Hoppa till innehåll

Foto

Daemons Of Chaos

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
181 replies to this topic

#41 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 27 maj 2012 - 14:01

Lite lättare om man färgmarkerar dem ändringar ni gör är svårt att få överblick över alla listor annars.

Här är iallafall de ändringar ni gjort i DoC mallen få se om man orkar kolla igenom dem andra.

Spellbreaker/Spell Destroyer -7 (-10 for each after the 1st) (additional -3 for each Spell Destroyer) (-1)

Blood Thirster -30 (+5)

Lord of Change
Level 2 wizard -27 (-2)
Level 3 wizard -29 (-2)
Level 4 wizard -31 (-2)

Keeper of Secrets -28 (+2)
Torment Blade -7 (-2)

Herald of Tzeentch -7
Master of Sorcery -6 (-15 if Lore of Death, Lore of Shadow or Lore of Light) (-20 if Lore of Life) (+2)

Herald of Slaanesh -5
Torment Blade -1 (+1)

Plaguebearers of Nurgle
13-17 -8/-10(+1)
18-22 -14/-17(+1)
23-26 -19/-24(+1)
27+ -24/-30(+3)

Daemonettes of Slaanesh
13-17 -10/-13(+1/+2)
18-22 -13/-18(+1/+2)
23-26 -18/-26(+2)
27+ -24/-35(+1/+2)

Flesh Hounds of Khorne
5-6 -10 (+1)
7-9 -16 (+1)
10+ -21 (+1)

Screamers of Tzeentch
1st unit -3 (-1)
Each unit after the 1st -5 (-1)

Beasts of Nurgle
Each Beast of Nurgle -4 (-1)

Bloodcrushers of Khorne
1 -3/-3(+1/+1)
2-3 -10/-12(+1/+1)
4-5 -14/-18(+1/+1)
6-7 -19/-24(+1/+1)
8+ -24/-29(+1/+1)

Fiends of Slaanesh
1 -5 (-9 for 2nd unit of this size) (+1/+3)

Inga större ändringar alltså, min ålandslista gick upp 0,8 i komp vilket nog är försumbart.
Att screamers fick extra minus är skumt då det är poäng motståndaren nästan garanterat får.
I övrigt är det mest +1 lite här och där men det jag igentligen saknade i omberabetnignen är coretruppernas grundminus där enhetstorlekar mellan 10-22 utan heralder borde kompa betydligt bättre. nu får man -14 för 17 Blodletters utan herlad vilket skulle kunna jämföras med De Warriors som kan klämma in 35 för -15, är iofs ungefär samma poäng men blodletters betalar där för en locus som de inte får, med herald stiger dem till -18 vilket känns rimligt men som sagt är grundminuset för högt som det är idag. Vilket även återfinns i de andra trupperna.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#42 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 27 maj 2012 - 14:12

Lite lättare om man färgmarkerar dem ändringar ni gör är svårt att få överblick över alla listor annars.

Ja, fast mycket jobbigare.
Om någon pallar göra det så vore det uppskattat, men jag kommer inte orka göra det på 16 arméer.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#43 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 28 maj 2012 - 00:14

Tycker att Doc kompen ser okej. Tycker det var bra att screamers gick upp för även om de är lätta att döda för de flesta arméerna så är de fruktansvärt irriterande för arméer som har svårt att döda de.

Men jag måste säga att GUO kompar alldeles för hårt. Han är svår att döda för de flesta men han är fruktansvärt långsam och DoC måste spela offensivt så det kommer ta tid att få in honom. Skulle nog sänka honom med 5 poäng samt sänka alla hans gifts med några poäng med. Tror aldrig jag sett honom på en komp turnering i åttonde.
David "Dangerous" D

#44 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 28 maj 2012 - 07:35

Bara som en sidenote. Jag mötte en GUO, på senaste QFA.
"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#45 Didar

Didar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 195 Inlägg:

Postad 28 maj 2012 - 08:00

GuO finns på kompat, jag har spelat han (på slättaslaget) och nog för att han är långsammare än andra GD men han håller jämna steg med en infanteri armé. Dock så kräver han ofta en merkostnad i gifts/lvls för att fungera bra.

Jag undrar om 6 flesh hounds ses som likvärdiga 3 bloodcrushers? Samma poäng och komp, kan känna att bloodchrushers skall ha 1-2 bättre komp pga halverad wound antal.

#46 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 28 maj 2012 - 08:25

Okej då spelar folk med honom men han är fortfarande ovanlig. Just nu kompar han två poäng mindre än en BT vilket känns väldigt fel. Tycker han bör kompa minst sex poäng mindre än en BT för han är så långsam. Han är svårare att döda men eftersom det tar lång tid för honom att komma in i hth så har man mer rundor på sig med skytte och magi att döda honom.
David "Dangerous" D

#47 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 28 maj 2012 - 08:54

Hur är ett M6-monster långsamt?

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#48 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 28 maj 2012 - 11:49

Jag uttryckte mig lite dåligt. Jag menar långsamt i förhållande till andra greater demons. Just nu känns det helt klart som alla andra greater deamons är mer värda att ta en GUO rent kompmässigt.

Han kompar två mindre än en BT vilket för mig känns helt fel. GUO har väldigt få attacker så han har svårt att gå in i många strider själv med. Andra greater deamons har såklart också svårt mot vissa saker själva men eftersom de flyger eller har M10 så kan de välja sina strider mycket lättare.
David "Dangerous" D

#49 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 30 maj 2012 - 17:32

Bör winged horror på en herald ge minus jämt. Jag fattar om man får det när man lirar med death men annars känns det sådär.
Fast man kan ändra lätt bara så minus 5 om death och minus 2 annars eller något sådant.

Håller även med Björn ang Bloodletters för just nu kompar de mer utan herald än vad demonettes gör med så man kan nog sänka BL utan herlad med 1 på alla steg.
David "Dangerous" D

#50 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 31 maj 2012 - 20:09

Har testspelat DoC lite på nätet med nya kompen och tycker att det är inte bara GUO som kompar fel utan även KOS.
Det känns lite fel att sänka de men om man inte höjer de andra greater demons har man nästan inget val.

BT har några stora fördelar och det är att han flyger, har MR samt att det är svårt att veta om han har KB eller flaming vilket gör mycket.

LOG har en väldigt stor fördel av att kunna alla spells från sin egen lore. Det finns inga buffspells där men andra väldigt bra spells som är lätta att lägga. Många av DoC slås redan så bra så de behöver inga buffar men skulle det behövas är det bara att ta en herald med beast. Slås väldigt bra för att vara en magiker. Det primära syftet är såklart att trolla men har inga problem med hth. Att den flyger är självklart också bra.

GUO stora fördel är såklart att den tål så mycket. Den stora nackdelen är att den slås väldigt dåligt om man inte ger den massor med gifts. Nurgel har några bra spells men det kostar ganska mycket att göra den till en bra magiker. Den är långsam om man jämför med andra greater demons plus att den inte flyger så den har svårare att välja sin närstrider och den går att diverta.

KOS stora fördel är ASF. Han är väldigt snabb men det är mycket bättre att flyga än ha M10. Eftersom han går att diverta så är det inte så svårt att få in några wounds på honom med range för många arméer. När han har mindre än tre wounds kvar är det farligt att charga en hel del saker med honom. Hans magi är den sämsta av alla DoC magi för det är väldigt mycket LD magi och nu när man kan slå om det med BSB är det inte så het.
När det gäller hans gifts så är spirit Swallower väldigt bra på honom för det gör att han kan gå in i hth även om han har få wounds kvar.

Om man inte sänker LOG eller BT så har jag lite förslag till komp för de andra greater demons.
Sänk både KOS och GUO till 25. När det gäller KOS så kan man höja spirit swallower några steg så det jämnar ut sig lite och när det gäller GUO så kan man höja några gifts lite eller en mycket.
David "Dangerous" D

#51 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 02 juni 2012 - 12:29

Kul att typ hälften av alla grejer jag körde på Wettcon blev lite dyrare ^^

Håller med Buffy och Björn i det dom säger.

För övrigt undrar jag hur ni har tolkat reglerna för Tzeentch's Will giften? För om ni tolkar den som ETC gör så kompar den åt heeeeelvete!

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#52 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 03 juni 2012 - 09:23

Första posten uppdaterad med senaste ändringarna

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#53 Sealed

Sealed

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 158 Inlägg:

Postad 28 juli 2012 - 15:28

Hur lång tid kommer det att ta innan de nya sakerna ifrån senaste WD kompas?
Förstår om det inte sker de kommande veckorna men undrar lite på ett ungefär ifall vi pratar 1-2 månader eller ifall det kommer att ske tidigare?

#54 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 28 juli 2012 - 18:47

Hur lång tid kommer det att ta innan de nya sakerna ifrån senaste WD kompas?
Förstår om det inte sker de kommande veckorna men undrar lite på ett ungefär ifall vi pratar 1-2 månader eller ifall det kommer att ske tidigare?

Det kommer absolut inte ske föränns efter GoW iaf.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#55 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 28 juli 2012 - 22:08

Det lär ske i samband med nästa stora uppdatering. Arbete med den kommer börja efter GoW nån gång. Så september eller oktober förmodligen.

Erik Aronson

#56 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 29 juli 2012 - 14:10

Förstår situationen. Det är lite trist att det tar sådan tid innan något nytt blir spelbart på kompade turneringar men mörkläggningen GW kör med omöjliggör ju all framförhållning efter som ingen vet när det kommer släppas något nytt. De här nya demongrejorna kom ju som en komplett överraskning.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#57 Sealed

Sealed

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 158 Inlägg:

Postad 29 juli 2012 - 14:41

Det låter bra och håller med Hoffa i detta.

Är det någon turnering mellan GoW och september/oktober som använder komp?

#58 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 13 november 2012 - 12:54

Efter att ha funderat mig smått gråhårig över en kompad Demonarmé på sistonde vill jag framföra följande synpunkter.

Först vill jag bara påpeka att exemplet med Bloodletters och heralder på sidan 17 i kompmallen innehåller gamla siffror, så det kan vara lite förvirrande för den som inte är så säker på kompmallen.

Heralder / Core units

Jag om inte stegen på Bloodletter's (och i viss mån även Deamonette's) gällade 22+ till 30 modeller med herald är i högsta laget.
T.ex. kostar det 9 kompsteg att gå från 22 till 26 Bloodletters, alltså en kostnad av 2.25(!) kompsteg per modell.

Även om bloodletters, med herald, är väldigt bra så känns 2.25 kompsteg för 12 poäng VÄLDIGT saftigt. Om man börjar titta på hur mycket man kan få in istället 9 i komp så kan man få in hela skapliga enheter.

Jag är medveten om att demonhordes med heralder skall kosta mycket, men just kostar alla väldigt mycket på en gång och man blir mer eller mindre tvingad att spela trupper på max 22 man.

Sen är man mer eller mindre tvungen att ta heralder, om man vill ha en BSB och magiker. Så dessa "valfria" tillägg känns inte riktiga så valfria.

Mina förslag är följande:
- En upplättning på små enheter med herald, så att man kan bygga en mindre BSB/mage -bunker utan att det skall kosta multumi komp.
- Stora enheter utan herald borde kosta något mindre.
- Vissa flaggor borde kosta mer vid en större enhet.

Special units / Rare units

-Screamers
En liten enhet på max 3 modeller borde vara något billigare och ett större straff på stora och multipla enheter borde finnas.

-Flamers
En liten enhet på max 3 modeller borde vara billigare och ett större straff på stora och multipla enheter kan ev. behövas. Dom är närmast ospelbara efter senaste WD-uppdateringen.

- Soul Grinder
Klon och eldkastarn är det som ger den här killen potential. Han borde sänkas i grund sen kan man höja klo och eldkastare med motsvarande. Stone throwern är i dyraste laget.

- Fiends of Slaanesh
Seriöst?? 4-7 är kompen på dom på riktigt? Dom kompar mer än mycket för mycket.
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#59 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 13 november 2012 - 13:22

Jag håller med om mycket i posten ovan förutom screamers. De kompar väldigt bra nu och borde få sämre komp och inte bättre.
David "Dangerous" D

#60 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 13 november 2012 - 13:24

Kompen för stora enheter fiends ligger ungefär där de borde ligga sett till hur galet bra stora enheter är. Dock borde den sänkas något nu när magin i demon-armén straffats ut eftersom de är relativt beroende av buffar för att kunna ta sig an de hårdare sakerna i spelet, och i dagsläget är 30 letters med herald alltid bättre att ta som sin hammer-enhet.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar