Hoppa till innehåll

Foto

Swfac

Regeltolkningar till kompmall

• Please log in to reply
402 replies to this topic

#41 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 16:42

Inte nödvändigtvis. Det går lika bra att skriva models.

Models är enskilda figurer.
Units består av models.
Alltså är de inte samma sak

//K

#42 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 16:50

Råkade du missa denna http://swfbr.ipbhost...?showtopic=5132 Konstantin?

#43 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 16:51

Råkade du missa denna http://swfbr.ipbhost...?showtopic=5132 Konstantin?

Yes, jag var inte medveten om att det var okej att ändra spelreglerna när man inte jobbar på spelutvecklingen hos GW.

Wordingen för vad en model respektive unit går att se i lilla regelboken på sidan 3 och 5.

//K

#44 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 17:04

Okej men då kan man inte hela bloodknighs alls. De har bara ett wound per modell och eftersom man bara healar modeller så hjälper det inte de alls.
David "Dangerous" D

#45 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 17:22

Okej men då kan man inte hela bloodknighs alls. De har bara ett wound per modell och eftersom man bara healar modeller så hjälper det inte de alls.

Jag föreslår att du läser om Resurrecting Fallen Warriors, och ser vad som händer när modeller i en unit ressas av spells....

//K

#46 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 18:14

Units består av models.

//K

Models är plural, a model eller a single model är singular.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#47 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 18:38

Units består av models.

//K

Models är plural, a model eller a single model är singular.

Yes!
och...?

//K

#48 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 19:33

Jag håller med Konstantin. RAW är det väldigt tydligt. Dock är jag övertygad om att det inte är meningen att spelas så. Och gör det inte heller.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#49 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 20:02

Jag håller med Konstantin. RAW är det väldigt tydligt. Dock är jag övertygad om att det inte är meningen att spelas så. Och gör det inte heller.

Jag anser att det är sättet man skall spela det, tills GW släpper en FAQ på ämnet. För så är reglerna...
//K

#50 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 05:53

Jag anser att det är sättet man skall spela det, tills GW släpper en FAQ på ämnet. För så är reglerna...
//K

Fast du har en klar majoritet av svenska fantasy-spelarna emot dej här: http://swfbr.ipbhost...=20

Om du nu hade så starka åsikter borde du ha uttryckt dom i tråden tidigare och inte komma och gnälla i efterhand. ETC rular för övrirgt också att man bara fick 1 wound totalt.

Yes, jag var inte medveten om att det var okej att ändra spelreglerna när man inte jobbar på spelutvecklingen hos GW.
//K

Klart man får. Det görs varje turnering så jag ser inte problemet.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#51 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 06:57

//K

Fast du har en klar majoritet av svenska fantasy-spelarna emot dej här: http://swfbr.ipbhost...=20

Om du nu hade så starka åsikter borde du ha uttryckt dom i tråden tidigare och inte komma och gnälla i efterhand. ETC rular för övrirgt också att man bara fick 1 wound totalt.

//K

Klart man får. Det görs varje turnering så jag ser inte problemet.

Wow....jag vet inte var jag ska börja.

Okej, vi kan börja med den klara majoriteten. Jag ser att 49 personer deltog i eran "undersökning". Jag är inte ett statistiskt geni, men ni verkar strunta i vissa BORTFALL som sker vid en riktig undersökning. Har tanken slagit att de som röstade var de som är mest aktiva på forumet, och att det inte motsvarar vad alla andra tycker? Eftersom jag missade undersökningen så kommer det antagligen vara fler som jag som inte ens vet att den fanns. Att en minoritet som har tid att sitta och trolla på ett forum avgör en bias-fråga med en enkelt musklick är helt uppåt väggarna. "Usch - VC är jobbiga att spela mot, dem nerfar vi *klick*. Man kan nog inte säga att det motsvarar en klar majoritet av svenska fantasy-spelare, snarare en klar majoritet av dem som röstade.

Sen vill jag citera ert egna dokument, "- This document contains rules clarifications, errata and general guidelines...", är det någon som kan skriva under på att det är ett klargörande av regler ni har gjort, eller att det är en direkt regeländring? För jag verkar inte att vara ensam om att tycka att RAW är helt tydlig i detta fall. Vidare har jag inte sett ett enda vettigt motargument till varför det skulle vara annat än RAW! Tills Games Workshop släpper en FAQ är det reglerna! Det är precis som Greedy fist - death kombinationen, det kanske inte var GWs tanke från början, men det är inte ens säkert att de kommer FAQa det som spelarna trodde. Varför följer ni inte reglerna?...

Fortsättning följer...

//K

#52 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 07:17

Det finns en alldeles glasklar RAW tolkning som säger 1 wound, du väljer bara att bortse från den. Är det så svårt att förstå att models kan syfta både till flera enskilda modeller och till flera modeller tillsammans som en grupp. Du hävdar att GW måste skriva unit för att göra min och många andras tolkning. Jag hävdar att de måste skriva a single model för att det ska läsas som din tolkning.

Det kompgruppen har gjort är alltså ett regelförtydligande. Ett regelförtydligande som man tydligen även enats om i ETC.

Daniel Gustafsson - YLVA

#53 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 07:18

Okej, vi fortsätter.

Jag gnäller inte, jag försöker föra en diskussion, något som den bestämmande faktorn som har hand om de verkställande dokumenten verkar vara rädd för. Mentaliteten att "vi har rätt och bryr oss inte om vad DU säger" blir rätt tydlig. Och än en gång: är det försent att föra diskussionen nu? Eller är det försent? Beslutet är redan klubbat och klart? Skrivet i sten? Fuhrern har talat?

Vidare, ETC, kom igen... Använder du ETC som ett argument? ETC ÄR INTE WHFB, där sker regeländringar kors och tvärs! Och WHFB i Sverige har mer och mer gått ifrån vad just WHFB är. Men vi kan väl börja ta regeltolkningar från WH40k också, det är väl ungefär likartat.

Vad varje turneringsarrangör gör är upp till denna grupp av människor, vad ni gör är att påverka dem i deras beslut.

//K

#54 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 07:28

Den ende jag ser som uppför sig som en führer är du. Om en saklig diskussion var vad du vill ha så är där den jag försöker ha men du behöver seriöst tänka över tonen i dina inlägg.

Anledningen till att folk inte hoppar till och rättar in sig i ledet när du gastar är att du inte tillför något nytt i diskussionen. Dina argumenthär redan framförts, beaktats och sen har man fattat ett beslut. Varför skulle man helt plötsligt göra en helomvändning bara för att du är upprörd på ett forum?

Daniel Gustafsson - YLVA

#55 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 07:37

"Vi har rätt inte du".
Vem gastar?

//K

#56 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 08:23

Seriöst, varför skulle vi bry oss mer om dej än någon av dom som röstade emot dej? Du må vara högljud, men din röst är inte värd mer för det.

Sen ger jag dej rätt i att det var en majoritet av dom i omröstning som var emot dej, inte i Sverige. Men eftersom detta är forumet för sveriges turneringar så tycker jag att der väger ganska tungt.

Sen har du rätt i att vi inte bryr oss om hur du spelar. Det vi bryr oss om är att ha en tolkning att kompa efter. Däremot tar vi in dina argument och tar hänsyn till dom. Dock har allt du sagt redan sagts och tagits hänsyn till.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#57 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 08:31

Sen vill jag citera ert egna dokument, "- This document contains rules clarifications, errata and general guidelines...", är det någon som kan skriva under på att det är ett klargörande av regler ni har gjort, eller att det är en direkt regeländring? För jag verkar inte att vara ensam om att tycka att RAW är helt tydlig i detta fall. Vidare har jag inte sett ett enda vettigt motargument till varför det skulle vara annat än RAW! Tills Games Workshop släpper en FAQ är det reglerna! Det är precis som Greedy fist - death kombinationen, det kanske inte var GWs tanke från början, men det är inte ens säkert att de kommer FAQa det som spelarna trodde. Varför följer ni inte reglerna?...

Om du nu inte tycker att det är en Clarification vi har gjort så är det väl nästa ord i meningen...errata ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#58 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 09:03

Okej, jag förstår.

Jag tar avstånd från vad ni står för.

//K

#59 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 09:06

Okej, jag förstår.

Jag tar avstånd från vad ni står för.

//K

Gör det du. Vi har sen länge insett att alla inte kommer vara 100% nöjda med 100% av tolkningarna i dokumentet. Vill du inte använda det och samtidigt använda kompmallen på en turnering du arrangerar så är det helt upp till dej :)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#60 Fredrik

Fredrik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 386 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 11:17

Nu tänkte jag lägga mig i igen:) Vi får väl se vad som händer.

Det här med en omröstning har väl varit ett nytt sätt att skapa en opinion, men samtidigt så blir det ju svårt att få ut något vettigt av den när man inte kan fastställa alla faktorer som spelar in, tex vilken ras man spelar, om man gillar komp bäst eller etc, eller om man som tidigare nämnts tycker att VC är för hårda. Finns säkert många fler faktorer, men min poäng är väl att det argumentet att de väger tungt som argument i denna diskussionen är något ihåligt.

När jag läste RAW sist så kände jag väl för varken eller. Men när jag läste det här om hur models helt plötsligt är units så känns det bara fel. Models är plural av model, som tidigare nämnts. Det jag inte förstår är hur models helt plötsligt är units? Models är ju modeller, inte nödvändigtvis i en unit, men med någon faktor som göra dom lika, tex footprint eller som i detta fall en regel. Modeller syftar ju inte tillbaka på en enhet som innehåller modeller med fler wounds, etheral, vampiric utan syftar väl på "the bigger picture", dvs alla MODELLER i VC listan som har några av dessa regler.

Detta är lite vad jag tror, men jag accepterar att det tolkas olika och tycker det är bra att det finns en tolkning åtminstående som alla kan följa. Rätt eller fel, sktisamma!
Fredrik Karlsson - HYMS

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar