Hoppa till innehåll

Foto

Olov Svedelid

• Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 242 Inlägg:

Postad 29 maj 2018 - 19:39

Om ni letar efter rått obarmhärtiga historieböcker med kvalité och äventyr till er själva, eller till era barn, eller till vänner, så har vi i Sverige en avliden 1900-talsförfattare vars verk passar perfekt: Olov Svedelid. Utbytte ett brev med honom som nioåring, medan han fortfarande var i livet, efter att ha läst en rafflande 1500-talsbok med mörkt slut skriven av Svedelid.

Här har ni en beskrivning av hans skrivsätt, fast läser ni den så får ni handlingen i flera böcker spolierade.

Skulle egentligen vilja rekommendera den här till allsköns Warhammerfolk och historieintresserade internationellt, men hans böcker har aldrig översatts till engelska. Därför blir det till svenska Warhammerspelare man får vända sig: Leta reda på Olov Svedelids historiska böcker för barn och unga på biblioteket, Bokus o.dyl. om ni vill göra er själva, eller era barn, en tjänst med allmänbildning, spänning och mer än en gnutta grimdark, som det heter i 40k. Böckerna kan med förtjänst läsas av vuxna. Faktum är att hans historiska romaner för ungdomar är mer läsvärda än hans alster skrivna åt vuxna.

brannborgarna_19707040.gif

#2 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 029 Inlägg:

Postad 30 maj 2018 - 00:33

Läste väldigt många av hans böcker efter att ha fått träffa honom på ett bilblioteksbesök med skolan när jag var...åtta. Fantastiska böcker, och en trevlig karl. Tack för påminnelsen om hans böcker. Och jag kan bara hålla med om rekommendationen.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#3 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 2 945 Inlägg:

Postad 30 maj 2018 - 18:30

Kan också rekomendera honom, Bränn Borgarna är en favorit i bokhyllan.

Björn Ericson

SWFBR - Admin

The 9th Age - Army Design Team, Former Deamon Legions Army Book CommitteeFörening: HYMS & GoB Syd

#4 Censur

Censur

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 143 Inlägg:

Postad 31 maj 2018 - 11:51

Jag läste dem när jag var i mellanstadiet och jag älskade böckerna. Kan också bara rekommendera dem.
Eric Gustafsson
Förening: GoB Syd
Arméer Warriors of the Dark Gods, Saurian Ancients, Dread Elves, Vermin Swarm, Vampire Covenant. Kingdom of Equitaine

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar