Hoppa till innehåll

Foto

Ny Ranking

• Please log in to reply
56 replies to this topic

#41 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 26 november 2009 - 11:45

QUOTE (Steffo @ Nov 23 2009, 20:00 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (fjugin @ Nov 23 2009, 12:57 ) <{POST_SNAPBACK}>
Nu krockar det kanske med ursprungliga syftet (att få folk att åka på fler turneringar), men är det verkligen vad vi vill att rankingen ska ha som syfte?
"Vi" är ett lustigt begrepp. Jag byggde rankingen själv och satte upp forumet med Johan M och formulerade då syftet. När jag ville lämna över rankingen så la jag ut en post på SWFBR om det. Jag fick två svar. Det är de två som idag tar besluten och formulerar syfte. Om man inte är nöjd med den insatsen så kontaktar man de och erbjuder sin hjälp och kan på så sätt vara med och påverka. Hela den här siten inkl ranking görs helt ideelt och ingen tjänar en krona på det.
Men "vi" menar jag detta lilla warhammer-turnerings-community. Antog att siten finns till för just dessa, och att de kanske då borde få vara med att påverka den. Att enda sättet att påverka skulle vara att erbjuda att fixa det själv låter jättekonstigt, man måste väl få ge feedback och förslag på ändringar!? Tråden handlar ju om hur vi ska bygga nya rankingen (kanske inte ursrpungligen men de senaste 20 posterna iaf).

(Kul men kanske inte det minsta relevant huruvida du tjänar pengar på detta eller inte smile.gif)

QUOTE (Steffo @ Nov 23 2009, 20:00 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (fjugin @ Nov 23 2009, 12:57 ) <{POST_SNAPBACK}>
Snacka med 40k-rankingen och sno deras system mer eller mindre rakt av, det funkar väldigt bra. Det ger en bild av vem som är bäst, det tar endast totala placeringen med i beräkningarna (så alla faktorer räknas in) och det premierar ändå att man åker på många turneringar.
Härligt. Du har idén, programmen finns antagligen redan, all data finns redan databasen och är antagligen mer detaljerad än 40K-arnas, bara att köra igång. smile.gif

Tack för erbjudandet, men låter Hampus sköta det där. Han har ju planer att bygga en ny ranking, och jag försöker bara ge ett förslag på hur det kan göras väldigt smidigt, samtidigt som jag poängterar problemen med nuvarande rankinguträkning. Om dessa idéer sedan implementeras i "nya rankingen" är väl upp till honom.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#42 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 26 november 2009 - 20:21

Gillar danskarnas system. Går det att kombinera med olika grader av vinst (11-9 ger mindre poäng än 20-0) så vore det ännu bättre. Kan inte bidra med annat än tyckande dock smile.gif

#43 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 27 november 2009 - 01:02

En nackdel med ett rankningssystem där man får bättre rankning om man åker på många turneringar är att den blir ointressant annat än för de turneringsspelare som har möjlighet att vara med på det mesta. Att ha en rankning som få bryr sig om känns rätt menlöst. Tror det är en delorsak till att det är så svårt att få arrangörer att rapportera in resultat. Det är helt enkelt för få spelare som bryr sig. När jag tänker på det borde det första målet vara att få tillräckligt många att bry sig om sin plats på rankningen att det blir värt besväret att ha ett rankningssystem. Hur man uppnår det vet jag inte. Kanske läge för en:

Bryr du dig om din plats på rankingen poll så vi får någon känsla för hur många intresserade vi har idag.

Denna kan sedan följas av en :

Vad skulle få dig att bry dig om din plats på rankningen poll ?

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#44 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 27 november 2009 - 09:18

Det finns för många faktorer i fantasy för att få en rättvis ranking.

Den nuvarande fungerar rätt bra, och det bästa med den är att man enkelt kan följa sin och andras historik vilket jag tycker är den största förtjänsten med den.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#45 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 27 november 2009 - 09:24

QUOTE (AlFiKa @ Nov 27 2009, 09:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det finns för många faktorer i fantasy för att få en rättvis ranking.

Häller inte med. Det är lika random i 40K och där är rankingen riktigt väl utformad och fungerar utmärkt.

Att ha en ranking som baserar sig på något annat än placeringen i turneringen är enligt mej kasst.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#46 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 27 november 2009 - 09:31

Klipper in från 40Kn.

Rankinguträkning
En spelares aktuella ranking är baserad på de 6 bästa resultaten från turneringar spelade de 18 senaste månaderna. Grundformeln är att man får Deltagare / (Placering + 1) * 1000 poäng per turnering. Antalet deltagare modiferas till "effektiva deltagare" så att alla deltagare över 50 räknas endast som 0.25 effektiva deltagare. Detta är för att väldigt stora turneringar inte ska ge missvisande poäng.

Exempel: En turnering med 70 deltagare. Antal effektiva deltagare blir då 50 + 20 * 0,25 = 55. Att vinna turneringen ger då 55 / (1 + 1) * 1000 = 27500 och att komma på fjärde plats ger 55 / (4 + 1) * 1000 = 11000

Sjukt bra system som ger en rättvis ranking men samtidigt uppmuntrar till att åka på "många" turneringar (4st om året i snitt tycker jag är många).

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#47 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 27 november 2009 - 10:35

Det kan nog funka, fördelen är att det är en löpande ranking, dvs att den inte börjar om varje år och därmed tar ett halvår för att ge någon nogurlunda rättvisande resultat.

Jag vill fortfarande ha kvar möjligheten att kolla på historik och vet inte hur pass enkelt det är att få till det i ett sånt system som rensar loggen efter 18 månader.

#48 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 27 november 2009 - 10:45

Den rensar inte loggen. Den sparar liksom undan dom.

Kolla in min ranking tex:
http://www.svenska40...ayer.php?id=108

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#49 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 27 november 2009 - 12:54

Precis ett sådant system jag har i åtanke även om 6 turneringar / 18 mån är lite mycket, så många kommer jag inte i väg på (och jag är nog inte den enda). 4 per 18 mån är nog bättre och får med fler spelare i rankningen. (I år blev det t.ex bara lincon och QFA för min del, ville på RTO open och Battleroyal och Fantasy Bash men de krockade med andra åtaganden.)

Det här kan iof kollas med en: Hur många turneringar om året åker du på poll ?

#50 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 27 november 2009 - 13:31

Kan hålla med om att 6 turneringar på 18 månader är mycket, men tanken med att ha en så hög siffra är ju att locka folk att åka på fler turneringar, så finns en poäng med det också.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#51 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 27 november 2009 - 13:53

6 turneringar på 1½ år tycker jag är vad som krävs för att ens kunna göra en ranking av spelaren, annars blir det för lite resultat för att få något vettigt utav det.

Har spelat 6 i år och då räknas ändå inte BSK in samt att jag arrangerat GothCon. Utöver det har jag missat 3 turneringar jag tänkt åka på men arbetslöshet och andra grejer har kommit i vägen för det.

#52 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 27 november 2009 - 14:21

Tillgången på fritid varierar förstås.

Min poäng står dock kvar. Har man en för hög ribba på rankningen så blir det för få som blir rankade och då blir rankningen irrelevant.

Jag tror att det finns ganska många turneringsspelare som inte kommer i väg på 4+ turneringar år och som därför skulle hamna utanför rankningen.

#53 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 27 november 2009 - 14:28

Eller så bibehåller vi denna rankingtyp som vi har och kompletterar med tex 6 turn. på 18 månader, inge som hindrar oss från att ha olika sorters....
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#54 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 27 november 2009 - 14:42

En snabb titt i 40k rankningen avslöjade att redan på plats 26 hittar vi en spelare som spelat färre än de nödvändiga 6 turneringarna. Faktiskt är det så att den som i skrivande stund är rankade på plats 30 bara spelat tre turneringar de senaste 18 månaderna och då finns det nästan 400 spelare med i rankningslistan.

Alltså. Även om kravet var 4 turneringar / 18 månader så finns det i dag bara 29 stycken 40k spelare som uppfyller villkoret.

Det kan vara värt att ha detta i åtanke när vi diskuterar hur fantasy rankningen ska utformas

#55 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 27 november 2009 - 15:09

I 40k-rankingen så gäller bara resultatet för de sex bästa placeringarna de senaste 18 månaderna. Det är alltså inte ett krav att spela minst sex turneringar per 18 månader, tvärt om; spelar man fler turneringar än så så räknas bara de sex bästa.

#56 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 27 november 2009 - 19:51

QUOTE (Puritan @ Nov 27 2009, 14:28 ) <{POST_SNAPBACK}>
Eller så bibehåller vi denna rankingtyp som vi har och kompletterar med tex 6 turn. på 18 månader, inge som hindrar oss från att ha olika sorters....

Det enda som behöver kompletteras med då är datum när turneringar har varit då enbart årtalet har sparats undan i databasen. Men det är enkelt för någon entusiast att gå igenom forumet och lista vilka datum (år och månad borde räcka) alla historiska turneringar har varit.

#57 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 27 november 2009 - 22:35

Plötsligt inser jag silverkulan. Utforma sidan där rankningen visas så att man som användare kan välja hur många turneringar rankningen ska räkna på.
Det vill säga jag som spelar typ 3 turneringar år vill se en rankning baserat på folks bästa tre turneringar medan någon som spelar 6+ turneringar ska kunna välja att se de 6 bästa. Finns ingen anledning att hårdkoda detta.

Jag är ju rätt ointresserad av att se vem som är sveriges bästa spelare (det kan jag lätt få en känsla för utan att titta i rankningen, det finns ett 10-tal spelare som figurerar regelbundet i top 10 i turneringsresultaten) Det jag vill se är hur jag själv ligger till i jämförelse med andra och jag vill själv kunna välja jämförelsekriterie,

(Däremot kan man nog för att förenkla bestämma att resultat äldre än 18 månader inte räknas)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar