Hoppa till innehåll

Foto

The Age Of Sigmar

• Please log in to reply
541 replies to this topic

#41 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 08:02

Vi har ju också fortfarande ett av de tidigare ryktena som löd

"Age of Sigmar will be not the first part of a Three-Part Ruleset in the 9.Edition, it will be the Name of the first Starter Set. The Set includes Simplyfied Fantasy Rules, based on the new Edition with Skimisher Rules. Age of Sigmar will be an easy and "cheap" introduction for new People and the first Release of the new Edition. Soon after the Set GW will release the Full Rulebook with full skimisher and standard Rules. Later in this Year, there will be a classic Starter Set like the previous with two Armies and a Full Mini-Rulebook. "

Och det som står ovanför stämmer väl in bra på den första delen i detta, sedan får man helt enkelt hoppas att resten också stämmer så slipper vi arrangera ombasningsfester runt om i landet

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#42 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 08:07

Pålitliga källor har sagt att det där inte stämmer. Jag hoppas förstås att de har fel, men jag tycker att det ser mörkt ut.

#43 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 08:12

Åh, det där låter ju spännande på riktigt. :)
Postad bild

#44 elaktomte

elaktomte

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 08:14

Blir det inga rankade figurer eller stora slag?! Då blir det 8th för mig i fortsättningen

#45 elaktomte

elaktomte

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 08:17

Men å andra sidan, om dom inte skulle rankas upp, så skulle dom inte levereras med 2 sorters baser.

#46 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 11:29

Och jo, vi får nog hoppas att GW haft kompetenta speldesigners som jobbat på detta. Att totalt renovera om deras potentiellt starkaste/äldsta varumärke (40k är väl möjligen starkare sett till poplaritet) är en rätt offensiv handling.

40k är väl faktiskt ett helt otroligt mycket starkare varumärke än Fantasy. Ryktena har ju sagt att (en del av iaf) anledningen till denna drastiska revamp är att Fantasy har sålt jättedåligt jämfört med 40k de senaste åren.

Eftersom det är GW så finns det väl ungefär 100 chanser att de sabbar spelet med massa randomtabeller och liknande, men jag håller med Tobbe om att det låter lite spännande om inte annat än för att det iaf är en satsning på nåt nytt från GW istället för ännu en rehash av samma gamla skit. Sen kommer det väl förmodligen att floppa ändå just därför att Age of Sigmar låter som att det kommer att lyckas med att alienera större delen av de som vill spela stora slag(dvs den nuvarande kundskaran) samtidigt som de verkar vilja tävla med Privateer press och Malifaux om skirmish-folket, vilket de förmodligen inte klarar då många som spelar de spelen flydde från GW och deras dåliga support från första början.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#47 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 11:33

40K är enormt mycket större än fantasy just nu, därav denna enorma reevamp på fantasy är min gissning.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#48 BjörnW

BjörnW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 495 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 11:48

Någon gång kanske GW ska förstå att deras problem inte beror på att folk inte tycker om Warhammer utan att folk inte tycker om GW. Anställ 1-2 communityansvariga och för en dialog kring framtid, vad som behöver förbättras och vad som funkar bra. Svara på regelfrågor, uppdatera FAQ/Errata frekvent. Justera poängkostnader (Warlocks för bra -> nu kostar dom 35p styck istället) och/eller justera regler (Warlocks för bra -> nu har dom 6+ ward istället). Osv :(

#49 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 11:52

Någon gång kanske GW ska förstå att deras problem inte beror på att folk inte tycker om Warhammer utan att folk inte tycker om GW. Anställ 1-2 communityansvariga och för en dialog kring framtid, vad som behöver förbättras och vad som funkar bra. Svara på regelfrågor, uppdatera FAQ/Errata frekvent. Justera poängkostnader (Warlocks för bra -> nu kostar dom 35p styck istället) och/eller justera regler (Warlocks för bra -> nu har dom 6+ ward istället). Osv :(

De gör ju ingen fokustestning (vilket de så stolt nämnde förut) så inte förvånande. :P
Däremot låter det som att de verkar ha förstått några av problemen med Fantasy iaf (sett ur en potentiellt ny spelares perspektiv): De sänker drastiskt mängden figurer du behöver köpa och måla för att spela.
Förståeligt att många tycker att det som gör Warhammer coolt är stora mängder figurer uppradade i tuffa formationer, men sett ur en ekonomisk synpunkt så är det också rätt givet att en ny spelare som står och väljer mellan olika spel förmodligen inte kommer att välja spelet som kostar dubbelt så mycket att börja med och kräver att man målar 200% fler figurer än de övriga på hyllan.

Även om GW satte sig och fokuserade på att bara fixa de nuvarande reglerna (vilket vi ju för övrigt vet att de inte är speciellt bra på) så skulle det inte påverka att spelet är för stort och dyrt för många nya spelare.

#50 Gharnukk

Gharnukk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 797 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 11:55

Ur ett ekonomisk perspektiv så tycker jag inte att 40K är billigare än Fantasy så där ser jag inte hur det skiljer sig.

#51 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 12:03

Ur ett ekonomisk perspektiv så tycker jag inte att 40K är billigare än Fantasy så där ser jag inte hur det skiljer sig.

40k har väl flera fördelar gentemot Fantasy annat än kostnaden för en armé i turneringsstorlek. Dels går det inte att frångå att 40k har en mycket mer egen och lättare marknadsförd image (det gamla ryktet om att Space marines själva säljer mer än hela Fantasy t ex) men det är också ett spel som skalar mycket bättre än Fantasy (eller ja, det var iaf det senast jag spelade, vilket var 40k 5th ed och WHFB 8th ed) då det inte finns spells eller förmågor som wipear hela enheter. Det är helt enkelt mycket roligare att sakta bygga en 40k-armé än en Fantasy-armé, eftersom det är mer givande att spela 40k i mindre poängstorlekar.
Problemet har aldrig varit slutkostnaden. Privateer press har t ex fått drösvis med folk att hoppa på Warmachinetåget därför att det är lätt, billigt och framför allt kul att börja med det spelet även i liten skala, medan WHFB på mindre nivåer (500-1000 pts eller så) är fruktansvärt tråkigt och missar större delen av strategin i spelet. Alla spelen (WHFB, 40k, Warmachine) kostar i slutändan ungefär lika mycket då man alltid vill ha alla figurer, men startupkostnaden skiljer sig markant mellan Warmachine -> 40k -> WHFB.

Så ja, 40k är lika dyrt som Fantasy i slutändan, men det är inte lika dyrt som Fantasy att testa och "ha kul med." Warmachine är ännu billigare att testa och "ha kul med." Och när man som ny spelare inte riktigt vet om man vill investera så är det mycket lättare att testa genom plocka på sig en battlebox för 350kr än en battalion box + en regelbok för 1200kr.

#52 nengstrm

nengstrm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 112 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 12:05

Jag förstår inte riktigt när folk säger att WHFB i 8th inte är "nybörjarvänligt" och att stora rankade enheter gör det svårt för nya spelare att ta till sig hobbyn. Det är ju det som är det fina med whfb, att det kräver dedikation och att man lägger just tid och pengar på det (för man får tillbaka så mycket när man faktiskt spelar). Mitt stora problem med det tänket är att folk nuförtiden förväntar sig att få kompletta spel levererade till sig, utan att kämpa för det. Tycker man ser samma mönster i många andra hobbys, som t.ex dataspel där folk förväntar sig kunna tävla med andra människor som har lagt ner hundratals mer timmar på sin hobby. 

Imho, warhammer upplevelsen handlar om hela resan.. från att köpa 2-3 battalion boxar och sitta i timmar och skrapa modeller/bygga modeller/måla modeller. Visst det är en krävande hobby.. men är det inte därför man gillar det? Förstår att det finns människor som enbart gillar specifika delar av resan men det kan omöjligt vara majoritet. 

Förlåt, Jag är nog världens yngsta gnälligaste PRO medlem :)

#53 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 12:09

Det är ju det som är det fina med whfb, att det kräver dedikation och att man lägger just tid och pengar på det (för man får tillbaka så mycket när man faktiskt spelar).

Visst det är en krävande hobby.. men är det inte därför man gillar det?

De flesta vill nog inte att en hobby ska vara ett jobb, nej. Det finns flera andra figurspel som du får lika mycket "tillbaka för" men som kräver färre inköp och mindre målande.
Det borde vara självklart varför en dyr startup-kostnad gör det svårt att fiska in nya spelare.

#54 nengstrm

nengstrm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 112 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 12:17

Men om man ser hobbyn som ett tråkigt jobb är det kanske inte rätt hobby för dig, det känns som att GW inte direkt lyckats fånga in folk i "andan" dom de gjorde på 90-talet. Då handlade hobbyn  (imo) om hela resan från skrapa mouldlines till spela spelet. Om man bara anser att själva spelande delen av whfb är hobbyn så förstår jag att det känns som en jobbig hobby. 

#55 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 12:20

Men om man ser hobbyn som ett tråkigt jobb är det kanske inte rätt hobby för dig

Spelandet är otroligt kul (ja, figurspelande i allmänhet då, personligen lirar jag inte Warhammer längre) men målandet är det inte, och det finns väldigt många som delar den åsikten. Antingen så försöker man fånga dem också så att de vill spendera pengar på spelandet, eller så skrämmer man bort dem genom målarkrav och stora arméer. Gissa vad WHFB gjorde och vad det ledde till? ;)

Givetvis är det kul med målade arméer och all kudos till dem som lägger ner tid och jobb på de extravaganta figurer man får se på olika evenemang, men hela attityden angående att folk som inte målar inte bör ha nåt att göra med spelandet är förmodligen iaf en liten del av anledningarna till att WHFB dalat i popularitet.

#56 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 12:39

Egentligen håller jag med dig nengstrm, men man måste inse att vi som älskar att måla stora enheter och arméer helt enkelt är för få för att driva runt ett spel för ett stort företag som GW. Det måste vara nybörjarvänligt också, både i fråga om tid och ekonomi. Titta på X-Wing, 400 spänn för en grundbox man kan spela med. Det är något man bara plockar upp utan eftertanke, men vips har man köpt till extra skepp och prylar för 2000. Lite så ska det gärna funka när man startar en armé också.

#57 nengstrm

nengstrm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 112 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 12:40

Men det är väl inte direkt några målarkrav? Visst ska du vinna best painted i turnerningar är det ett krav. Om man bara spelar mot vänner/klubb kan man ju köra med omålat (såklart det är roligare med målat dock). Jag och många andra har absolut inget problem med att spela mot/med omålade modeller, vem har egentligen det? Och visst en stora armé kostar pengar fast alla hobby's kostar pengar. Jag satt nyss och klickade ihop en empire arme på gw's hemsida (dyrast möjligt alltså) och hamnade runt 4tkr för en stor jäkla arme. Det är inte spec dyrt för en vuxen människa, spec om man jämför med andra populära hobbys som datorer,tv-spel, cykling, ölbryggande eller vad man nu brinner för.

Om man inte tycker om att måla spelar det väl ingen roll om man måste måla 30 modeller per enhet eller 10? Man gillar inte målande och AoS kommer fortfarande innehålla målande.

Känns som det derailar lite här nu från AoS :)

#58 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 134 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 13:00

Jag förstår inte problemet?
Gör dom bara skit av det så är det väl bara fortsätta att spela 8th?

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#59 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 13:03

Jag förstår inte problemet?
Gör dom bara skit av det så är det väl bara fortsätta att spela 8th?

Absolut, men det är betydligt roligare om det kommer nya arméböcker då och då, med tillhörande figurer. Kanske passar de nya figurerna bra i riktiga Warhammer också, kanske inte.

#60 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 134 Inlägg:

Postad 16 juni 2015 - 13:10

Vi har ju också fortfarande ett av de tidigare ryktena som löd

"Age of Sigmar will be not the first part of a Three-Part Ruleset in the 9.Edition, it will be the Name of the first Starter Set. The Set includes Simplyfied Fantasy Rules, based on the new Edition with Skimisher Rules. Age of Sigmar will be an easy and "cheap" introduction for new People and the first Release of the new Edition. Soon after the Set GW will release the Full Rulebook with full skimisher and standard Rules. Later in this Year, there will be a classic Starter Set like the previous with two Armies and a Full Mini-Rulebook. "

Och det som står ovanför stämmer väl in bra på den första delen i detta, sedan får man helt enkelt hoppas att resten också stämmer så slipper vi arrangera ombasningsfester runt om i landet

Ja jag förstår att du inte vill ha med en enda baskant att göra sedan bragden 2012.
Du är väl sliten efter det än kan jag tro? ^^

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

0 användare läser detta ämne