Hoppa till innehåll

Foto

High Elves 8Th

• Please log in to reply
390 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 08 juni 2013 - 16:29

Swedish Comp System

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 08 juni 2013 - 16:55

Om ni ska höja kompen för andra arméer tycker jag att HE kommer helt okej men om ni inte ska det tycker jag vissa saker är lite för hårda.

Book of Hoeth är väldigt bra men eftersom man inte kan ha något misscastskydd blir den inte så användbar vid de bästa spellsen. Men det går ju att spela utan det vilket man kommer göra nu och det är väll okej.

Loremaster of Hoeth spelar jag väldigt sällan med och det beror på att så många lirar med lvl4or vilket gör att man får ett dåligt magiförsvar samt oftast bara får igenom en spell per runda. Jag tycker han kompar för mycket men personligen spelar det inte så stor roll.'

Silver helms är fortfarande väldigt dåliga och ni kompar de lite för högt men på det stora hela gör det nog inte så mycket.

Jag tycker ni ska sänka WL till PGs nivå upp till 21 man. För små WL enheter är verkligen inte bra längre. Det är först när de kommer upp i antal som de blir för bra.

Flamespyre Phonix är ett fruktansvärt dåligt monster. Det ska ner några set i kompen. Forstheart Phonix är väldigt bra även om jag hade tyckt att minus 30 vore okej men det är inte så stor skillnad.

Flying Large targets
2nd flying large target -10
Each flying large target after the 2nd -15

Eftersom många monster kompar en del i grund så kunde man sänka 2nd flying large target till -3 istället för två är inte så farligt men efter det får de gärna kompa mycket.

David "Dangerous" D

#3 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 08 juni 2013 - 18:30

Skojar ni med minuset för tredje RBT? Galet högt!
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#4 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 08 juni 2013 - 21:55

Vill ni ha hjälp med språkfel?

Här kommer lite felskrivningar och kommentarer:

Anoited of Asuryan -8 << anointed

Flamespyre Phonix -20 << phoenix
Forstheart Phonix -24 << frostheart phoenix

Note that Ashtari is a Frostheart Phoenix << vilket minus, som för anointed eller som för rare?

Each Archer in the army in the unit after 40 -1 << konstigt? finns ju redan minus under generella minus, antar att "in the army" skall tas bort

Each non-wizard character mounted on Elven Steed present in the army after the 2nd -6 (only use this penalty for the 1st unit of Silver Helms or Dragon Princes) << 1st borde vara largest

Tiranoc Chariot/Lion Chariot/Lorthen Skycutter << lothern

Each Lorthen Skycutter -2 << lothern

after the 2nd -6 (only use this penalty for the rst unit of Silver Helms << largest?

1 -5 (-9 for the 2nd unit after of this size) << bort med after

Flamespyre Phonix -18 << phoenix

Forstheart Phonix << frostheart phoenix
1st Forstheart Phonix -35 << frostheart phoenix
2nd Forstheart phonix after the 1st -50 << frostheart phoenix

Sister of Avelorn << sisters

#5 Zulco

Zulco

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Postad 08 juni 2013 - 23:58

White Lions of Charace
5-8 -5
9-12 -7
13-15 -10
16-18 -14

minuster för 5-8 är helt onödigt med tanke på att White lions har 10+ i unit size

#6 Arclight79

Arclight79

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 09 juni 2013 - 06:43

2nd Frostheart phoenix after the 1st -50

Konstig wording? Eller onödigt långt?

#7 Javerin

Javerin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:

Postad 09 juni 2013 - 09:03

De kanske menar den tredje? :)

#8 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 09 juni 2013 - 09:19

Swordmasters unit size +5

#9 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 036 Inlägg:

Postad 09 juni 2013 - 10:31

Crown of command ser lit billig ut, inte i grundutförandet men saknas kombominus med buss och baneret.

DE har ett likande minus, Brettar och Ograr ligger t.ex redan 10 högre i grund.

Förslagsvis:

Crown of Command -25 (additional -10 if mounted and/or banner of world dragon present in the army)

Chariotsen ser väldigt billiga ut men det kanske framtiden får utvisa om det var rätt väg att gå. Men jag skulle vilja se ett kombiminus med life:

4lv of life magic or more present in the army, -1 fore every second chariot in the army.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#10 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 194 Inlägg:

Postad 09 juni 2013 - 12:16

Handmaiden kan väl inte vara BSB, om inte jag har läst fel. Tror bara sea helms och Nobles kan vara det.
Ska kolla lite listor och se var kompen hamnar. Men 3:e boltaren, lite väl dyrt?

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#11 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 09 juni 2013 - 12:41

Skojar ni med minuset för tredje RBT? Galet högt!

Bolt throwers är riktigt bra nu när när dom bara kostar 70p. Majoriteten av alla (okompade) HE listor jag sett innehåller 3 eller 4 bolt throwers tex. Tillsammans med ~40 archers, lite systrar/shadow warriors, reaverbow har man en lista som skjuter nästan lika hårt som WE. Uppe på det får man dock även in magi soms upportar skyttet (shadow/death/heavens etc) och bra combat trupper som avslutar det skadeskjutna grejerna som kommer fram. Skär man ner antalet bolt throwers så får den typen av listor en svaghet som är bra save.

Kom ihåg också att HE inte har WMP som andra warmachines, vilket har kompenserats för genom att ge dom mer eskalerande minus.

De kanske menar den tredje? :)

Det är fixat. Var en rest från att frostheart phoenix kompen även inkluderade mountade fåglar. Dock blev det väldigt konstigt när anoited på isåfgel + isfågel kompade mycket sämre än stardragon + isfågel så det ändrades till nuvarande form.

Crown of command ser lit billig ut, inte i grundutförandet men saknas kombominus med buss och baneret.

DE har ett likande minus, Brettar och Ograr ligger t.ex redan 10 högre i grund.

Förslagsvis:

Crown of Command -25 (additional -10 if mounted and/or banner of world dragon present in the army)

Ser vettigt ut

Chariotsen ser väldigt billiga ut men det kanske framtiden får utvisa om det var rätt väg att gå. Men jag skulle vilja se ett kombiminus med life:

4lv of life magic or more present in the army, -1 fore every second chariot in the army.

Tycker chariotsen är riktigt kassa, men dom kan kanske kunna kompa lite mer.

Kombo-minus för life + saker som är bra att hela med lore of life har tagits bort på alla andra ställen i mallen. Det blir så komplext om man ska lägga in kombo-minus med lores, finns många saker som skulle behöva ha det då..

Nu har vi istället bara kombo-minus på saker som uppenbart blir galet mycket bättre med vissa lores, t.ex. hellcannon + doom and darkness, waraltar + light-wizards.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#12 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 09 juni 2013 - 12:49

Book of Hoeth är väldigt bra men eftersom man inte kan ha något misscastskydd blir den inte så användbar vid de bästa spellsen. Men det går ju att spela utan det vilket man kommer göra nu och det är väll okej.

För det första måste man inte rerolla tärningar, precis som med sacrifical dagger kan man vänta och se om man slog nån 6a innan man rullar om.
För det andra är banner of the world dragon bra misscast skydd. Öven throne of vines är misscast skydd.
Sen, att i praktiken nästan få 7-dica matchavgörande spells som mindrazor, purple sun etc är sjukt bra, lätt värt misscastrisken.

Har sett många jämföra boken med gamla banner of socery, och tycker de flesta verkar tycka att den är bättre. Gör ungefär samma sak offensivt men ger riktigt bra magiförsvar också.

Funderar på om man skulle lägga in en liten lättnad om boken sitter på en loremaster.

Loremaster of Hoeth spelar jag väldigt sällan med och det beror på att så många lirar med lvl4or vilket gör att man får ett dåligt magiförsvar samt oftast bara får igenom en spell per runda. Jag tycker han kompar för mycket men personligen spelar det inte så stor roll.

Finns iofs ingen som hindrar en från att ta archmage+loremaster om man tycker magiförsvaret blir för dåligt annars.

Silver helms är fortfarande väldigt dåliga och ni kompar de lite för högt men på det stora hela gör det nog inte så mycket.

Inget fel på silver helms. Att dom är core gör sjukt stor skillnad från tidigare.
Tycker dom känns rätt jämnbra med empire-knight. Tål mindre, men slår hårdare och är snabbare Exakt samma komp.

Jag tycker ni ska sänka WL till PGs nivå upp till 21 man. För små WL enheter är verkligen inte bra längre. Det är först när de kommer upp i antal som de blir för bra.

Kanske. Tycker iofs slå i tre ranker är rikigt bra för WL enheter på runt 15-20 modeller.
PG Tjänar inte lika mycket, men inte är det något fel på 20 PG.

Flamespyre Phonix är ett fruktansvärt dåligt monster. Det ska ner några set i kompen. Forstheart Phonix är väldigt bra även om jag hade tyckt att minus 30 vore okej men det är inte så stor skillnad.

Sååå dålig är väl inte eld fågel? Rätt fint att kunna komma tillbaka till liv och lägga ut s4 plattor om man dör på ett bra ställe. Den är ju lite svag i combat med bara 3 attacker, men då den gör bra med skada utanför combat behöver man ju inte slänga in den i combat direkt, utan kan flyga runt och bränna saker, ta ut support osv tills man får läge att combo-charge med andra hårdare grejer.

Kanske den skulle kunna gå ner lite, men tror inte den ska kompa under -15.

Flying Large targets
Each flying large target after the 2nd -15

Eftersom många monster kompar en del i grund så kunde man sänka 2nd flying large target till -3 istället för två är inte så farligt men efter det får de gärna kompa mycket.

Tycker en lista med drake+isfågel helt klart förtjänar mer än endast -3 får den kombon. Dubbel griffon för endast -9 (totalt) verkar också lite väl billigt för 500+poäng som kan styra vissa matcher rätt bra. Vilka två flying large targets är det du tycker kompar för mycket tack vare -10 för 2nd flying large target?

Erik Aronson

#13 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 09 juni 2013 - 13:27

Flying Large targets
Each flying large target after the 2nd -1

Den andra large target kompar väldigt mycket om man jämför vad de kompar i andra arméer. Sedan behöver ni inte ha med flying eftersom alla monster flyger.

Book of Hoeth -30 är okej på en archmage men inte för en Loremaster eftersom han bara är en lvl2a.

Loremaster of Hoeth hade kanske varit värd minus 18 om han hade kunnat ta alla uppgradering som prinsen kan men eftersom han inte kan det bör han max ligga på minus 15. Han är inte så väldigt bra.

Sedan kommer vi till infet. SM är svårkompade. De är väldigt dåliga så de borde ha bättre komp men samtidigt vill man inte ge de bra för komp så man tar de som kompsmink.

När det gäller WL så kompar de för mycket. 21 WL kompar 19 och om man jämför det mot andra liknande enheter i andra arméer så kompar de alldeles för högt.

När det gäller både PG och WL så tycker jag kan man sänka de när de är upp till 21 men höja de rejält efter det. PG ligger ganska bra och kanske inte behövs sänkas på alla steg under 21 men WL behöver verkligen det.

Flamespyre Phoenix -18 måste vara ett skämt, det är ett av spelets sämsta monster, jag tycker både stegadon och Varghulf är minst lika bra och de kompar 12 respektive 10. Flamespyre Phoenix kan inte ta många enheter själv vilket andra monster klara av okej.

David "Dangerous" D

#14 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 454 Inlägg:

Postad 09 juni 2013 - 18:53

Hur har ni tolkat vad som händer om man är i b2b med flera isfåglar, stackar minuset på styrka ?

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#15 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 148 Inlägg:

Postad 09 juni 2013 - 19:22

Jag slänger in det här också: Jämför boken och kniven.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#16 Christian

Christian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 288 Inlägg:

Postad 09 juni 2013 - 20:33

Banner of the world Dragon borde ge -200 på ett bräde. Den är spelförstörande i samma klass som folding fortress. 

#17 Nicke

Nicke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 09 juni 2013 - 20:42

Banner of the world Dragon borde ge -200 på ett bräde. Den är spelförstörande i samma klass som folding fortress. 

Förstår inte hur du kan se att den ska kompa lika mycket som Fortress..

Om du tycker att den ska kompa -200 för att den är "spelförstörande" för vissa delar i Warhammer så kan man juh kompa SÖNDER Lore of Death just för att man kan få Purple Sun som PIPPAR sönder CD, Dwarfs, Ogre Kingdom, O&G u name it..

Noob of the Year!!

#18 Arclight79

Arclight79

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 10 juni 2013 - 02:18

Tycker banner ligger bra som den är just nu, men visst det kan ju ändras. Dock tycker jag inte den är "det mest brutna" i spelet. Själv kör jag banneret på en 6a DP med BSB. Dock lär jag inte se att dom kommer springa över hela bordet och döda hela armen. Och några speedbumps senare så kanske den aldrig når dit man vill.

Men med tanke sättet att sätta 200 på banneret så kan man ju rakt av bara ta bort x antal saker ur varje arme och så har vi löst många problem på ett väldigt korkat sätt.

#19 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 423 Inlägg:

Postad 10 juni 2013 - 06:24

Isfåglarnas ability stackar ej.

Tycker ser bra ut om man inkluderar Björns kommentarer

Generellt tycker jag att boken är sämre offensivt än gamla banneret. Dock får man se boken som ett dåligt banner + en extra dispeldice eller liknande  då ligger den rätt i kompmallen.

Dragonmagen får ganska mkt minus nu  fastän den är ganska oförändrar (dör fortfarande om du tittar på den) Dock har jag alltid tyckt dragonmage förtjänat mer minus så det e helt ok.

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#20 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 10 juni 2013 - 08:11

Jag slänger in det här också: Jämför boken och kniven.

Kniven är sjukt mycket bättre offensivt än boken. Dock hjälper ju boken defensivt också. Så den kanske skall höjas lite till.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar