Jag skrev ursprungligen ihop nedanstående rapport för att hålla de spelpolare som inte var med på QfA uppdaterade på mina tafatta övningar på slagfältet, men kanske kan ni andra också få ut lite nöje av den. Här följer alltså "Turneringsrapport från en 61:a-plats".
Lördag:
Liksom förra året drog jag ner till QfA för att försvara min "heder" på slagfältet. Tre slag idag, två imorgon. Här kommer en liten lägesrapport:
---
Slag 1: Lizardmen - En Scar Veteran, en Oldblood och en laddning soulfire i skallen
Skinkar överallt! Det tog mig en evighet att hugga mig igenom alla minienheter som sprang runt i ring och sköt på mig med blåsrör. När jag väl gjorde det lyckades jag ta kål på tillräckligt av hans karaktärer för att skrapa ihop lite poäng i alla fall. Förlust med 11-9.
Slagets höjdpunkt: Mina riddare fullföljer sin lååånga kringgående manöver och fortskrider med att massakrera tempelvakter så det står härliga till. Hade vi bara hunnit spela en runda till hade jag tveklöst drivit hela blocket med Slann och allt på flykten...
Slagets "höjdpunkt": Min Hellcannon scattrar och har ihjäl min egen demonprins. Det var så slumpmässigt att jag inte ens kunde vara irriterad över det.
---
Slag 2: Empire - Sluta mutera, Throgg!
Massa riddare och Light-magiker. Första rundan sköt han ihjäl demonprinsen med sin kanon, sedan gick det bara utför. Throgg och riddarna lyckades ta kål på ett par enheter men i slutändan kunde det bara gå på ett sätt. Förlust med 20-0.
Slagets höjdpunkt: Ganska ont om höjdpunkter i det här slaget men än en gång stod riddarna för bäst prestation och lyckades driva ett block riddare på flykten trots att de bara var i kontakt med ett hörn av enheten.
Slagets "höjdpunkt": Throgg dödar en demigrip-champion i en challenge, slår dubbeletta på Eye of the Gods, misslyckas med sitt Leadership-slag och förvandlas prompt till en spawn. #&%€/@!!!
---
Slag 3: Wood Elves - Dansar med demonprinsar
Blandade skyttar och två trädmän. Ett riktigt jämnt slag. Skogsalverna lyckas ta kål på en del viktigt och ställa rätt enheter i vägen men i slutändan gick det inte att stoppa flodvågen av stål och muskler. Ett riktigt roligt slag som slutade i en draw, 10-10.
Slagets höjdpunkt: Jag stormar in med en ensam karaktär på Disc i hans Wild Riders (enheten som alla har varnat mig för) enligt den briljanta taktiken: "Äh, han har ju hur mycket save som helst, det går säkert bra." Efter en hård och stundtals desperat kamp lyckas jag driva dem på flykten och min karaktär fortskrider leva rövare bland skyttarna på hans högra flank.
Slagets "höjdpunkt": Min demonprins tar fem närstridsrundor på sig att ta död på tio Wardancers. Hur svårt ska det behöva vara?!
---
Allt som allt är jag mycket nöjd, trevliga motståndare och roliga slag (till och med brakförlusten mot Empire var rätt skoj). Dessutom har jag ju lyckats skrapa ihop lite poäng. Lyckas jag få till en vinst eller två imorgon lyckas jag nog med mitt mål att hålla mig över sista kvartilen.
Söndag:
---
Slag 4: Wood Elves - Män med trumpeter springer längre
Inte vilka skogsalver som helst förstås, vem fick jag möta om inte Davve? Det kunde man ju ha gett sig på, vi verkar vara ödesbestämda att mötas varje QfA. Till Davves heder spelade han en lista med komp >13 då minimivärdet på turneringen var 9, så det kändes som lite poetisk rättvisa att bli smiskad av den. Vilket är tur, för det var precis vad jag blev. Inte en lika rejäl utklassning som mot lördagens slag mot Empire dock, men ändå en brakförlust med 20-0.
---
---
Om det är något som jag har lärt mig under den här turneringen så är det i alla fall att Throgg är en macho, macho man.