Hoppa till innehåll

Foto

Orcs And Goblins

• Please log in to reply
203 replies to this topic

#201 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 Inlägg:

Postad 16 januari 2015 - 13:17

Jag tror vi menar samma sak, men att vi befinner oss i olika delar av skalan om "vad som är rimligt att kompa". =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#202 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 16 januari 2015 - 18:14

Som jag skrev i nån post ovan så tas det för lite hänsyn till animosity för många units vad det gäller kompen. Grönskinnen har alltid enligt min mening varit ganska åtstrypta och även om det skett vissa upplättnader genom åren tack vare att warmachines blivit billigare och framför allt många chariots så har det skett ganska lite riktad utvärdering av deras mall trots att den varit med sen starten.

Deras dålighet består i första hand av animosity som kostar sjukt mkt poäng och den del komp att komma runt vilket gör att man brukar lösa detta i nån nyckelenhet (som i sin tur slår ihjäl ett gäng dyra gubbar när man väl slår en 1a). Sen så har deras hårda enheter andra dåliga regler som frenzy och stupidity dessutom vilket inte direkt underlättar och gör de nästan lika generalberoende som vc (liten överdrift kanske men ändå)

Lägg sen till avsaknad av vettig rustning, lågt I som gör ger death och shadow autowin och avsaknad av bra pålitliga buffspells. (Rerollen på orcer kan bara tillförlitigt läggas på egna enheten och goblinspellsen är extremt situationsberoende). En vän tyckte att spela mot o&g är att spela mot två doom divers och foot of gork. Allt annat har bara uppdraget att hålla dessa i liv och det ligger nog lite i det då allt annat lätt blir ganska dåligt om man inte har tur med matchupen.

Spelar inte så ofta med dem längre men jag har verkligen inget emot att möta lite hårdare listor från O&G!

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#203 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 16 januari 2015 - 19:07

Jag tycker det kan ligga något i det, men var början man isåfall? Allting med animosity kompar 1-2 lättare, och Black Orcs 1-2 tyngre...?

Nu lirade jag i princip bara Goblins only, men animosity sätter stopp för allt som har med planer att göra även med vanliga Orcs. Att en enhet inte gör som du vill på 1 av 6 är rätt stort, speciellt ifall det resulterar i en idiotisk charge (eller ibland ännu värre). Är väl därför alla 'bra' OnG styrkor består av trolls, savages med black orcs i och black orcs själva samt foot + lobba + DD. Inget annat går att lita på för det har animosity. 

Tycker inte det är att promota fluff ifall enheter med animosity får sig en upplättnad. Man måste väl få spela OnG utan att ta black orcs till allt, eller...?

Slutade ju lira OnG mest för att jag aldrig tog Black Orcs, och det blev hopplöst att försöka spela kompetitivt när armén sätter mer käppar i hjulet för dig än motståndaren. Blev lite trött på't när min magiker i sin bunker för tredje gången i rad fick animosity och vägrade slinga magi- eller ännu bättre, helt plötsligt bestämde sig för att charga (gamla) Bloodletters.

På Slättaslaget fanns bara en enda Orcs and Goblins! Jag tycker inte det är ett lag som har varit särskilt opopulärt på tidigare turneringar, men allt fler spelare har väl valt att köra annat för deras kompetitiva listor är så jääävla enformiga.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#204 godswearhats

godswearhats

Member

• Members
  • PipPip
  • 10 Inlägg:
  • Interests:Wood Elves, Skaven, US Masters

Postad 20 januari 2015 - 19:29

I appreciate the debate on this topic (hurray for Google translate!). I definitely think list diversity would definitely be encouraged with lighter comp on units with animosity. PetterL's point about the army becoming a way to fill in points so you can win with Doom Divers and Foot of Gork is a good one. Anything that can encourage players to take close combat armies or other variations seems like a good idea to me!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar