lag-poäng system. Nu var det helt klart för enkelt att ta 20-0.

Regeldömningen var klanderfri. Bra där!

Jag frågade varför ni inte hängde ut lottningen tidigare (speciellt mellan dagarna) och fick ett svar som jag förstår och är nöjd med. Men tycker ändå att det är roligt att se i förväg vem man skall möta (och kunna psyka om man känner dem). tongue.gif

Jag gillar sportmanship, så är det bara.

Vad gäller målningen så var det kul att ni körde som ni gjorde. Enligt mig så skall man använda ett sådan här system som kräver målat men inte ger poäng... eller som ger max-poäng till alla målade men extra till best painted (som inte räknas till totalen). Bra där!

Annars vill jag tacka Magnus m.fl. för en sjukt bra och kul turnering. Jag kommer lätt tillbaka nästa år!

Vill även passa på att tacka alla mina motståndare.
För en gångs skull så känns det inte som att man har noob-stompat sig till en hyfsad placering utan denna gången fick jag verkligen jobba för det. Mötte många bra motståndare jag fick grind'a mot och jag lärde mig väldigt mycket. Vill även tacka för tipsen jag fick efter matcherna. Jag tar det till mig och jag kommer lätt göra bättre ifrån mig nästa gång vi möts! thumb.gif

På återseende! smile.gif

//Johan Karlsson

#6 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 07 juni 2011 - 17:03

Positivt:

- Jag älskade 7 matcher! Nog för att man blev lite trött mot slutet, men kände aldrig att jag var så borta att jag inte kunde göra rätt beslut. Kanske beror det på att jag fick sova hos en kompis syrra och inte trängdes i en hård sovsal i hemska sovsäckar! Match 3-4 gick åt helvete för mig, och då kändes det bra att ha matcher kvar att ta igen sig på smile.gif Dessutom ger det mer utrymme för motståndet att jämna ut sig!

- Lokalerna var bra! Inte perfekta, men tyckte att det fanns rum nog för det mesta smile.gif Dock kunde det bli lite kvavt, kanske en fläkt eller så vore skönt i ett hörn för att få lite cirkulering? Rummet längst bort med ca 6 bord var perfekt i storlek och lugn!

- Terrängen var fin och kanterna markerade klart. Inte den mest episka men definitivt tillräckligt för att ge både utrymme åt fantasi och strategi smile.gif Tyvärr lite oklart ibland vad vissa saker borde varit- men jag tyckte det kändes självklart att de små stenarna skulle varit heavy obstacle typ, och templen hus.

- Gillade att man fick möta folk runt sin egen nivå, mer eller mindre!

- Pauser var lagom långa smile.gif Även fast jag körde de hela 3 timmarna ibland kände jag mig aldrig stressad mellan matcher- och det säger mycket då det är en jävla massa goblins jag ska plocka ihop igen tongue.gif

Kritik:

- Jag hade gärnat velat se en lista på vilka som spelade vad, och ifall möjligt, även ha en lista på placeringen som uppdaterades efter varje match! Alltid kul att följa smile.gif Det är ju inget större problem men skulle göra det ännu mer underhållande och skönare!

- Utan scenarion eller objectives blev det lite väl simpelt kan jag tycka! Förstår att det är svårt att komma på bra, balanserade scenarios och grejer, men på en turnering kan jag tycka att man borde kunna få poäng på mer än ett sätt!

- Jag gillar ETC, men det känns lite som om det gör att alla som powergamear kommer fram till samma lista. Kanske någon typ av komp skulle se mer varierade listor?

Tyckte det var väldigt kul annars, och kommer gärna tillbaka igen!
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#7 Yautja

Yautja

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 40 Inlägg:

Postad 07 juni 2011 - 20:23

Upplevde ni att folk var otrevligare när det inte fanns med Sportmanship?

#8 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 07 juni 2011 - 21:52

Aldrig varit på annan turnering men tyckte nog folk gjorde sitt bästa för att hålla nere frustration och dåligt beteende! Jag gillar tanken bakom sportsmanship, men kan också tycka att det är lite vanskligt att ha en turnering där motståndaren kan sätta en avgörande poäng på dig baserat helt efter deras eget tycke. Nu säger jag inte att alla kommer ge lågt bara för att boosta sig själva, men vad en spelare tycker är bra sportsmanship kan ju den andra tycka är skit... eller att olika personer har olika skalor av det själva (någon tycker en 7:a är bra, andra ger konstanta 10:or oavsett osv).
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#9 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 08 juni 2011 - 08:54

Saknade inte sportsmanship. Folk bara sig faktiskt bättre åt på lincon i år än vad de brukar på en turnering. Det kan dock vara en effekt av 8:th reglerna. 8:th är av flera anledningar märkbart mindre frustrationsframkallande än 7:th var.

#10 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 322 Inlägg:

Postad 08 juni 2011 - 09:01

Var inte där men Sportmanship brukar man ha med just för att uppmärksamma spelare som är väldigt sportmanamässiga vilket iaf jag anser är viktigt. smile.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#11 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 08 juni 2011 - 10:18

QUOTE (Puritan @ Jun 8 2011, 10:01 ) <{POST_SNAPBACK}>
Var inte där men Sportmanship brukar man ha med just för att uppmärksamma spelare som är väldigt sportmanamässiga vilket iaf jag anser är viktigt. smile.gif

Håller helt med! smile.gif

Samt är det enda pokalen jag har en chans att vinna, haha tongue.gif
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#12 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 08 juni 2011 - 11:38

Possitivt:

*Bra lokaler.
*Bra arrangörer.
*Schemat fungerade bra, pauserna var lagom långa.
*Bra terräng även om vissa saker inte var klar gjort innan men det är ett mindre problem.
*Fantastiska motståndare så jag hade inget behov av ett sportsmanship för att uppmuntra folk att vara trevligare men kanske just för att premiera någon som var extra trevlig.

Negativt:

*Jag är heller inte förtjust i ETC reglerna då den är skapad för lagturnering, samt att VLoS är förlegat och känns väldigt 7th edition och jag tycker att ETC bör anamma 8th edition när det kommer till det också. Men jag förstår det då ni förbereder er lite inför SM.
*Jag saknade att målningen inte ingår i totalpoängen just för att försöka fortsätta hålla målningsstandarden på turneringar på topp. Risken är annars att i längden så kommer några att börja komma med arméer som ligger närmare och närmare minimum gränsen för vad som är accepterat som målning och det vore roligare om fler och fler satsar på att närma sig maximum gränsen.
*Jag är också en av de som tycker att 7 matcher är lite i flesta laget, även om jag förstår att det är många som bara åker på Lincon för att spela Warhammer. Jag hade gärna sett 6 matcher fördelat 2+2+2 på dagarna alltså tagit bort match nummer 5. Detta så att man får njuta mer av konventet och i år var det visst nåt fånigt sport evenemang då så det hade ju säkert passat en massa andra bra också.
*Sen så gillar jag verkligen scenarion och hoppas på såna i framtiden.

Tack till ett mycket bra arrangemang.
Admin här på SWBR.

#13 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 08 juni 2011 - 12:46

Först och främst, tack till en bra turnering. Ser fram emot SM, får väl bli dark elves igen antar jag...

+ Bra arrangerat, listor och lottning var ute i bra tid och ni var snabba att ändra om något blev fel.
+ Terrängen var helt ok. Det är bra att turneringar börjar komma upp i 8:e editionsnivå på terrängen även om jag fortfarande tycker att det var för lite terräng på vissa bord (spelade i för sig wood elves, så...).
+ 7 matcher är kul tycker jag. Jag blev inte direkt trött av det heller och det är ju alltid kul att åka iväg och spela massa warhammer.
+ Lokalerna funkade bra och blev inte fruktansvärt varma trots vädret...
+ VP-tabellen, vet att folk klagar men jag tycker inte att det blev speciellt många 20-0, iaf inte uppe i toppen och med ett vanligt system hade mina matcher blivit typ draw eller 12-8 allihop vilket är sådär kul. Om man skall ha en egen VP-tabell och inte bara ta ETC:s så borde man nog höja den lite, men absolut inte över 2000 poängs massakergräns om man inte har extra VP i scenarion.

- Gillar att målning och sportsmanship är med i turneringen, även om det antagligen inte påverkade den här turneringen så mycket kan det påverka på längre sikt.
- Schemat, jag vet att många har sagt att de gillar det, men jag kände att det var lite sådär. 1,5 h lunch funkar, men pausen mellan match 2 och 3 känns onödigt lång. Mattiderna blev jättekonstiga eftersom man ganska nyss ätit lunch och jag iaf inte hade blivit hungrig än och efter nästa match var klockan redan 9. Jag tycker att det är bättre och spela på efter lunch så att man är klar vid sjutiden och kan gå och äta riktig middag och kanske göra lite annat på kvällen.
- Som föregående talare sa, scenarion är bra smile.gif

#14 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 08 juni 2011 - 14:41

Kan lägga in två kommentarer till. En varient på schema vore att ha en kortare rast mellan dagens andra och tredje match. Det är faktisktl lite snart att äta middag vid 17 om man åt lunch 12.30.

Kanske skulle man nöja sig med en säg 30 min paus mellan match 2 och 3 och få klart kvällens matcher en timme tidigare ? Att sluta 21 två dagar var i alla fall för mycket för mig. Då är det inget kvar av kvällen.

Ang VP tabellen så tyckte jag att det blev klart mer 20-0 än det brukar. Jag förlorade 20-0 två gånger och vann med 20-0 en gång. Normalt slutar en match jag spelar i 20-0 ungefär 0.5-1 gång per turnering och nu blev det 3 på samma. En tråkig effekt av att ha 20-0 redan vid 1500p differens är också att det blir svårt att rädda något om man åker på kännbara förluster i början av matchen. Normalt kan man, även om man förlorat matchen i turn 3 klara sig från att blir 20-0:ad genom att se till att motståndaren helt enkelt inte kan plocka de där sista poängen. Det går inte med så här låg gräns.

Med ETC vp tabell är det ofta ingen skillnad på att förlora stort men ha 500p kvar på bordet och att förlora stort och bli vipad. Jag tycker det är lite trist.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar