Hoppa till innehåll

Foto

Dwarfs 8Th

• Please log in to reply
755 replies to this topic

#721 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 016 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 13:47

Det som gör listorna i mycket är runor och/eller engineers till maskinerna, flera scrolls (båda vanliga och destroyers) samt relativt billigt elitinfateri som för sina kompoäng är jäkligt bra.

Core BS skyttet är inget större problem.

Gyros är relativt billiga för vad de gör vilket jag påtalat förut.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#722 Lessing

Lessing

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 407 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 13:53

Öka kompen på multipla spelldestroyers samt öka WMP kostnaden på de bra runorna. Accuracy till 2 WMP istället för 1 som Atnas sa, men skulle nog även kunna öka Forging med 1 på samtliga maskiner. Att ha maskiner som inte självdör och blöder poäng är otroligt bra enligt mig och är för tillfället löjligt billigt, dvs. det är inget val om man tar det eller inte man bara tar det.

༼ ºل͜º༼ ºل͜º ༽ºل͜º ༽Everyone Get In Here! ༼ ºل͜º༼ ºل͜º ༽ºل͜º ༽

2nd Place Katrineholm Summer Tournament 2015

1st Place Örebro Winter Tournament 2015

Top 8 Varberg Regional Championship 2016

2nd Place Linköping Summer Tournament 2016

1st Place MittKon Regional Championship 2016

#723 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 14:25

Forging på GTs behöver vi inte öka mer när vi redan ökar på Rune of Accuracy och Spelleaters. Extra WMP på kanonernas Forging kan tänkas, då den inte bara köper säkerhet från misfires utan även pricksäkerhet Listorna kommer sjunka rätt markant med såna ändringar. Gyrocopters tycker jag ligger bra till- kom ihåg att när man ökar WMPs på Warmachines påverkas de indirekt trots allt.

Hur var Grimm på TNQ, tyckte du? Han var farlig i vår match, men kanske det krävs 3,000p matcher för att han ska vara värt- då är han inte en lika stor utgift, och de enheters skytte han kan påverka är markant större. Fyfan för 35 Quarrellers med Rerolls to hit/Länge range!

På 2500 tycker jag att Grimm är lite sådär, men måste ju säga att den listan du körde på TNQ kändes väldigt svår att ta sig an.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#724 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 14:36

Ok för det, +1 wmp för accuracy på GT. Det är en bra ändring.  (Forging på kanonerna är inte orimligt att den ska kompa en wmp mer men man måste vara försiktig med att öka wmp straff, vi vill inte tillbaka till hur det var för 6 månader sedan då allt kostade massor med wmp och dvärgarna var sönderkompade)

Elitinfanteriet ligger nog rätt som det är, m3 är ett stort problem.

Gyros ligger nog bra nu, de är lite billiga för vad de gör men man måste ta hänsyn till att de är det enda mobila i hela listan, stryper man åt dem tar man bort möjligheten för dvärgarna att göra något annat än att stå still.

När tror vi att vi kan höra något från kompgruppen, efter Gothcon känns väl rimligt. (Om det blir någon mer svensk kompturnering före 9:th känns osäkert men mallen används ju internationellt numera så det kan vara på plats men en sista uppdatering.)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#725 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 14:44

Tror inte att 1-2 WMP på en gunline är en tillräcklig skillnad i dvärgkompen, men samman med ett ökat minus på magiförstörarna så skulle det vara en start iaf

#726 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 14:51

Raine: Jag har spelat dvärgarna när de kompade ungefär vad du verkar tycka att de borde, kolla resultatlistorna från turneringarna före QFA 2014 så får du se hur det gick för dvärgarna med den kompen. 

#727 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 15:03

Hoffa: Faktum kvarstår, därgar överpresterar i nuläget och bör straffas mer i kompen, det jag sagt är att jag tror inte att de ca 0,3-0,6 kompsteg som ett extra WMP på accuracy på GTs kommer vara ett tillräckligt straff.

Sedan står det dig fritt att tolka in vad du vill i mina kommentarer, det gör det dock inte mer eller mindre till vad jag faktiskt menar.

#728 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 16:02

Vad jag vet finns det inga bevis som visar att dvärgarna överpresterar. Däremot har det varit flera turneringar senaste tiden som kört med husregler som gjort dvärgarna starkare.

Halv vp för enheter reducerade till 25% 

vp för monster och ryttare separat så man inte måste döda båda för att få poäng.

Ingen los blockande terräng

dubbel minimum unit size

Är alla exempel på hur man skevar kompen. Det är inte märkligt att dvärgarna överpresterar under sådana förutsättningar men det betyder inte att kompen är fel.

Däremot kan jag lägga fram bevis för att dvärgarna underpresterade märkbart på alla turneringar före QFA 2014.

EDIT Diskussioner om dvärgarnas resultat på GOW

#729 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 16:25

Eller var det bara turneringars specialregler som gjorde att dvärgar gick dåligt innan QFA2014?

#730 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 16:28

Kanske lite hårt skrivet i min förra post, men så gott som alla turneringar har husregler på ett eller annat vis. Det brukar dock inte hindra oss från att försöka se tendenser från dem.

#731 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 16:28

Alla turneringar har husregler, det är sant, om inte annat så för att alla har olika scenarion, dock är det väldigt unikt att ALLA turneringar där dvärgarna överpresterat haft husregler som gjort dvärgarna starkare.

Dvärgarnas stora problem är att döda de sista modellerna från en enhet, det är inte svårt för dvärgar att skjuta bort det mesta av en enhet, det svåra är att döda den sista handfullen modeller, jag vet inte hur många gånger jag lagt massor med skytte på en stor fet massa vp enhet bara för att få se motståndaren gömma de sista modellerna någonstans dit jag inte kommer med mina m3.  Om man tar bort kravet på att döda alla modeller i enheter gynnar det dvärgarna så det är absurt. Samma sak med monster och ryttare, så ofta jag skjutit den ena bara för att få se motståndaren gömma den andra så jag inte får några poäng. Samma effekt får man om man kör utan los blockers, då kan inte motståndaren gömma något och igen blir det väldigt mycket lättare för dvärgarna att ta poäng.

Ett annat problem dvärgarna har är att hantera diverters, det är svårt att skjuta bort dem helt och hållet efter som man som sagt har svårt att döda de sista resterna av enheten. Om man då dubblar minimistorleken på enheterna så att det blir väldigt mycket färre diverters än normalt i metat så hjälper det också dvärgarna mycket.

Medan sådana här husregler tycker jag inte det är ett dugg konstigt om dvärgarna snittar 12 bp per match i stället för väntade 10. 

#732 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 16:41

På samma vis så har mycket scenarion traditionellt (läs innan QFA2014) sett handlat om mobilitet i listorna och därmed missgynnat dvärgar, vad gäller husreglerna på gtn så ska jag öppet erkänna att jag inte har full koll på hur de var, men fick för mig att det var höga impass och kullar vilket borde missgynnat dvärgar. Likaså borde dubbla min unit sizes gjort det enklare att smita undan med mycket poäng då det blir svårare att whipa hela enheter. Sen gör ju dubbla unitsize också att det blir fler singelmodeller vilket ju är fördel för dvärgarna.

Min poäng är lite att det på åtminstone en del av de senaste turneringarna hade saker som gynnar dvärgar, men också en del som missgynnar dem

#733 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 17:04

Jag tycker att vi ska lyssna extra noga på de som spelar dvärgar. De är trots allt de som lägger ner mest tid av alla på dem.

#734 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 17:07

Alla som spelar dvärgar hamnar dock i en jävsituation :)

#735 Lessing

Lessing

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 407 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 17:23

Tekniskt sett så ger ju forging på GTs oxå ökad träffsäkerhet, vet inte hur många ggr man sett någon slå missfire+hit, minns t.ex. att Fredrik gjorde det med en av sina Hellcannons. Så att öka forging straffet på ALLA warmachines med 1 WMP tycker jag är helt rättfärdigat då det är den runan som har absolut störst effekt...

#736 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 17:25

Alla som spelar mot dvärgar hamnar också i en jäv situation. Gissar att det var TNQ som avsågs ovan. Då jag spelade där kan jag säga att dubbla minimum unit sizes gjorde livet mycket lättare för mig, dvärgarna gynnas rejält av det i och med att det blir färre diverters och att det inte går att spela msu vilket är den spelstil dvärgarna har svårast att möta. Sedan upplevde jag att det var lite mindre losblockers än normalt men inte så att det gjorde något jätte skillnad.

#737 Montegue

Montegue

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 64 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 17:30

Alla som spelar dvärgar hamnar dock i en jävsituation

And the anti-dwarf hatred on the internet is so profound that the bias in the other direction is often overwhelming. 

To respond to some points above - 

Atnas - Only one of the lists on the top two tables had Groth. The guy who won used Stoicism on his two medium units of shields. I didn't have stubborn on any unit that wasn't already stubborn inherently. That choice *also* cost me a big loss in game 5, as his flank charge into my Longbeards easily ensured complete victory. 

Someone above suggestion increasing the comp on grudge throwers. The reason I'm willing to take Grudge Throwers in a pair is because they comp well. If it goes to 5 or 6 for a Grudge, I'm taking cannons even *with* infinite hills and impassible terrain house rules. Cannons are *so* much better at their job (killing big targets) than Grudge throwers that I'm willing to use them just to keep those threats pinned behind a hill than to take a grudge thrower at 6wmp plus 7 comp points. Just not worth it. And a Grudge Thrower really isn't worth it unless it's got accuracy and forging, in my book. Because it only hits at best about half the time, you need two of them for any sense of reliability. And if you don't pick off the big targets, the big targets wipe your units. 

Suggestions - 

Groth One-Eye - 25 points. +5 Points for every non stubborn unit in excess of 2 in the army. 

Organ Gun - Same as now, except spike the use of a 2nd Engineer/Organ gun pair to 4wmp instead of two. This will make double organ/double engineer really tough to take.

In all honesty, my Grudge Throwers produced very well in some games, and absolute shite in others. 

Gyros are probably fine. 

I had a lot of fun with my list. I will refine it down a bit to make it tighter because I wasn't really winning on comp difference, and I really think a single Organ Gun would have helped me *immensely* in terms of field control as I marched out with vanguard. 

#738 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 446 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 17:51

Lessing. Forging har inte alls samma effekt på träffsäkerheten som accuracy.

Chansen att träffa (hit utan missfire) är utan runor 12/36x30/36=360/1296=28%

Med accuracy ökar den till 18/36x30/36=540/1296 = 42%  (egentligen marginellt mer då chansen att slå hit med accuracy är 52% och inte 50)

Med forging ökar den till 12/36*35/36=420/1296 = 32%

Naturligtvis har forging den trevliga bonusen att man också minskar risken att inte få skjuta nästa turn eller bli av med maskinen. Jag tycker dock inte att detta gör lika mycket på en GT eller en OG som på en kanon. Vill man strypa åt maskinerna så är en extra wmp på accuracy på GT och en extra wmp på forging på kanonerna rimliga alternativ. Dock måste jag upprepa mitt mantra om att man måste vara försiktig med ökningar av wmp straff, det är lätt att pilla dit en wmp här och en wmp där och plötsligt är dvärgarna sönderkompade igen.

#739 Lessing

Lessing

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 407 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 18:00

Skrev aldrig att forging har samma effekt när det gäller träffsäkerhet... Men att den delvis ökar träffsäkerheten.

Anledningen till varför jag tycker att den har större inverkan är pga. att den minskar risken att tappa poäng vilket jag tycker är otroligt viktigt med dvärgar...

#740 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 18:18

Raine: Har en Dvärgarmé 3 maskiner så är en ökning på 1 WMP för en runa rätt markant. -4 per WMP steg ligger de flesta Dvärgarna och stampar vid, så då blir det -12 bara där. Det verkar rätt rimligt att Spellbreakers kommer kompa mer också, så det läggs på. Det är bättre att göra små justeringar för att hamna rätt istället för att superhamra ned multipla saker samtidigt, såvida det inte är ett massivt komphål, vilket jag inte tycker det är. Dvärgarna ligger nästan rätt till.

Ingen är totalt objektiv, men jag tycker allmänt att Dvärgspelare överlag iallafall är rätt bra på att försöka komma åt vad som kompar för lite. Just nu verkar det ju som att Dvärglistor kommer undan med lite väl mycket i komp.

Lessing: Den köper säkerhet, yes, men inte tillräckligt för att jag tycker man ska ge den extra kostnad på GTs eller OGs (de senare är mer eller mindre strypta tillräckligt). Jag ser mycket hellre att Accuracy är det som ökar i kostnad, den är otroligt prisvärd för en markant sving i effektivitet. Ökat straff på GT + Accuracy, och Cannon + Forging känns rimligt, då Forging är dubbelt så bra på en Cannon. Jag tar fortfarande en GT vid 5 WMP, men 6 WMP för Acc + Forg känns ruskigt hårt.

Montegue: You can't label all criticism on the Dwarf comp as "anti-dwarf bias", come on. When armies do very well on tournaments, it's natural that they come under scrutiny- and often, changes are made. What's more, a lot of the suggested changes come from Dwarf players, how could they possibly be anti-dwarf?

Currently, GTs comp quite cheaply at -7 and 4 WMP with Acc + Forg. You get a very reliable warmachine with a ton of strengths, not in the least the ability to fire indirectly and hurt big units. It will almost never misfire, and even when it does, it most of the time just misses that turn. The Rune of Accuracy, which enables this, very likely needs a comphit and so do other stuff.

Also, are you suggesting that the Groth banner should comp harder or softer with more units? Like... why would it comp softer with more units? I assume you mean a -5. Even so, "non-stubborn units" cover stuff like Gyros aswell which is quite uh... an oversight. I don't think we have to promote the use of Rune of Stoicism, it's great as it is.

___

My summarized suggestions for the Dwarfcomp would be something like...

Additional -10 for the second Spellbreaker (whether it's the destroyer variant or not). Note that I mean the second Runelord/smith carrying it, not the additional runed variant.

Additional 1 WMP for the Rune of Accuracy on Grudge Throwers

Additional 1 WMP for the Rune of Forging on Cannons

Shieldbearer penalty upped to -5 from -4

That feels like a reasonable change to me. Not touching the Gyros or a softcap on BS shooting quite yet.  I don't think Groth needs to be comped harder either, since the only armies that use it currently are the ones that rely on the opponent to blindly rush headlong into them.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar