Hoppa till innehåll

Foto

Vad Tycker Folk Om 0,11

• Please log in to reply
100 replies to this topic

#41 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 887 Inlägg:

Postad 06 januari 2016 - 00:45

Aha. Som tex en elefanttjur inte är en elefant utan just en elefanttjur.

Jag förstår.

Hahaha alltså va XD

Vad är din poäng? Vad är det med boundspells som är konstigt? Man får +1 på dispell eftersom man bara får +1 eller +2 som magiker, istället för +1, 2, 3 eller 4. Det är alltså SVÅRARE att dispella bound spells nu än innan, även fast man får +1. 

Självklart är boundspells magi, i det avseendet att det är magier från en lore till exempel. Spelar du någon armé med boundspells och känner att det blivit mycket sämre eller?

Men det är bara en riktig magiker som kan kasta "riktiga" spells, medan en fucking groda kan kasta en boundspell genom att använda en ring, vilket är anledningen till att man inte får någon bonus när man kastar dem.

#42 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 086 Inlägg:

Postad 06 januari 2016 - 00:53

en fucking groda kan kasta en boundspell genom att använda en ring

Och vad är det för "fucking groda" som behöver en ring för att kasta en spell menar du?  :P 

1329875430495.jpg

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#43 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 06 januari 2016 - 09:54

Jag har vid två tillfällen sagt att jag inte alls lägger mig i det balansmässiga :) jag blev bara förvirrad när boundspells inte var spells utan något annat, trots att de använder i princip samma ord och är i samma fas och använder power dice. Precis som "riktiga spells".

Men om någon nu nånstans har en regel som
Säger "immune to spells" kommer boundspells alltså inte beröras av det?

Jag spelar 7 arméer så jag berörs inte det minsta av reglerna. Men jag hade så sent som i lördags en diskussion med en motspelare om huruvida vanguard är en del av deployment eller bara något som sker i deploymentfasen.

Eftersom varje ord är viktigt i regelverket och små ord kan göra stor skillnad för spelet blev jag förvirrad när folk börjar skriva att boundspells inte är spells.

#44 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 086 Inlägg:

Postad 06 januari 2016 - 11:13

Boundspells är boundspells (med allt vad det innebär)
Spells är spells (med allt vad det innebär)
Båda finns klart och tydligt definierade i reglerna.

Varför man får +1 att dispella boundspells har Lagerlöf redan svarat på.

Eventuell wording på icke-existerande regler är irrelevant.

Angående vanguard: 
1. Följ länken: http://www.the-ninth...ules_0-11-1.pdf
2. Tryck: Ctrl+F
3. Skriv: Vanguard
4. Tryck: Enter
5. Profit

//The Kaj

#45 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 06 januari 2016 - 11:25

"Move vanguard units" kommer efter  "deploy scouts".  

Alltså är inte vanguard deployment?

#46 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 086 Inlägg:

Postad 06 januari 2016 - 11:29

Vanguard är ett move som sker under deployment-fasen.

När spelar det roll huruvida det är deployment eller ej?

//The Kaj

#47 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 06 januari 2016 - 11:30

Okej. bra. Det spelar roll till exempelvis för Beastherds, Seed of the dark forest, som jag inte förstår om det placeras ut mellan Steg 5 och Steg 6 i deploymentfasen eller på steg7. :)

Räknas vanguard-förflyttningen som förflyttning när det gäller skytte eller dangerous terrain tester osv?

#48 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 086 Inlägg:

Postad 06 januari 2016 - 11:37

Seed of the dark forest är inte helt tydligt skriven, men jag skulle också säga att det är mellan steg 5 och 6.

För fråga 2 får jag ånyo hänvisa till regelboken. Svaret finns där, bara man letar lite.

//The Kaj

#49 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 06 januari 2016 - 11:37

perfekt! :) tack.

#50 Moment

Moment

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 472 Inlägg:

Postad 06 januari 2016 - 11:39

Eftersom vagnuard inte är march så behöver du inte ta för skogar osv, om man läser på om regeln för moving and shooting står det this player turn vilket deployment inte är så inget minus för gå och skjuta

#51 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 06 januari 2016 - 11:44

tack. 

ps: Varför kan man inte trycka "like" på folks poster?

#52 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 07 januari 2016 - 14:07

Eftersom jag har spelat eller mött alla arméer samt tittat på en del matcher på UB kommer jag gå igenom den interna balansen.

Om ni orkar läsa att jag skriver så kommer jag sätta + eller - efter varje armé. - betyder att det finns bättre enheter att ta och + betyder att de är för bra och är med i stort sett alla arméer.

Beatsmen:
Kan vara den bok med bäst balans. Allt känns som det är värt att spela förutom kanske Cyclops och Gortach. Jag tycker inte de vekar vara värda att ha med samt att jag har sett alla enheter i beastmen spelas utom just de två.

- Cyclops, Gortach

Daemon leagon:
När det gäller stora demoner så spelas alla men Scourge of wraith vanligast. Det beror nog på att han tål mest, flyger och slår hårt. Han kan vara lite för bra och det beror mycket på hans 3+ AS.

Bland core så spelar alla med Horrors oavsett om de kör mono change eller inte. Även om de har blivit nerfade så är de bättre än det andra coret och det beror på att de kan välja vad de vill skjuta med.

Bland special så ser man Igniters och sky serpents i nästa alla listor. De är lite bättre än de andra valen men man ser de andra valen också.

Bland rare är det blight flies man ser ibland. De andra valen verkar inte så dåliga men de flesta väljer att lägga sina poäng på andra saker.

+ Scourge of wraith, Horrors, Igniters, sky serpents

Dread elves:
När det gäller karaktärer så spelas alla med. En pegas med midnight cloak finns nog med i nästan varje armé. När det gäller assains så spelas med med 3 eller 0. Assasins kan vara lite för bra så kanske behöver ökas i poäng men eftersom det bara är ungefär 1/3 av alla listor som har med de är jag osäker.

När det gäller core så är det framförallt dark riders och reapeter auxiliares man ser. De andra spelas oftast bara om det finns med en bsb som ger de +1 str.

Bland special inf så har jag bara sett executioners samt tower guard spelas. Jag tycker inte de andra verkar så dåliga men eftersom de inte slår lika hårt mot många saker och kostar samma poäng så förstår jag det.

Raptor chariot ser man nästan aldrig och det beror nog på stupid tror jag. Hunting chariot är ganska vanlig och alla spelar med harpoon launcher. Dread reaper har nog varit med i alla listor jag har sett och de flesta spelar med 3. De är billiga och stabila.

Vissa spelar med hydra men kraken lyser med sin frånvaro. Det är nästan ingen som uppgraderar de till alpha predator eftersom de tycker det är för dyrt.

Dark acolytes spelas med ibland med då är det om listan har hårda karaktärer på häst.

Divne alter är inte så vanligt. Har sett någon spela med en bsb på den för att få 18 i range men det är nog allt.

+ Dread reaper

- coirsars, raprot chariot, kraken,

Dwarven holds:
Alla karaktär spelas med men folk har nästan bara thane som bsb och inte som general.

Allt cores spelas med. Greybeards är lite vanligare än warriors men inte så mycket.

När det gäller special inf som slås så är seekers med i nog alla listor. Det brukar vara 30 enheter eller 15 enheter med skirmish. Eftersom de ger så mycket mer skada samt är billigare är det inte så konstigt. Man ser Ironguard och kingsguard ibland men väldigt sällan. Froge varden är vanliga men man ser de inte alls lika ofta som i åttonde.

All listor har med steam copter och de spelas ofta med forge reapeter.

Många spelar med anvil men inte alla. Men man märker att det går bättre för de som spelar med den. Personligen tycker jag det är den bästa saken i armén och spelar alltid med två.

Man ser ballista ibland och de verkar okej.

Det finns allt med en kanon eller katapult men det är nästan aldrig många av de. Spelas med katapult är de ofta uppgraderade samt har en enginner i närheten.

Flame cannon är inte så vanlig men är med ibland. Då är den ofta i listor som har väldigt mycket skytte. Organ gun är med i varje armé. Eftersom den är entrechad kanske den är lite för bra.

När det gäller rares så har jag sett allt spelas med men Hold guardians är inte vanliga och brukar inte göra så mycket.

+ seekers, anvil, organ gun

- Ironguards, kingguards, hold guardians.

Empire of sonnsthal:

Nästan alla listor är gunline eftersom de har bättre skytte än combat enheter.

Alla karaktärer förutom knight commander är vanliga. Det beror nog på att de inte spelas med mycket cav.

När det gäller core så är det skytte som dominerar. Det är atrificer i enheterna så de träffar bättre.

När det gäller special så ser man inte imperial guard så ofta och det beror på att de flesta spelar med mycket skytte. Men i listor som inte har så mycket skytte är de ganska vanliga.

Knithly orders ser man nästan aldrig för de få listorna som har cav spelar med core cav.

Jag tror aldrig jag har sett någon spela med flagellants. Det känns som folk föredrar imperial guard istället.

Arcane Engine med arcane shield är väldigt vanlig i skytte listor. Det beror såklart att man inte vill att ens egna skytte ska då. Den andra varianten har jag aldrig sett spelas.

Både rocket battery och mortar spelas men men mortar är lite vanligare och det beror på att den är billig och har stor platta.

När det gäller rare så spelar inte ens offensive listor med så många sun griffon. De finns med men brukar vara 3-4. Det beror på att de tycker de dör ganska lätt samt inte kan göra så mycket mot hårda enheter.

Volley gun är vanlig men kanon finns inte alltid men även i skytte listor. Men det beror lite på vilken magi skytte listorna spelar med. Så de finns med i många av de.

Steam tank är med i alla arméer. Nu när den kan slås i bägges rundor är den mycket mer stabil.

- Knithly orders, flagellants

+ atrificer

Higeborn elves:

Alla karaktärer spelas och prince finns nog med i alla listor. Han sitter ibland en på en phonix eller drake men oftast så är ha en magiker och går med sea guards.

När det gäller core så har jag aldrig sett citizen spear eller archers och det beror på att sea guards är så mycket bättre. Eline reavers är ganska vanliga men higeborn lances ser man nästan aldrig.

När det gäller special inf så är det sword master som gäller. Tror jag har sett lion guard någon gång kanske men sword masters ser man ofta.

Grey watchers är i stort sett alla listor och det bero på deras posion skytte.

Man ser alla chariots lite då och då. Sea guard reaper är nog med i alla listor.

Örnar är vanligt med men det brukar vara 1-2.

Knights of rymna har jag spelat med men jag tror aldrig jag har sett någon annan spela med de. Vill man ha snabba saker så föredrar de flesta phonix.

Så då över till rare och bägge phonix är väldigt vanliga så nästan alla listor har de. Queens guards är också med i stort sett alla listor och då med en comnader så gör de bättre.

- Knights of rymna

+ prince som är magiker, sea guards, grey watchers, queen guards, phonix

Kingdom of equitaine:

Även om de kan ta paldain spam så har jag inte märkt att någon gör det. Men annars så spelas alla karaktärer med.

När det gäller core så spelar nog ingen med Pesent Levy och det är nog ändå okej. Det betyder inte att behöver vara dåliga men man spelar den här armén för man vill ha knights.

När det gäller special så ser man inte deras inf så ofta men ibland. Det är inte alla som spelar med peg knights för att de tycker att de är för dyra. Det kanske stämmer men jag skulle alltid spela med minst två enheter för arméer behöver de.

När det kommer till rare så spelas allt med.

Ogre Khan:
De flesta karaktärer spelas med och great khan finns nog med i alla listor.

När det gäller core så är det mest tribsmen och bruiser man ser.

Alla verkar spela med bombadiers och i listor som har chaos marks så är det med 3 enheter med mark of change. Man ser inte Mercenry vetrans och Tusker cavalvery så ofta nu.

När det gäller rare så är frost mammoth väldigt vanlig men deras katapulter och kanoner ser man inte ofta.

- thunder cannon, scarptapult

+ bombadiers

David "Dangerous" D

#53 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 07 januari 2016 - 17:57

Swordmasters är kanske lite galna för 13p, bara lite.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#54 Moment

Moment

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 472 Inlägg:

Postad 07 januari 2016 - 18:12

har inte sett alla arméer men kan dela detta

High elves:
+Ancient Dragon med gem of Fortune, magic res 3 och great weapon gubbe på

Items:
+Gem of Fortune med large targets (borde endast fungera på modeller i enheten utan large target special rule)

att fundera på Power leveln på:
kanoner med heavens attribut igång

#55 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 08 januari 2016 - 17:28

kanoner utan heavens attribut igång

Seriöst, nu har nerfningen gått så långt att jag som får välja på kanoner och katapulter inte har något skäl att ta kanonerna. I nästan alla möjliga lägen är en katapult bättre (och dessutom billigare).

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#56 Moment

Moment

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 472 Inlägg:

Postad 08 januari 2016 - 20:33

kanoner utan heavens attribut igång

Seriöst, nu har nerfningen gått så långt att jag som får välja på kanoner och katapulter inte har något skäl att ta kanonerna. I nästan alla möjliga lägen är en katapult bättre (och dessutom billigare).

+1

#57 Caltrop

Caltrop

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 43 Inlägg:

Postad 09 januari 2016 - 14:45

Förstår inte riktigt varför folk klagar så mycket på kanoner i dagsläget. Är det för att det finns färre saker att skjuta på som är värt det (förre solo-modeller)? Har det att göra med att templates är bättre? Prisnivå? Det är ju inte riktigt så att de är noterbart sämre på att döda enskilda modeller.

Inte riktigt insatt eftersom jag inte spelar med kanoner själv :)

För de som funderar över hur matten ser ut så kan de kika på följande film.

Björn Wessel <p>Mörkeralver är ett ständigt pågående projekt...

#58 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 09 januari 2016 - 19:29

En grej som skiljer dem åt från tidigare är antalet skott man skjuter iväg och effekten det har. Förut var 2 kanonskott ruskigt starkt . nu är det inte lika starkt. Det är ju inte förrän runt 4-5 kanonskott som det börjar bli jämförbart med 2 tidigare.   Och så många skott får man aldrig (sällan) iväg och därför blir, tycker jag, det mindre angeläget att ha med en kanon som kanske får iväg 2 skott på hela spelet och det sällan gör någon större skillnad.  Med så här "låg" skadeoutput blir det ännu viktigare med go large or go home. 

#59 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 887 Inlägg:

Postad 09 januari 2016 - 19:32

En grej som skiljer dem åt från tidigare är antalet skott man skjuter iväg och effekten det har. Förut var 2 kanonskott ruskigt starkt . nu är det inte lika starkt. Det är ju inte förrän runt 4-5 kanonskott som det börjar bli jämförbart med 2 tidigare.   Och så många skott får man aldrig (sällan) iväg och därför blir, tycker jag, det mindre angeläget att ha med en kanon som kanske får iväg 2 skott på hela spelet och det sällan gör någon större skillnad.  Med så här "låg" skadeoutput blir det ännu viktigare med go large or go home. 

Eeeeh va?

Hur är 2 kanoner nu lika som 5 kanoner innan?

#60 Caltrop

Caltrop

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 43 Inlägg:

Postad 09 januari 2016 - 20:02

Nu förstår jag inte alls hur du menar.

Ett skott är 2-4W, med ett snitt på 3W. Om man istället skjuter på en flygare är det 3-5W med snitt på 4W (och garanterat att man dödar de flesta flygande hjältar).

I 8th låg snittet på 3,5W istället, med möjlighet att helt fluffa med 1W som följd.

I mina ögon är de nya kanonerna faktiskt bättre. Ingen chans att ta en drake på ett turskott, men en träff gör alltid ont. Jag anser att stabilitet är bättre när det gäller wm.

Björn Wessel <p>Mörkeralver är ett ständigt pågående projekt...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar