Hoppa till innehåll

Foto

Aktuell Kompmall

• Please log in to reply
1825 replies to this topic

#61 Xyn

Xyn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 334 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 20:11

En liten undran kring det här med kav-bussar. Var det mest för att ge dem en möjlighet att spelas eller för att ni inte ser dem som speciellt farliga med så få modeller? Alltså vad är motiveringen till att ni tog bort karaktärs minuset?
För även om det bara är 10 cav-modeller går det att få in rätt hårda bussar (som dark elf iaf) kring 10-12 i komp beroende på hur mycket leksaker man vill ha med. Finns säkert hårdare builds än de jag fått in också.

Edit: Såg även att själva förklaringen till * på corsairs inte är med i dokumentet.

Team Primo Victoria

ermahgerd.png

#62 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 20:17

Håller med om bussarna. Har gjort lite svinhårda VC listor med kavbussar och de listorna får nu lite väl bra komp.
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#63 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 20:53

Kan ni posta dessa kav-buss listor?

TK? :)

Ah, glömde visst dom. Inga kommentar från något håll, så inga ändringar alls (förutom de "allmänna" grejerna)

BT är den bästa hth demonen enligt mig och den bör kompa mer än de andra. Så om ni vill att BT ska kompa 28 så bör GuO och KoS ligga på max 25.

Tänk på att vi snackar om en naken BT här, hans uppgraderingar är svindyra. Naken är han sjukt instabil (till skillnad från GUO som klarar sig bra på sina 10 wounds och KoS som klarar sig mha ASF). En runda med några missar för mycket och han försvinner på combat resolution.

Antalet assains var det som gjorde Lasses lista så jobbiga så borde kanske strypa många assains med bra uppgraderingar.

Förslag på hur ett sådant minus skulle se ut?

Tycker att lore of beast ska ge plus för en WE magiker som det gör för andra arméer. Att många WE spelare lirar med beast beror på att de inte har så många val. Life är ofta bättre men kompar hårt och deras egna lore är ju värdelös. Kunde jag lira WE med metal eller fire skulle jag göra det.

Han är billigare i grund just pga dåliga lore val, så slutsumman blir ungefär samma för honom eller en high elf eller empire magiker med beast. Dock vore det kanske bättre att sätta hans grundminus på -17 och sedan ge +2 på lore of beast, blir liksom mer enhetligt så.

Angående Lizardmen så ser det bra ut förutom en grej. Kan ni inte ta bort (including chameleon skinks) på skirmisherkompen. De kompar hårt som det är. Då kan man köra en enhet om 8 för -8 i komp. En andra enhet kompar då -16 vilket i alla fall jag skulle tycka va ovärt. Tycker det kan vara värt att testa i alla fall. Som det är nu är det bara värt att köra två enheter vanliga skirmishers och LM behöver fler skirmishers med blow pipes om de ska vara riktigt spelbara.

Lizardmen får in 4 enheter skink skirmishers för -21 i komp, det är alltså ungefär lika mycket som en 10a gutter runners, så nog går det att spela med mer än 2 units. Chameleons kompar i nuläget ungefär lika hårt som andra riktigt bra scoutande skytte skirmishers (shades eller gutter runners), kan kanske vara lite för hårt.
Kompen vill inte uppmuntra till rena avoidance/skytte listor, med alldeles för många skinks som skjuter ihjäl precis allting och som man aldrig kan fånga, därför kommer chameleons fortsätta räknas till skink-minuset så man har kontroll över mängden poison skytte dom får in i listorna.

Angående HE så tycker jag att ni stryper magin för mycket med både -5 för silver wand och extra -5 för BoS. Saknar också minuset för flera lightmagiker som det har pratats om.

Minuset hamnade på andra banishmenten istället, och på att dom inte längre kan ta en kompgratis lore of light BSB med radiant gem of Hoeth, så med detta och sänkningen på BoS har counsil of light listor gått ner runt 1,5 kompsteg (samt att deras core och white lions blivit dyrare). Borde räcka tror jag.

Edit: Såg även att själva förklaringen till * på corsairs inte är med i dokumentet.

Tackar, fixar det. Ska vara för units med handbows.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#64 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 21:46

Angående TK beror kanske bristen på kommentarer på att mycket av det som sagt tidigare fortfarande kvarstår. Två har spelat dem på senaste turneringarna en komm sist i warcon den andra i mitten på GoW.

Sphinxarna är det som mest ställer till det när jag tittar på det, dem kompar ganksa hårt för något som är långsamt och förutsägbart, finns allt mer som kan hantera dem då de flesta verkar få kanoner eller likande saker. Breathen borde kompa -5 om man tittar på hur breath kompar i andra arméer. och man bör flytta minusen för flera sphinxar från två till tre.

Ser inget behov att det ska kompa mer att ha två enhter av chariots, dem kostar ändå så pass mycket att dem inte är en som andra chariots tx beast/goblins som kan slänga iväg en som diverter som ger en punch för sina poäng.

Catapulten bör nog sänkas till 10 eller något lägre, panik gör inte mycket i 8th och att betala 4/5 mer än Orcer/Dvärgar för det är inte rimligt, brettarna betalar 5 komp mer men får s5 på templatet som exempel. Dvärgarmaskinen med s5 kompar samma som TKs s3 med panik ;)
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#65 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 21:53

Får kompen på 4 enheter skirmishers till -26 men kan förstå vad du menar. Tycker det är riktigt svårt att få LM att fungera på komp och de andra jag pratat med som försökt verkar hålla med men jag ska ge nya mallen en chans först.

En annan grej jag reagerar på är Empire cannons. Jag tycker deras komp på många sätt är ett skämt i relation till hur bra de är. Just nu -10 samt -12 för den andra. Mötte Empire i veckan med just LM och i runda 1 dog engine och min andra steg var nere på 2 wounds kvar. Dubbla cannons är i mitt tycke bland det jävligaste man kan möta då de i stort autodödar saker som stegadons, lord of change osv. Borde kompa betydligt hårdare. Typ -15 för första och -25 för andra.
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#66 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 077 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 22:04

Som WOC-spelare kan jag tycka att det är lite synd att inte även WOC inkluderas i kompöversikten. Att döma av turneringsresultat behöver kompen lättas rent allmänt och även om en bok ryktas ligga i pipeline är det faktiskt inte någon självklarhet att den dyker upp så snart. Sen tycker jag att både Chaoslord och DP skall kompa ännu mindre. Inte för att jag jämfört så noga med andra arméer men för att även om sorclorden är dyr så är det ändå inte ett alternativ att skippa honom då både DP och chaoslord kommer upp i rätt digra summor de också när man börjar kitta dom. Då blir de alternativ som sänker kompen rätt rejält utan att för den skulle vara särskilt spelbara.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#67 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 22:28

TK sklett klagas ju det en del på. Man kanske ska öka lite soft capen så att det går att ha fler än 40 utan allt extra minus.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#68 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 23:58

Är nets i små enheter Night Goblins vida använt? Tror aldrig jag sett det faktiskt, även fast jag försökt med det själv. Varit knepigt att få in såna kombocharges tidigare.
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#69 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 08 september 2012 - 06:53

Är nets i små enheter Night Goblins vida använt? Tror aldrig jag sett det faktiskt, även fast jag försökt med det själv. Varit knepigt att få in såna kombocharges tidigare.

Nja.
Med lättnaden på ng ligger nätkillarna ju kvar på samma komp som innan iaf.

Glömde en sak på WoC, hellcannon har lättats.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#70 Draaz

Draaz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Postad 08 september 2012 - 07:10

Mer minus för flera skrikande saker i kombination med aura of dark majesty? Har man inga kanoner är det en pina att möta 2 Terror Geists samt Lord med skrikande svärd och aura of dark majesty. Dom skriker sönder allt och att dom kan skrika in i närstrid är helt galet bra. Och som sagt, utan kanoner är de välldigt svåra att möta och de går att hela upp om de skadas, tål 6 wounds med T 6 och med Mortis Engine har 5+ regen första rundan innan de flyger iväg.

Föreslår ett minus på skriksvärdet, -5 om ghoul kingen sitter på terrorgheist, -10 om man har två terrorgeists i listan och - 15 om man har tre eller något liknande.
Kombon med aura of dark majesty borde också öka ju fler terrorgeists/skrik man har i listan samt

Terrorgesisten borde straffas lite hårdare också för att undvika att ta flera. Hur mycket vet ni bättre.

#71 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 08 september 2012 - 07:46

Mer minus för flera skrikande saker i kombination med aura of dark majesty? Har man inga kanoner är det en pina att möta 2 Terror Geists samt Lord med skrikande svärd och aura of dark majesty. Dom skriker sönder allt och att dom kan skrika in i närstrid är helt galet bra.

Du är medveten om att de bara får skrika in i närstrider som de själva är med i? Med det kanske var det du menade?

Erik Aronson

#72 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 08 september 2012 - 09:40

Minuset på DE assains kan vara något i typ med första rending star -3 andra -5 tredje -7 osv. Så kan bara göra på de sakerna som man tycker är bra att spamma.

Håller med om att cav bussar inte ska kompa bättre än innan. Trögers GoW var väldigt bra och bör nog kompa sämre och inte bättre.
David "Dangerous" D

#73 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 08 september 2012 - 09:45

Wood elves
Här har vi gjort en ändring som vi vill ha mycket input på
Vi har rulat om eternal guard kindred till att den stackar med annan utrustning (ny swefac kommer såsmåningom).
Utgångspunkten var att detta skulle främja roligare mer combat-inriktade WE-listor istället för avoidance/skytte som de flesta spelar nu. Ett minus för eternal guard fightig style inlagt i kombinatino med mounts och ett gerneriskt flygande-hjältar minus är inlagt. För detta har vi även strypt åt skyttet lite (machinegun lord och waywatchers främst) samt lättat på multipla treemen och treekins.
Frågan är nu:
1. Kommer detta verkligen leda till de listor vi vill främja, eller kommer det som vi befarar, bara innebära att WE fortfarande kommer köra avoidance/skytte, fast nu med 2-3 rätt bra flygande hjältar som man aldrig kommer åt, och som ser till att avskluta skadeskjutna saker. DVS motsatsen mot vad vi vill främja

De listorna som du beskriver finns redan. Jag har varit sugen på att ta med dem men har aldrig haft modellerna för 3 örn hjältar, Utan EG kindred kan man redan nu få ett 3+ mot skytte om man köper magisk rustning och sitter på örn så det är inte ett issue. Det som jag anser är bra är att kompen på den armén sänks till en nivå som är mer rimlig. Det är inte en lista som är såpass bra att den skall behövas kompas bort då det är WE hjältar och inte DE/HE med sina re-roles och snabba attacker med hög styrka som sitter på flygaren.

Över lag så kommer era ändringar inte få folk att spela med treekin och trämän eftersom dessa fortfarande är ganska skit kassa(i alla fall TK TM är hyfsade mot vissa och skit mot andra) enheter, men det som ändringarna kommer resultera i är att de listor som folk som väljer att spela WE spelar får en mer rättvis komp för den typen av listor som de vill ha. Men eftersom man inte kommer att ha råd med flera enheter TK/TM och örn hjältar så kommer dessa nog inte vara för vanliga i kombination. Min plan är mer att de kommer tillföra en hel del flexibilitet till MSU combat listor. Jag har en hel del tankar om just EG enheter och örn hjältar som jag tror kan vara riktigt intressanta och tillåta mig att faktiskt ta med EG enheter utan att det känns som jag straffar mig själv för nått dumt jag gjort i ett tidigare liv. Fast jag kan ha fel och de som tidigare spelade med TK/TM listor kanske börjar åka på turneringar igen när deras armé inte straffas ut av kompen längre.

Jag tror ganska hårt att folk som spelar WE gillar hit n run/skirmish/avoidance/counter-charge spelet mer än in och bröta spelet. Vill man lira det så är ju WE det sämsta valet man kan göra. Och jag tycker att det är fel av er att försök leda folk in i att spela en viss stil. Det som gör att det kan gå bra för en duktig spelare med WE just nu är att metat inte tar hänsyn till skirmish stilen. Det är dock väldigt lätt för folk att döda MI/Mo enheter samt stora inf block med T3. Det är där vi har det stora problemet för de som spelar WE. Det är inte det att deras stora combat saker är kass i sig, de är bara kassa för de är extra känsliga för det som folk tar för att döda Monster och MI enheter från de andra armérna som är bättre på det än WE.

Avslutningsvis så vill jag gärna se ett stegrande minus för scout enheter -3 för första är okej. Men sen bör det öka till -5, -9, -12
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#74 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 08 september 2012 - 09:51

poop :(
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#75 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 08 september 2012 - 10:28

Håller med om att cav bussar inte ska kompa bättre än innan. Trögers GoW var väldigt bra och bör nog kompa sämre och inte bättre.

Den empire "bussen" har fått sämre komp också :)

Erik Aronson

#76 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 08 september 2012 - 12:46

Min andra enhet crypt horrors (4st) ger nu -20 i komp :( Kan tjäna ett i komp på att sätta ihop dem till en sjua istället.

Tack och lov har mortisen blivit lite billigare.

#77 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 08 september 2012 - 13:08

Minuset på DE assains kan vara något i typ med första rending star -3 andra -5 tredje -7 osv. Så kan bara göra på de sakerna som man tycker är bra att spamma.

Assassinsarna i lasses lista kompar ju redan -8st.

Jag hade häller ingen direkt cav-buss på GoW och hur som så påverkar ändringen inte empire.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#78 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 08 september 2012 - 16:43

Angående WE och komp.

Har inte direkt satt mig i de ändringar som gjorts. Men enligt mig så var problemet tidigare att när man gjorde en komp 10 lista (ofta inhållandes av Träman och mellanstora träd) så var de aldrig lika bra som övriga lags komp 10 -armeér. Därför vara MSU mer eller mindre enda möjligheten för WE i kompat.

Var det gäller kompen generellt så har jag följande input:
- Tycker att de "hål" folk hittar i kompmallen oftast är beroende på att det inte finns stigande minus när man tar mycket av vissa saker.

- Sen anser jag att ni många gånger är lite väl fega när ni skall "lätta upp en armé" och höjer i regel något annat något annat som är vanligt för samma armé som straff. Det gör att era "upplättningar" ofta blir relativt uddlösa.

- Sen är upplättningarna oftast inte relativa utan i regel 2 eller 3 oavsett vad enheterna kostade från början. 2 av en enhet som kostar 2 är inte samma sak som 2 för enhet som kostar 40. Med andra ord skulle jag vilja se större förändringar (+ som -) på dyrare enheter när de väl sker.

- Sen förstår verkligen absolut inte vara man måste krångla till det men en extra faktor 10 på allt. Eller varför komp 10 skall vara det lägsta tillåtna värdet på en armé.
Kan inte saker bara kompa 4.0 eller 0.5 istället för 40 eller 5. Samt att man börjar räkna på 200 istället för 300 om man ändå inte tänkt gå under 100.
Tycker faktiskt bara det är att dumförklara folk i allmänhet.

Nu kanske jag framstår som väldigt gnällig mer jag måste även ge som håller på med kompen en jävla(!) massa cred.
- Att ni orkar, det hade jag aldrig gjort. Keep up the good work!
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#79 Ratatatata

Ratatatata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 297 Inlägg:

Postad 08 september 2012 - 19:27

Det enda jag reagerade på var cav-bussarna som verkligen känns som något som inte behövde lättas utan tvärtom strypas. Men det har redan diskuterats.

En helt annan grej: i och med att kompmallen börjat få spridning internationellt (vilket känns så himla coolt!) hade det kanske varit bra om ni tog med något i mallen om varför vissa ändringar görs - ungefär som Fjugins post här men rimligen då på engelska.

Jag tror det skulle underlätta för användning i andra länder eftersom kompen bygger mkt på det svenska metat. Då kan utländska turnerings-organisatörer lättare ändra i mallen utifrån deras meta.

I övrigt har jag bara beröm - så jävla grymt att ni orkar göra allt detta jobb!

Daniel Terdell, Föreningen Ylva

Wood elves, Tomb Kings

#80 Ratatatata

Ratatatata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 297 Inlägg:

Postad 08 september 2012 - 19:32

P.S. När det gäller kompen i övrigt tycker jag att en del av kritiken landar fel. Att mkt saker faller bor vid komp 10 betyder ju inte att kompen stryper för många saker. Det betyder bara att alla turneringsorganisatörer lägger en lägsta gräns vid 10.

Daniel Terdell, Föreningen Ylva

Wood elves, Tomb Kings

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar