Hoppa till innehåll

Foto

Komp Et-Enheter

• Please log in to reply
52 replies to this topic

#41 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 13:53

Well, de står ju i en rank, så får du inte flank kan du inte cannon snipa dem som du gör med ett monster. De har hög toughness, samt 4 wounds per styck, så din enda chans är ifall du skjuter ihjäl dem med pilbågar etc, vilket som sagt är jobbigt med tanke på deras toughness.

Alternativet är att ta ut dem med magi, vilket jag tror funkar bäst, men då gäller det ju att få av den satans spellen också.

Du kan ju såklart charge:a dem, men då de är quick to fire så får de göra en stand and shoot reaction, vilket kan sammanfattas som "Aj". De har BS 3, så de träffar på 4+, så har du 3 st betyder det att du gör (9d6)/2 träffar med armour piercing och strength 5. Det är i snitt 15.75 träffar. Skjuter du på något med heavy armour + shield, samt toughness 4, så kommer du wounda på 3+ utan armour save. Det betyder att i snitt dör 10 killar på chargen.

Edit: Upptäckte nu också att du rerollar alla failade to wound. Det betyder att du dödar typ 14 i snitt snarare än 10.

Nu kompar ju dock 3 st med rattling cannons -60 enligt ovanstående förslag så tar du dem har du nog inte så mycket annat hårt i din lista och då kan jag fokusera allt jag har på att ta ut dem på range.

Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#42 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 016 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 14:10

Alla enheter balanseras individuellt.

Knappast, i så fall kan man jämföra enheter mellan arméerna, vilket man inte kan, kolla bara CD komptråden för tillfället.

För varje enhet som läggs till spelet skiftar metat och andra enhter behöver justeras i förhållande till det.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#43 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 14:16

Knappast, i så fall kan man jämföra enheter mellan arméerna, vilket man inte kan, kolla bara CD komptråden för tillfället.

För varje enhet som läggs till spelet skiftar metat och andra enhter behöver justeras i förhållande till det.

:thumb: :thumb:

#44 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 14:33

De balanseras ihop med vad som finns i arméen i övrigt. Dessa variabler är redan kända så det är inget som hindrar från att lägga till ytterligare en enhet. Och det finns ingen som helst garanti för att metat ändras med nya enheter, det KAN bli så(vi har ju i princip ett helt nytt spel sen exalted flamers kom t.ex.), men inte nödvändigtvis. Och vi får definitivt inte mer info om metat ändras eller inte när vi bara förbjuder nya enheter. 

Jag kan tycka att slussa in enheterna efterhand för att göra små ändringar snarare än att vänta och slänga massa enheter på en och samma gång, DÅ! kommer du få din efterlängtade metaändring så att det smäller om det  ;) !

/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#45 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 14:55

Sen så har vi etc-faktorn med. Då dessa enheter tillåts där känns det väl lite naturligare att vi även tillåter dom. Om man vill skaffa modellerna till etc känns det jäkligt surt att aldrig få använda dem annars då iaf där jag spelar oftast spelas med komp. Dessutom som påtalats innan är det endast stormfiends som lider av op. Morgheists är väl lite så i tk men det är ju å andra sidan något som de har hittat på i etc då endast vc eller undead legions egentligen får ha dom.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#46 Nicke

Nicke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 15:20

Fast om man har köpt in figurerna för ETC så har man gjort ett val.

Tycker att så länge End Times inte finns med i kompmallen så kan man gott vänta tills sista boken kommit och se om de nya units kommer med eller inte.

Bättre och vänta istället för att göra egen kompmall, men det är juh upp till Arrangörerna i slutändan.

Noob of the Year!!

#47 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 664 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 15:26

Brukar det inte vara praxis att kompa nya saker extra hårt? För min del kvittar det om de är med eller inte, så länge man inte får in något brutet som kostar larvigt lite komp.

Kan tilläggas att jag har noll koll på de nya ET-enheterna.

//Tommy

Army of Darkness, Grödinge.

Mina Warriors of Nurgle:
http://s4.zetaboards...opic/9901745/1/

#48 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 758 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 17:23

Har heller inte emot att lägga in et enheter. Problemet är väl bara om kompen ligger rätt och om man testat fram den tillräckligt. Inte så kul om någon hittar ett kryphål och kommer med en heöt bruten lista.

#49 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 17:24

Brukar det inte vara praxis att kompa nya saker extra hårt? För min del kvittar det om de är med eller inte, så länge man inte får in något brutet som kostar larvigt lite komp.

//Tommy

Kan mkt väl vara så men samtidigt så får det ändå vara inom rimlighetens gränser då dem annars bara finns med för syns skull som exalted flamer till doc. Grejen är väl den med att min personliga åsikt är att den är ganska väl tilltagen. Som exempel kompar 3 morgheists -22 enligt detta förslag. 7 Crypt horrors kompar -24. Poängmässigt så kostar de ungefär lika. Om morgheists kompar för bra är ju svårt att säga men min egen känsla är att 7 horrors är bra mkt bättre men att de så klart är bra mot olika saker.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#50 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 664 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 18:41

//Tommy

Kan mkt väl vara så men samtidigt så får det ändå vara inom rimlighetens gränser då dem annars bara finns med för syns skull som exalted flamer till doc. Grejen är väl den med att min personliga åsikt är att den är ganska väl tilltagen. Som exempel kompar 3 morgheists -22 enligt detta förslag. 7 Crypt horrors kompar -24. Poängmässigt så kostar de ungefär lika. Om morgheists kompar för bra är ju svårt att säga men min egen känsla är att 7 horrors är bra mkt bättre men att de så klart är bra mot olika saker.

Det är precis det problemet jag menar, att de ska kompa högre om de ska vara med.

Och även om de är lika bra som något annat, så ska man inte glömma att dessa enheter faktiskt kan bli en liten chock för motståndaren, då de kanske inte känner till regler och stats. Vilket i mitt tycke ger ytterligare en anledning att höja kompen lite extra.

//Tommy

Army of Darkness, Grödinge.

Mina Warriors of Nurgle:
http://s4.zetaboards...opic/9901745/1/

#51 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 23 januari 2015 - 03:46

Jag har inte spelat mycket med end times men jag tycker inte om det.

Men med det sagt har jag inget emot om ni testar det på gothcon. Men då tycker jag ni ska ha med allt. Nu finns det vissa karaktärer som är för bra på komp 16 så de behöver ni inte ha med men vissa är inte så farliga. Jag tycker man ska kunna spela med karl franz men då måste resten av arméen bestå av spearmens mer eller mindre.

MItt förslag är att ni tillåter end times men ger -20 rakt av om man spelar med end times. Sedan lägger man till vanliga minus så kör man beastmen, WoC och DoC så blir det minus 27 pga RoC.

De konstiga reglerna är missons eller om båda spelarna går med på det har jag får mig. Så skippa alla nya super spells samt khaine magi system. Tror även att DoC reglerna att de får välja 12an på RoC om de slår lika samt att de kan bli unbreakable är misson regler.

Vissa tycker end of times är bra och andra tycker det är dåligt men det är svårt att se hur bra det fungerar innan man testar det på en turnering.

David "Dangerous" D

#52 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 28 januari 2015 - 07:42

Tycker gott att ni ska ta med ET - enheter. Det är kul med lite variation och de flesta nya modellerna ser bra ut.

Jag tror också att det mesta kommer komma in i böckerna framöver. Har så svårt att se GW lansera typ storm fiends och blight Kings till end times, bara för att exkludera dessa till 9th.

Förstår inte heller resonemanget att man ska vänta tills alla böcker kommit ut? Vad hjälper det?

Man får fundera igenom och kompa de nya enheterna som man gör med allt annat.
Och gärna genomtänkt.

Sjukt vad Sveriges fantasyspelare är bakåtsträvande :-D, herregud. Det är med största sannolikhet en turnering det gäller, är det så farligt?

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#53 Javerin

Javerin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:

Postad 28 januari 2015 - 09:46

Håller helt med Räven Elias.

Det är ju nya saker som gör att man fortsätter vara intresserad av spelet. Stagnation är aldrig bra. Låt dem som köpt och målat de nya modellerna få spela med dem.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar