Hoppa till innehåll

Foto

Jag Som Publik Undrar...

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
19 replies to this topic

#1 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 08 april 2015 - 16:35

Yo.

Jag var en sväng och kollade på gothcon på fredagen och såg en del roliga saker. :) dels såg jag en goblinmagiker miscasta sin purple sun rakt bakåt igenom sin egen enhet och inte på dragon princes med Iniativ 1, jag såg en skaven assassin döda två giants i rad på två närstridsfaser...

jag såg massa snygga figurer och lite sånt. Men jag fick några frågor i huvudet som jag som publik inte kan besvara.

1: Hur kändes det att spela mot LoU?  jag som publik tyckte det såg lite småtråkigt ut då undeads inte alls passar in i arméns teman och träalver med gotiska skelett kändes fel.  generellt är jag en tävlingsmänniska och bryr mig inte så mkt om estetiken men jag kanske måste ändra mig. :P 

2: Tror ni att LoU kommer bli användbart framåt i tiden? för med lite energi finns det ju massor med coola grejer man kan göra. Tex har nåt bolag börjat skapa undead orcs/goblins. Det öppnar möjligheterna för sjukt häftiga OnG-arméer.  Fluffmässigt kan man ju också göra jättecoola arméer när man får hjälp av undeads. Tex att ett gäng bönder i en by i bretonnia och deras präst tror så mycket på sin döda grail knight att hen plötsligt kommer tillbaka med sina polare och skyddar byn.  

3: Hur är det att spela mot  nytt folk? vad tänker ni på innan/under/efter matchen när ni möter någon för första gången? hur noga är ni med regler, tärningar osv. 

Ja, det var allt för den här gången. Kommer säkert fler publikrelaterade frågor.

#2 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 08 april 2015 - 17:05

1: Mötte LoU en gång på turneringen. Runda 1 så 5 diceade han boostad 5;a, nådde inte casting value. Runda 2 exakt samma sak. Runda 3 så 3 diceade han att raisa zombies och sprängde sin magiker (Ska tilläggas att jag vann mitt scenario på det, hade lite äckligt med tur där) . LoU verkar grymt överskattat ;) Tycker personligen det är en tråkig lore, tycker de känns helt fel med undead enheter i var och varananna armé, men det är ju en smaksak.

2: Förhoppningsvis inte. Går ju att bygga temade arméer utan att köra med LoU, såg en snygg undead ork armé nere på ett sydcon för säkert en 7-8 år sen som någon dansk hade med sig.

3: Tycker det är roligt, min klubb är ganska inaktiv på WFB delen så jag spelar kanske i snitt 1-2 matcher i månaden nuförtiden där 90% av matcherna är mot samma person.Försöker alltid förklara min armé så bra som möjligt samt är tydlig med från början att jag slår om alla tärningar som inte ligger helt rakt på bordet (dvs slå om allt i terräng och på böcker/papper och liknande) så blir det inga otydligheter om det. 

#3 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 08 april 2015 - 19:14

1. Skit tråkigt, rent ut sagt. Vet inte mer vad jag ska säga än att om den inte stryps åt så kommer den framgent vsra auto-include i allt jag spelar.

2. Det beror helt på hur kompen och nionde blir.

3. Jag spelar väl själva matchen rätt likt som mot vana spelare fast med undantaget att jag försöker se till så att min motspelare förstår vad som händer, snarare än att jag förväntar mig att hen säger till ifall något är oklart.. Jag är inte mer slapp med reglerna bara för att motståndaren är grön, men försöker också ta tid att förklara grejer när det behövs. Matchen i sig brukar bli väldigt ensidig mot nya spelare, men jag gör mitt bästa för att göra det så schysst och roligt som möjligt. Älskar att se nya spelare på turneringar, så brukar ge dom lite tips och trix efter matchen. :)
Men jag kommer, i varenda match, försöka golva den jag möter, oavsett om det är någon ny eller en veteran.
ingen mannamån - lika för alla ;)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#4 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 075 Inlägg:

Postad 08 april 2015 - 19:38

1. har spelat för lite mot och med lou för att kunna säga. Dock tror jag den är ganska medioker i händerna på en halvdan spelare (inte autospelande som sol eller dwellers) men den är fullständigt bruten i händerna på en duktig lite hemlig spelare (läs ex Dennis).

2. förhoppningsvis är lou något som är öppet för alla i end times och som sedan stryps och bara gäller de odöda när väl nionde kommer.

3. Jag spelar ungefär likadant mot en nybörjare och mot en bra spelare. Jag är mer noggrann med att beskriva vad min armé gör mot en newbie men om han sedan gör uppenbara missar och glömmer hur mina modeller fungerar är det inget jag kommer påminna om. (ex. empirespelare som ställde fastcav bredvid min random movementspawn utanför charge arc.) Det händer att jag låter motståndare backa om de tänkt fel. Jag har tabbat mig några gånger med att säga "sådär borde du inte göra för det innebär att jag kommer stompa dig" och vara nära att förlora matcher på sådana korrigeringar så det försöker jag undvika nuförtiden. Jag kan spela lite mer aggro mot en sämre spelare då de tenderar att få svårt att göra rätt val om de blir pressade. När jag spelar mot nytt folk brukar jag försöka få till en trevlig match och inte grina ihop. När jag spelar mot folk jag känner brukar jag också försöka få till en trevlig match och inte grina ihop. När jag spelar mot bättre spelare än mig själv brukar jag försöka fråga om råd kring hur jag spelade och hur jag borde spelat efter match. När jag spelar mot sämre försöker jag att ge pointers kring var de tabbade sig om de gjorde det och varför jag tycker så.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#5 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 08 april 2015 - 19:38

3. Jag spelar väl själva matchen rätt likt som mot vana spelare fast med undantaget att jag försöker se till så att min motspelare förstår vad som händer, snarare än att jag förväntar mig att hen säger till ifall något är oklart.. Jag är inte mer slapp med reglerna bara för att motståndaren är grön, men försöker också ta tid att förklara grejer när det behövs. Matchen i sig brukar bli väldigt ensidig mot nya spelare, men jag gör mitt bästa för att göra det så schysst och roligt som möjligt. Älskar att se nya spelare på turneringar, så brukar ge dom lite tips och trix efter matchen.  :)
Men jag kommer, i varenda match, försöka golva den jag möter, oavsett om det är någon ny eller en veteran.
ingen mannamån - lika för alla

Måste ändå säga att det här är en grym attityd :) Jag har själv försökt börja berätta vad det är jag håller på med medans jag flyttar modellerna, gärna fråga och komma överens innan man gör nå kniviga manövrar. Berättar alltid innan matchen att jag mäter från modellens bas och att tärningar ska ligga på bordet. Tar bort mycket onödigt tjafs. Sen tycker jag alltid att man ska spela sitt A-game, man lär sig otroligt mycket av att förlora mot en bättre spelare IMO och som sagt, smaskiga tips efteråt är ovärdeligt :D

Alla jag hittills har mött på turneringar har varit supertrevliga, både i med- och motgång. Även vid skilda åsikter i regler har alltid kunnat lösas smidigt och motståndare har varit riktigt good sport ifall jag gjort nå tokigt som ingen av oss märkt :)

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#6 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 09 april 2015 - 08:25

3. Det är kul att spela mot nya spelare! Det är mycket lättare att få dem att börja gråta än rutinerade spelare när de gör misstag.

Jag har en burk där jag samlar mina motståndares tårar. Tårarna jag samlar in använder jag till att blanda min färg med istället för vatten när jag målar mina skelett och summons till Lore of undeath.

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#7 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:

Postad 09 april 2015 - 08:26

:D

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#8 Stampede

Stampede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 551 Inlägg:

Postad 09 april 2015 - 10:23

1. Jag hatade det, men det var mestadels för att jag mötte en armé som tjänar rätt bra på att ha den (WE), som spelades av en spelare som var bra på att använda den (Dennis), hade snuskigt med tur att kasta den (Kunde stoppa typ en av magierna hela matchen), och jag själv spelade en lista som inte hade en chans mot den (LM med Krox horden). Det var värre än att möta fyra levlar death, vilket inte är något jag ofta säger med femton kroxar och två carnos på plan.

2. Det beror helt och hållet på kompen och nioende, som Kaj säger. Men det är min förhoppning att loren stryps åt ordentligt verkligen. I vissa matchups är den bara bra (Lite diverters här och där) och I andra är det bara auto 20-0 när man swampar motståndaren med eatheral block som de inte kan ta död på (Ogres med GW på sina chars, OnG, BM osv).

Daniel Tooke

ETC Sweden 2016 - Sylvan Elves

ETC Sweden 2017 - Undying Dynasties

"If you find yourself in a combat situation, try to look unimportant. Hopefully the enemy will be short on ammo."

#9 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 351 Inlägg:

Postad 09 april 2015 - 10:26

Ja bättre lore of undeath matchups vore svårt att hitta än dig Tooke.  vet inte om du hade magiskt på din general eller ej men antog du inte hade det..

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#10 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 09 april 2015 - 10:29

Efter att ha spelat både med och mot LoU så är det betydligt roligare att spela med loren än mot den :)

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#11 Stampede

Stampede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 551 Inlägg:

Postad 09 april 2015 - 11:57

Nah, jag hade steg hjälmen med impact hits, så var min plan att bryta ut kroxarna med en flankcharge, men sedan fick du en till enhet, och då spelade det ingen roll, speciellt inte med en host och två cairn wraiths på planen med.

Daniel Tooke

ETC Sweden 2016 - Sylvan Elves

ETC Sweden 2017 - Undying Dynasties

"If you find yourself in a combat situation, try to look unimportant. Hopefully the enemy will be short on ammo."

#12 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 09 april 2015 - 12:48

En anledning till varför jag argumenterat för att den loren inte behöver vara bäst i TK (trotts bonus to cast och casket) men snarare i en mobil armé är att loren bör vara svårare att förutse för motståndaren i en mobil lista.

I TK så är det range 12+4M som gäller. Ganska lätt att förutse vad som kommer upp och vart det kommer upp. Dessutom när TK summonar (bör gälla för alla defensiva arméer) ökar inte pressen lika mycket på motståndaren som om när en snabb armé drar upp summons. Eftersom man sällan har förmågan att få till bra charges i samma utsträckning som tex WE eller brettonia.

Det gör ju oftast att den defensiva armén kan skjuta mer men det är ändå inte samma press.

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#13 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 351 Inlägg:

Postad 09 april 2015 - 13:16

Håller lite med dig, dock som i min lsita så rörde sig inte magikern många tum varje match stod i sina gladeguards som mest stod still o sköt. :)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#14 RickardJ

RickardJ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 94 Inlägg:

Postad 09 april 2015 - 14:21

Jag hade största nytta av den i divertersyfte, där är den grym i en offensiv armé, även om det var brettarna stod för offensiven.

#15 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 09 april 2015 - 14:29

Jag hade största nytta av den i divertersyfte, där är den grym i en offensiv armé, även om det var brettarna stod för offensiven.

Aa, jag menar att den hjälper den "ordinarie" armén att få till bra charges/undvika countercharge snarare än att det är lättare att få in charge med summons (vilket det säkert också är men inte det jag syftade på i min post) för en snabb armé.

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#16 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 09 april 2015 - 15:18

För mig funkade loren väldigt bra i en offensiv lista i alla uppvärmningsmatcher. Det jag hade problem med (vilket vc ofta har om de saknar riktig kittning på lord och terrorgeist) är snabba hårda saker tom tex blood thirsters eller drakar. Mot flygande grejer funkar inte LoU alls och förutom i matchen mot Dennis som gick käpprätt fel så hade jag sen ett par tunga matchups mot bröderna Talmid.Genom att lite flax dispella nån spell för mkt och förhindra att ge mig tokens eller att jag failar att nå casting value för en TG en runda blir man snabbt ångvältad. Jag kan tänka mig att brettar på detta vis funkar något bättre då deras trebbar åtminstone i teorin kan hålla sådana modeller gömda.

Men mot lite segare arméer som åtminstone håller sig på backen funkar dock loren svinbra då du dels kan diverta allt du vill och dessutom göra mkt skada genom att sen dra in varheists/morgheists/hex wraiths tillsammans med din ordinarie lista  :)

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#17 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 09 april 2015 - 18:57

Jag har en ny fråga här som handlar lite om Unit fillers. Jag såg en sjukt snygg undead-armé som var limegrön, eller vad nu spökfärgen heter, som innehöll massor med unitfillers i limegrön. Nåt kapell, jag tror till och med en enhet sprang runt med en kyrkogård osv. 

Ni som spelar med fillers; hur tänker ni när ni skapar fillern? ska den bara vara en fill eller har ni en tanke bakom eller växer tanken fram simultant med fillern? 

Var tycker folk att själva gränsen för okej/mindre okej fillers dyker upp? Hur hanterar man LOS med fillers? (tex kapellet var bra mkt högre än enheten)  vilka är de generella tipsen ifall man vill skapa fillers?

(samma frågor gäller generellt för när man byter ut modeller. Såg en beastmenarmé där en del chariots var ogre-djur. såg coolt ut.)

tillägg: Jag är i en ytterst långsam process med att basa om ett 50-tal ungors och tänkte göra det på 40mmbaser. Är det en dum idé?

#18 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 09 april 2015 - 19:23

Jag tänker att om modellerna är infaneri så skulle inte jag låta motståndaren dra line of sight från kapellet  :P Annars är det ju en vanlig enhet med alla regler som följer, så är inga som helst konstigheter med fillers, snarare coolt och kreativt för folk som lägger jobb på sånt. Gör stor skillnad för helhetsbilden av armén :)

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#19 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 10 april 2015 - 06:20

Filler ska hellst tillföra något till armén som tema eller någon litet diorama eller helt enkelt bara bryta upp formationerna när det blir för enformigt.

Dem sämsta fillers är sådana som bara är gjorda för att spara tid och modeller och som inte har något som tillför armén estetiskt.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#20 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 654 Inlägg:

Postad 10 april 2015 - 06:21

Det finns två grundprinciper för unitfillers:

-De ska förhöja enhetens utseende, dvs inte något skit som bara är i vägen och ser dåligt ut.

-Den ska inte vara så stor att den påverkar spelet negativt, i den mån att man ska kunna plocka bort casualties utan problem.

Kan tilläggas att jag spelade mot den VC armén, och upplevde att just den fillern var en bra sådan. Både snygg och funktionell :)

//Tommy

Army of Darkness, Grödinge.

Mina Warriors of Nurgle:
http://s4.zetaboards...opic/9901745/1/

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar