Hoppa till innehåll

Foto

Frågor Och Svar Om Slättaslaget 8

106 replies to this topic

#41 Ratatatata

Ratatatata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 297 Inlägg:

Postad 09 november 2012 - 19:43

Nej TLoS är inte den bäst uppdateringen av 8th edition men den finns där. Vi väljer att spela turneringen så nära grundreglerna som möjligt. Dock tycker jag att vår terräng är tillräckligt tillfredsställande att spela med TLoS med.

Instämmer i detta. Inte minst det faktum att Slättaslaget faktiskt har så pass mkt och bra terräng att åtminstone jag inte upplever TLoS som ett jätteproblem.

Daniel Terdell, Föreningen Ylva

Wood elves, Tomb Kings

#42 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 10 november 2012 - 15:18

ok! Ville bara lyfta frågan och få lite argument. :) Tur att jag inte spelar dvärgar längre.. Då hade det varit jobbigare!

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)

#43 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 10 november 2012 - 16:59

ok! Ville bara lyfta frågan och få lite argument. :) Tur att jag inte spelar dvärgar längre.. Då hade det varit jobbigare!

Är det inte bättre och spela dvärg med TLoS? Du har ju betydligt mer att skjuta på. Jaja. diskussionen om TLoS vara eller icke vara är ju inget för denna tråden utan det får ni ta i en annan tråd.

TLoS gäller på Slättaslaget.

#44 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 10 november 2012 - 19:57

Nja kanonerna blir väll mer oskyddade då man inte kan ha en trupp framför eftersom kanonen inte är högre än trupperna. Annars kan det ju vara bättre, kullar och sådant gömmer inte monster lika lätt.

Och det jag syftade på är att jag slipper argumentera för vad kaggar ser och inte ser :)

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

#45 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 12 november 2012 - 16:29

Om jag har en komp 15,1 eller 15,2 får jag då spela den som 15,0 eller blir den olaglig?

#46 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 12 november 2012 - 17:30

Om jag har en komp 15,1 eller 15,2 får jag då spela den som 15,0 eller blir den olaglig?

Den brukar generellt sett vara tillåten, men räknas som komp 15.0
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#47 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 12 november 2012 - 20:00

Den brukar generellt sett vara tillåten, men räknas som komp 15.0

Exakt, du får ligga över 15.0 om du vill men du får inte mer extra poäng än 15.0

#48 Skylight

Skylight

Member

• Members
  • PipPip
  • 27 Inlägg:

Postad 19 november 2012 - 22:33

Om kompmallen hinner ändras innan 12/12 är det den nya varianten man ska gå efter då? Eller kan man lugnt skicka in listan man känner sig nöjd med nu?

#49 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 07:33

Kompmallen kommer kanske ändras efter QFA men då ska det ske i början av Dec. Så det kommer inte ändras efter den 12/12 har jag blivit lovad av kompgruppen!

#50 Fantasifantast

Fantasifantast

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 08:21

Fjugin: "Vi har beslutat att göra en ordentlig uppdatering av kompmallen innan slättaslaget. Så den lär behöva komma ut i bröjan av december, så håll inte inne med saker nu, utan kommentera och framförallt, kom med lite konkreta förslag"

#51 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 28 november 2012 - 13:28

Hur kommer Frenzy funka? som i etc? Om jag förstår det rätt kan man tolka regeln olika...?

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

#52 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 28 november 2012 - 19:23

Hur kommer Frenzy funka? som i etc? Om jag förstår det rätt kan man tolka regeln olika...?

Jag hade ärligt talat ingen aning om att det fanns två frenzy tolkingar som spelas. Men eftersom inte jag är mest regelkunnig av oss så gissar jag på att vi kommer köra med grundreglerna och inte massa omgjorda regler efter som t.ex vi spelar med true line of sigt. Jag återkommer i ärendet när jag talat med fredrik.

#53 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 28 november 2012 - 19:28

Jag hade ärligt talat ingen aning om att det fanns två frenzy tolkingar som spelas. Men eftersom inte jag är mest regelkunnig av oss så gissar jag på att vi kommer köra med grundreglerna och inte massa omgjorda regler efter som t.ex vi spelar med true line of sigt. Jag återkommer i ärendet när jag talat med fredrik.

hehe jag har iaf fått för mig att det finns det.. men jag ska medge att jag är väldigt färsk inom WH! Så kan ha helt fel! Men jag tolkar frenzy-regeln som att man ska slå först och misslyckas man så charge'ar man närmsta enhet. lyckas man får man välja som vanligt

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

#54 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 28 november 2012 - 19:32

hehe jag har iaf fått för mig att det finns det.. men jag ska medge att jag är väldigt färsk inom WH! Så kan ha helt fel! Men jag tolkar frenzy-regeln som att man ska slå först och misslyckas man så charge'ar man närmsta enhet. lyckas man får man välja som vanligt

Det finns bara en regel. Den enda debatten som finns är hurvida man kan declarea en charge själv för att slippa slå testet och på så sätt "komma runt" att man måste charga närmsta fienden vid ett failat test. Jag tycker dock inte att man kan göra så och att man alltid rullar (klarar man testet får man charga som vanligt om man vill).

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#55 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 28 november 2012 - 19:36

som jag sa? eller fattar jag dig fel?

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

#56 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 28 november 2012 - 19:38

Din tolkning verkar rätt ja.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#57 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 075 Inlägg:

Postad 28 november 2012 - 20:22

Det finns bara en regel. Den enda debatten som finns är hurvida man kan declarea en charge själv för att slippa slå testet och på så sätt "komma runt" att man måste charga närmsta fienden vid ett failat test. Jag tycker dock inte att man kan göra så och att man alltid rullar (klarar man testet får man charga som vanligt om man vill).

Etc har ju valt att rula det annorlunda. Regelboken lämnar det öppet för tolkning om man får välja att deklarera mot ett annat mål innan testet eller om testet är det första enheten tar. Jag måste säga att jag saknar en FAQ som tar upp liknande frågor. Det finns ju en hejdlös massa situationer som inte görs tydliga i regelboken och kompFAQ är ju förhållandevis sparsmakad på detta område. Är det någon FAQ jag missat?

Johannes Einemo
GoB-Syd

#58 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 28 november 2012 - 21:50

Etc har ju valt att rula det annorlunda. Regelboken lämnar det öppet för tolkning om man får välja att deklarera mot ett annat mål innan testet eller om testet är det första enheten tar. Jag måste säga att jag saknar en FAQ som tar upp liknande frågor. Det finns ju en hejdlös massa situationer som inte görs tydliga i regelboken och kompFAQ är ju förhållandevis sparsmakad på detta område. Är det någon FAQ jag missat?

Fast alla regler som ETC lirar har inte direkt stöd i regelboken att det skulle kunna vara så.

BRB s. 70

"If, during the Charge sub-phase, a unit that includes one or more Frenzied models could declare a charge, then it must do so unless a Leadership test is passed. If the Leadership test is foiled, the Frenzied unit must declare a charge against the nearest viable enemy."

Tycker regelboken är rätt klar i frågan, missar du ett ledarskapstest skall du charge'a närmsta mål. Att sen ETC tycker frenzy är svagt och valt att balasera upp det lite är en annan fråga.
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#59 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 075 Inlägg:

Postad 28 november 2012 - 22:14

Fast alla regler som ETC lirar har inte direkt stöd i regelboken att det skulle kunna vara så.

BRB s. 70

"If, during the Charge sub-phase, a unit that includes one or more Frenzied models could declare a charge, then it must do so unless a Leadership test is passed. If the Leadership test is foiled, the Frenzied unit must declare a charge against the nearest viable enemy."

Tycker regelboken är rätt klar i frågan, missar du ett ledarskapstest skall du charge'a närmsta mål. Att sen ETC tycker frenzy är svagt och valt att balasera upp det lite är en annan fråga.

Fast jag har sett argumentet, giltigt eller ej, att frasen must declare a charge unless passes ld-test lika gärna kan anses ligga efter valet att själv deklarera. Det anges inte när ld-testet skall tas utan endast i vilken fas. Nu skall vi inte gå för mycket off topic men man kan konstatera att folk tänker olika. Viktigast enligt mig är inte vad man kommer fram till utan att man kommer fram till något.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#60 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 29 november 2012 - 09:55

Angående målningspoängen.

Det delas ut 0-5 poäng men det står inte vad man får för. Det skulle uppskattas om ni kunde lista kriterierna för de olika poängstegen så men iaf vet innan vad man riskerar att tappa poäng på. Eller iaf kan förstå lite hur bedömningen går till.

Vad jag minns från senast var att vi var en del som stod lite frågande till varför vissa arméer hade fått sämre än andra när det kändes likvärdiga.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar