Hoppa till innehåll

Foto

Uttagningar Etc 2018

• Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 873 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 15 februari 2018 - 10:50

I denna tråd kommer uttagningarna för ETC 2018 att annonseras. De kommer även annonseras på vår Facebookgrupp (https://www.facebook...67432380553589/) samt på min twitter (länk i signaturen). 

För lite drygt en och en halv månad sen togs Marcus Östling ut och vi har tillsammans med coach Christian Wennberg diskuterat lagets uppbyggnad.

Idag har jag glädjen och äran att få presentera tre nya spelare i laget; Morgan Andersson, Christian Wennberg och Johan Lagmo. Med dessa nya uttagningar känner jag att vi har stommen i laget klar, och att det nu gäller att få in spjutspetskompetensen. Med den här "stommen" satt relativt tidigt hoppas jag ha en bra sammansatt grupp att diskutera övriga uttagningar och upplägg för vårens träningsläger etc med.

Motivation:

Morgan är en spelare med rutin som få, med flertalet ETC under bältet (enligt mina beräkningar med flest olika editioner av Warhammer) både som spelare och kapten. Trots förändringar i arméböcker, regelböcker och metan så finns han där i toppen och spelar Warhammer på absolut högsta nivå. Det är ganska tacksamt som kapten att ha med en spelare man kan ge vilken armé som helst och man vet att det kommer att fungera. Morgans största styrka ligger dock i att spela arméer och listor som man som motståndare knappt har hört talas om och än mindre spelat mot förr. Det där ögonblicket när en motståndare förvånat tänker "vad var det där och jävlar vad ont det gjorde" kan väl närmast beskrivas som "The Morgan Moment". 

Gissningsvis spelar Morgan vidare på Orcherna, de fungerade i Norge och vi har ingen anledning att tro att de kommer påverkas nämnvärt av några nerfs. 

Christian vill jag ha med då han är stabiliteten personifierad. Jag vet vart jag har Christian och gemensamt med de övriga uttagna så kan han spela det mesta. I stommen jag har visualiserat passar han perfekt in. Som spelare har han en oerhörd förståelse för hur en match kommer att spelas och slösar aldrig en runda på att göra ett onödigt drag. Det är alltid svårt att spela mot Christian, inga poäng är lätta och vill man ha några så kostar det inte helt sällan mer än det smakar. 

I dagsläget har jag Christian på VC, men vi får se om det ändras i takt med övriga uttagningar i vår. 

Johan har det där sättet att spela Warhammer på som jag älskar allra mest. Aggressivt och respektlöst. Han vill diktera matchen och får den oftast dit han vill. En av Johans största kvalitéer är i min mening hans förmåga att inte crumbla. I varje läge är det max möjliga BP som gäller oavsett om det i det läget är 20 eller 9. Laget behöver en stabil stomme, men vi behöver också spelare som Johan, som kan siktas med, där man vet att det blir utdelning. 

Johan kommer troligtvis spela någonting rörligt med potentiell att ge oss mycket BP. 

Där har ni alltså de tre senaste uttagningarna och laget är således jag själv som non-playing kapten, Christian som spelande coach, Östling, Morgan och Lagge. 

Jag är väldigt nöjd över denna tidiga stomme och vore jag motståndet skulle jag vara livrädd. Detta året kommer utan tvekan vara ett av de svåraste åren att ta sig in i laget då det är EXTREMT stark konkurrens och jag är lyckligt lottad som har så många bra spelare att välja mellan. De spelare som idag är uttagna har visat att de kan spela 9th age minst lika bra som de spelat vilken annan edition som helst och de är självklara spelare i min bok. 

Stort grattis till alla uttagna och nu fortsätter jobbet i form av träningshelger och synande av arméböcker i sömmarna för att ta ut övriga fyra och sätta arméer på alla TIDIGT. I år ska vi komma ner med komfortpicks och jag vill så långt det är möjligt att undvika omroddning av arméer tidigt inpå.

Fan vad guld det luktar.

/Lasse

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB för gott och blandat Age of Sigmar-hat!

#2 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 226 Inlägg:

Postad 15 februari 2018 - 11:25

Grattis!!

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#3 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 587 Inlägg:

Postad 15 februari 2018 - 14:13

Nu blir det guld. Grattis*3!

//Sveriges trevligaste Warhammerspelare

Svensk mästare 2012 - OnG
Svensk mästare 2016 - SA

ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2016

ETC Team Sweden 2017

ETC Team Sweden 2018

#4 Tyrgrim

Tyrgrim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 165 Inlägg:

Postad 15 februari 2018 - 19:11

Grattis!

- Peter Sundberg

#5 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 873 Inlägg:

Postad 10 april 2018 - 14:15

Då var det dags för ytterligare uttagningar till årets ETC-lag. 

Tidigare uttagna spelare: Christian Wennberg, Johan Lagmo, Marcus Östling, Morgan Andersson. 

Denna näst sista (troligtvis) uttagning har jag äran att presentera: Björn Ericson och Marcus Engblom

Motivation: 

Björn har verkligen nått hög nivå med sitt spelande under 9th. Har konstant presterat bra resultat på turneringar och det med en lista som jag anser är given till ETC, demoner. 

Till ETC behöver vi spelare som inte klappar ihop, som är säkra i sin pairing och kan ta stora vinster i de matcher som är gröna (vinst förväntas). Björn är för mig en given spelare i laget och han ger mig en enorm känsla av trygghet. Bra. 

Marcus tar alltid mycket poäng på ETC, ligger alltid top 3-4 i laget, och det under många år. Han har en enorm vinnarskalle och har på sista tiden spelat in sig stenhårt på HE, också här en lista som jag anser vara given i laget. Marcus viker sig inte mot hårt motstånd och har en bra känsla för när det går att pusha och när det bör deffas. 

Både Marcus och Björn hade lite betoning på sina valda listor under mina motiveringar, med detta sagt är det två spelare som med säkerhet kunnat placera sig i laget även med andra listor, men det är väldigt skönt att ha två riktigt duktiga spelare på två listor som vi övriga i laget anser vara givna. 

För er mattekunniga innebär detta alltså att 6/8 platser är tillsatta i laget, och jesus vilken huvudvärk de sista två ger mig. Jag hade gärna haft laget färdigt vid det här tillfället för att kunna använda träningshelgen som kommer för att finslipa och börja grotta ner oss i listor, men jag behöver mer tid och behöver se vissa spelare mer, så det kommer dröja till efter spelträffen den 21-22:a april. 

Stort grattis till uttagna spelare, nu är det bara några månader kvar tills vi kan bita i guldet!

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

#6 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 696 Inlägg:

Postad 10 april 2018 - 14:19

Grattis! Bra val :)

#7 Tyrgrim

Tyrgrim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 165 Inlägg:

Postad 10 april 2018 - 14:52

Grattis :)
- Peter Sundberg

#8 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 873 Inlägg:

Postad 24 april 2018 - 12:25

Dags för de sista uttagningarna till årets ETC-lag. 

Tidigare uttagna spelare: Christian Wennberg, Johan Lagmo, Marcus Östling, Morgan Andersson, Björn Ericson, Marcus Engblom.

De två slutliga spelarna (och en coach) för att göra laget komplett är: Mattias Lagerlöf och Mathias Eriksson samt Peter Edvardsson som Non-Playing Coach. 

Motivation: 

Lagerlöf är en kanonresurs i laget med sin stora regelkunskap. Jag har under våren imponerats av hans förmåga att omsätta denna regelkunskap i riktigt fina plays. Hans offensiva spelstil kommer bli en tillgång i våra lottningar och får vi in honom i rätt matchups kommer vi att skörda mycket BP. Jag förutsätter att Lagerlöf kommer att spela OK då det är den armén han har otaliga speltimmar på och det är en armé det lutar åt att vi vill ha med ner till Kroatien. 

Eriksson spelar oerhört mycket warhammer och håller en hög nivå på det spelet. Han är en mångsidig spelare som kan spela både offensivt och defensivt beroende på de rådande förutsättningarna. Jag upplever att han har en god spelförståelse och missar aldrig en chans till att dra nytta av motståndarens misstag. Eriksson har erfarenhet av många olika raser och armétyper och det är inte riktigt klart vad han spelar i nuläget men ID ligger definitivt nära till hands.

Edvardsson åker med ner som Non-Playing Coach. Han har hur många års erfarenhet som helst av Warhammer och har varit med i 9th från start. Jag kommer ha grym hjälp av honom när det kommer till arbetet vid sidan av matcherna samt lottningen. Det ska bli riktigt kul att gå igenom pairings och förberedelserna till Kroatien med honom. 

Med dessa tre uttagna är alltså laget komplett. Jag tycker vi har fått ihop ett helt underbart lag av FANTASTISKT duktiga spelare, både vid spelborden men också vid sidan av. Min förhoppning var att ta ut ett lag som ser skitjobbigt ut att möta och det måste jag säga att jag kan säga `mission accomplished' åt.  

Stort grattis till uttagna spelare och coach!

Fotnot: Daniel Tooke tillfrågades en plats i laget men har valt att avböja, ibland finns inte tiden där och det är bara ta nya tag för nästa år!

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

#9 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 226 Inlägg:

Postad 24 april 2018 - 13:19

Grattis och lycka till  !

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#10 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 114 Inlägg:

Postad 24 april 2018 - 13:50

Grattis!

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#11 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 587 Inlägg:

Postad 24 april 2018 - 14:02

Grattis boys!

Nu kör vi, hoppas på fortsatt mycket hjälp med listor, pairings, testmatcher av truppen/övriga spelare. Guld skall det bli!

Svensk mästare 2016 - SA

ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2016

ETC Team Sweden 2017

ETC Team Sweden 2018

#12 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 988 Inlägg:

Postad 24 april 2018 - 14:26

Känns som ett Riktigt bra lag, trots min frånvaro ;)

Jag vill fan ha full-on live stream på Lagerlöfs matcher när han får grönt i lottningen!

Ggwp boys - let's go! :D

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

Forward, Onward, March!

#13 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 696 Inlägg:

Postad 24 april 2018 - 14:37

Haha Peter får twitch-streama tur 1 och 2 :D

#14 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 587 Inlägg:

Postad 24 april 2018 - 18:07

Gillar ändå att Kajsan tror det spelar roll vad fan än Lagerlöf har i lottningen

Svensk mästare 2016 - SA

ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2016

ETC Team Sweden 2017

ETC Team Sweden 2018

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar