Hoppa till innehåll

Foto

Ris Och Ros

• Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 224 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 09:00

Hej nu var vinterslaget över och vill gärna veta vad som var bra och dåligt jag har lite egna tankar som jag skall dela med mig men vill göra detta när jag har mer tid senare under dagen troligtvis.

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#2 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 2 935 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 10:31

Allt flöt å bra och det var en kul turnering. Tärningarna grinade och log mot mig omväxlande under turneringen så det var väl som vanligt att de inte kan lägga sig på en jämn bra nivå laugh.gif

Det mest slående för turneringen är väl att det kändes som det blev många 20-0 och det beror väl antagligen på att om man har övertag på motståndaren tar man oftast båda mission samt grundmissions och därmed drar till med +900. Kändes som man kanske kunde skippat +100 för mest standar och +100 för mest quarters då dem redan fanns som objektiv.

Men som vanligt är vinterlaget en bra turnering och jag kommer återkomma.
Gratis frukost är alltid uppskattat.

Björn Ericson

SWFBR - Admin

The 9th Age - Army Design Team, Former Deamon Legions Army Book CommitteeFörening: HYMS & GoB Syd

#3 JoelR

JoelR

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 10:31

Det kändes som om kompen inte gjorde tillräckligt. Visst att VPs i jämna matcher var balanserat, men när diffen blir för stor är det väldigt svårt att ens få en draw.

Kontentan är att förlorar man stort spelar kompen ingen roll. Att få BP istället kändes mer balanserat.
-"I haven't committed a crime. What I did was fail to comply with the law."

#4 Hogglas

Hogglas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 102 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 10:56

Jag tyckte det var en extrem uppförsbacke när jag mötte någon med fem mer i komp än mig, men kan varit att jag spela dåligt i den matchen med. Så att kompen inte gjorde något håller jag ej med om. Men tyckte 100 poäng per steg var lagom i de matcher jag spela, mötte iofs samma komp två gånger och sedan bara spelare med mer än mig.

Dock känner jag mig lite kluven till hemliga scenarion, känns som man inte spela så mycket på scenariot som att slår jag ihjäl hans armé borde jag klara bådas scenarion utan problem.

Lite onödigt lång pause inför sista matchen på lördagen.

Annars en helt suverän turnering, första gången på länge som jag är sugen på att åka iväg på en ny turnéring direkt igen brukar annars känna mig väldigt mättat på WFB efter turneringar. Så passar det med mitt arbetsschema dyker jag upp nästa år igen.

#5 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 234 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 11:27

Asbra turnering! Trevlig som fasen och himla sköj också! =)

Angående kompen tycker jag den ska läggas på i slutet precis som målningen gör, då finns det mer skäl att ha komp 20 än 10 tex. Sedan kanske ändra VP skillnaden till 50p istället för 100 i själva matcherna. Kompen känns dock mer balanserad i komp 15-25 än 10-20, därför kanske man bör tänka om lite hur man använder den? Tanke jag hade bara.

Riktigt fin lokal och bra luft i den så man blev inte trött under dagen (även om man bara sovit en timma natten innan!) =)
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#6 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 12:16

Jättekul! Grattis till alla som vann, även om det är lite suspekt att HFF placerar sig 1:a och 2:a i en HFF-ledd turnering. wink.gif

Positivt:
Bra bord, bra lokal. Lagom med terräng, även om 2 skogar per bord kanske är lite mycket om man ska spela mot WE. Nu spelade jag ju dem själv, och det var julafton att ha tre skogar att surfa med!
Bra kiosk.
Bra sekretariat, bra matchrapporteringssystem. Dock borde man på nåt sätt göra så att man själv kan se vilka scenariokort man redan använt. Det var lite småklurigt att hålla reda på. Kanske kan man ha 6 kort med sceanrion på ena sidan och rapport på andra. Efter matchen lämnar man in det kort man använt med rapporten på. Då slipper också sekretariatet dela ut lapparna på nytt efter varje match. Å andra sidan måste alla förvirrade spelar hålla reda på ett antal smålappar...
Gillade att kompen påverkade med ganska många poäng i matcherna.

Tänk på detta till nästa gång:
för lång paus mellan match 2 och 3. Bättre att köra på, folk hade ju ätit mellan match 1 och 2.
Varför var matchtiden 3,5 h på lördag, men bara 3 h på söndag? 3 h känns lagom, tycker jag.
Kompspann på 10-20 är inte jättekul. Hellre 15-25.
Svåra scenarion att klara för vissa arméer. Scenarion kommer alltid att slå snett på nåt sätt, men det är trevligare om alla i alla falla har en sportslig chans att klara dem.

Kanonroligt, på det hela taget. smile.gif

#7 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 224 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 12:24

Nu måste jag inflika med att på lappen ni fick ut fanns en punkt där ni skulle markera vilket kort ni använt. Vi missade dock att medela om detta och antog att ni skulle se det. ATt skriva senariona istället för schemat sker nog nästa gång då alla kom och frågade mig om schemat endå.

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#8 Tlax_tax

Tlax_tax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 12:30

+ scenario korten som var roliga och inte ett dugg konstiga. bättre med scenario kort än att tex andra matchen spelar alla capture tredje breaktrough o.s.v

- aslånga raster. terrängen var sådär.

#9 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 12:32

QUOTE (Dennis P @ Mar 1 2010, 12:24 ) <{POST_SNAPBACK}>
Nu måste jag inflika med att på lappen ni fick ut fanns en punkt där ni skulle markera vilket kort ni använt. Vi missade dock att medela om detta och antog att ni skulle se det. ATt skriva senariona istället för schemat sker nog nästa gång då alla kom och frågade mig om schemat endå.

Visst skrev man i vilket scenario man använt. Men sen lämnade man ifrån sig lappen, och till nästa slag hade man inte fått tillbaka den. Man blir rätt mosig i huvudet efter några slag och glömde hlet enkelt bort vilka man använt... Detta kan kanske undvikas med smålappar.

#10 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 12:40

Mattias, visste du inte att HFF stod för Halmstads Fuskande Förening? unsure.gif

#11 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 232 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 12:55

Ett minus var att rasterna var väldigt långa. Det andra var terrängen. Nu fick man välja om man vill att hus skulle följa hus regler eller inte. Bättre
om arrangörerna fixade detta. Sedan är jag lite emot kullar i deplyment zone även om min arme tjänade på detta.

Jag tycker det är bättre med presentkort än pokaler som priser med, men det är inte så noga.

Men annars var allt bra.
David "Dangerous" D

#12 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 14:28

Tja!

Vill först tacka arrangörerna för en sjukt bra turnering. Bra jobbat!
Man återkommer ju varje år av en anledning.

Här kommer mina små tankar om allt och inget.

Terrängen var helt okej, förutom vissa små saker. T.ex. är jag emot att ha kullar direkt i deployment, hjälpte mig i två fall och skälpte nästan i ett annat, men gillar det inte. Sen tycker jag också att arrangörerna skall ta ställning till om Hus-reglerna skall användas på turneringen eller inte. Jag är helt för att använda dem, men oftast är inte motståndaren det och då får man likväl köra utan, vilket är väldigt tråkigt. Dem är ändå en del av huvudreglerna i WHFB.

Lite lång paus, även om jag inte led av det.

Iom att ni redan har gjort lottningen till slagen, så är ju resultat-lapparna redan avskrivna... så låt folk komma och hämta dem innan matchen börjar. Då har alla ansvar för sin egna lapp och man vet vilket scenario man använt innan man börjar nästa match. Kan bli lite spring och bök runt arrangörerna. Men det kan dem gött ta på sig.... och alla brukar inte komma exakt samtidigt till början av en match ändå.

Scenariorna var rätt bra. Nu led jag inte av dem som dem som många andra kanske gjorde, men enligt mig så är det bättre att alla får välja sitt scenario till matcherna än att det är fixat 3 uppdrag till 3 fixade matcher... vilket kan resultera i att man möter fel motståndare på fel uppdrag. Detta känns mer rättvist och realistiskt iom att två olika arméer kan faktiskt ha två helt olika mål med ett slag, det som hjälper deras armé mest utöver själva slaget.
Tycker också att det kunde varit lite mer variation på vissa uppdrag... flaggorna t.ex. Vet att det dock inte är så lätt att hitta på andra.
Gillar gömda uppdrag, krävs lite mer än om alla kör med "öpnna kort". tongue.gif
Sen blev det tyvärr lite så också att dödar jag hela motståndarens armé så vinner jag hans scenario också... och då blir det mass-slakt ändå. Men på det hela taget, väldigt trevligt.

Kiosken var suverän.
Bra service, bra utbud. Gratis frukost och kaffe är ju helt oslagbart. I år var det t.o.m goda smörgåsar, toast ftw. biggrin.gif
Även om joggyn inte var så god så berodde det nog mer på mig än den... vet att jag har gillat den vid tidigare tillfällen.

Bra med en affär också, även om den inte hade exakt det jag var ute efter. Stort plus för den.

Kommer inte på särskillt mycket mer just nu, men det får väl räcka. wink.gif

Vill även ta mig tid att tacka alla mina motståndare för 5 helt underbart roliga matcher. Vissa var miff, men på det hela taget njöt jag av alla.
Är motståndet trevligt så vinner man matchen oavsett vad resultatet visar.

Tjo fling!
//Johan Karlsson - HE - FFSF

#13 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 15:09

Jag vet att det inte är feedback på turneringen. Men snälla klaga inte på att det är kullar på deployment zones. Det är en ytterst liten bonus vissa arméer kan få. Spelar man en armé som tar stort utrymme så är det betydligt värre att ha en skog i deployment istället för en kulle. Jag hävdar inte att det jämt ska vara en kulle i deployment. Men äntligen börjar inga kullar i deployment vända. Då det under väldigt lång tid har varit så att det har varit absolut förbjudet med kullar i deployment på turneringar. Men om det är det på varje bord så kan det väl vara för mycket. Jag vill inte skapa en diskussion om det i den här tråden men diskuterar gärna om nån vill. Men ska pa i så fall en annan tråd.
Admin här på SWBR.

#14 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 17:59

Just det... kom på en till sak.

Otroligt kul att det har börjat dyka upp pokaler på turneringar. Har själv inte varit med så jättelänge så jag kan inte säga hur det sett ut innan, men dem flesta turneringar jag åkt på under dem senaste tre åren har haft antingen boxar eller presentkort (vilket i sig är helt okej/bra). Men man måste älska pokaler.

Mycket bra!

#15 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 01 mars 2010 - 18:57

Får väll gå mot strömmen lite...

* Jag gillade den långa pausen mellan match 2 & 3, kunde anpassa mina mattider bättre då - fast jag är ju i en speciell situation =)
* Terrängen var bra, men snälla rara släng bort stone-henge bordet!
* Gratis te/kaffe/vatten och 3st mikrovägsugnar var väldigt trevligt!
* Allting gick smärtfritt till och flöt på bra tyckte jag!
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#16 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 234 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 20:28

Pokaler är jag helt för! Riktigt jävla häftigt! biggrin.gif
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#17 skåningen

skåningen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 155 Inlägg:

Postad 01 mars 2010 - 21:32

Mina tankar som Huvud arrangör:

+ Dennis är en pärla smile.gif Han fixar allt som jag vill ska hända.
+ Vaktmästaren Tommy, han kom på en lördag och fixade ljuset så att vi slapp trycka på ljusknappen var femte minut.
+ Att 40K och WFB hade olika start tider. Blev mycket smidigare då smile.gif
+ Lokalen är härlig.

- Förra året kunde vi öppna fönster i matsalen, men de har renoverat om så det går inte längre. Så till om ett halv år ska vi flytta ut tio bord till 40K:arna smile.gif
- Pokaler, de är tunga, dyra och ingen vill egentligen ha dem sad.gif
- Schemat, kopierade förra årets schema utan att tänka, det ska vara en kvarts paus mellan match 2 och 3. Sen kan de gott starta 09.00 på lördagen så att man är klar i tid och kan "sova".
- Den dåliga framförhållningen. Eftersom inte HFF, som förening, ville hålla i det hela blev det lite stressat och jag fick fixa allt efter jul smile.gif
- Att betala kontant, om folk har betalat dyker de upp. 6 avhopp, samma dag som turneringen, är för mycket.

Att tänka på till nästa gång:
10-20 är för stort spann, blir antingen 10-15 eller 15-20. Jag lutar åt 10-15 för så många turneringar lägger ribban på 15.
Att säga åt alla att packa bort sina arméer så fort de är klara med sista matchen. Man vill hem så fort som möjligt efter söndagen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar