Hoppa till innehåll

Foto

Lizardmen

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
98 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 21:52

Swedish Comp System

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 22:47

LM:
Kan bara konstatera att det fortfarande inte gör att spela en normal LM arme vilket är synd då jag med många andra tycker det är en rolig arme att spela. Ni har ändrat paddan lite men inte så mycket som behövs.

Som alltid, om dom fortsätter att vara underrepresenterade på kompade turneringar så kommer kompen höjas ännu mer.

De listor jag byggt med nya kompen tycker jag ser tillräckligt hårda för att konkurrera med andra arméer. Om du inte håller med uppskattas mer direkta förslag på ändringar.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#3 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 00:02

Jag tycker LM är en väldigt bra arme på ETC men inte när det gäller komp. Skinks är inte så bra för det är inte så många monsters och chariots de kan döda på komp.
Paddan är bra men man behöver en TG enhet för att han ska vara säker och då blir han väldigt utsatt för magi.

Jag tycker paddan kompar bra men lore of light bör sänkas till minus 2 samt att bsb bör sänkas till minus 10.
Oldblood är verkligen inte vidare bra och bör sänkas till 10 nu när andra fighter karaktärer kompar lågt.
Scar vet kan ni sänka till minus 5 för de är inte bra utan cold one men ni kan höja cold one minuset till 3.
Ni har sänkt flygande bra diverts men inte långsamma och dåliga. De två första små skink enheterna ska inte ge mer än minus 2 i komp.

Posta gärna en bra arme du har gjort fjugin för att bevisa mig fel för jag kan inte göra några bra LM arméer med kompen.
David "Dangerous" D

#4 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 13:10

Nu när både Wettcon och Gothcon har spelat med den senaste kompen tycker jag mallen bör ändras lite.

Jag skulle vilja spela LM nästa hela tiden men det går inte med den här kompen. Jag kan redan säga att jag är nog lite partisk här eftersom jag vill spela med de så mycket.
Det är många som har försökt att spela med de men ingen har lyckats. Senast var det ju Ted under Gothcon och även om han är en bra spelare så gick det dåligt.

Paddan är inte så mycket bättre än en vanlig magiker utan sina förmågor och därför bör han inte kompa så hårt. En archmage lvl4 kompar 26 och det borde paddan kompa för även om paddan tål mer så är han svårare att gömma samt har inte +1 på dispell.

Man bör även sänka hans bsb kostnad till 12. Just nu kompar hans bsb lika mycket som en scar - vet med bsb och en scar vet kan ju slås bra samt om man har en annan modell som bsb så skadar det inte armen lika mycket om paddan dör.

Lore of light bör inte ge något minus alls. Jag håller med om att WS10 och I10 sarusar är bra men det finns många andra buff spells som är bra som inte ger minus och lore of light är inte så bra om man bara har en magiker med det.

Skink Skirmishers är inte så bra i komp för deras främsta uppgift är att döda monster och de monster man brukar se är hydra, treemen och hellpit och man behöver väldigt många skinks för att göra skada på de. Jag vill se minus 3 på första, minus 5 på andra med sedan kan man höja till minus 12 på tredje. Detta gör ju att även Chamelon skinks kompar bättre och det är inte säkert att jag vill det så de kanske bör få en höjning.

Sarusar kompar ganska bra men 18 - 22 kanske ska ligga på 12 och 22 - 26 på 16. De tål ganska mycket men de slår inte så hårt.

Salamnder är väldigt bra mot många raser men de dör så mycket lättare än i sjunde. Innan kunde man ställa de snett mot en enhet utan att bli chargade för det skulle bli en för lång wheel för att nå men nu när man når de mycket lättare måste man komma ut från LoS från alla enheter vilket är mycket svårare. De är ju fortfarande bra så minuset bör vara 9, 24, 40.
David "Dangerous" D

#5 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 27 maj 2012 - 12:47

Uppdaterat första posten med ändringarna i beta-mallen.

Erik Aronson

#6 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 28 maj 2012 - 00:19

Ni har skrivit med lore of beast under paddan men inte kompen för den.

Tycker fortfarande LM kompar för hårt. Det är inte bara paddan även om han måste ändras mest. Ni har gjort lite småändringar men det hjälper inte så mycket. Jag har länge tyckt att LM har haft sämst komp av de vanliga arméerna och det tycker jag fortfarande.
David "Dangerous" D

#7 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 28 maj 2012 - 06:04

Ni har skrivit med lore of beast under paddan men inte kompen för den.

Tycker fortfarande LM kompar för hårt. Det är inte bara paddan även om han måste ändras mest. Ni har gjort lite småändringar men det hjälper inte så mycket. Jag har länge tyckt att LM har haft sämst komp av de vanliga arméerna och det tycker jag fortfarande.

Kom gärna med ändringsförslag. Då menar jag med siffror och allt, inte bara: Paddan kompar för hårt.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#8 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 28 maj 2012 - 08:20

De står längre upp men kan tar de när det gäller paddan. När det gäller magi så trollar han inte bättre än en empire magiker så de bör kompa samma.

När det gäller hur svår han är att döda så finns det olika sätt man kan spela med honom. Man han ha honom ethereal i ett sarus block men alla spelar med magiska vapen så det hjälper honom inte så mycket.
Man kan ha honom i ett tempel guard block och det funkar för det mesta så länge man inte möter dwellers, dreaded eller gateway.
Man kan ha honom själv bakom en enhet med ethereal och 2+ ward mot range. Det funkar så länge motståndaren inte har snabba enheter som man komma runt.

Jag tycker han är lättare att döda en många magiker och det beror på att LM inte direkt har några enheter att ha framför paddan om man nu inte har honom gående själv.
Men det beror ju mycket på vad man möter osv så jag tycker han ska kompa som en empire magiker.

När det gäller hans BSB förmåga så bör den också ner några steg och det beror inte på att den är dålig utan på att man riskerar så mycket att ha paddan som bsb. Det ger en stabil arme men skulle paddan dö så förlorar man så väldigt mycket. Har man en annan karaktär som bsb så gör det inte lika mycket om paddan dör.
David "Dangerous" D

#9 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 28 maj 2012 - 10:13

Jag håller inte med dej på några punkter alls.

Han ska kompa mer än en empire magiker eftersom han är en awesome general också. Hade empire magikern haft ld9 så kanske de hade varit lite mer jämförbara.

Han får också sjukt mycket rabatt i poäng på 4++ och 5 wounds jämfört med någon annan lvl4a.

Lizzardmens är ju typ armén som har mest saker att ställa framför sin magiker av alla, så han är verkligen inte svår att skydda.

Att ha bsb på honom är också riktigt bra, dom man slipper lägga både poäng och komp på en fighter hero (som oftast är mycket lättare att döda än paddan), så den måste kompa mer än på en scar vet.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#10 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 28 maj 2012 - 11:41

LM är den armen som har mest att ställa framför om man inte spelar med komp. Med komp så har man väldigt lite att ställa i vägen.
Glömde hans LD så jag han ska kompa mer än en empire magiker men det räcker nog med två mer.

När han är BSB så kan han kompa mer än en scar vet men jag tycker ändå att fem mer är för mycket.

LM måste spela väldigt offensivt de flesta matcherna vilket gör att paddan blir mer utsatt än magiker som har listor som kan spela defensivt.

LM har gått väldigt dåligt i åttonde på även om bra spelare har lirat med de och det måste bero på något.

Men om du tycker att LM är så bra Tröger så gör en lista så lovar jag att jag kan göra en lista med nog vilken annan arme som helst på samma komp som ska slå den plus min lista ska vara bra mot andra listor också såklart.
David "Dangerous" D

#11 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 28 maj 2012 - 17:05

Det kan mycket väl vara så att LM kompar för dåligt. Dock är det inte slaanens fel i så fall, då den kompar rätt bra för vad den gör (jämför med en greey seer tex).

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#12 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 28 maj 2012 - 20:51

Då i princip inga spelar lizardmen på turnering längre, och de som gör det sällan placerar sig bra, så ser jag det som ett bevis för att armén är för hårt kompad, oavsett vad man som utomstående spelare utan erfarenhet från lizardhållet anser.

Lägger man sedan till att de flesta förslagen senaste halvåret gäller att slaanen kompar för hårt så är det för mig en ganska bra indikation på var samtliga spelare som försökt bygga kompetetiva lizardmen i Sverige tycker att kompen slår fel, men det är svårt att säga då i princip inga exempel-listor postats än vad jag kan minnas, och då är det svårt att diskutera.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#13 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 28 maj 2012 - 23:07

Skrev ett jättelångt inlägg om allt som bör ändras och varför men det försvann och eftersom jag inte orkar skriva om det tar jag en kort version.

Sarusar är inte så bra i åttonde, ändra 23 - 26 till minus 15. Skinks är bra när man har många enheter men inte så¨farligt när man ha få. Dem första enheten bör få minus 1.

När det gäller skinks skirmishers så bör ni ge den första eller den andra enheten ett bättre i komp.

Stegadoner är bra när man har många med de flesta har inte så stor problem med en. Så minus 15 för första och minus 30 för andra.

Var lite mer saker som jag inte kommer ihåg nu men tar upp det om jag orkar skriva en lång post senare.
David "Dangerous" D

#14 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 29 maj 2012 - 08:43

Då i princip inga spelar lizardmen på turnering längre, och de som gör det sällan placerar sig bra, så ser jag det som ett bevis för att armén är för hårt kompad, oavsett vad man som utomstående spelare utan erfarenhet från lizardhållet anser.

Lägger man sedan till att de flesta förslagen senaste halvåret gäller att slaanen kompar för hårt så är det för mig en ganska bra indikation på var samtliga spelare som försökt bygga kompetetiva lizardmen i Sverige tycker att kompen slår fel, men det är svårt att säga då i princip inga exempel-listor postats än vad jag kan minnas, och då är det svårt att diskutera.

Slaanen har blivit upplättad i flera steg också. Jag tror snarare att folk är bortskämmda med att kunna spela über-slaans på ETC och känner att man har en dålig magifas om man "bara" har en lvl4a.

Dock är vi så klart villiga att lyssna på förslag, men förslagen måste vara välformulerade och gärna med siffror. Att bara säga att något kompar för bra/dåligt är inte mycket att gå på. Så vill man få igenom stora förändringar föreslår jag att man antingen postar ett eget komplett mallförslag (med sina förslag på minus i rött eller liknande) eller att man åtminstonde postar armé-listor där man har skrivit ut kompen och kommenterat den.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#15 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 29 maj 2012 - 08:47

Skinks är bra när man har många enheter men inte så¨farligt när man ha få. Dem första enheten bör få minus 1.

Här håller jag helt med om att cohorter borde kompa snällare när "alla" andra diverters har blivit lite billigare i komp.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#16 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 454 Inlägg:

Postad 29 maj 2012 - 09:16

Kan vara ett fall här av att alla delar kompar rätt var för sig men att helheten kompar fel ändå.

Skulle någon Lizzard spelare kunna posta vad denna tycker borde vara en typisk komp 10 arme ? (Jag är nyfiken på vad en arme som lizzardspelarna tycker borde kompa 10 faktiskt kompar).

En annan sak är nog spelstilen. Lizzards kan inte köra ETC spelstilen på kompat, det kommer aldrig att gå då ETC listorna är upphängde på för mycket som är straffat. Vissa böcker kan ta en ETC lista och göra en snällare version och sedan spela den på kompat men det går inte med Lizzards

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#17 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 29 maj 2012 - 11:02

Jag håller med om att man inte ska kunna lira i närheten av en LM ETC lista med komp och det tror jag de flesta gör.
När det gäller vad en komp 10 LM lista ska kompa så vet jag faktiskt inte för jag spelar aldrig komp 10 listor med den borde väll vara en padda med många av hans bra förmågor, två stegadoner men sedan massor med sarusar så man inte får med alla skinksen och terrandoner som ETC listor har.

När det gäller karaktärer så kompar de flesta okej. Jag vill att paddan ska ner lite men sänker man andra saker behövs inte det. Men när det gäller skink prist bör han gå ner ett steg i komp. Han kompar som många andra magiker men han kan bara välja en lore och även om jag gillar heavens så tycker jag inte den är så bra i en LM arme.

Skinks cohort är inte vidare bra till mycket så länge man inte har många enheter. De är väldigt långsamma för att vara diveters. De kan wounda monster men har väldigt svårt att döda bra monster. De är bra på att hålla flankerna fria från små snabba enheter som te x fast cav men det är ganska meningslöst. LM har inga warmachnies eller lång range skytte som behöver skyddas och små enheter lätta enheter är inget hot mot sarusar mm.
Så motståndaren kan använda sina små enheter till att diverta och skinks hinner inte döda de innan de har gjort det.
Så minus 1 för första och minus 3 för andra är okej.

När det gäller skimrishers skinks så är de såklart bättre än cohort med de har en liknade roll i armén. De har en ganska stor chans att komma förbi på flankerna så de kan hota motståndarens WM men nackdelen är att det tar ganska lång tid. De kan börja döda WM runda fyra men då är resten av armen i hth så då har WM inget att skjuta på ändå. Minus 2 på första och minus 4 på andra kanske är för snällt men jag tror det funkar.

Sarus warrior är inte så bra. De har lågt initiativ vilket inte är så roligt med tanke på att det finns en hel del magi som är bra mot det. De tål ganska mycket men dödar väldigt lite för sina poäng. LM har väldigt svårt counter charga med vilket gör att motståndaren kan skicka hans bästa enheter mot sarusar och de kommer nog få minst två combat rundor mot de. LM har inga riktigt bra hth enheter vilket gör att sausar måste ta hand om det mesta och det blir ofta svårt. Skulle vilja se minus 15 när de är 23 - 26 för de andra stegen är okej.

Jag tyckte själv att minus 3 för varje terradon var bra när den kompen skrevs men nu när många andra arméer har fått bättre komp på en del enheter så borde de kanske den borde sänkas lite. Att ge minus 2 för de rakt av är för snällt så man kanske borde ge de en vanlig komp dvs 3 st minus 7, 4 - 5 minus 13 osv. ´Här måste jag säga att jag är ganska osäker på hur man ska göra.

Cold one är enligt mitt tycke det sämsta cavet i spelet och det beror på två saker. Deras låga initiativ och att resten av armen är långsam. Just nu kompar de som dragon princes när de nästan är mer likt silver helms.
Men om de kompar som vanliga empire knights är det okej. Man kan säga att de tål lika mycket men cold ones är såklart bättre på utdragna strider. Även om cold one har svårt att faila sitt stupidity så kommer det ju hända några gånger med.

Stegadoner är bra men dödar inte så väldigt mycket förutom på chargen. Så ge minus 15 för första och 30 för andra. EN stegadon kan alla block klara av okej men två är en helt annan sak.

Razerdon stora nackdel är såklart att de inte för marcha och skjuta och det gör väldigt mycket. Jag skulle vilja se minus 3 på varje istället även om jag tvivlar på att det hjälper så mycket.
David "Dangerous" D

#18 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 29 maj 2012 - 13:38

Jag har spelat en hel del LM på komp den senaste tiden och det har gått ganska så bra. Slog WE ganska så enkelt och vann två gånger mot PetterLs grisbusslista även om han hade lite otur med ld-slag. Vann även stort mot VC. Gjorde några små förändringar nu med nya mallen och ska testa listan till helgen. Denna lista kompar 10

Slann, (light), rumination, earthing rod, divine plague of protection -68
Old Blood, horned one, shield, dawnstone, ogre blade, other tricksters - 13

Scar vet, cold one, burning blade, shield, light armor, luckstone -7
Scar vet, light armor, shield, dragonhelm, sword of striking -5
Skink priest,, scroll -12
Skink chief, light armor, cloak of feathers, charmed shield -0

26 Saurus Warriors, FC -17
22 Skinks, 2 krox, standard, musician -7
10 Skink skirmishers -3
10 Skinks, musician -3
Jungle swarm -0
Jungle swarm -0

5 Cold one cav, musician, standard, banner of swiftness -8
Stegadon -18
3 Terradons -9

Salamander, extra handler -10
Salamander, extra handler -20

Innan nya kompen kom körde jag med en slamander samt hade level 2 på skinkprästen samt tre enheter med skirmishers. Nu har jag ändrat för att trycka in en till salamander.

Håller med Buffy om att saurusar i sig inte är bra men har du 1-2 scar vets i enheten och kan buffa med light och heavens, vilket du lätt kan med rumination så är de riktigt bra. Old blooden är hur bra som helst. Kan själv ta hand om träman, enheter med dryader, vargs osv. Tål typ allt också utom bow of loren och andra no armor grejer. Terradons och skink chiefen kan ta hand om warmachines. Armén har en hel del drops så man kan lätt outdeploya motståndaren och få in sarusar supportade med skrox och stegadon där man vill. Cold one cavet dör alltid och fungerar mer som karaktärsbunker i början. Har en del redirektors i form av swarms, skinks men även chiefen kan användas till detta om det skulle krävas.

Det goa med att köra light på slannen är att alla spells är bra så man klarar sig med att ha fyra st. Heavens blir också ett bra komplement. Brukar ha 2-3 boltar/missiler samt 2-3 combatbuffs. Utöver detta har jag ju salamandrarna och de är ju hur grymma som helst.

Om man nu ska ändra något i kompen så tycker jag -9 för 3 terradons är för mycket för så bra är de inte efter att de släppt sina stenar. De kanske borde kompa -7 och att man höjer kompen för andra enheten. Vanliga skirmishers är ju sänkta nu vilket är bra. Helst vill man ju spela med 3 enheter men det har varit väldigt svårt att få in det. Tycker också att chamoskinks ska separeras från vanliga skirmisherkompen. Har man två vanliga enheter skirmishers och vill lägga till en enhet med chamoskinks så kompar den helt horribelt mycket och då är det till och med tveksamt om det är bra att ha med en chamoenhet om man bara ska ha en, då man ger upp +1 to börja, samt att en enhet med chamoskinks är väldigt lätt att ta ut med magiska missiler och divers osv. Jag tycker också att man bör sänka kompen på den andra stegadonen. I nuläget är det helt omöjligt att få in en stegadon till.
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#19 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 29 maj 2012 - 14:39

Jag har spelat en del VC, WoC och HE nyligen och alla de listorna kompar runt femton och skulle slå listan ovan utan större problem.

Jag håller med om att lore of light har en bra buff spell men att dispella en spell per runda är inte så svårt.

Jag vet vilka du har spelat mot Mike och att slå de är ingen större bedrift med vilken lista man än spelar med :)
David "Dangerous" D

#20 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 29 maj 2012 - 15:16

Elakt sagt Dyne :)

Jag tycker listan är helt ok även jag gärna får in en steg till och fler skirmishblock.

Håller inte med om att det bara är en spell att dispella (speed of light) utan det finns fler riktigt bra varje runda som man kan spamma in med rumination och då blir det jobbigt för motståndaren. Vissa magifaser hamnar du ju också i ett läge att du kan lägga speed of light med 6 tärningar mot ex 4 dd för motståndaren och då sitter den oftast.
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar