Hoppa till innehåll

Foto

Wood Elves 8Th

• Please log in to reply
242 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 18:52

här fanns en betamall en gång i tiden

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 19:23

Ser riktigt bra ut! Gillar scoutminuset som träffar helt rätt när man kör en 10a scouts och två enheter waywatchers. 

Det behövs inget extra minus på waystalkers om de har bow of loren? 

Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#3 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 19:30

Kan tycka att sisters kompar för mycket i grund. Så bra är de inte i små enheter utan magiker i. Bättre att kompstraffet ligger på mounted magiker samt det fast cav minus som redan finns. 

Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#4 Ratatatata

Ratatatata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 297 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 19:49

Överlag ser det bra ut tycker jag, men samtidigt får jag känslan av gamla lizardmen-kompen; allt ser ut att kompa bra på varje enhet men helheten blir för låg. 

Vet inte riktigt vad man ska göra åt det eller om jag ens har rätt. Men jag kan tycka att skyttestraffet kanske är lite i saftigaste laget. Kanske kan man höja gränsen på "*Models with Hagtree Tips after the first 20 counts as 2 models" till 25 eller 30?

Håller med Mikael om att Törnsystrarna kompar för högt som det är nu. Med sällskap av karaktärer och MR o grejer ska kompen dra iväg utav bara tusan, men en femma för -16? Kanske kan en bättre spelare än jag göra underverk med en sån enhet och gärna ta in dem för -16 men jag förstår inte riktigt. 

En korrläsningsgrej också; "model" under scout- entryt är felstavat.

Kanske ska tillägga att jag tycker ni löst waywatcher- kompen riktigt tjusigt!

Daniel Terdell, Föreningen Ylva

Wood elves, Tomb Kings

#5 Marcus

Marcus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 49 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 20:33

Intressant! Ska försöka bygga lite listor. 

PS. det heter hagBANE :)

#6 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 21:23

Ser snällt ut. Men kanske mer rätt att börja så. Ska räkna på listor nu jag med. Bra jobbat att få ut en mall så snabbt.

#7 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 21:46

Man börjar lära sig hur mallarna fungerar. Den listan jag hade räknat på innan mallen kom hamnade på 12,8 i komp (gissade på 13) och jag låg rätt kring nästan alla gränser. Jag tycker att den kanske ska ner ett snäpp eller två till eftersom jag med bara lite tweaks kan få upp den åtminstone 1 kompsteg och den borde nog ha 12-13 inte 14.

#8 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 22:30

Kul att ni fick fram en Beta så snabbt!

Tycker treeman ancient ligger på tog för högt.

-59 komp för ett lvl 4 träd, när en vanlig lvl 4 life kompar -48 och kan stå i en bunker och vara säker. Han borde snarare kompa runt 35.

Treeman Ancient -14
Level 3 wizard -7
Level 4 wizard -13

Håller med om att sisters of the thorn borde ha ett lägret minus för en 5:a / 6:a. Runt - 9 komp utan mountade karaktärer.

Glade Captains minus 4 för en örn känns inte riktigt befogat, då han inte kan få något bra skydd. Max 3+ armour save.

Sänk till -1 som för en häst eller stag.

Varför extra minus för hagbane eller trueflight pilar på Glade Riders?
De har ju trots allt färre turer på sig att skjuta iväg sina pilar. De regleras ju redan i den generica minus poolen på pilarna.

Det märks att ni inte gillar att man spelar mountade magiker med death och det kan jag nog förstå, men att man ska få så mycket minus för Dark kunde jag inte tänka mig. Måste nog lära mig alla tricksen med Dark magic på mountad spellweaver känns det som ;)

Överlag ser det bra ut tycker jag, men samtidigt får jag känslan av gamla lizardmen-kompen; allt ser ut att kompa bra på varje enhet men helheten blir för låg. 

Vet inte riktigt vad man ska göra åt det eller om jag ens har rätt. Men jag kan tycka att skyttestraffet kanske är lite i saftigaste laget. Kanske kan man höja gränsen på "*Models with Hagtree Tips after the first 20 counts as 2 models" till 25 eller 30?

Jag håller med om att det känns som att allt man vill ha (även de halv bra sakerna) blev rätt dyrt när man tittar på hela sin armé lista.
Tycker däremot inte att skyttestraffet är så vidare hårt, förutom för Waywatchers som ger lite för mycket minus när man hamnar på de större summorna. Utan shadow eller deathmagi som sänker Toughness så blir dom inte så jätte heta, eller med High magic som höjer deras BS.

Känns verkligen som att det kommer bli träd som gäller om man ska spela kompat.
Så min gissning är att om typ ett halvår eller så kommer alla träden som alla trots allt spelar (fast de uppenbart är sämre än resten) få sämre komp och alla alver som nu är hårt kompade få bättre komp.

Don't play with fire, play with trees!

#9 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 23:29

*Jag tror att det måste vara ett misstag på sista raden under "Wildwood Rangers": "Each model in the unit after 40 -2 (-8 after 40 models)" Eller hur?

*Räknas karaktärer på elven steed till "Fast cavalry models" i det generella minuset för det? Jag gissar på att de gör det, men det skulle jag gärna se klargjort med en liten parentes.

*Beror extraminuset på Lore of Dark Magic och mounted på man blir bra på att cruisa in och slänga skadespells?

*Som någon skrev ovan står det på några ställen "hagtree tips" istället för "hagbane tips". Dessutom heter det väl "Standard of Discipline" och inte "Banner of Discipline"? Enheten heter för övrigt "Glade Guard" (som ett samlingsbegrepp, tänk "the Night's Watch") och inte "Guards".

*Om man har två enheter Sisters och en karaktär med t ex MR 2, är det då verkligen rimligt att båda enheterna får extra minus -2 per modell, fastän bara den ena av enheterna kan dra nytta av den? Skulle man inte kunna lägga till något "Only apply..." som löser detta?

Hmm, sammantaget känner jag att det kompar rätt hårt.

Den här listan (som jag postade nästan identiskt på forumet tidigare och som t ex Marcus tyckte skulle "kompa hårt men absolut inte bortkompad") kompar 1,7!!! Nu medger jag att den inte alls är kompoptad, men är den verkligen så jävla hård?

Spellweaver, lvl 4, Shadow, steed, Channeling Staff, Obsidian Amulet
Spellsinger, lvl 2, Heavens, steed, Dispel Scroll
Captain, BSB, Hail of Doom Arrow, steed, Trueflight arrows

10 Glade Guard, mus, Hagbane tips
10 Glade Guard, mus, Trueflight arrows

5 Wild Riders, shields
5 Wild Riders, shields
5 Wild Riders, shields
8 Sisters of the Thorn, mus, s b, Lichebone Pennant
8 Sisters of the Thorn, mus

10 Waywatchers
10 Waywatchers

Följande som jag tyckte hyfsat snälla lista kompar 11,1. Kanske är det rimligt. Jag vet inte.

Spellweaver, lvl 4, High magic, steed, Acorn of the Ages

Spellsinger, lvl 1, Shadow magic, Dispel Scroll

Captain, BSB

Captain, great stag, Asrai spear, shield, Armour of Destiny

33 Eternal Guard, full command, Standard of Discipline

14 Glade Guard, musician, Hagbane tips

5 Wild Riders, shields

5 Wild Riders, shields

5 Wardancers

10 Wildwood Rangers, musician

7 Sisters of the Thorn, standard bearer, Lichebone Pennant

8 Scouts, Trueflight arrows

8 Waywatchers

8 Waywatchers

Den här listan (som i princip inte innehåller något skytte) kompar 9,0. Bör den alltså vara för hård för en genomsnittlig kompturnering?

Spellweaver, lvl 4, Shadow, steed, Acorn of the Ages

Spellsinger, lvl 2, Beasts, steed

Captain, BSB, steed, shield, Obsidian Amulet

Captain, Asrai spear, shield, Great Stag, Armour of Destiny

Captain, Elven steed, Asrai spear, Moonstone, Enchanted Shield, Luckstone

25 Eternal Guard, shields, mus, s.b., Standard of Discipline

25 Eternal Guard, shields, mus, s.b., Gleaming Pennant

7 Sisters of the Thorn

5 Wild Riders

5 Wild Riders

5 Wild Riders

5 Tree Kin

Great Eagle

"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#10 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 15 maj 2014 - 23:40

-59 komp för ett lvl 4 träd, när en vanlig lvl 4 life kompar -48 och kan stå i en bunker och vara säker. Han borde snarare kompa runt 35.

Treeman Ancient -14
Level 3 wizard -7
Level 4 wizard -13

Men Simon, det står ju inte "additional -15/-30" för höjda magilevlar utan det borde väl innebära -15/-30 ISTÄLLET för -14? Så trodde jag att man läste kompmallen i alla fall.

*Crusader*

#11 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 00:37

Treeman Ancient -14
Level 3 wizard -7
Level 4 wizard -13

Men Simon, det står ju inte "additional -15/-30" för höjda magilevlar utan det borde väl innebära -15/-30 ISTÄLLET för -14? Så trodde jag att man läste kompmallen i alla fall.

jaså? Jag tänkte att varje level man köper kostade. Men oavsett så blir det på tog för mycket.

Jag har för övrigt postat en länk till den här tråden på Woodelves forumet, så de också kan kommentera, bad dom att skriva här (finns ju google translate m.m.).
Har redan dykt upp en kommentar med tankar där i alla fall. http://www.asrai.org...hp?f=42&t=26825

Don't play with fire, play with trees!

#12 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 00:39

Nej, du har ju rätt, när jag tänker efter. På vanliga magiker struntar de i "additional" och skriver bara extraavgiften för lvl 4 t ex.

Då är ju Treeman Ancient absurt hårt kompad och fullständigt ospelbar.

*Crusader*

#13 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 06:13

Anledningen till varför dark magic kompar extra på häst är att det väldigt bra att ha en karaktär som kan lägga black horror i perfekta lägen i sex rundor och det är väldigt svårt att komma åt den bussen.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#14 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 07:18

En magiker kan inte vara både lvl 3 och lvl 4:a. Man applicerar bara det som gäller.

När det kommer till listan under så är det inget snack om att den ska vara bortkompad. Den är helt brutalt hård.

Den här listan (som jag postade nästan identiskt på forumet tidigare och som t ex Marcus tyckte skulle "kompa hårt men absolut inte bortkompad") kompar 1,7!!! Nu medger jag att den inte alls är kompoptad, men är den verkligen så jävla hård?

Spellweaver, lvl 4, Shadow, steed, Channeling Staff, Obsidian Amulet
Spellsinger, lvl 2, Heavens, steed, Dispel Scroll
Captain, BSB, Hail of Doom Arrow, steed, Trueflight arrows

5 Wild Riders, shields
5 Wild Riders, shields
5 Wild Riders, shields
8 Sisters of the Thorn, mus, s b, Lichebone Pennant
8 Sisters of the Thorn, mus

10 Waywatchers
10 Waywatchers

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#15 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 07:38

Okej, det är kanske sant, men den tredje listan jag postade, ska den kompa under 10?

Det har jag svårast att se, då allt är närstrid, vilket inte är WE:s bästa gren och den innehåller t ex flera Captains, vilka många har klagat på som fighterna, och nerfade Tree Kin.

*Crusader*

#16 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 07:44

Nej, den ser lite hårt kompad ut på 9. Skriv ut kompen efter enheterna så blir det mycket lättare att följa. Dock är det ganska optat att bara köra närstrid när man tar en lvl 4 shadw + acorn + moonstone då dessa saker alla är mycket bättre om man har skytte i listan, så den är inte speciellt optat byggd.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#17 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 08:12

Okej, jag ska skriva ut individuella minus så fort jag får tid, men jag vet inte om jag helt köper argumentet att listan är så ooptad att den bara får ta rimliga överspillseffekter för att de magiska grejerna egentligen är gjorda för skytte.

Shadowmagiker har tillgång till Okkams, Withering och Enfeebling Foe som alla utmärkt kan komplettera närstrid. Acorns skogar ger WE möjlighet att utnyttja Forest Stalkers närstridsegenskaper och att teleportera en CC-enhet bakom fienden behöver väl inte vara dumt?

Visst, de grejerna är bättre med skytte, men jag tycker inte att man ska berövas chansen att ta dem till CC för en rimlig komp.

*Crusader*

#18 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 08:26

*Jag tror att det måste vara ett misstag på sista raden under "Wildwood Rangers": "Each model in the unit after 40 -2 (-8 after 40 models)" Eller hur?

*Räknas karaktärer på elven steed till "Fast cavalry models" i det generella minuset för det? Jag gissar på att de gör det, men det skulle jag gärna se klargjort med en liten parentes.

*Beror extraminuset på Lore of Dark Magic och mounted på man blir bra på att cruisa in och slänga skadespells?

*Som någon skrev ovan står det på några ställen "hagbane tips" istället för "hagbane tips". Dessutom heter det väl "Standard of Discipline" och inte "Banner of Discipline"? Enheten heter för övrigt "Glade Guard" (som ett samlingsbegrepp, tänk "the Night's Watch") och inte "Guards".

*Om man har två enheter Sisters och en karaktär med t ex MR 2, är det då verkligen rimligt att båda enheterna får extra minus -2 per modell, fastän bara den ena av enheterna kan dra nytta av den? Skulle man inte kunna lägga till något "Only apply..." som löser detta?

Fixat alla ovanstående bortsett förtyligande om karaktärer och fastcav, behövs det verkligen förtyligas? karaktärer är modeller, och de har fast cav regeln, måste väl ändå räcka?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#19 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 10:03

Bra med fixningarna! Jo, det har du rätt i. Jag kanske var lite övernitisk. ;)

*Crusader*

#20 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 10:23

Här är alltså de individuella minusen på närstridslistan som du efterfrågade, Tröger:

Spellweaver, lvl 4, Shadow, steed, Acorn of the Ages -71

Spellsinger, lvl 2, Beasts, steed, Dispel Scroll -11

Captain, BSB, steed, shield, Obsidian Amulet -14

Captain, Asrai spear, shield, Great Stag, Armour of Destiny -4

Captain, Elven steed, Asrai spear, Moonstone, Enchanted Shield, Luckstone -19

25 Eternal Guard, shields, mus, s.b., Standard of Discipline -11

25 Eternal Guard, shields, mus, s.b., Gleaming Pennant -9

7 Sisters of the Thorn -33

5 Wild Riders -8

5 Wild Riders -8

5 Wild Riders -8

5 Tree Kin -9