Hoppa till innehåll

Foto

Match Rapport

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 2 945 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 12:56

Efter en del övertalning och egna funderingar över hur hårda dubbla hydror är tog jag med följande lista till vinterslaget:

Characters:

Dreadlord 255P
General, Great Weapon,
Sea Dragon Cloak, Shield
Dagger of Hotek
Potion of Strength
Blood Armour
Pearl of Infinite Bleakness

Death Hag 200P
Cauldron of Blood

Death Hag 205P
Battle Standard
Dread Banner
Manbane
Witchbrew
--------------------------------------------
Core:
21 Black Ark Corsairs 260P
FC
Sea Serpent Standard

30 Dark Elf Warriors 250P
FC
War Banner

5 Dark Riders 117P
Rptr Crossbow, Musician

6 Harpies 66P
Special:
19 Witch Elves 265P
FC
Banner of Murder
Manbane

14 Black Guard 277P
FC
Standard of Hag Graef
Crimson Death
Rare:
1 War Hydra 175P
1 War Hydra 175P
Komp: 14,75

Tanken var att klara av att möta demoner, VC och DE skytte i ganska stora mängder. Genom att 4 block är ITP och hydrorna tål en del samt kan bli buffade a couldroun.

Utan att ha testspelat den något åkte man iväg ner till Halmstad för att testa om ITP och Terror var en stabil grund att stå påtongue.gif

Match 1: Mattias Carlssons Wood Elves K15:
En bra matchup som jag dock strular till genom att deploya för tight mellan blocken vilket leder till en del trafikkorsning när han flyttar skogar med 4 spells i rundan och tränger ihop utrymmena. Största felet i matchen jag gör är att inte försöka få in WE i Trämannnen utan låter Black Guards ta den fighten (vilket de nästan lyckas med tog ner 5 wounds på trämannen och han wardsavar det dubbla antalet till kändes det som tongue.gif ) i övrigt är det en av hydrorna som misslyckas att döda en enda av 4 wardancers med bsb i baken och således blir nersprungen. Annars gick matchen ok men slutar med 9-11 då mattias tar mer objektiv och lyckas ta kål på sista figurerna i några enheter medan han har flera med 1 modell kvar till halveringar.

Match 2: (Marcus Svensson) Empire K20:
Steamtank, kanon, General på Griffon krigspräst magiker bsb med vanliga knights greatswords och lite vanliga infanterienheter och flagellanter.
Snäll lista som inte skulle ha mycket till chans mot min.

WE tar sig an ena flanken springer över en flageant enhet och vänder upp sig och tar sig an steam tanken efter att crosairsen hållit den på plats. 9st s6 AP attacker gör att steamtanken försvinner rätt snabbt. Hydrorna jobbar tillsammans på andra flanken bränner ihjäl den andra flaganenhetern och tar en charge från knightsen med bsb. Den ena av dem lägger resten av matchen på att jaga ner dem och den andra traskar inåt mitten och hjälper tillsut Black Guardsen att breaka griffon och greatswordsen. Generalens Warriors tar sig ann swordsmen som är envetet stabila. Harpies jagar och dödar magiker samt tar hand om nästan alla detachments. Dark riders tar sig an kanonen och crossbows. Slutar 20-0

Match 3: Christian Svensson Demoner K12:
Han har en snabb arme med 2x4 Fiends 2x5 Hundar, 5 Seekers, 20+ Demonetter, 2x10 Horrors, 5-7 Furies samt 1 Jugger Herlad, 2 Slanesh Heralder varav en med Siren song samt demonprince med extra attacker och slå om till wound.

Min strategi blev att få hydrorna att gå tillsammans mot hundenheterna och se till så att fiend enheten på den sidan inte kunde flanka någon av dem. Det lyckas och med wardsave lite tur och lite god moral äts hundarna upp när crosairs hoppar in på ena sidan och bidrar med CR och moraliskt stöd. Dark riders, black Guards och WE tar gemensamt hand om demonprinsen och andra fiendeenheten efter att dark riders första rundan sprungit fram och tursamt skjutit ihjäl en fiend för att sen stå i vägen för att fiendsen ska kunna ta sig inåt mitten. Harpies tar sig and fuiries och vinner smile.gif
Totalt sett sopas banan ren och när en av hydrorna ger sig på sista horrorblocket flunkar han och blir ivägkörd. Totalt blir det en 20-0

Match 4: David Dynefors High Elves K20:
Lyckan vänder och runda 2 är matchen i princip över efter att flera enheter är bortskutna/magiade och ena hydran blir beast coverad.
David spelar perfekt och har tärningarna på sin sida, jag spelar helt ok och men kan bara se armen falla sönder. 0-20.

Match 5: Lennart Evanoja Demoner K17:
Ganska snäll lista som jag inte skulle ha några större problem med 3 stora core enehter Horrors, Demonetts och Plaugeberees, 4 Flamers en fiend 5 hundar 7-8 furies och 5 screamers. Screamers är det jobbigaste i armen då jag ställer bort mina suportenheter och de dessimeras av fly by slashes. Annars får jag mina enheter precis som jag vill mot Lennart och det blir en ganska kort match där det mest spännande är om den hydra som slåss mot demonprinsen med nurgle mark och 4+ASv 5+WSv samt Reg ska hinna slås ihjäl eller slå ihjäl den. Hydran klarar av det och blir belönad för det av screamers som flyger över och ger nådastöten. Slutar dock 20-0

Helt ok turnering även om listan inte var optimal använde till exempel aldrig dread banner eller witchbrew vilket är lite poäng som jag gärna haft till annat. lorden var inte särskilt effektiv, dem gånger jag använde potion slog han riktigt dåligt och gjorde nog aldrig mer än 2 wounds. Cauldron är guld värd i en sådan här armé och black guardsen är verkligen tacksamma att ha som städ för att kunna hota med frenzy flank charger efteråt.

Ingen som utnyttjade frenzy på we mot mig och var väl ingen som direkt fattade att jag hade det på crosairsen heller verkade det som då det inte nyttjades på dem heller utan dem fick flera gånger komma in med caudlron buff på sig och göra skäl för sina poäng tongue.gif

Att inte ha något magiförsvar är tungt men känns inte som det är nödvändigt om jag inte hade sprungit in i Adams lista och då hade det troligtvis inte hjälpt ändå tongue.gif

En trevlig turnering med trevliga motståndare, på återseende.
Mvh
/Björn Ericson

Björn Ericson

SWFBR - Admin

The 9th Age - Army Design Team, Former Deamon Legions Army Book CommitteeFörening: HYMS & GoB Syd

#2 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 073 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 13:53

Mycket trevlig läsning smile.gif. Coolt med komp spann mellan 10-20. Mer rapporter av detta slag, det gillar vi.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#3 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 14:07

Intressant rapport. Antar att jag får se till att lägga upp en rapport också nån gång...

#4 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 15:33

Vilken plats slutade du på?

Admin här på SWBR.

#5 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 2 945 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 15:41

7a enligt Resultat Vinterslaget 2010 wink.gif

Björn Ericson

SWFBR - Admin

The 9th Age - Army Design Team, Former Deamon Legions Army Book CommitteeFörening: HYMS & GoB Syd

#6 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 18:17

Gogogo 2 hydror!

Du får ursäkta men jag kapar din tråd och kör en egen liten rapport jag med.

Min lista:

WoC
Lvl 4;a, tzeentch, disc, 3+ ward save mot skytte/magiska missiler, +1 to cast för alla inom 3" (dvs +2 för tzeentch killarna) och en scroll
Lvl 2;a, tzeentch, disc, bound spell, 2d6 str 3 pl3
Lvl 2;a, nurgle, enchanted shield, acid ichor (om någon slår in ett wound på han tar den personen en str 4 träff per wound)

5 Slaanesh fast cav med flails, musikant
5 Slaanesh fast cav med flails, light armours, musikant
5 Horsemen med khorne, flails, light armors, sköldar, flagga, musikant (Komp!)
5 Warhounds

1 Slaanesh kärra
1 Slaanesh kärra
15 Chosen, slaanesh, gw, sköldar, fc, boundspell flaggan (d6 str 4 pl 4), ändra tabellen på gift slaget (Komp!)
15 Chosen, slaanesh, gw, sköldar, fc (Komp !)

Komp 14.08 (Riktigt korkat av mig att inte ta bort strunt giften på min nurgle kille + en fast cav musikant och köra raptorous här, vet inte vad jag tänkte med när jag skickade in listan)

Match 1, Christian Svensson, komp 12 demoner

Mötte Christian med en väldigt snabb och mobil armé, får inte gateway (spelade inte så stor roll...), han har dubble fleshhounds, dubbla fyror fiends, dubbla horrors, dubbla slaanesh hjältar på snabba mounts, jugger herald och lite annat trevligt.
Ena chosen blocket får stubborn och 4+ ward save.
Spelat sådär en match inför turneringen med den här armén sen sydcon, och varit väldigt inaktiv i wfb över vintern och i genomgången av arméerna / min första runda ser jag inte möjligheten att det finns en siren song på någon av hjältarna ( thumb.gif ).
Highlights:
Lvl 4;an flyr av bordet runda 2 pga sirensong (Behövde slå under 8). Bra början på turneringen och jag är ganska stolt över att jag inte ens förstod att detta var en möjlighet.
Så, lite av en uppförsbacke här.
Christian missbedömer avstånd på 2 charges som blir ganska viktigt, hans furies missar mina fast cav så jag chargar honom istället, samt att hans fleshhounds missar min chariot så jag får dubbel charga fleshhounds istället vilket resulterar i en del poäng för mig.
Jag har även en del flyt i att mina 5 khorne killar kan hålla upp en fyra fiends en runda (när jag frenzy chargade) så att mina chosen kan charga in och döda dom och göra så att jag senare kan knäcka 5 hundar med jugger herald + demon prins + slaanesh herald som står i combat med mina stubborn / 4+ ward chosen.
Misslyckas att döda sista deamonetten i hans enhet så han står kvar med flaggan (100vp då det gett mig flest (1) flagga) samt halva enhetskostnaden. (som jag combo chargat med 2 chariots och stått i 2 närstridsrundor med)

Slutar i en 11-9 seger till mig vilket jag är hyffsat nöjd över efter min jätte tabbe runda 1.

Väldigt trevlig och jämn match mellan 2 hårda arméer.

Match 2, Johannes, komp 20 High elves

Blir lite smått nervös när jag ser en star dragon på andra sidan bordet, blir helt plötsligt mindre nervös när jag inte ser dragon armor på den samme (tzeentch magi..) eller något magi försvar.
Utöver draken ser jag 28 white lions, 30 phoenix guards, 14 sword masters, 10 archers, 18 spears, 1 lejon kärra, 1 örn.
Johannes får första rundan och flyger fram med sin drake och hotar / ser bara 5 slaanesh fast cav och mina 5 khorne horsemen, resten springer fram mot mig.
Min runda 1, flickering, flickering, bound spell, gateway och draken är borta ph34r.gif.
Efter detta så knäcker jag 30 PG med chosen + kärra i fronten och kärra i sidan, sen slår jag väldigt hett på magin och alverna försvinner väldigt snabbt. (Missade 2st magier under hela matchen bara, det var mina försök att 28 white lions skulle slå på sig själva)

Slutar i en 20-0 till mig, väldigt jobbig matchup för Johannes då draken är enda hotet i hans armé då hans block inte kan ta mina chariots / chosen ensamma, det samtidigt som jag slår hett på magin gör uppförsbacken för brant väldigt trevlig motståndare som välförtjänt vann best sportman!

Match 3, Fredrik Nylen, komp 17(?) VC

Raise lord, 2 wight kings, 1000tals ghouls, 4 wraiths, 1 kärra, lite hundar och bats och 20 grave guards.
Inga direkta hot mot mina chariots / chosen då han inte får van hels på lorden samtidigt som jag får gateway (som kommer spela en stor roll i matchen, ni vet vad jag menar! Yatzi!)
Jag behöver pusha pga komp diffen och Fredrik spelar tillbakagradet, han gömmer wraithsen första rundan så jag avslöjar inte mina dubbla bound spells.
Min runda 2 plockar jag båda VC rare choicen med magin, går fram och tar mitten (mitt objektiv) och vi har en stalemate, jag vill magia en massa innan jag chansar och går in i närstrid (närstrid = eventuellt tappa block / scenario då jag går bort från mitten).
Absolut ingenting intressant händer på några rundor, jag magiar ner lite, Fredrik magiar upp lite.
Runda 5 så har jag ordentligt med flax när min 3;e gateway på lordens enhet slår 11 på styrkan, och gör en liten vinst till en större vinst.
Vilket även gör att jag kan bryta igenom ett ghoul block med en dubbel charge av kärror.

Vinner med 17-3 (tror jag), hade väl blivit en 11-9 / 13-7 om lorden inte dött. Jag förlorar inte en modell, men en miscast på min lvl 2;a tog ett wound på han.
Fick revansch från förra vinterslaget när 5 waywatchers först killingblowade min prins på stardragon (med 4+ ward), sen min battle banner bsb nån runda efter, samt från bsk förra året när jag fick ta en för laget och möta Fredriks demoner med mina orker laugh.gif

Så en lyckad första dag och en topp 5 placering, sen på kvällen blir det förfest hos mig sen ut på stan med lite roligt folk och man blir lite skeptisk till sin egen förmåga att spela warhammer dagen efter blush.gif
Lyckas iaf pallra sig upp på morgonen med en jävla huvudvärk och ett slött huvud, kommer till lokalen och ser sin motsåndare:

Match 4, Andreas AG Graae, komp 20(?) Dvärgar

AG var med och drack kvällen innan och fick i sig aningens för mycket och var i värre skick än mig!
Anvil dvärgar, lite skytte, lite block, lite miners, lite jobbig armé med komp bonusen.

Jag spelar dåligt, gör små tabbar här och där, men käre AG behöver "toa pauser" mellan varje runda (matchen började med att vi slog sida, sen 5 minuter toa paus wink.gif) och är mer eller mindre frånvarande under hela matchen tongue.gif (Läs; Jag plockade bort hans anvil och han märkte inget! evilgrin.gif)
Jag sprang fram med allt och dödade allt förutom anvilen, som jag fick påminna AG om att han skulle använda och som även failade 3 ancient powers irad happy.gif

Vinner med 18-2, hade jag kommit ihåg att säkra objektiv i sista rundan med mina enheter hade det blivit en 19-1a, men det var en av många små tabbar i matchen.
Överlag en väldigt intet sägande "match", vi får ta en revanch någon gång AG där vi båda kan spela lite bättre.

Ligger 3;a inför sista matchen, så istället för att möta ost alverna som leder turneringen (som förövrigt var enda armén jag övat mot inför turneringen med min armé och vunnit med 20-0 över wink.gif) så får jag möta;

Match 5, Mikael Svensson, komp 18 WoC

En hel frenzy armé, 4 jugger hjältar, 4 knight enheter, 5 marauder horsemen enheter, allt khorne.
2 dispel dice evilgrin.gif
En väldigt bra matchup för mig, Fast, samtidigt väldigt många snabba hot.

Förlorar första rundan trots +1, viktigt där, hade gärna fått första rundan av förklarliga skäl.
Lite snabbt så kan man säga att allt jag försökte med i början av matchen gick lite för dåligt, inget katastrofalt men småsaker som inte funkade, gatewayen slåg lågt, alla mina närstrider som jag gick in med säkra odds om vinst misslyckades med att bryta Michaels enheter och sen kom det support från Michaels armé och även då skulle jag ha chans att fixa närstriderna men misslyckades, så små saker som gick mot mig här och var geonom matchen, men som faktiskt gjorde matchen rejält mycket mer intressant då jag satts i lite jobbigare situationer istället.
Men en del vägdes upp av en väldigt lyckad sista magi/skytte fas där jag fick ner 1 1/2 hjälte, en marauder horsemen enhet som höll scenario och tog tillbaka min flagga.
Jag hade lvl 4an + lvl 2an + ett block chosen kvar när matchen var slut mot Michaels 2 khorne knights (halverad enhet)

Så det slutade med en 15-5

Så 81 BP på 5 matcher och en 20a i målning gjorde tillslut att jag fuskade in mig på andra platsen.

#7 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 2 945 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 18:32

Gör inget var tanken med tråden.

Trevlig rapport och tror jag fick fel ordning i min rapport på Christian och Empire spelaren men spelar ingen större roll tongue.gif
Grattis till andraplatsen.

Du och Andreas var inte alltför fräscha vid bordet bredvid på söndags morgonen och man kunde roa sig åt er istället för att titta på sitt eget bord där det gick åt skogen. laugh.gif

Björn Ericson

SWFBR - Admin

#8 Tlax_tax

Tlax_tax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 21:49

kan skriva en rapport eftersom det gick bra för mig vilket det ofta inte gör.

combat ödle lista med engine 2 scar och 3 block och resten skink terradoner o salissar

match 1. johan karlsson high elves komp 19

salamanderna skjuter asbra, prince på griffon för av stenar och poison skott
men phoenix guards och bsb står kvar.

15-5

match 2. david johansson tomb kings 19

jag går fram på en flank för att jag inte vill gå på direkt en massa ushabitis
min skink priest dör av katapult skott = 2DD så jag fegar och backar han tar lite poäng

12-8

match 3. lennart Evanoja demoner 17

jag pressar på rakt fram, saurusar in hans horrors med herald, saurusar bsb in i hans plauge berars, ancient stega in i demonettes
efter 6:e rundan är det bara kvar en halverad demonett trupp

20-0

match 4. martin johansson brettonia 20

jag har fördel i denna matchen men jag är inte bra på spela så det blir jämt. hans griffon köttar 2 saurus enheter med en lans trupp
jag hämnas genom att döda dom med ancienten och en bsb. inte så mycket mer dör av poäng värde för bägges del, jag tror jag ska förlora men det blir..

10-10

match 5 björn larsson 20 tror jag dvärgar arrangörs reserven

han spränger sin anvil runda ett så där för vinner jag för blocken är så svaga

20-0

jag hamnar på samma poäng som dyne med målningen (23 ) men det är så att han vinner pga att han har tagit mer victory points, nedrans. typ 2000 mer. 4:e plats.

#9 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 22:49

OK, dags för mina små battle reports. Vi börjar med vinnarlistan. Många som såg den undrade hur den kunde få komp 10 (förutom Torbjörn som tyckte att den skulle brännas...). Jag antar att det är så att det mesta i listan är hårt, så även om jag inte har nåt superhemskt som två hydror så har jag inte massa fluffblock med frenzy heller wink.gif

...och förresten, jag har precis tillräckligt med magi...

Komp 9,5 Dark Elves
Dreadlord, blood armour, sea dragon cloak, EXECUTIONERS AXE (ja, han är helt grym, speciellt med steed of shadows)
Death hag, cauldron, bsb
Sorceress, lvl 2, seal of ghrond
Sorceress, lvl 2, tome of furion, dispel scroll

Assasin, cloak of twilight, extra hand weapon, rune of khaine
25 Spears, full command
2*5 Harpies
5 Dark riders, spears, crossbows, musician
10 Crossbows

11 Black guards, full command, soulrender on champ, banner of hag grief
5 Cold One Knights, full command
Cold One Chariot
6 Shades, great weapons

Hydra

Båda tollisarna tog shadow i nästan varje match, lorden och assasinen gillar att flyga. När lorden inte var ute och dödade saker (han mötte tyvärr ingen drake, bara vampyrlorder, khorne heralder på juggar, gripar och såna fjantiga saker) gick han med black guardsen och den enheten dödade tusentals poäng över turneringen.

Match 1
Magnus Cullberg med komp 11 Vampyrer
Jag lyckades ta ut hans supportenheter i början (förutom warghulfen som var rejält irriterande fram till slutet). Black guardsen krossade hans black knights med wight king (lorden gjorde 10 wounds på hans wight king i challenge....) åt sen upp en ghoul enhet och vände om och dödade en skelettenhet och en småvampyr (dark riders i baken hjälpte lite där). I mitten var jag ganska defensiv med hydra, spears och cold ones och hans huvud block med skellett och tre vampyrer blev för statiska i mitten och jag fick in hydran i flanken på hans coach (efter att cold onesen hade flytt, dock av bordet). Den fick in ett wound och ett extra crumble wound. Nästa runda sög den dock upp sig till etheral så hydran fick stå och titta på den. Dock kunde inte den skada mig heller och jag nötte ner den precis i tid.

Mina spjut med assasin och båda trollkarlarna fick killing blow av cauldronen och gick fram mot hans lord+lillvamp skellettenhet och såg tuffa ut. De såg så tuffa ut att han inte vågade charga dem (med två vampyrer + dreadlance/red fury är jag rätt nöjd med den bedriften). I hans runda dog till slut coachen och hydran tittade in i flanken på skelletten. Både den och spjuten chargade in (spjuten fick killing blow igen). Assasinen gick fram till lorden och gjorde det han hade tärnat hela sitt liv för, killing blowade honom. Många skellett dog, nästa runda chargade hans warghulf in i hydran och crumblade tillsammans med skelletten (assasin lyckades killing blowa sin andra vampyr) och jag tror att alla hans modeller dog.

Jag fick båda (läs klarade alla) scenariona och vann 20-0.

Match 2
Daniel Jidefur VC komp 13
En till VC armé. Matchen varade i en runda då jag fick igenom en irresitible force steed of shadows på min lord som flög in i hans general (champen stod fel så jag kunde inte bli bort challengad) och högg ner honom på en runda. Lorden flydde och blev sen nedsprungen av en fell bat, men han hade utfört sin uppgift och resten av matchen var mop up såsom black guards som kutade fram mot en skellettenhet och dödade de sista bara för att få flaggan (mitt scenario) och hydran som breathade ned en skadad vampyr-bsb. Jag fick nog fyra irresitible forces på de första tre rundorna och hade allmänt tur med tärningarna så det var nog tyvärr inte nån speciellt kul match för Daniel sad.gif

20-0 till alverna igen.

Match 3
Nu ledde jag turneringen och fick möta min klubbkompis Martin Johansson med sina komp 18 brettar som han precis köpt och knappt spelat innan, men som trots det låg tvåa på nåt sätt.
Det var ingen kul match up för honom och ingen av oss spelade väl otroligt seriöst. Mina killar sprang runt och dödade saker. Han fick ut hydran och lite småenher, men det var inte tillräckligt med poäng. Hydran sprang han ner med en lans med bsb och lorden på grip. Spear enheten (utan assasinen som hade flygit iväg) vände sig om och unseen lurkrade in i flanken på lansen, bröt dem, skickade in dem i ett hus och sprang in i gripen som bröt och flög över huset (lorden flög senare in och dödade gripen och lorden).

Med kompen blev det till slut 18-2 till mig.

Match 4 David Wessling Demoner komp 14
Första matchen på söndagen var mot demoner med två stora blood letter block, ett stort demonettblock, 5 hundar, 3 flamers, 4 fiends, 4 screamers, 3 nurgling baser, jugg herald, tzentch herald på kärra och slaanesh herald.

Den här matchen kände jag att jag hade i kontroll från deployment. Mina dark riders offrade sig för att jag skulle få in en kärra i hans hundars flank och döda dem och min hydra band upp hans demonetter (med general och bsb nära är den väldigt svår att bryta). Black guardsen gick igenom ett blood letter block med jugger heralden (lorden fick jobba lite igen) vände om och dödade demonetterna (förutom lorden som flög ut och dödade flamers). På högerglanken sköt shadsen ut hans screamers och tillsammans med crossbows sköt de ut fiends med cold one knights som hotade.

I slutet hade han en nurgling bas kvar i ett hörn, 20-0.

Match 5 David Dynefors med komp 20 high elves
Nu skulle det avgöras och i en riktigt fluffig maqtch up dessutom. För mig räckte en draw för att ta hem turneringen och mot hans high elves kände jag att det inte borde vara nåt problem så länge jag inte slog kasst. Det gjorde jag nu inte, snarare tvärt om. Spjuten med båda trollkarlarna och assasin blev chargade av dubbla kärror, som bara gjorde ett wound på ena trollkarlen och dödade några spjutkillar. Assasinen dödade ena kärran och sen blev den andra nedsprungen. Black Guardsen chargade in i phoenix guard, vann tärningsslaget för att gå först och dödade dem på två rundor. Assasinen blev tvungen att solocharga hans swordmasters (spjutmännen ville inte följa med). Han höll några rundor, men bröt och blev nedsprungen (mycket tack vare standard of balance). Swordmasters blev nedskjutna rätt rejält och de som var kvar sprang in i spjutmännen och stod där ett tag tills black guardsen kom in i baken runda sex och dödade dem. Hydran flamade ned en hel del white lions och åt sen upp en spjutenhet medan kärran jagade hans magiker plus enhet och lyckades döda dem runda sex.

Han fick dock en del poäng av mig och hade ju kompen så matchen slutade 16-4 vilket räckte till en turneringsvinst för mig.

Totalt var det en trevlig turnering, även om jag har spelat roligare och mer intressanta matcher. Blir definitivt Empire till gothcon, dark elvsen behöver vila efter detta och BSK förra året. Jag är såklart väldigt nöjd och kul att vinna min första riktiga turnering smile.gif

#10 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 237 Inlägg:

Postad 02 mars 2010 - 00:13

Får la ta och lägga upp en liten rapport med. Jag kommer inte riktigt ihåg allt som de jag hade möte hade i sina arméer så skriver vad jag kommer ihåg.

Spelade komp 20 HE med:

1 noble bsb, great wepon, guradian phonix, armour of caledor
1 mage lev 1 ring of fury
1 mage lev 2 seerestasff, scroll ( general )

10 archers
17 spearmen FC
16 spearmen FC

12 white lion banner, champ, lion banner, dragonhorn
17 sword master FC, stanard of balance, lotec
14 phonix guard FC, banner of sorcery
1 chariot 85
1 chariot 85

1 eagel 50
1 boltare 100
1 boltare 100

Match 1 mot komp 18 dwarf

Han hade 2 skytte enheter, 1 cannon, 1 organ gun, 1 stone thower, 1 gyro, 16 warrioir, 16 ironbrakers, 18 hammers, 1 bsb, 1 slayer, 1 anvil.
Min magi gjorde inget hela matchen vilket kan bero på att jag glömde bort min bound spell smile.gif
Han börjar bra med att köra en ancient power på sitt anvil som dödar en chariot och några swordmasters.
Jag sprang fram med allt. Han hade lite bättre tur med skyttet då hans organ gun fick in 10 hits på mina WL och hans gyro fick in 14 hits på mina swordmaster
samma runda. När jag kom fram till hth gick det bättre för mig men han klara många låga LD slag vilket krävdes då jag fick en del flank charges.
Jag vann med 12-8 och var lite besviken men jag vet att min arme har problem med dwarf så är okej.

Match 2 mot komp 19 LM

Han hade padda i ett 16 eller 18 temple guard block, 20 sarus med spjut och 20 utan, 2 skink enheter, 3 terradon, 3 salamandar, 8 sarus cav, 2 scar vet till
fots. Hans padda har extra spell och MR3.
Jag börjar och dödar lite skinks och terradoner min första runda. Går lite framåt med allt. Han går också fram. Hans magi gör inte så mycket. Jag chargar hans sarus cav med mina två chariot. Han har bara fem i främre ranken och jag borde döda 3 - 4 stycken så det verkade vara en bra charge. Resten av min arme går fram. Dödar lite mer skinks och några sarusar med skytte och magi. Mina chariots dödar bara en sarus pga lite otur med impact hits. Både flyr men en kommer undan.
Hans sarus cav chargar en spjut block som flyr men kommer för kort och dör. Han lägger doom & darkness på mina swordmaster men det hjälper inte pga av
deras baner. Hans 3 salamndar siktar in sig på mina swordmaster och de hade träffat på att utom två inch. Han slår tvåa, tvåa, missfire.
Mina swordmaster chargar hans spjut block med scar vet i. Mina phonix guard med bsb chargar hans tempel guard med scar vet i. Mina white lion chargar
hans salamndar. Hans salamndar flyr bara 4 vilket går att jag når de precis. Ställer min örn i vägen för hans 20 mana sarus block.
Inga flyr från hth och på min nästa runda kommer mina white lions in i flanken på hans tempel guard och då vann jag matchen.
20 - 0

Match 3 mot komp 16 LM

Han hade padda med alla spells i ett stort tempel guard block, 20 sarusar med spjut, 16 skinks med 2 krox i, 1 ancient stegadon med lev 2 skink, 3 tarradoner, 3 skink
enheter, 2 salamndrar i olika enheter.
Han börjar och går fram lite. Hans magi dödar lite alver. Jag går fram med allt och skjuter lite på hans salamndar och dödar lite skinks med magi. Hans stegadon chargar mina spearmen men den når inte. Hans stegadon power dödar lite alver och gör två wounds på en chariot. Hans magi dödar lite mer.
Jag chagar hans skink block med chariot och spearmen. Han flyr så jag inte får hans flagga. Charioten fångar de men spearmen stannar framför hans stegadon. Då jag har en
kulle i min deplyment zone kan han inte screena hans teraddoner så jag skjuter ner de. Går fram med resten av armen.
Hans stegadon chargar mina spearmen men han dödar inte så mycket. Hans magi och skytte dödar lite mer. Han lägger doom & darkness på mina swordmsater med men pga mitt baner händer inget nu heller.
Mina swordmaster chargar hans tempel guard och mina phoninx guard med bsb hans sarus block. Händer lite andra saker sen men det viktiga är när hans sarus block flyr eftersom jag fått in white lion i flanken på de med och de springer in i flanken på hans tempel guard blocket. Efter det är matchen vunnen.
20 - 0

Match 4 mot komp 15 DE

Björn har ju skrivit om denna matchen ovan och jag hade tur med allt och han hade otur med allt.
20-0

Match 5 mot komp 10 DE

Han hade 1 lord med executione axe, couldron bsb, 2 lev 2 magiker, 25 spearmen, 12 black guard, 5 harpies, 5 dark riders, 10 crossbow, 5 cold one knights, 1 chariot,
1 hydra, 1 assasin med d3 extra attacker och kanske något mer.
Har man tur i en match måste man ju ha otur i nästa. Jag mötte ju en hård armen men tänkte trodde det skulle gå okej på de tusen poäng jag skulle få
pga komp diff.
Han gick fram med sitt spearmen block med 2 magiker i så mina två chratiots chargade för jag hoppades att döda magikerna. Jag slog 4 attacker på ena men inget hände och hans assasin dödade den andra. Lite senare chargade jag de med några wihte lion men jag fick inte död på någon magiker utan gav bara ett wound. Hans assiasin dödade nästan hela mitt swordmaster block även om jag hade mitt baner. Hans crossbow träffade typ 70-80 av hans skot varje runda på 5+ och han slog lika bra när det gällde närstrid och magi med.
Jag hade tur en gång eller det var kanske mer han som hade otur. Mina swordmaster vann med två tror jag mot hans spearmen block och hans torskade LD slaget
med bsbn nära men då hade magikerna lämnat den enheten då det gav inte så mycket poäng.
Jag spelade inte så bra sista rundan med då hade jag nästan inget kvar och det hade dött ändå.
Han dödade hela min arme så det blev 4-16 tror jag.
Jag gjorde kanske något litet misstag i slutet av matchen men det spelade inte så stor roll.

David "Dangerous" D

#11 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 073 Inlägg:

Postad 02 mars 2010 - 07:01

Väldigt intressanta rapporter och listor. Komp 10 mot komp 20 arméer skiljer sig väldigt mycket från varandra, även med komp skillnaden. Kul med listor där folk tänkt lite outside the box så att säga. Verkar löna sig. Ibland blir man förvånad över vad man faktiskt kan få in i listor som ändå kompar rätt högt tongue.gif.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#12 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 02 mars 2010 - 11:20

Lägger väll till mitt

Ville testa något roligt

Lord of Khorne, Juggernaut, Enchanted Shield, Hellfire Sword
Monster-dödaren, 2+ AS mot S6!

Lvl 2 Slaanesh, Steed of Slaanesh, +1 spell
Lvl 2 Nurgle, scroll
Lvl 2 Tzeentch, +1 power

5 Slaanesh Horsemen, musik, kastspjut
5 Slaanesh Horsemen, musik, flails
5 Slaanesh Horsemen, musik, flails, light armour, shield
5 Warhounds
12 Khorne Marauders, std, flails
12 Khorne Marauders, std, flails
20 Slaanesh Marauders, musik, std, light armour, shield

12 Nurgle Chosen, musik, std, champion, great weapon, shield, raptorous standard, favor of the gods
Slaanesh chariot
5 Knights

Spawn

Komp: 18 (17,57)
Tanken var att jag skulle få massor med hydror, trädmän, a-bombs och annat otyg att springa in i min Lord med hjälp av en skånsk dialekt och psykning - mötte inga av dessa, så fick inte testat det

Slag 1 mot William Samuelsson komp 18 Lizards
Ingen trevlig setup för min del. Stort block saurus cav, TG + Slann med MR(3) + saurus BSB, saurusblock + saurus hjälte, mindre saurus-block, 2 skirmish-enheter, flygande skink, 3 salamandrar, teradoner.
Han satte sina 2 stora block i mitten, cav på ena flanken och lilla saurusblocket på andra. Skinks och salamandrar bredvid hans stora block. Jag försökte med khorne-marauders på flankerna, chariot med mål att döda salamandrar, knights mot knights och marauders+chosen för att försöka hålla uppe honom lite med Lord som backup. Mina chosen får MR(3), utmärkt tänkte jag och stirrar lite dumt när mer än halva chosen-blocket ryker runda 1 på metal 6an. Chosen med Lord tar upp strid mot hans TGs, hoppades kunna vinna striden och börja mata men han dödar inte mindre än 3 Chosen med TGs och min Lord får bara in 2 wounds på hans karaktär. Jag förlorar striden och blir översprungen.
Mina marauders avancerar längs flankerna, min kärra kör in i (och över) hans salamandrar och mina Knights försöker få till en charge på hans med assistans från mitt fast cav... till sist lyckas jag få in mina Knights i hans, men efter ett par combat rundor blir jag översprungen. Mitt stora block flyr från en terradon + saurus charge, vilket innebär att hans terradoner hamnar mitt framför mina marauders som precis slagit sönder ett gäng skinks och därmed panikat bort hans mindre saurus block. Marauders gör slarvsylta av terradoner, fortsätter in i hans stora saurus block med hjälte och springer även över dessa. Inte mycket mer som händer, försöker mest undvika hans resterande trupper men lyckas få in en tiltulating delusions på hans fast cav så att de måste vända flanken mot mina marauders... självklart så misslyckas de istället Stupidity och får därmed in en charge på mina marauders och slår dem sönder och samman

Jag prickade fler karaktärer än honom (mitt scenario) men fick sitt (vad det nu var...) och det slutade 7-13. Ganska nöjd men hoppades att min Lord skulle presterat bättre med alla sina attacker

Slag 2 mot Björn Larsson komp 18 dvärgar
Alltid får jag möta dvärgar. Anvil, slayer, BSB, gyro, thunderers, crossbowmen, katapult, kanon, organ gun, hammerers, longbeards, warriors och miners... ush
Jag sprang på som bara den, försökte blocka hans artilleri så gått det gick. Chosen med chariot gick i mitten, marauders på flankerna och knights på ena flanken där de var skyddade från kanon och katapult. Lorden var mest passiv.
Hans skytte presterar inte så värst mycket runda 1, mest marauders som dör och jag avancerar och försöker styra upp mot hans warmachines med mina små-enheter. Hans organ gun får skjuta och skjuter sönder 3 av 5 knights, samtidigt som hans crossbowmen fortsätter skjuta sönder marauders på samma flank. Thunderers skjuter på mina vargar, men de klarar sin panik! Mina (icke) fast cav tvingas in i hans BSB (MR of Challenge), blir brutna och undkommer.
Springer in i hans kanon med mitt fast cav, hundarna missar en charge mot hans organ gun, och mitt infanteri drar sig sakta med säkert mot hans linjer.
Organ Gun tycker att chosen ser hemska ut och skjuter ihjäl större delen av regementet. Dwarf Warriors deklarerar charge på mina Knights, som slår "bra" på flee och springer ut.
Jag kommer in med chosen och marauders in i hammerers, chariot och (icke) fast cav drar in i hans stora block. Vinner combat på samtliga ställen, men han är dvärg...
Till sist lyckas han bryta chariot och horsemen och kommer sedan in i ryggen på mina marauders. Slayern slår sönder en 12a marauders men jag lyckas plocka bort katapulten, organ gun och sista rundan dödar jag hans sista hammerer. Ensam marauder försöker bräcka hans crossbowmen och lyckas nästan. Gick allmänt dåligt, men min Lord överlevde!
4-16 - jag hatar dvärgar

Slag 3 mot Johannes Blomstervall komp 20
28 Phoenix Guards, 28 White Lions, Lion Chariot, 18 spearmen, 14 swordmasters, 10 archers, great eagle och Lord med Starlace på Stardragon. Min första tanke var: jag är körd, sen insåg jag att det fanns en avsaknad av Dragon Armour och jag blev gladare. Mitt scenario var att plocka TQs så jag satte mitt stora regemente på att göra det och inget annat! Matchade chosen (som fått +1S) mot hans white lions, knights i mitten och resten av armén på ena flanken. Hans drake började jaga Knights, men med mycket manövrerande runt ett hus lyckades jag undvika den. Hans Lion Chariot pangade mitt spawn och mina Marauders som försökte counter-chargea. Min Lord springer upp och visar flanken mot Swordmasters, han tar betet och blir översprungen samt förlorar spearelves på panik. Phoenix Guards springer in mot mitten (hans scenario) och great eaglen försöker komma åt mina magiker. Ställer min Lord lite klumpigt och han flyger upp med sin eagle, ställer upp sin drake + phoenix guards för att göra slarvsylta av min lord. White Lions har börjat slåss mot mina Chosen. Jag får in en rare-charge på hans Chariot, och min Lord ställer sig perfekt med phoenix guards i sidan och drake framifrån. Jag försöker desperat ta bort lite hot med magi, och lyckas med Curse of the Leper på draken. Min Lord blir chargead och skriker challenge. Hans Lord lyckas få in 1 wounds (dumma ignore armour save!), tack var Curse of the Leper lyckas draken bara få in 1 wound. Min Jugger sätter 1 wound på hans Lord och sen slår min Lord på hans drake.
Jag träffar som en gud (5/6) och woundar lika bra (5/5). Han räddar 1/5 och efter multiplies landar jag på 14 wounds på hans drake (synd att jag bara fick tillgodoräkna mig 12). Jag vinner combat rejält men hans Phoenix Guards står, hans prins flyr upp rakt framför mina Knights, som sen kan fortsätta in i flanken på phoenix guards. Mina chosen bräcker till slut White Lions, hans Phoenix Guards blir ett minne blott efter 19 S5 attacker och jag lyckas även plocka ut hans archers. Ett oerhört trevligt slag och jag har nog aldrig hört någon vara så positiv till att bli sönderslagen!
Jag har inga scoring units i mitten och slutresultatet blir 19-1

Slag 4 mot Marcus Svensson komp 20 Empire
Grip, lvl 1a, warrior priest, BSB med imperial banner, 6 knights, stort block swordsmen, stort block greatswords, kanon, stank, två enheter flagellanter och lite detatchments.
Hade ingen aning om att STanken har en S8 D3 wounds kanon och deployar min lord fritt, som tur är får han misfire! De första 3 rundorna offrar jag rätt mycket enheter, lyckas få ut hans kanon och crossbow detatchment och får därmed upp min chariot och knights i mitten bakom hans linjer. Han ställer sig redo att counter-chargea med gripen, men jag lyckas få in tiltulating delusions och tvingar honom bort mot mina chosen. Han flankar mina Knights med en 10a detatchments, men jag slår bra - vinner striden - och gör en pursue in i flanken på hans swordsmen. Chosen flankar hans grip och khorne marauders + lord springer upp på flanken för att förgöra hans greatswords. Min nurgle-magiker för i challenge och hans swordsmen vägrar fly, men med en STank på 4 wounds taken så vågar han inte generera mycket steam points och jag känner mig ganska säker på en vinst. Min Lord kör ensam över greatswords, hans grip flyr från chosen och mina knights lyckas till sist bryta swordsmen samtidigt som mina 20 marauders till sist lyckas döda flagellanter. Jag kastar frenzy på mina horsemen som inte är fast cav och springer in i hans knights, som reducerats en del av min Tzeentch magiker - de dör.
Till sist återstår endast hans steam tank, jag har förlorat en del småsaker och har båda scenariona. 20-0

Slag 5 mot David Johansson komp 19 TK
Väldigt duktig spelare och för mig en hård armé. Dubbla katapulter, liche med hieretic jar, liche med re-roll, kung med flail of skulls, icon bearer, 5 light cav, ett block skyttar, stort block TGs, 2 svärmar och 3*4 Ushabti. Jag deployar hela min armé så att han knappt ser någonting med sina katapulter. Ena flanken har Knights & chariot, andra flanken har min Lord. Mina chosen gömmer jag i en skog i 6 rundor och de trivs bra där. Jag avancerar MYCKET sakta, försöker hela tiden hålla mig utanför LoS. Min Lord skrämmer honom något och jag gör i princip ingenting de första 4 rundorna (inte ens magi). Jag kommer inte undan honom och han springer över mina ena flank, min Lord lyckas på millimetern komma in i Ushabtis, slaktar dessa och fortsätter in i bågskyttar. Marauders flyr från Ushabtis och slår 3 på 2d6, vilket innebär 742 VP mindre (kostand + båda scenarion). Fegisen vågar inte köra en Lord-matchup utan får mitt fast cav på flykt. I min runda 6 så lyckas jag med mina nyss rallade Horsemen pricka hans hierophant och gör 2 wounds! Gav inte så mycket poäng, men en moralisk vinst. Hade väldigt svårt för armén, och David Johansson är en mycket bättre spelare så jag ansåg mig vara nöjd med 8-12

Väldigt roligt att spela med en Lord of Khorne! Jag gillar valmöjligheterna man har med 3 olika magiker, Slaanesh-magin är guld värd så länge motståndaren inte är ItP. Den som presterade sämst var min Tzeentch-magiker. I efterhand borde jag läst scenariona INNAN jag stack till vinterslaget, då mina Marauders var 2p från att vara scoring units. Hade nog även satt flaggor på mitt fast cav
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar