Hoppa till innehåll

Foto

Dwarfs 8Th

• Please log in to reply
755 replies to this topic

#21 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 16:14

Boken kom ut i lördags buffy, inte så konstigt att man inte hunnit lira så mycket mot/med dem! Bara jag som är ett freak som lyckades få in en match på UB när jag kom hem efter TNQ igår :P

Att ge Gyros högt WM tycker jag är en smart lösning, för de är lika viktiga i både gunlines och närstridsdvärgar. I gunlines för att de är diverters som är toksnabba, stryktåliga och billiga + de kan sätta sjuhelsikes press på motståndaren att döda dem innan de kokar allt till döds. Nog för att Anvil kunde sinka motståndaren Hoffa, men Anvil kostade ca 170 pts, funkade bara på en 2+ och gjorde D6 S4. Du får två gyros för samma kostnad, och de lägger till en anselig mängd eldkraft till en lista (gunline) som redan langar ut döden tur 1.

Hos närstridsdvärgar är de också diverters, men här sätter de press lite annorlunda- de enda närdstridsdvärgar som är rimliga nu tycker jag är de som backas upp av Strollasz, och då hinner man inte med så mycket skytterundor, är bara vanguardande gyros som hinner hänga med i det nya relativt snabba dvärgtempot!

Gyrobombers är i min åsikt värdelösa, de skulle kunna kompas mycket lättare. Kostar 45p mer än en Gyrocopter, har samma stats och nackdelen att deras bomber scattrar som för en stone thrower. Den enda fördel de har är att centret på deras blast är S6 och D3 wounds (samt large blast, såklart), men de pålitliga gyrokoptrarna med sina perfekta templatplaceringar kompenserar väl.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#22 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 443 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 16:33

Jag tror lite mer på bombern, den kan flyga 20" och släppa sin template på vad som helst som den passerat över.  Eller flyga 10" bomba och skjuta clatter gun.  Missa inte fördelen att bomben faller i movement fasen och inte i skyttefasen vilket ger möjlighet att orsaka ett extra paniktest.

Flyger den vanliga gyron mer än 10" kan den inte skjuta sin template, (ok störtbombningen kompenserar lite för det).

Frågan är i och för sig om Bombern är värd 45p mer än den vanliga. (Å andra sidan är det troligen bombern som kostar rätt och den vanliga gyron som är lite för billig.)   

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#23 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 16:46

Den flyger 20", men bombern scattrar, det är den stora nackdelen. Gyros kan ha vanguard och har en engångsbomb de kan använda medans de manövrerar i position. Flyga 10" och skjuta clatter gun känns poänglöst, fyra skott du träffar på 6:or är inget man kan räkna med.

Visst att bombern har en stor blast och sen en liten blast, men jag tycker den är alldeles för lättdödad. Den är lika stryktålig som en vanlig gyro, jag hade gärna sett 4W och inte 3W på den. Man får inte glömma bort att varje bomber du köper är en gyro mindre, och du vill gärna ha ett ojämnt antal Gyros så att du kan vanguarda upp fler. Det är ju det som är styrkas hos gyrokoptrarna, med vanguard kan de börja grilla tur 1, det kan väldigt få bombers göra även fast motståndaren börjar.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#24 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 18 februari 2014 - 00:38

Hela poängen med hög wmp och låg grundkomp är ju att främja närstridsdvärgar (där man behöver gyros) men fortfarande ge dom ett lagom högt straff för gunline (där dom är riktigt bra på att köpa extra skytterundor).

Man kan inte spela dvärgar utan en del skytte hur mycket man än skulle vilja. En del kommer säkert testa lira mycket med vanguard och gyros i början men de kommer inse ganska snabbt att det inte fungerar. De kommer inse att de behöver spela med 3 WM men det kommer de inte kunna om de lirar med gyros så tar de de bort och lirar med små slayer block istället och ännu mer skytte.

Så även om ni vill få dvärgare att lira med hth arméer så kommer ni bara få de lira gunline i slutändan.

Nu kanske jag är lite för negativ för jag vet ju inte vad saker kommer att få får WM minus men jag är rädd att ni kommer tvinga folk att lira gunline.

David "Dangerous" D

#25 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 18 februari 2014 - 08:17

Du dömer ut dem väldigt tidigt, Buffy! Definitivt mycket negativt tänkande ;)

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#26 Getyrom

Getyrom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 111 Inlägg:

Postad 18 februari 2014 - 08:36

Bara för att slänga in en vild ide: Sägs om att ge kompbonus på strollaz runan (den som ger vanguard)? Skulle premiera lite combat dvärgar! Får man bara vara försiktig så man inte ger den runan för mycket plus så man kan kompensera genom att ta extra warmachines. Kanske tom ge den runan kompbonus men räknas som warmachinepoints? Kanake ett mindre plus för varje strollaz runa man tar för att undvika dvärgarmeer som börjar hela armeen i motståndarens ansikte dock.

Bara lite brainstorming såhär på morgonen. :)

#27 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 18 februari 2014 - 08:39

Tycker inte plus ska ges för Strollasz, den har bra användningar även i gunlines! Irondrakes som kan skjuta tur 1 efter en vanguard, till exempel. Kompensationen för en armé som använder sig av strollasz kommer nog främst i att de inte har råd med mycket fler än 2 WMs, annars har de inte poäng nog till trupper... och på så sätt undviker största kompfällan för dvärgar i allmänhet!

Edit: Master Engineers är något som blev värdelösa i nya boken, förstår inte riktigt hur GW tänkte när de designade dem. De fick -1 i BS (förut 5, nu 4) och deras färdigheter funkar bara på 2+. Låter kanske inte så kasst vid första tanke, men... en Master Engineer gör att man får använda hans BS och slå om en artillery dice (dock inte cannon bounce eller supercharge flame).

Antingen köper du en Master Engineer för 70pts för att ge en Organ Gun BS4 och reroll 1 artillery på en 2+, eller...

så köper du en Rune of Accuracy och Rune of Forging för 50pts för att ge din Organ Gun BS4 och reroll artillery, vilket funkar hela tiden.

Det kostar mindre, du garanterar att de funkar och runorna funkar dessutom mycket effektivare ifall du köper dem till cannon/flame cannon då runorns regler inte hindrar varken studsen eller supercharged att slås om. De enda fördelarna en Master Engineer har är:

- Han kan vara en billig general långt bak

- Ifall special/rare är fullt så kan det vara en god idé att flytta runekostnaderna till heroes och klämma in annat istället

- En warmachine får hard cover automatiskt (dock finns det en runa för det här med)

Så, tycker Master Engineers borde kompa 0. De är inte superdåliga, men... är alltid sämre än runor.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#28 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 443 Inlägg:

Postad 18 februari 2014 - 12:51

Fast om man runar upp maskiner ligger alla poängen i en korg och man tappar allt när den dör.  Har man en ME är den lite sämre men motståndaren måste då döda både maskinen och ME. ME öppnar också upp andra möjligheter. T.ex Organgun med +1 i styrka och reroll, det kan du inte få till med runor.  (ME ger också hardcover till valfri maskin)

Tycker du dömer ut ME lite för fort.  

Dessutom, det är bara specialkaraktärs ingenjören som måste klara 2+ vanliga ME funkar alltid.

#29 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 18 februari 2014 - 13:43

Du har rätt på 2+, jag såg fel!

Vill man uppgradera en Organ Gun för 110p så visst, då är ju +1S, +1BS och rerolls sjysst. Kanske bättre att köpa en till Organ Gun istället då! Jag tror aldrig en ME kommer vara värt det rent prestanda/kostnadsmässigt.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#30 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 443 Inlägg:

Postad 18 februari 2014 - 14:13

Sant okompat är det oftast är det bättre att bara köpa en maskin till än att ta en ME men där brukar ju kompen komma in.

#31 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 18 februari 2014 - 14:24

Yes, men är ju det jag säger! :) En Master Engineer borde inte kompa så mycket för det är ett i de flesta fall ganska kasst val.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#32 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 18 februari 2014 - 14:53

Jag håller med om att Master Engineer inte borde kompa mycket. vad den ska kompa bör bero lite på vad runorna som gör samma saker kommer att kompa. Kommer de att kompa högt så bör ju Master Engineer kompa mer men kompar de mindre ska Master Engineer kompa mindre.

Jag gillar inte att saker kompar 0 men att sätta 1 i komp kan funka.

Håller med om att strollaz runan inte ska ge plus. Jag skulle vilja ge den ett litet minus om man har fler än två eller på stora enehter som är unbreakable eller har stubborn. Att sätta ut 30 dvärgar på en lång line som bröjar tolv fram kan vara väldigt bra i vissa matcher.

Många kommer ju sätta strollaz runan på så många enheter de kan vilken armé de än spelar.

David "Dangerous" D

#33 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 18 februari 2014 - 15:06

Gunlines kommer inte vilja ha Strollasz på något utom Firedrakes. Varför skulle de vilja pusha dvärgar upp i mitten? Då kan man charga in där och vara säker ifrån shooting 1-2 turer extra. Bara offensiva dvärglistor kommer sätta Strollasz på mycket, annars är det en dyr runa som kan gå till mycket annat.

Fast vi får väl se hur det blir :)

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#34 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 18 februari 2014 - 16:27

Även handgunners är trevliga å vanguarda då dom får skjuta runda 1 ifall du börjar. Räcker ju å vanguarda dom 2" typ

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#35 Itake

Itake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 Inlägg:

Postad 18 februari 2014 - 16:43

Även handgunners är trevliga å vanguarda då dom får skjuta runda 1 ifall du börjar. Räcker ju å vanguarda dom 2" typ

Dwarf Handguns är move-or-fire så det går inte?

Hur som helst hoppas jag ni inte kompar gyrocopters, Strollaz och annat som passar för aggressiva builds för hårt. Kör inte mycket turneringar men vi använder komp när vi kör hemma, och det vore roligt att få möjligheten att köra aggressiva dvärgar. Tänker mig att det nog är roligare att möta lite aggressive dvärglistor på turneringar också, även om "priset" för det blir att dvärgarna skulle börja placera sig lite högre i turneringar :)

#36 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 443 Inlägg:

Postad 18 februari 2014 - 17:02

Vanguard spelar ingen roll för move or fire då det sker innan runda 1 och inte i runda 1.För att få det på Thunderers måste man dock ställa BSB där vilket man nog inte vill. Firedrakes får dock ta magisk flagga.

#37 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 18 februari 2014 - 17:51

Exakt, thunderers blir väldigt omständiga att vanguarda men Firedrakes gör man det lätt med.

Edit: Lirade just en match med en Master Engineer, och jag tror Hoffa kan ha haft rätt... kan ha dömt ut dem för tidigt.

Organ gun med Rune of Accuracy är 145p

Master Engineer (Som general) är 70p

Han ger sin hjälp åt min ensamma Organ Gun, som nu har effektiv BS5 och kan rerolla artillery dice. Med öppna ytor för skjutande kan den göra fruktansvärd skada pålitligt. Plockade 12 White Lions runda 1, vilket är bisarrt. Nog för att den kostar 215 poäng, men... har man ingen magi eller warmachines lämpade för att ta ut den är det livsfarligt.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#38 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 21 februari 2014 - 13:41

När det kommer till runor för Organ Guns tror jag att Rune of Accuracy är snäppet bättre än Rune of Forging, men det kanske också har med spelstil att göra? Har inte gjort någon egentlig matte på det hela, men får känslan av att Accuracy producerar bättre resultat. Slår man inga misfires så träffar den bra, medans en Organ Gun med Forging antagligen inte vill rerolla sina to hits (såvida man inte fick 2, till exempel) då man riskerar att få lika lågt eller en misfire, vilket gör att den knappt träffar alls. Skulle en Accuracy få misfire så träffar man fortfarande helt okej. Får man å andra sidan höga resultat (6-8, 8-10) så är Forging verkningslös med Accuracy tar tillvara även på bra tärningar.

Eh, eller för att göra det kort:

Rune of Accuracy gör alltid nytta förutom vid dubbla misfires, och chansen är så låg för det att man kan förbise den nackdelen. Rune of Forging gör att man kan rerolla riktigt dåliga resultat/misfires, men slår man högt så gör den ingen skillnad.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#39 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 21 februari 2014 - 14:29

För oss som då gillar siffror och för att kunna kompa lättare.

Organ gun:

s40c.jpg

Använt följande formel:
Addera 2st artillery dice, multiplicera resultatet med 3/6, 4/6 resp 5/6 med villkoret om en tärning visar 0, minska till 2/6,3/6 resp 4/6.
Summera antalet och dra ett medel.

Medeltalet är alltså antalet hits efter BS-slaget.
Sen får man själv tänka "har jag BS 4 och skjuter long range så räkna mig som BS3".

Det här är såklart normaltfördelat och med bara två tärningar blir ju variationen rätt stor, men ändå vad man kan förvänta sig att en organgun presterar.

Har än inte räknat på vad en Rune of forging innebär, vart ska jag sätta tröskeln för att man slår om?

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#40 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 21 februari 2014 - 15:21

Svårt att säga, är därför jag inte orkat med matten! Tror att de flesta skulle slå om misfire, 2 och 4... men beror ju helt på! Är ena tärningen 10 och du slår en till 4 så tror jag inte någon kör en reroll, knepigt att säga "alltid vid X". För att göra matten möjlig kanske man borde säga vid misfire och 2:or dock? :)

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar