Hoppa till innehåll

Foto

Vad Har Hänt Med Warhammer Fantasy Battles?

• Please log in to reply
78 replies to this topic

#1 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 079 Inlägg:

Postad 18 januari 2016 - 14:04

Hej, jag är en "nygammal" warhammer-spelare, 3d-7th edition tror jag, som funderar på att börja måla upp lite gamla warhammer-figurer och regimenten. Men jag känner inte igen mig längre i warhammervärlden. Vad har hänt och vad gäller nuförtiden? Runda baser? Age of Sigmar? :huh:

Jag hade iofs mest tänkt måla för att det är stimulerande, men det hade varit kul om det fanns en plan och ett ändamål med det. Så hur ska regimentena se ut nuförtiden eg? Har figurer till de flesta arméer i forna warhammer, t.o.m. till mina kära Dogs of War/Regiments of Renown. Fast dom misstänker jag är begravda sedan länge i GWs arkiv tyvärr. Tacksam för svar och lite historia, och förslag på vad man ska göra.

#2 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 18 januari 2016 - 14:59

Hej Emil! Det var länge sen. :)

Ja, GW släppte det nya Age of Sigmar med runda baser och fyra sidor regler i somras och för dem är det det nya Warhammer. Inte för att det är ett dåligt spel egentligen men det är inte Warhammer. Och rätt många av oss gillade Old World också. De sprängde den ...

Resultatet är en splittring av den tidigare spelarbasen. Några har gått till helt andra spel, några spelar Age of Sigmar, några spelar Kings of War och några hänger kvar i 8th Edition. Merparten av den svenska turneringscommunityn har hängt på det spelardrivna 9th Age-projektet, som är en inofficiell 9th Edition gjord av turneringsspelare för turneringsspelare. Det är ett väldigt ambitiöst och omfattande projekt men än så länge finns inte DoW. Det är tänkt att de ska läggas till längre fram men det fick räcka med 16 arméböcker till en början.

Om jag var du skulle jag göra som jag alltid gör: måla något du tycker är tufft och bekymra dig senare om hur du ska spela dem. Det går att hitta folk att spela 8th Edition med om man så vill, eller så får man väl göra egna inofficiella DoW-regler så länge. Eller spela med Empire-listan ett tag.

#3 Aza

Aza

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 219 Inlägg:
  • Interests:Warhammer, chess, running.

Postad 18 januari 2016 - 16:51

Jag skulle helt klart rekommendera att du börjar med 9th edition, det är rätt mpnga som spelar det plus att reglerna inte är jätteannorlunda från 8th edition.

Jag är inte helt hundra men tror dogs of war går att köra med fortfarande, i värsta fall kan man ju ha modellerna som empire.

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

"Låt din negativa tanke vara och lägg energin på något vettigt"

"Jag har blivit kallad för kurd :D "

#4 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 079 Inlägg:

Postad 18 januari 2016 - 17:10

Hej Anton, tack för svar, och jo, det var nog över 8 år sedan jag var här senast.

Så Old World finns inte mer... Och Alessio har gått över till rip-offen Kings of War. Har snabbt ögnat igenom 9th edition och det finns väl potential, inte för att jag direkt känner igen dom gamla klassiska arméböckerna längre.

8th edition vet jag inte om jag har några arméböcker eller regler till, så om jag ska ha det får man väl fynda på andrahands-marknaden. (Tradera?) Ingen fildelning här... ;)

Min vision med mina arméer var väl från början ca 15 000 poäng:

Ca 5 000 poäng gamla Empire metallfigurer, med temat Stirland(grönt-vit/gul med lite rött och guld så dom passar in med mina Dogs of War), med en War Wagon, Knights of Morr m.m. som centerpiece.

Ca 5 000 poäng gamla "empire-aktiga" dvärgar.

Ca 5 000 poäng gamla Dogs of War/Regiments of Renown med gamla "empire"-ogres, halflings från The Moot, jättar m.m.

Vilken storlek är det traditionellt på enheterna nuförtiden? Har för mig 25(5*5) fast innan under 6th körde man på 20(5*4).

#5 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 409 Inlägg:

Postad 19 januari 2016 - 05:59

Kolla tombkings boken  (9th age) vad jag förstått så är det dit de vill komma med samtliga böcker när allt är klart

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#6 Moment

Moment

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 485 Inlägg:

Postad 19 januari 2016 - 08:26

Dem heter Undying Dynasties nu och hittas här: http://www.the-ninth...5fae1a82f521f17

#7 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 079 Inlägg:

Postad 19 januari 2016 - 19:55

Undying Dynasties var ju ett ganska imponerande "hemmabygge", eller vad man ska kalla det.

Tror jag går på Antons linje, han är gammal och vis(trots att han är gammal orc-spelare) och målar upp det jag tycker är kul och försöker följa min vision in i 9th edition. Så får jag ta skiten sen om jag hittar någon att spela warhammer med.

*edit* Vilken unit size är det som gäller?

#8 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 19 januari 2016 - 20:30

Har för mig att de flesta enheter har en maxstorlek som är angiven i respektivé armébok :) 

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#9 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 19 januari 2016 - 20:35

Normen för enhetsstorlek ändrades med 8:e editionen. Horder på uppemot 40-50 gubbar blev vanliga. Har ingen aning om hur det ser ut i 9th Age, eftersom jag inte har testat det än. Ville bara säga att TK-boken är rätt imponerande. Polerad med bakgrund och illustrationer vid sidan av regler. Och snabbt gick det också! Kommer alla arméböcker se ut sådär, förr eller senare, så är det guld värt.

#10 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 079 Inlägg:

Postad 19 januari 2016 - 23:49

Shit, 40-50 gubbar per enhet alltså... *suck* Låt mig gissa, GW lanserade en eller flera regelförändringar som gjorde det fördelaktigt att ha hord-enheter i 8th edition? För att möjligtvis sälja mer figurer. Vilket i sig låter konstigt då alla deras produkter var anpassade till 20-25 gubbars enheter tidigare. Inte konstigt att spelare tröttnar då... Men jag är för dåligt påläst på dom nya reglerna så jag har ingen aning. Bäst jag målar för mitt egna nöjes skull i fortsättningen, och hoppas enheterna krymper i storlek någon gång i framtiden.

Kollade in Empire-listan något, men vad menar dom med det här?: "10 models, may add up 50 models 5 pts/model"

Menar dom att man kan "add up to 50 models" totalt, eller menar dom att man kan lägga till 50 models, till sammanlagt 60 models(10+50)?

#11 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 20 januari 2016 - 00:27

Det som framförallt förändrades var att när figurer dog fick ändå enheten slå med sina attacker så länge det finns fysiska modeller för det,

Striderna har blivit mer av att man slår på varandra några närstridsfaser istället för att man knäcker varandra på en runda.

Jag skulle säga att 20-25 fortfarande är normen för infanteri utom med några smärre undantag.

#12 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 409 Inlägg:

Postad 20 januari 2016 - 07:16

Shit, 40-50 gubbar per enhet alltså... *suck* Låt mig gissa, GW lanserade en eller flera regelförändringar som gjorde det fördelaktigt att ha hord-enheter i 8th edition? För att möjligtvis sälja mer figurer. Vilket i sig låter konstigt då alla deras produkter var anpassade till 20-25 gubbars enheter tidigare. Inte konstigt att spelare tröttnar då... Men jag är för dåligt påläst på dom nya reglerna så jag har ingen aning. Bäst jag målar för mitt egna nöjes skull i fortsättningen, och hoppas enheterna krymper i storlek någon gång i framtiden.

Kollade in Empire-listan något, men vad menar dom med det här?: "10 models, may add up 50 models 5 pts/model"

Menar dom att man kan "add up to 50 models" totalt, eller menar dom att man kan lägga till 50 models, till sammanlagt 60 models(10+50)?

Ja enheten börjar på 10 man (min size) sedan kan du öka sizen upp till 60 modellen (max size) 5p per modell som du lägger till
Enheter är oftast inte så stora. Just billigt infanteri brukar vara ganska många medan elitinfanteri är ganska närma dina 20-25 modeller.

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#13 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 079 Inlägg:

Postad 20 januari 2016 - 18:51

Tack för alla svar, har blivit ngt klokare. Det finns ett ljus i den beryktade tunneln ändå alltså. Utdragna strider och block med 20-25 gubbar har jag inget emot. Får ta och pröva mig fram och göra lite armélistor och börja måla figurer igen helt enkelt så får vi se vart det tar vägen.

Hur många poäng brukar arméerna ligga på nuförtiden, 2000-2500 poäng eller nåt?

#14 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 20 januari 2016 - 20:20

2400/2500 är ganska standard :)

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#15 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 079 Inlägg:

Postad 22 januari 2016 - 17:02

Attans! Bakslag! :(

Majoriteten av mina färger har torkat ur under mina 8 år i exil. Är det någon som har ngt förslag på var man hittar billiga akrylfärger? (Inte nödvändigtvis Citadel)

#16 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 22 januari 2016 - 21:18

Se det positivt, måste kännas skönare att byta färgmärke när burkar är uttorkade!
Jag hade personligen kört vallejo, droppflaska är fantastiskt, köpt en del från deras game air serie, tycker de funkar väldigt bra, men de är ju lättflytande då de är anpassade för en airbrush.
Men deras vanliga serie har jag med bara hört gott om, om man föredrar lite mer trögflytande. :)
Sen billigt vet jag inte, alfaspel har dem för 30spänn styck. Finns säkert bundels av något slag.

#17 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 079 Inlägg:

Postad 22 januari 2016 - 22:35

Jo Vallejo är bra, citadel-färger blir det nog inte om det går att undvika. Dom gör bra färger, men dyra och burkar som torkar ur(dom gamla med svart lock). Vallejo kan du få för 24 sKr/burk på figurspel.se. Ska försöka rädda det som går innan bara...

#18 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 22 januari 2016 - 22:39

Jo färgerna är bra i sig, sålänge man har mängder av thinner.  ^_^

Men deras washes är fruktansvärt bra! -älskar förövrigt när de gjorde en ny line och nya burkar, och inte bytte till dropp-flaska.

oj vad bra att jag blandade mig i denna diskussion, var precis påväg att beställa massa från alfaspel, kanske får kolla vad samma order blir på figurspel... tack!

-någon aning om väntetid?

Hur intorkade är dem förresten? Skaffa airbrush thinner eller dylikt och prova att rädda dem, jag har med burkar som nog har 8 år på nacken.

#19 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 079 Inlägg:

Postad 22 januari 2016 - 23:03

Det var så länge sedan jag var inom figurspelshobbyn, så jag kan inte svara på hur snabba Figurspel är. Ett annat tips är att gå till din lokala konstbutik och kolla efter matt allmogefärg "Lefranc & Bourgeois", ganska stora burkar med mycket färg för pengarna, kvalitén på färgen kan variera dock. Thinner och plastburkar är ingen bra kombination har jag hört, men en droppe kanske hjälper. Mina färgburkar har 8+ år på nacken. En del är nog 20 år gamla, men det var innan svartlocksperioden hos Citadel.

#20 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 22 januari 2016 - 23:14

Haha inte dåligt, tack för tipset.

du kan säkert ha rätt i plastburkar och thinner, blandar ju alltid på palette sa inget jag märkt av. ^_^

Men om dom ändå är körda hade jag nog det varit värt att prova!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar