Hoppa till innehåll

Foto

Chaos Dwarfs

• Please log in to reply
236 replies to this topic

#161 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 05:50

Fast den har ju I5, så det är inget problem mot pit/sol ;)

Jag tycker att du underskattar den en hel del faktiskt. Vi tar upp det, men jag tror inte att den kommer sänkas inom någon snar framtid dock.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#162 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 09:08

Destroyer på komp 13??! Då vill jag få in min dubbla steamtank lista på komp 13 också...

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#163 Wond

Wond

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 274 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 10:01

Må hända att jag underskattar den lite, och att jag själv alltid har enkla lösningar på att döda den, men komp 70 tycker jag är på tok för mycket ändå.
Man måste offra allt annat kul om man ska köra med den, vilket den inte är värd.

(Fick för mig den hade 3-4 i I missade det)

#164 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 12:10

Vissa böcker har inget svar på destroyern, det är därför den kompas så hårt.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#165 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 12:58

Håller inte med alla har något svar sen är frågan hur vanligt det svaret är att ta men som exempel:

Beastmen - magi och MI karaktärer
Bretonnia - Trebs, beridna hjältar, magi
Chaos Dwarfs - warmachines, beridna hjältar, magi
Deamons of Chaos - Blodletters, Plaugebearers, magi, GD
Dark Elves - Boltar, WE, Exes, Assasins, beridna hjältar, magi
Dwarfs - Anvil, Warmachines
DoW - Kanoner, Hot pots, beridna karaktärer, magi
Empire - Kanoner, Stank, magi, beridna hjältar
HE - Boltar, WL, SM, örnar, berdina hjältar, magi, PG
Lizzardmen - Poision, bolts, beridna hjältar, magi
OK - Ironblaster, poision maneaters, MI karaktärer, IG, heavens Magi
O&G - War machines, beridna hjältar, magi
Skaven - WLC, Doomwheel, poision skytte, magi mm
TK - poitions phinxs, SC, Casket, Ushabtis, magi
VC - Skrik, beridna hjältar, magi, eathreals
WoC - Knihgts, SC, GW enheter, magi, hellcannon, beridna hjältar
Wood Elves - beridna hjältar, magi

Destroyern är bra men har också många counters.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#166 Wond

Wond

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 274 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 13:17

Skönt att det är flera som tycker att den kompas för hårt. Hoppas det kan bli än lättnad på kompen. Tycker inte vi ser allt för många destroyers där ute i nuläget ?

#167 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 13:30

Deamons of Chaos - Blodletters, Plaugebearers, magi, GD

NEJ! Bloodletters har inte en sportkepa mot en destroyer om det inte är för någon het spell inblandad! Sist jag mötte en tuggade han i sig 60 st, 2 heralder och jag gjorde väl 2 wounds tror jag, och det var inte ens tärningarnas fel vill jag minnas... :excl: Och misstänker en liknande utgång för Plaguebearers även om man kan lotta in lite poisonwounds.
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#168 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 13:38

Vad jag sett av CD-mallen så tycker jag att precis som för demoner så är BSB väldigt hårt kompad pga. sina multipla fördelar. CD behöver verkligen sin BSB då de ofta inte har så mycket static CR. Men precis som i DoC's fall blir resultatet tokhög komp/poäng och det känns inte som arméen blir så mycket hårdare som kompen går ner när du lägger till en BSB.
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#169 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 14:10

Det räcker inte med att ha ett svar på Destroyern, problemet är att få med något som hjälper mot destroyern i en turneringslista som måste kunna hantera alla typer av motstånd. Detta är något som en del böcker inte kan göra.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#170 Wond

Wond

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 274 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 14:33

Poängen är att ni kompar bort destroyern så hårt att den inte kan spelas. På samma sätt som dubbla hydror/hell pit/steam tank etc är bortkompat (med all rätt). Men destroyern är inte -70 komp bra. Med tanken att man får in väldigt lite i övrigt.

#171 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 15:15

Jag tror det hade räkt att sänka den till 60-64 iallfall till att börja med, den är jäkligt potent men det finns många counters mot den, Om jag minns den matchen rätt sebbe när jag tittade på den, så var ena blocket ganska off och jo det var en hel del tärningstur inblandat eller otur kanske man ska säga. En Destroyer gör väl i snitt 6-7 wounds på en BL enhet vilket inte är särskilt mycket och dem plockar i snitt 1 wound tillbaka i rundan så när kadain är klar med enheten (22st typ) har den tagit 3w + Ttest och sen är den rätt körd, i eran match sprang han runt med 1w och lyckades väl ändå typ plöja ytterligare ett block :D och ja får du bara in någon sorts buff som minskar dess slagkraft eller ökar ditt eget save/slagkraft så kan man relativt lätt plocka ner den.

När jag körde med CD mot jide inför förra ETC var det Ttest plus archers som plöjde den ut vägen :D
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#172 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 15:21

Ser massa komp-listor med Destroyern med. Även med ett gäng maskiner. Så nog går det. Förvisso tycker jag att -70 är lite väl hårt, men samtidigt så ska man få offra lite för att få in den. Kan inte ha med allt godis samtidigt, förstås, men det är ingen skillnad mot övriga böckers komp-listor.

Terrorgheisten däremot, den snälla lilla sötgubben, vill så gärna komma i sällskap med sin bror och mäster blender, men se det verkar bli svårt...
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#173 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 15:31

Terrorgheisten däremot, den snälla lilla sötgubben, vill så gärna komma i sällskap med sin bror och mäster blender, men se det verkar bli svårt...

Haha, bästa jag läst på länge! :D
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#174 Wond

Wond

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 274 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 15:46

Till 60 skulle vara en bra start iaf.

#175 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 15:50

Jag tycker destroyern kompar ganska rätt även om man säkert kan sänka den med fem poäng.

Det beror på två saker. Destroyern är vanlig i komp listor och om den hade kompat för hårt så skulle man inte se den. Den andra anledning är den som Hoffa tog upp för även om alla arméer kan ha ett svar på den så är det inte så att man gör sin armé bara för att ha ett svar på destroyern.

Med logiken att alla arméer har ett svar mot den kan man sänka kompen på allt ganska mycket eftersom alla arméer kan ha ett svar mot det.
David "Dangerous" D

#176 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 322 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 16:10

Destroyerna ska vara kvar på komp 70, folk spelar med den ändå, den är en av Warhammers tråkigaste pjäser alla kategorier.
Det krävs mer eller mindre noll skill i att bygga en arme kring en destroyer.

Sen det Björn skriver tycker jag svaras bra av andra, man ska inte tvingas börja tänka på en pjäs varje gång man bygger en arme. Tex Grey seer är ju ett problem men det går att spela sig runt och han går att döda det är en stor skillnad, det är inte mycket som dödar en destroyer. En empire kanon woundar på 2+ och sedan 2+ igen för att sedan riskeras att täckas av 4+ ward och du får oftast max 2 rundror på dig innan den står i närstrid med saker.

Ser man antalet CD-armeer i sverige och hur många som spelar med den så är det bara löjligt. Bygger själv en CD-arme pch känner att även med komp 70 skulle man mycket väl kunna tänka sig spela med den.
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#177 Xyn

Xyn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 334 Inlägg:

Postad 07 februari 2013 - 17:56

Inte för att vara sån Björn men endel av de counter alternativ du listar stämmer ju inte alls. Mest kollat på DE då det är där jag har bäst koll. Håller med dig fullt ut om att WE/beridna karaktärer/magi kan vara counters, även om magi är ett högst ostabilt sätt att försöka hantera den på, men det funkar.
Boltare utan magi-buffar kanske kan skjuta av en lilltå på k'daien under matchen men inte mycket mer.
Vilken assassinbuild tänkte du dig? För ingen jag har räknat på än så länge ger ett högre snitt än ~0,8 wounds/turn, om du inte tänker dig 3 Manbane/Renderingstars (vilket lär bli ovanligt på kompat efter Lasses framfart) i vilket fall du kommer upp i ~2 wo/turn.

Executioners (35 st), har bara räknat på om de har inte har ward och om de har ward. Resultatet blir ungefär densamma, utan ward kommer k'daien grinda ut blocket combatturn 4 och stå med 1-2 wounds kvar. Med cauldron buff håller executioners en turn till men kommer dö innan k'daien lägger sig ned.
Inte räknat på om man har asf flagga och metalmagi men då börjar vi prata 500 pts support utöver cauldronen. Samt att blocket i sig är dyrare än k'daien.

Säger inte att DE inte kan hantera k'daien, mest att du lagt fram lite konstiga val.

Team Primo Victoria

ermahgerd.png

#178 Wond

Wond

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 274 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 22:15

@Xyn, en dreadlord i flank/rear med ett vettigt vapen poppar en destoyer i chargen eller rundan efter. Tycker hur som att -70 är för på tok för mycket och en lättnad till 65/60 skulle vara till sin rätt.

En annan sak, om ni kompmallen är tänk att användas tillsammans med swfaq kan nån förklara för mig varför chalice är kompad -30 ? har förstående till att den kompas så om den körs med Forge world reglerna, men inte annars.

#179 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 22:24

En annan sak, om ni kompmallen är tänk att användas tillsammans med swfaq kan nån förklara för mig varför chalice är kompad -30 ? har förstående till att den kompas så om den körs med Forge world reglerna, men inte annars.

Håller inte alls med. Chalicen är tokigt bra även när den används med SWFAC. Utan SWFAC skulle den kompa -150.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#180 Wond

Wond

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 274 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 22:40

Då har vi olika uppfattning, jag tänkte en minskning på ett par steg. Hade Cd haft några giftiga RiP skulle jag förstå -30.

Men när chalice ska kompa -40 mer, med fw regler, än en dreadlord med crown/pendant lord på pegass sätter ju ribban ganska bra :P

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar