755 replies to this topic

#701 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 08 mars 2015 - 21:31

I like that list, although I feel it lacks the Irondrakes needed to shoot away chaff and to soften heavily armored units. Hope it works out for you! I think the future lies in Dwarf hybrid lists, so the opponent can't deny you the game by hanging back.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#702 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 09 mars 2015 - 03:17

That list has some similarities to the one I'm bringing to a tournament here in Sweden in 2 weeks. I don't want to post it here just yet :P but I do agree with Atnas, lack of irondrakes for anti chaff. Also, only one steamgun. I'm bringing my lord on shieldbearers on his first tournament now, never been a fan of 300 points that is so easily dodged.

I like your list Monty, I wish you luck. Keep us updated!

Cold Feet Gamers, YLVA

Fantasy: Dwarfs, Wood Elves

40k: Space Wolves, Harlequins, Death Guard

Mordheim: Dwarf Treasure Hunters, Witch Hunters, Chaos Dwarves, Beastmen

Blood Bowl: Norse, Skaven, Dwarfs

#703 Montegue

Montegue

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 64 Inlägg:

Postad 09 mars 2015 - 04:03

I like that list, although I feel it lacks the Irondrakes needed to shoot away chaff and to soften heavily armored units. Hope it works out for you! I think the future lies in Dwarf hybrid lists, so the opponent can't deny you the game by hanging back.

Ultimately, I think this is correct. 

You can fight pretty well with a character wall and two solid dwarf units against most threats, assuming proper gyro support. Twin Organ Guns and MEs may be the answer to shooting, given their ability to take down monsters, chaff, and even heavily armored units. 

#704 Montegue

Montegue

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 64 Inlägg:

Postad 23 mars 2015 - 15:00

Update from Lone Wolf GT in Fort Worth, Texas. Infinite hills and impassible terrain, 6-16 comp range, no banding from round to round. Scenario objectives were worth victory points, 20-nil system.  - 

The top two tables on round five included three dwarf armies. I played dwarfs on table 1 in round 4 and 5. 

These armies essentially were - 

1) A Groth one eye MSU army similar to Aaron Chapman's at Master's. It was played by Julien Lesange, and he rocked faces with it pretty much the entire day. He was my round 4 opponent, and I took him 13-7. It was clear that most folks failed to avoid him, and he managed to get a lot of big wins. He also played somewhat aggressively. Comped in at around a 13. 

2) My list - Two chunky blocks (hammerers and longbeards with shields), 3 war machines (2 grudge throwers, one cannon), 3 gyrocopters, a 16 strong unit of shield quarrelers, vanguard on the two combat blocks, and a unit of rangers. I had one steam gun and 2 drake guns. 

3) The overall winner played me in round 5. He had double organ gun with Master Engineers, cannon, grudge thrower, 2 Drake Fire gyros, a block of shield beards and block of Ironbreakers, both of them stubborn. He managed a 3.6. He, too managed a lot of large wins to get to the top table. He also managed a 13.6 in comp. 

All three of us had a tanky/killy lord on shield bearers in common, with differing builds. Julien and the Dustin (overall winner) scraped some points in comp through dropping the spell eater (I believe) and in Dustins case I believe he only had one scroll at all. Risky. 

The truth is, I handed the overall winner the tournament when I decided (in a moment of abject and utter stupidity) to vanguard up against his flank thinking that I could roll it before he could get into position to counter charge. It worked with Julien, I figured it might work here. I was wrong. So utterly, entirely, hilariously wrong.

A few notes - 

This region of the US has always played Warhammer in a very aggressive style - in your face, fight till you're tabled, go get 'em warhammer. We are new to the Swedish system, and definitely just getting our feet wet with 20-nil. Dwarfs do well in this comp because people are usually willing to go fight them (and, frankly, we are also pretty good at tearing apart gunlines as a result). People here aren't used to tapping out of a match to conserve points, and so there were a ton of 20-0 wins all tournament. 

Here's my overall reaction, however- 

Had I not been an idiot, and had I actually played for the minor win, loss, or draw, in round 5, I would have likely won overall. And I did it with Vanguard and very little shooting. Now, like all GT's, matchups are a huge factor. I faced Empire (mostly cav but also a horde of Halbs with Karl Franz on foot), Ogres (Heavens, shooting, double Ironblaster, leadbelchers, lots of chaff), Daemons (comp 16 Khorne list - wound up being my toughest fight that day), Dwarfs (the stubborn MSU gunline) and the Overall winner. 

My comp score only played a role in my wins/loss in the game with Julien, and it took me from a 12 to a 13 (I think). I don't believe the other dwarf players relied on their comp score to get any bonus points for the most part. They basically just kicked people's butts on the table and through scenario objectives. In truth, I wish I had actually gone with a more rugged version of my list (stubborn on the Longbeards, for example), because comp did little for me while I was playing. 

I was in combat by turn two in every single game save game five. 

So, what does this mean for comp?

I think there needs to be a scaling penalty for MSU and Groth. I managed to beat Julien, so it can be done (even when you rush the line), but he tabled a lot of people. Either that, or make Groth harder and Stoicism a little softer to make an incentive to use it instead. 

#705 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 23 mars 2015 - 15:46

Hard to tell anything from an environment where people are like to charge into your dwarf lines. I agree that it seems players in the states are struggling with the MSU/Groth but not sure if a player fielding that here would have come anywhere. No need to play against it.

We just came from a 60 player tournament yesterday, The Necronomicon Quest. There were dwarfs on 8th, 11th, 24th (me) and 26th place. We might have highest average BP. The two best dwarfs had gyro spam, one with all shooting, one with some shooting and slayers. I played Strollaz, vanguarding Longbeards, hammerers, irondrakes and Quarrellers (with my bsb). Had 3 gyros and 3 warmachines and also a lord. I never got to fully use strollaz in any match-up. Took 3 small victories, a draw and a loss. Built the list to be better at taking larger wins and still looked about the same as when I play more of a gunline/static stubborn list. Overall I would say it was a good tournament for dwarfs but hard to analyze for comp since it was 3000p and double minimum unit sizes.

Cold Feet Gamers, YLVA

Fantasy: Dwarfs, Wood Elves

40k: Space Wolves, Harlequins, Death Guard

Mordheim: Dwarf Treasure Hunters, Witch Hunters, Chaos Dwarves, Beastmen

Blood Bowl: Norse, Skaven, Dwarfs

#706 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 23 mars 2015 - 16:27

To put this into perspective the TNQ tournament had 54 players so place 26 is exactly in the middle of the field.  However again the result are not really useful to evaluate the comp as the double minimum unit size meant that there were a lot less diverters present. The meta was heavily affected by this house rule and there were a lot more monsters than normally seen. (Also good for dwarfs)

So again we have a strong performance by dwarfs but again it is from a tournament using house rules that made dwarfs stronger.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#707 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 23 mars 2015 - 20:58

I will say that after playing quite a lot with a sizeable Gyro airforce (6 Copters, 3 Steam, 1 Brimstone, 2 Bombers), I don't think making them easier in the comp is the right thing to do. They're at a good place currently. I'm not saying this only because of TNQ, because I've played my brand of airforce on UB a lot. It's very potent, especially if you can play them well.

Moving WMP penalties away from Gyros to WMs will make the Gyro Airforce lists a lot stronger compwise, and I don't think they should be- I think they're the most powerful type of Dwarflist you can play, both in uncomped and swecomp.

Also the most fun for the Dwarf player, if that counts for anything! And possibly for the opponent- while Gyros are scary, they also mean a very involved movement phase for both the Dwarf and his opponent as both seek to maneuver their troops in/out of position.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#708 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 08:45

Är det inte läge att straffa dvärgarna en hel del hårdare i kompen?

Dvärglistor lever ju lite på att tvinga motståndaren att välja mellan två dåliga saker, att stå kvar i deployment och bli beskjuten direkt och indirekt i 6 turer eller att pusha för att komma undan skyttet men i stället mötas av en tarpit av relativt hög toughness och grötvapen.

De lever helt enkelt på att låta motståndaren välja mellan två dåliga val. Jag tycker på riktigt att en lista som låter motståndaren göra majoriteten av valen i matchen borde snitta under 10 i BP per match.

(Därmed inte sagt att alla dvärglistor är på det sättet, även om alla jag sett bygger på detta)

#709 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 09:29

Dvärglistor lever ju lite på att tvinga motståndaren att välja mellan två dåliga saker, att stå kvar i deployment och bli beskjuten direkt och indirekt i 6 turer eller att pusha för att komma undan skyttet men i stället mötas av en tarpit av relativt hög toughness och grötvapen.

De lever helt enkelt på att låta motståndaren välja mellan två dåliga val. Jag tycker på riktigt att en lista som låter motståndaren göra majoriteten av valen i matchen borde snitta under 10 i BP per match.

(Därmed inte sagt att alla dvärglistor är på det sättet, även om alla jag sett bygger på detta)

+1

Uppenbart att dvärgar överlag kompar för bra. Dubbla organ med engineer, kanon och grudge thrower på komp 13.6. Och folk säger att lore of undeath kompar för bra...

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#710 Tyrgrim

Tyrgrim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 221 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 09:38

Hur många gyrocopters var det i den listan?

- Peter Sundberg

#711 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 09:55

Hur många gyrocopters var det i den listan?

2 verkar det som enl Montegue:s post ovan

#712 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 11:18

Efter att ha sett hur gått för Gyro listorna tycker jag också att det inte är en bra ide att lätta kompen på Gyros. Vi är väl rätt överens om följande.

Kompen på Mro Groth one eye (bubbelstubborn) stryps åt lite (men inte för mycket, det var inte länge sedan man aldrig såg den)

Kompen på dubbla 2x spellbreaking stryps åt lite, dubbla destroy har visat sig kompa för lite.

Kompen på riktigt mycket BS skytte stryps åt  (problemet här är att formulera en bra gräns som inte slår fel, kanske en cap på 40 bs skott, karaktärer och rangers räknas inte)

I

#713 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 11:35

+1

Uppenbart att dvärgar överlag kompar för bra. Dubbla organ med engineer, kanon och grudge thrower på komp 13.6. Och folk säger att lore of undeath kompar för bra...

Den där 13.6 listan har offrat riktigt mycket för att få in allt det där,  inga steamgun gyros, inga great weapon trupper. Tycker inte alls att det är fel med 13.6 i komp på den. Den har en uppenbar akilleshäl i att den inte har något som helst svar på en motståndare som är bättre på att göra skada på riktigt långt avstånd. Vinner man med den har man antingen tur med matchups eller så möter man motståndare som inte är särskilt bra. Med tanke på att Montegue skriver

"This region of the US has always played Warhammer in a very aggressive style - in your face, fight till you're tabled, go get 'em warhammer. We are new to the Swedish system, and definitely just getting our feet wet with 20-nil. Dwarfs do well in this comp because people are usually willing to go fight them (and, frankly, we are also pretty good at tearing apart gunlines as a result). People here aren't used to tapping out of a match to conserve points, and so there were a ton of 20-0 wins all tournament."

Så tror jag vi har hittat förklaringen, klart som fan att sådan här listor presterar om motståndaren pushar utan att först neutralisera organguns.

#714 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 12:23

Så tror jag vi har hittat förklaringen, klart som fan att sådan här listor presterar om motståndaren pushar utan att först neutralisera organguns.

problemet är som jag ser det att har man inte två kanoner eller motsvarande (heavens kan också funka på något sämre än 4+ med en spellbreaker i listan) och möter den listan så har man knappt en chans att vinna om man inte har högre komp eller pushar.

pushar man så förlorar man med största sannolikhet väldigt stort precis som du säger. Pushar man inte så förlorar man bara lite. Dvs ytteligare ett, pest eller kolera scenario.

Ska man ta hand om två organ-guns innan man går innanför 30'' så tar detta realistiskt sett ett antal spelturer vilket gör att det som sedan skulle kunnat anfalla har fått äta skytte i kanske 3-5 skytterundor och är långt ifrån starka nog att göra något mot högen med dvärgar på andra sidan bordet. Ta sedan med två diverters i listan och du kan med gott samvete lägga till en tur till som motståndaren måste äta kanon och GT skott innan hen kommer fram.

mot denna lista skulle jag citera wargames: "The only winning move is not to play"

#715 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 12:48

Ska man ta hand om två organ-guns innan man går innanför 30'' så tar detta realistiskt sett ett antal spelturer vilket gör att det som sedan skulle kunnat anfalla har fått äta skytte i kanske 3-5 skytterundor

Det som ska anfalla ska naturligtvis inte stå och äta skytte, hela poängen är ju att hålla sig utom räckhåll för dvärgskyttet, notera att dvärgarna bara har en kanon och en gt som når över 30.  Det finns flera svar på den här listan,

Jag citerar vad fjugin skrev för någon månad sedan.

Listan har absolut mstchups den inte kommer gilla, i shootouts är den inte jätte bra med "bara" 2 kanoner och ingen 5++ till maskinerna, tror ogres/demoner med gående kanon har bra chans, och har man dubbla är det inte mycket dvärgarna kan göra.
Även empire med stram tank, några kanoner och/eller hög styrke banishment (som kan kastas på maskiner utanför räckvid för BS skyttet) bör vinna shoot out.
Alla listor med lore of heavens lär ha bra match up, ganska kul med kometer i en msu armé som inte kan flytta sig.
Skaven lär fixa biffen också, dreaded ganska bra mot 12manna enheter samt inga templates alls så svårt att döda stora mängder modeller (och storm banner mycket bra mot dvärgar).
Wood elves lär ju också i vanlig ordning vinna, crossbowmen gör inte jättemycket på long orange när alverna står i en skog, så tror inte dom ändrar match bilden mycket.
Inte helt säker, men gissar nån sorts blasted standard death star med nån 3++ lord vinner också.

Har man inte alls tagit matchupen mot dvärgar i beaktning när man byggt sin lista (hur svårt är det att slänga in lore of heavens i sin lista om man annars saknar verktyg för att hantera en dvärg gun line), då kanske man heller inte förtjänar att ha bra chanser att vinna mot dvärgar? Ändå ganska schysst att man enbart behöver förlora 9-11 om man har otur att få en match up man ignorerat när man byggde sin lista. En empire cav lista är överlycklig om den kommer undan med 9-11 mot orc listan med massa troll och doom divers.

Jag vill lägga till att även brettarna har en bra match här. Dubbla trebbar + heavens lär göra livet svårt för den här listan. Det går nog att hitta fler om man anstränger sig lite.  En del böcker kan bygga karaktärer mobila karaktärer med 3+ eller bättre ward mot shooting och 1+ armour, dessa kan jaga ner OG.  Eller för den delen den odödlige kaoslorden. 

Jag vet inte riktigt vad du väntar dig här, om kompen ströp åt dvärgarna så att det var möjligt för pushlistor att börja springa framåt turn 1 och ha 50% chans att vinna matchen skulle ju dvärgarna vara helt ospelbara. (

#716 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 12:53

Raine:  Ifall du inte tar med de medel som behövs för att slå Dvärglistan... varför förväntar du dig att vinna mot den? Jag tror de flesta håller med om att den andra Spelleatern behöver kompa hårdare, för den är ofta nyckeln till att stoppa de spells som slår ut warmachines (och andra nyckelenheter).

Ifall du möter en Dvärglista med massa Organ Guns, Kanoner och små enheter hw/s grabbar, då pushar du inte, så enkelt är det. Låt Dvärgen sitta i sitt hörn och gnälla över att ingen vill slåss medans du gömmer dig bakom terräng. Kanske det blir en draw, kanske han vinner lite- men han kan aldrig vinna stort ifall du inte köttar på, och ett par små vinster vinner man ingen turnering på. Du gör helt rätt i att citera Wargames, för det är så du kontrar Dvärgarnas hårdaste gunlines.

Se det som en dåliga matchup det är, och var glad över att du inte får en dålig matchup som kan jaga dina poäng ordentligt :P Ifall du har medel att ta itu med den, kör hårt. Glade Guards med Trueflight är jävligt elaka, till exempel..

Jag tror dock Dvärgar bör kompas hårdare överlag, frågan är var man ska straffa dem! Spelleater känner jag främst, och kanske Grudge Throwers borde få sig en släng av sleven? Dvärglords? Softcap på BS skytte?

Monte:

Dwarfs do well in this comp because people are usually willing to go fight them (and, frankly, we are also pretty good at tearing apart gunlines as a result).

If the two MSU Groth Gunline armies were topping the tables by the end, you're evidently not good at tearing apart gunlines.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#717 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 13:05

Atnas: Jag förväntar mig inte så mycket att vinna mot listan som att jag hade hoppats på att det fanns något sätt att kontra den utan att bygga en ännu hårdare "gunline" än vad den listan är.

Men jo kan instämma med er båda till viss del, tycker bara att det är sjuhelsikes tråkigt att kontringen på denna listtyp är att göra en likadan fast med ännu mer skytte, något som få lag faktiskt ens har möjlighet att göra.

#718 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 13:19

Behöver inte vara mer skytte, även fast det ju också är en lösning. Blasted standard, 3++ wards (WoC/DE), heavens/shadow/death/beasts (spear, FoDoom)/Fire (Fireballs!), chariotkanoner/steamtanks, Reign of Chaos (skill!), scouts med poison (WE/LZ), Stormbanner, Ambushers... Det finns saker som kontrar warmachines rätt sjysst ändå. Problemet är väl snarare att ifall du inte specifikt har tagit med kontringar för gunlines, så kan det bli jäkligt knepigt.

Det är väl lite också som typ... att köra en massa stora monster (Dennis P spelade 4 Drakar på TNQ). Vissa listor har inte de medel som krävs för att kontra såna extremgrejer, och då blir det bara att försöka minimera förlusterna. Finns fler lag än Dvärgar med armylists som utan direkta kontringar inte riktigt kan hanteras ordentligt.

Ja, kan hålla med om att det är tråkigt att det enda svaret ibland är att neka Dvärgspelaren en match, men så är det.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#719 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 13:19

Raine Det är inte mer skytte som är kontringen, det räcker med att ha mer skytte med räckvidd 30 eller mer. Dvärgarna vinner inte skyttematcher på långt avstånd,

Atnas. Mer komp på lords tror jag inte på, det är bara den snälla kompen som gör att vi ser lords idag. Lorden kompade mer förut och sänktes i omgångar pga att vi aldrig såg den,.

Spelleaters och BS skytte cap är mitt förslag. (Kanske lite hårdare komp på GT, jag tycker alltid att de känns billiga när jag bygger listor, kanske borde de kosta 1 wmp mer i grund än de gör nu).En poäng med att titta på GT, BS skytte och Spelleaters är att dessa faktiskt ligger kvar på samma komp som när mallen var ny. Ska man strypa åt kompen så känns det bättre att prova något nytt än reversera tidigare ändringar.

#720 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 13:24

Kompa inte GTs hårdare i grund, gör Rune of Accuracy till 2 WMP istället. Det är den som gör GTn så himla stark- från 33% chans att träffa till ca 55%!

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar