Hoppa till innehåll

Foto

GF8 Scenarion

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
14 replies to this topic

#1 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 14 augusti 2005 - 11:56

Som sagt; Hur har ni tänkt er att tackla de olika scenariorna? Då det räcker med att vinna med 650 VPs för att kamma hem max battlepoints per slag (499 i "Get the territories") så kommer ju matcherna antagligen se lite annorlunda ut...

Jag tror t ex att det kommer bli ännu större fördel för snabba points denial arméer som WE och Lizardmen, vilket inte är någon bra utveckling IMO. Däremot kanske vi kommer få se lite dvärgspelare igen eftersom småttingarna mkt väl kan vinna matcher - bara inte så stort.

Tänkte vi skulle diskutera ett scenario i taget och börjar med treasure hunt (man avslöjar det dyraste magiska föremål man har och motståndaren får 250vps om denne "fångar" föremålet precis som "capture banner"). Vid första anblicken så verkar det lätt. Antingen så struntar man helt i att erövra motst¨åndarens förem¨l eller så satasr man alal sina tunga enheter mot den. Det egna föremålet söker man givetvis skydda så gott det går.

I mitt fall så kommer det bli drogs armour och då jag brukar se "moog" som en offerpjäs kan jag bli tvingad att omvärdera min taktik här. VAd är era tankar om första scenariot?

#2 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 14 augusti 2005 - 14:15

Well ... jag antar att även Daemonic Gifts kommer räknas ... å att ta det ifrån min Daemon Prince kommer ju inte vara alldeles lätt ... kommer kanske inte kasta in honom på riktigt samma sätt som nu men ngn större skillnad lär det ju inte bli ...

//Patrizzo
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#3 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 15 augusti 2005 - 15:56

Samma sak för mig som Patrizzo - jag kommer inte oroa mig så mycket då min demonprins har snyggast juveler av alla. På offensiven skulle jag nog inte satsa för mycket på objektivet i detta scenario - det är mer en bonus än något annat.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#4 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 15 augusti 2005 - 21:52

Ok. Vi går över till scenario 2 (men fortsätt komma med tankar om scenario 1 den som vill).

Kill em all, heter scenariot och går ut på att slå ut hela enheter eller få dem på flykt - dubbla poäng om det uppfylles men inga andra poäng!

Här kommer points denial arméerna verkligen till sin fulla rätt. Ta tre wounds på sin stegadon och sedan gömma den bakom en kulle resten av slaget, etc, etc.

Min taktik här kommer, beroende på motståndet förståss, vara mer defensivt än vanligt och kanske, kanske, kommer jag välja att stå över chansen att börja om tillfälle ges (för att ha chansen att ralla egna flyende trupper sista rundan och förhindra motståndaren att göra detsamma). Jag kommer dessutom att satsa mer krut på en/några få av motståndarens dyrare enheter snarare än att sprida ut armén och möta motståndets alla enheter. Fast cav kommer spela stor roll genom sitt "flee-rally-move-again" (intressant att inget scenario eller strategikort straffar fast cav.. rolleyes.gif ). Blir nog en till två wolfriderenheter extra till Danmark evilgrin.gif

Det kommer bli extra viktigt att slå ut supportenheter (nu även för att skramla ihop tillräckligt med poäng för att räcka till vinst) och för egen del skydda sina egna (dvs i mitt fall kommer mina vanliga offertrupper om 500pts inte vara möjligt att offra utan tvingas användas med lite finess). Om man spelar detta scenario taktiskt tror jag att det kommer se väldigt annorlunda ut gentemot vanliga "slugfests".

Drömmotståndare är nog infanteribaserade arméer som har svårt att "glida undan" medans snabbare arméer kommer få skoj. Tror dessutom att VC/Khemri kommer bli svåra mot en tight spelare som spelar på att minimera de egna förlusterna - det kommer inte räcka att ta supportenheter allena utan någon/några av de dyrare enheterna måste nötas ner för vinst. När jag tänker tillbaka på de matcher jag spelat mot VC så är det förvånansvärt många resultat där jag vunnit stort men som jag med dessa regler knappt skulle fått en draw... unsure.gif

#5 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 15 augusti 2005 - 21:59

Det gäller ju att sprida ut sig lite så man kan "moppa upp" saker som försöker gömma sig. Tror jag kommer hålla mina furies lite i reserv så de kan sköta det jobbet senare i slaget. I övrigt gäller det att slå ut det som motståndaren kan jaga ens egna sargare enheter med.
- Dr Strangelove

#6 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 16 augusti 2005 - 10:38

tja, mina sylvanier skulle väl tycka mycket om det scenariot, om jag bara låter bli att slänga bort supporttrupper lika lättvindigt som jag brukar, och min arme är snabb nog för att fånga de flesta fiender.

Henrik Eriksson

#7 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 16 augusti 2005 - 10:57

Som spelare av Daemonic Legion med en mängd flygare samt andra snabba enheter å ngr få "block" som är svåra att döda helt är detta inte heller ett scenario som oroar mig nämvärt ... i kombination med ett å annat kort kan det ställa till lite problem men har provspelat det värsta å tror att det går att komma runt det ...

//Patrizzo

#8 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 17 augusti 2005 - 18:29

Ok, scenario nummer tre.

Messengers; där man har tre budbärare som ska över motståndarens långsida vilket ger +150VP/st. Om de kommer över bortom 24" från en kortsida får man istället 250VP/st.

Med enkel huvudräkning så ser man snabbt hur viktiga dessa messengers är. Man kan inte bara låta motståndarens budbärare knalla obehindrat förbi och speciellt inte centralt.

Olika strategier för att få över sina egna och jaga ner motståndarens kommer bli nödvändiga. För egen del så har jag big Waaagh!!! och wolfriders/chariots som kommer göra det svårt för genombrott. Offensivt beror det lite på motstånd. Är det en solid närstridsarmé (typ DL Nurgle cool.gif ) så finns det antagligen mkt plats kvar på flankerna att avancera budbärarna på för att sedan skära in mot mitten och av brädet. En sådan armé, kan man tippa, kommer ha sina messengers bakom/mellan sina infanteriblock för att efter att slagit igenom fienden fritt knalla igenom med dem och ta maxpoäng. En sådan taktik riskerar det att bli för mig om jag möter en mer flexibel och snabb lista. Det viktigaste då blir dock att själv jag ner motståndarens messengers.

#9 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 17 augusti 2005 - 22:48

Well ... messenger ... kommer antagligen jaga messengers med ngr av mina 5 flygande enheter ... angående hur jag ska få över mina till motståndaren så får jag skydda dem med mina block å resten av mina flygare ... hade gärna haft ett par tre baser med nurglings som livvakter men det har jag inte så det får gå ändå ...

//Patrizzo

#10 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 19:16

Ok. Scenario 4; Get the Territories! Går ut på att man ska tableuarters och häng inte upp er på de olika poängvärdena för det gäller här att stå i en mer än motståndaren för att vinna matchen oavsett vilken.

Här kommer det antagligen vara en fördel att gå sist eftersom man kan slänga sitt fast kav/fliers i sista rundan och ta en quarter utan att motståndaren kan mota bort dem.

Finns det några andra, mer underfundiga, taktiker man kan begagna sig av?

#11 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 19:58

Det uppenbara är ju VC som kommer kunna skapa nya enheter i de quarters de inte står i vilket gör det väldigt svårt att få fler än motståndaren ... annars är ju som du säger flygare å snabba enheter inte så dumma att använda å inte slänga bort tidigt ...

//Patrizzo

#12 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 23 augusti 2005 - 21:48

Nej, raisade enheter räknas inte

F.ö. så är detta scenariot antagligen en stor anledning till att Mr Ost har 8 furies smile.gif

#13 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 24 augusti 2005 - 10:57

Stämmer bra. Endast trupper som står på ditt armyroster kan ta TQ i detta scenario.

Hur ska man lägga upp matchen om man nu inte får välja att gå sist i detta scenario? (Björn kanske har några tankar om detta då hans armé är en klass 1:A? cool.gif ).

Jag hoppas kunna möta en motståndare som jag kan "trycka tbx" mot dennes planhalva för att förhindra att denne tar sig in i mina TQ´s.

#14 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 24 augusti 2005 - 13:33

Jag har 8 furies för de är så grymt coola modeller ( mina då alltså - inte vanliga furies ). Sen har de ju presterat bra i fler matcher än de presterat dåligt.
- Dr Strangelove

#15 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 29 augusti 2005 - 21:05

Ok, scenario fem. Monsters egg, som går ut på att man ska "capture" tre punkter på "mittlinjen". En är värd 800VP och de andra två är värda 400VP. Halv VP på resten och och inga VP för TQ. Försvararen väljer vilket ägg som är värt 800VP.

Hur lägger man upp slaget här då? SKa man försöka ta det viktigaste och ett till eller ska man försöka ta alla. Ska man kanske ägna sig åt "uppdrag utrotning" som i ett pitched och sedan "Claima" objekten i slutet av slaget?

Själv kommer jag ha flera enheter som kan ta objekten så jag kommer åtminstone sikta på att ta två punkter. Jätten kan ju inte ta en punkt så han kommer jag försöka locka bort motståndarens huvudtrupp från det tredje objektet (eventuellt med understöd av någon enhet eller wolfriders som i sista stund går in för att söka kontrollera objektet).

Eftersom det är värdet på enheterna som räknas om båda sidor har trupper inom 6" och det krävs dubbelt så mkt poäng för att få poängen så borde en 150+pts enhet räcka att ha i närheten och gå in i position sent i slaget för att sabba "den svaga flanken".

Vad har ni andra för tankar om scenario fem?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar