Hoppa till innehåll

Foto

Att Arrangera Sin Första Turnering - En Dagbok

• Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:
  • Interests:Mining, mountains, beer and smithing

Postad 03 juni 2012 - 22:04

"Men va i...? Har jag gått in på fel turnering?!"

Så tänker nog många. Titeln är nämligen direkt tagen från Gentlemen´s Achievements.

"Men varför gör ni så? Är det inte fult att sno av andra?"

Kan hända, men jag ser det mer som inspiration, för vi ska nämligen också arrangera vår första turnering någonsin. Visst, vi har hållit ett litet KM och liknande för en 12 spelare. Men nu satsar vi stort för första gången och här är vår berättelse.

Vi börjar med lite bakgrund:

Shadowplayers Roll- och Figurspelsförening har funnits i Hallstahammar sedan 1993 och firar alltså 20-årsjubileum iår. Föreningen har mer eller mindre varit ett väldigt slutet sällskap av vänner som spelar spel. Medlemsrekryteringen har bestått av småbröder och eventuellt deras vänner. När föreningen nådde tredje "generationen" småbröder så blev det jobbigt. Syskonen tog slut och föreningens ekonomi och medlemmar började ta sina.

Så kunde vi inte ha det!

Så vi vände på steken, öppnade upp oss och började visa upp den fantastiska hobby vi sysslar med. Allt eftersom att vi provade att göra mer och mer så kom tankarna närmare och närmare att arrangera en turnering. Så även om vår bakgrund är långt ifrån lika sorglig som styx så är vår turnering likt deras något för att blåsa ännu mer/nytt liv i en förening. Jag kan för övrigt inte föreställa mig känslan de måste ha upplevt när allt brann ner. Hemskt utan dess like. Vet inte vad vi skulle ta oss till om något liknande hände oss.

Redan förra våren började tankarna kring denna turnering att växa fram. Det växte så mycket och så stort att vi inte längre kunde tygla det hela, vi var bara tvungna att arrangera den. Vi insåg dock att vi inte skulle mäkta med att finansiera en turnering då föreningens ekonomi haltat i några år.Jag hade i mitt yrkesliv kommit i kontakt med LEADER. Sen gick det hela väldigt fort. Vi skissade upp hela tanken och skickade en ansökan som blev godkänd. På omvägar har jag fått höra att det hela var lite på vippen att inte gå igenom. De förstod inte riktigt vad vi skulle göra. Som tur är så tippade det hela över för turneringens bästa. Det var ett riktigt glädjebesked jag fick på posten. "Vi har beviljat er ansökan för att [insert byråkratiska vackra ord]. Ni kommer få 82.000 för att arrangera Shadowgames 2012"

82.000 kronor. Det är en helt absurd summa! För att ordna en turnering. Så vad kommer pengarna gå till då undrar ni, för så mycket kostar det inte.

ca 40.000 försvinner på projektledare och jämställdhetskonsult. Det är nämligen så att vi valt att även använda tillfället när vi har många spelare samlade att ställa frågan; "Varför är det så lite tjejer inom figurspelandet?"

20.000 till kommer vi investera i byggandet av terräng. (Och oändlig mängd tid) Terrängen är det som har fått och kommer få allra mest kärlek av allt på denna turnering. Och när det gäller fantasy (Eftersom att vi ändå är på fantasyforumet nu) så kommer det finnas ett bord per ras. Flera av dessa är klara medan andra är mitt i tillverkningen för tillfället. Vår målsättning är att varje bord ska ha sin egen identitet och historia.

Sen har vi lite pengar till marknadsföring, lokaler och annat tjafs. Totalt blir kostnaden 90.000 varav 12.000 finansieras av deltagaravgifter.

Men nog om ekonomi och andra tråkigheter! Vi har målet att ge er en riktigt trevlig turnering så att ni vill återkomma år efter år.

I denna tråd kommer jag dels att rekonstruera lite av vår väg fram till dit vi är idag och även ge er uppdateringar i realtid var vi är för tillfället. Förhoppningsvis har ni orkat läsa denna första monsterpost så ska jag försöka hålla mig lite kortare i framtiden :)

#2 geitmeise

geitmeise

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 276 Inlägg:

Postad 05 juni 2012 - 07:27

82 000 kr?! Holy diver! För det kan ni ju basa borden med månsand!

Stort grattis till bidraget. Det ska bli spännande att följa er resa fram till turneringen.

#3 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 05 juni 2012 - 22:56

82000 ! . Jag tror ni måste berätta lite mer om de där byråkratiska vackra orden.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#4 Draaz

Draaz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Postad 06 juni 2012 - 07:45

Lycka till! Vi är redan ett gäng från Götet som vill komma! =D

#5 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 06 juni 2012 - 11:44

@geitmeise som sagt är "bara" 19000 budgeterat till terräng

@Hoffa Vad vill du höra mer om? Hur själva ansökningsförfarandet går till eller? :)

@Draaz trevligt att höra! Inom kort kommer det komma upp på hemsidan var pengarna ska betalas in. Vi håller på och pratar med banken om att öppna ett nytt konto specifikt för detta. (De har nämligen lyckats göra någon inställning så att vi själva in kan öppna nya konton i internetbanken, skumt utan dess like) Ni är varmt välkomna!

Och lite update då.

Idag blev det klart att de lokala hotellet är benägna att erbjuda rabatt för den som vill bo finare. Det kommer finnas tillgång till sovsal (Gymnastikhall med duschar) som ingår i deltagaravgiften men de som känner att den slitit golv i tillräckligt många år kan boka hos dem.

Det blev inte riktigt den rabatten jag hoppats på men det är det enda boendet i tätorten. Det finns en del vandrarhem i kommunen men de ligger en bit bort så vi valde Skantzen Brukshotell.

Prislistan ser ut som följer:

Ordinarie pris
Dubbelrum 890: ert pris 790:
3 bädds 1140:- ert pris 1040:-
Enkelrum 640:- ert pris 540:-
Vid bokning ange ”Shadowgames"

Som sagt blev det inte den massiva rabatt jag hoppades kunna förhandla till mig men bättre än inget.

Det som är lite roligare är att de lovat bistå med törstsläckande drycker på lördagskvällen. Är de så att de inte har något evenemang och öppet ordinarie så öppnar de upp i baren. (Om intresset är tillräckligt stort). Så att man kan slå sig ner med en cola eller öl och bara skryta om dagens bravader.

#6 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 07 juni 2012 - 09:14

Tycker det låter jätteintressant och kul med lite nytt blod som tillför innovation på turneringsscenen. Behöver ni stöttning på något sätt så hör av er, men oavsett så kommer vi nog komma ett gäng och njuta av er nya terräng och spela på turneringen. :)
Postad bild

#7 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 07 juni 2012 - 12:59

Coolt att ni fick såpass mycket i bidrag och det ska bli kul att komma på turneringen!

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB för gott och blandat Age of Sigmar-hat!

#8 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 07 juni 2012 - 13:12

@sherlocko Har jag missförstått något grovt om jag säger att jag fått för mig att du är från västerås? ^^ Rent generellt så kommer vi vara ganska öppna med exakt hur vi spelar för att anpassa turneringsformen till majoritetens önskemål. Så stöttning och åsikter kommer mottagas tacksamt.

@Lasse Du är så välkommen så! Jag kan även till din glädje påpeka att vi kommer försöka göra marknadsföring lokalt för att få lite åskådare på plats :)

#9 wiljan

wiljan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 137 Inlägg:

Postad 07 juni 2012 - 13:59

Härligt!
Skönt dock att kunna bo hos mormor som bor i området. Ska se om jag lyckas eskortera ner en 93-årig gammal dam från parkgatan :)
Skinks....

#10 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 07 juni 2012 - 14:28

Då bor hon på samma gata som folkets hus. Antagligen i husen i centrum ^^ Så det blir som tur är bara en kort promenad ;)

#11 wiljan

wiljan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 137 Inlägg:

Postad 07 juni 2012 - 16:44

Jappjapp, det ligger precis där tattooaffären som blev glasskiosk ligger :)
Skinks....

#12 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 07 juni 2012 - 17:50

@Tjarls: Yes, leder den där föreningen i Västerås som arrangerar våra turneringar. :)
Postad bild

#13 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 07 juni 2012 - 23:05

@wiljan Haha, då är du tre stenkast från turneringen :)

@sherlocko Är det du som är Joakim Nerén? ^^

#14 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 097 Inlägg:

Postad 07 juni 2012 - 23:07

Nej nej! Jocke lämnade föreningen för flera år sedan!
Tobbe Burman är det nu som håller i rodret. =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#15 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 07 juni 2012 - 23:15

Det var ett försök att ha någon koll iaf :) Dig kaj har jag iaf träffat förr, även om du inte minns det. Vi var ett gäng som hälsade på under gates of westridge. Inte senaste men gången innan det.

#16 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 097 Inlägg:

Postad 07 juni 2012 - 23:20

Jo då dig minns jag =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#17 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 13 juni 2012 - 16:32

Dåså. Som utlovat kommer här lite av ett dagboksinlägg. Detta var alla bilder jag hade på datorn, de andra ligger på föreningens så jag ska svänga förbi och plocka upp dem vid tillfälle. Här kommer en blandad hop av WIP terrängbygge:

Postad bild
Denna bild är från när vi köpte en hel drös med spånskivor som så småningom ska bli spelbord. Alla skivor har sågats till. Nu minns
jag inte exakt men tror det blev 30 stycken som är i ett enda stycke och 10 spelbord som blir i tre delar. De delade borden kommer i
första hand att sandas för att passa in tematiskt till de olika armeerna. 20 bord blir i klassiskt gräs och sen blir det också 10 hela bord
som sandas.

Postad bild
Här är en av mina små bäbisar in the making. Det har kommit snäppet längre i skrivande stund men så såg det ut från början (alla dvärgspelare måste ha byggt ett eget berg någon gång i karriären så jag passade på nu. Efter turneringen blir det också ett brewhouse, men det blir sen då det inte går att använda i turneringen. Dwarven brewhouse är en av de bitar som inte kommer finnas med i turneringen då vi gjort bedömningen att detta påverkar spelet för mycket.)

Postad bild
Här var visst en väldigt högupplöst bild. Ska kolla om det fungerar annars skalar jag ner den. Men bilden föreställer i vilket fall Walle som för tillfället använder sin egenbyggna foamcutter. Denna har varit extremt värdefull i byggandet av vissa pjäser. Här sitter han och skär ut spikar som så småningom ska bli en skog till WoC.

Postad bild
Här sitter vi och bygger för fullt. Walle som sagt med sina WoCspikar och jag med det som så småningom ska bli Dark Elves statyer/monument/pelare/någonting

Postad bild
Vi har satsat ganska mycket pengar på gjutformar från hirstarts. Detta har gett oss möjligheter att bygga en himla massa olika saker. Som ni ser på bilden har vi även provat olika sorters gips för att komma fram till de bästa. I slutändan bestämde vi oss för den som tandläkare använder sig av vid gjutningar. Lite dyrare men mycket mer slittålig. (Den är blå och syns inte på bilden ^^) Denna bit är planerad till ett jungelbord (utan armetillhörighet) där temat ändå är att empire traskat in och byggt sig en settlement som senare blivit övergiven)

Postad bild
Här ser vi lite frigolit som numera är ett fullfjädrat blodfall för WoC. Det saknas bara lite Watereffects så är det helt klart. Bilder på det kommer så småningom

Så det var vad jag hade på datorn för tillfället. Jag har mängder av bilder utöver detta som kommer komma inom sinom tid. (Om ni är intresserade av att se terrängen i förväg dvs, eller om ni vill ha allt det vackra som en överraskning på plats, ni kan väl hojta till så vet jag hur jag ska göra ^^)

Jag hoppas även kunna presentera fantasyhäftet i nästa vecka. Han som skriver det jobbar för fullt!

#18 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 24 juni 2012 - 22:40

Denna dag spenderades nere på föreningen. Ungefär all tid gick åt till att planera terrängen för 40K då vi börjar närma oss slutspurten med fantasyterräng. Det som rör fantasy vad dock oh så viktigt. Vi gick igenom och lyckades enas kring ett första utkast på fantasyhäftet.

Vi har även diskuterat möjligheterna om att utöka fantasyturneringen. Gällande den biten så finns det fortfarande inte några klara svar att ge. Det vi kom fram till var att vi måste se över det hela lite närmare. De faktorer som påverkar är följande:

Vår tid att bygga mer terräng. (Vi har även diskuterat möjligheten att fråga närliggande föreningar om vi får låna lite)
Lokalens möjlighet att ta emot fler spelare. Vi har endast gjort ungefärliga uppskattningar på hur många spelbord som får plats. Detta måste inventeras noggrannare för att kunna bestämma slutgiltigt.

Vi ska göra det bästa vi kan för att se till så att de som vill spela får chansen att göra detta. Troligtvis mer om detta i augusti som tidigast.

#19 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 25 september 2012 - 11:15

Länge sen något postades i dagboken, och troligtvis kommer inget mer än detta postas heller då vi har fullt upp med att fixa till allt som ska fixas till :) Så det sista blir ett litet videoprojekt som Fähre fixat.

En grej som vi började göra i början på året men som nu blivit färdigställd. Mindre än en månad kvar nu :)

#20 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 25 september 2012 - 13:47

Underbar video!

Och terrängen ser verkligen SJUKT lovande ut!
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar