Hoppa till innehåll

Foto

Battle At Dragoncity

• Please log in to reply
61 replies to this topic

#41 Sajon

Sajon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Postad 16 december 2011 - 23:16

Nu när jag läser och läser åter igen på wood elves så ser jag en sån här lista framför mig:

lvl3 life
lvl 2 beast
noble hail of doom arrows

kanske någon mera karaktär, kanske t.om ett stort träd, kan inte alla poäng utan till exakt, men det kan nog vara möjligt.

mängder med dryader
några gäng glade guards medelstora

4+5 treekin
några wardancers osså kanske

waywatchers några stycken
en örn kanske
ett träd här osså?

då har jag använt en restriktions poäng för rare med thunderstomp
samt för att jag har över 6st treekin

är den armé så kass då? wild riders funkar även dom
Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelaren 2012
Fortsätter att vara Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelare även efter Gates of Westridge!

#42 Sajon

Sajon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Postad 16 december 2011 - 23:22

Jag har suttit och läst lite i det uppdaterade regelhäftet och har en fråga angående taktik-korten. Hur är det tänkt att korten skall fungera? Man har ju 6 taktik-kort, är det begränsat till ett taktik-kort per match eller får man spela flera per match eller hur är det tänkt? Om man får spela alla 6 taktik-korten varje match så kommer det bli väldigt korta och brutala matcher. Får man bara spela ett per runda innebär det att om man spelar sitt taktik-kort först har motståndaren sedan fria händer att spela vilket kort som helst utan att jag kan stoppa honom. Det kommer bli som kalla kriget, mutual destruction.

Vissa av taktik-korten är ju sedan helt sjuka. Re-rolla D3+2 tärningar när man vill kommer innebär galna impacthits och charges, att kunna ge motståndarna unstable är helt brutalt om man anfaller eller blir anfallen av en deathstar, att få ytterligare en movement-fas är ju också helt brutet. Kanske borde tona ner korten en smula då de annars kommer påverka spelet för mycket. Att re-rolla en tärning skulle vara bra, att potentiellt få re-rolla 5 tärningar när man vill är nästan för bra

visa är väldigt bra ja, andra mindre bra. jag har varit lite oklar med att endast ett enda taktik kort får användas per match, detta kortet lämnas in vid matchens slut, samma sak med gömda uppdrag, så var och ett kan endast användas en gång under turneringen.

men hoppas att det inte allt för oklart, sista uppdaterings dagen är i mellan dagarna. Jag skall inom kort åtgärda de mest oklara grejerna åter igen.
Det är jätte bra att ni påpeka saker som känns otydliga, så gör att jag kan fixa till så att alla ska ha bra koll.
Fortsätter att vara Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelare även efter Gates of Westridge!

#43 MajsAlvedon

MajsAlvedon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 147 Inlägg:

Postad 17 december 2011 - 00:45

Alltid massor att tänka på. Du borde se över lizardmen så det inte kommer en 5 stegadoner lista. 3 special 1 rare och en som Mount. sätt 2> på stegsen.
Hit them as hard as you can, as fast as you can, where it will hurt the most..... and preferably when they are not looking.

#44 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 861 Inlägg:

Postad 17 december 2011 - 15:34

Gredy fist kombinerat med death hos ogres borde vara bannad. För just nu går det att bygga riktigt bra ogrelistor även om den skulle räknas som två komppoäng.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#45 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 861 Inlägg:

Postad 17 december 2011 - 15:48

Angående uppdragen:

Uppdrag 1
We need higher ground!
Håll flest kullar vid matchens slut gäller på samma vis som att håll objektivs förutom att enheter som

Fattas nog text

Uppdrag 5 och 6: kan man välja karaktärer som "enhet"?

Taktikkort:

Dessa är som sagt extremt kraftfulla och jag tror att majoriteten av turneringens matcher nog kommer avgöras på att någon har rätt kort i rätt läge.
Frågor på dem är dock:

Har jag rätt att veta vilka kort min motståndare har kvar innan vår match?
Kan reroll-korten även användas på tärningar som inte är D6or?

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#46 sandpeople

sandpeople

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 221 Inlägg:

Postad 17 december 2011 - 22:10

En dum fråga för en som inte riktigt har koll: Räknas en treeman ancient som ett rare med thunderstomp. Har för mig att den i 7th räknades som en lord och ett rare choice, men hur är det FAQat nu?

#47 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 17 december 2011 - 23:05

Nu är den bara en Lord.
"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#48 RejjeN

RejjeN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 85 Inlägg:

Postad 17 december 2011 - 23:50

Fortfarande lite ledsen över att variation i Sphinxarna kompar hårdare än Warcat spam. Hade jag tillgång till det skulle jag nog ta och köra med 3 Warsphinx's då jag inte kan använda min Necrosphinx endå xD
Aja, warsphinxes är ju bättre i 90% av alla situationer så jag klagar väll inte :)

#49 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 18 december 2011 - 15:39

Nu när jag läser och läser åter igen på wood elves så ser jag en sån här lista framför mig:

lvl3 life
lvl 2 beast
noble hail of doom arrows

kanske någon mera karaktär, kanske t.om ett stort träd, kan inte alla poäng utan till exakt, men det kan nog vara möjligt.

mängder med dryader
några gäng glade guards medelstora

4+5 treekin
några wardancers osså kanske

waywatchers några stycken
en örn kanske
ett träd här osså?

då har jag använt en restriktions poäng för rare med thunderstomp
samt för att jag har över 6st treekin

är den armé så kass då? wild riders funkar även dom

lvl2or kan inte ha Beast magi. WE magiker som inte är lords kan bara ha sin egen hittepå lore of Loren.

Man kan inte ha mer än 3 enhet dryader (26-30st)
Med några gäng medelstora GG enheter menar du 2 enheter om 10st? Har du fler börjar du få minus då dina heros och waywatchers också har longbows. Men om du menar tre enheter om 10-12 så är det 1- eller -2 beroende på om du tar WW också.
9 Tk ger -1
Treeman. -1
Lite WW, 5-6 ytterligare -1 om du har mer än två enheter om 10GG och 4 hjältar.

Din lista ger mellan -3 och -4 beroende på hur stora dina GG enheter och WW enhet är.

Listan blir tyvärr även aktivt dålig så som longbow minuset är skrivet. Hade det varit ett eget minus för GG och att man ignorerar skytte minuset så hade man kanske kunnat göra en hyfsad lista med sina -2 poäng. Just nu hamlar en medelhård standard lista på runt 4-5 i minus tyvärr.

Det som jag tycker folk missar ganska ofta är att WE skytte trupper kompar lite hårdare än vanligt skytte vilket är helt okej. Dock kan många andra listor lägga till ett par krigsmaskiner utöver detta vilket gör att de får en effektivare skytte fas för mindre i komp.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#50 Sybarite

Sybarite

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 222 Inlägg:

Postad 18 december 2011 - 18:05

men det kan vara precis som du säger också jonke75 att det är tungt för wood elves just för att deras bok är äldre.
skall jag då släppa restriktionerna på bretonnia och dwarfs? 8th edition var verkligen ingenting som passade wood elves, vilket är super tråkigt för alla wood elves spelare, så vad vi kan göra åt det nu. är att tänka om, hoppas innerligt att vid deras nästa bok att dom blir tuffast och hårdast. men jag skall se över det hela en gång till. jag har sett att jag missat några små saker, som att vara mer tydlig hur taktik korten fungerar. Sätta åt Ogre Kingdom hell heart, som jag missat fullständigt.

Okej, så du ger oss massa hårda restriktioner, säger att det är synd att vår bok inte alls passar för 8th ed och sen ber oss tänka om? Wait what? Ursäkta men jag förstår verkligen inte hur du tänker här. Menar du att vi tjänar på att du kompar sönder vår redan trasiga bok så att vi kan tänka om? :P

jag förstår inte meningen med att i sista minuten krafsa ihop en komp åt arméer som man inte ens har koll på (tänker på lvl 2or med beasts och exempellistan som du postade och joey kommenterade) istället för att använda den mer genomarbetade redan existerande kompen, bara för att vara annorlunda.

#51 Jonke75

Jonke75

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 19 december 2011 - 09:17

Problemet är att jag tror inte att du insett vidden av kompmallen när du gått in och försökt göra något annorlunda.
Skall man jämföra det med alla andra armeer så är det att som att säga:
Handweapons >50 >60
Prova att bygga en arme lista efter det med någon armybook så blir det ungefär samma resultat.

Att nämna dvärgar och bretonnians i samma mening som oss för at de har armeböcker från samma era är ju bara ett skämt.

Dwarfs:
8th ED gynnar ju massiva infaneri enheter med staying power. Så 8th ED har ju gynnat dvärgarna mer är någonsin.
I dagsläget med nuvarande komp så dser faktiskt dvärgarna ut att totaldominera skyttet okompat. 5 warmachines och en sjuhelsikes massa str4 skytte med +1 to hit på short range. Och Dessa skytar har ju dessutom Ws4 och T4.

Bretonnians:
Fick inte riktigt lika mycket fördelar, men då hela armen trots allt kan ha en 2+ save och 5+ ward (som inte negeras av magiska vapen) så har inte deras spelstil förändrats särskillt mycket sedan 6th ED.

Jämför med detta:
Lords:
Highborn - Longbow Kompad
Spellweaver - Longbow Kompad
Treeman Ancient - Okompad ?!?!?

Heroes:
Branchwraith - Okompad (Men vem skulle vid sina sinnens fulla bruka försöka klämma in massor av dem. Hjältar som inte får ta magic items och måste gå med dryader?)
Noble - Longbow Kompad
Spellsinger - Longbow Kompad

Core:
Dryader - Nu mer okompade. Tack för det
Glade Guard - Longbow Kompade
Glade Guard Scouts - Longbow Kompade
Glade Riders - Longbow Kompade

Special:
Eternal Guard - Okompade
Wardancers - Kompade (Komiskt nog. Jag skulle vilja se någon ta en hög av dessa till en turnering och få storstryk så att folk inte längre tror att wardancers är någon superenhet längre)
Wild Riders - Okompade
Warhawk Riders - Longbow Kompade
Treekin - Kompade

Rare:
Waywatchers - Longbow Kompade
Greateagles - Okompade (Yay 50pts Rare vi kan få nyttja fritt)
Treeman - Thunderstompkompade

Totalt 18 val varav 5 okompade. Så 73% av våra choices är kompade på något sätt och du ber oss att bygga våra listor på något annat sätt. :P

Du hade kunnat släppa hela woodelf listan fri och jag lovar att de bästa KANSKE hade kunnat nå mittenborden med nuvarande komp för alla andra.
Men som alla andra skrivit här så för att kompa woodelves så finns bara en väg att gå.

* Du har redan limiterat treemen IOM Thunderstomp rare. IOF hade jag helst sett att allt med thunderstomp varit kompat.

* Möjligen att Treekin skulle haft en komp på 10> men jag är fortfarande osäker om inte dessa skulle släppts fria ändå IOM turnerings omgivningen och deras poängkostnad.

* Life Lore. Du har ju redan kompat denna vid 3> spells så för att vi skall kunna få in en level 4 spellcaster för att assistera oss i dispell så behöver vi ta en Lvl4 beast som alla vet att den är lite undermålig jämfört med många andra spellistor. Woodelves egen lore tänker jag inte ens nämna i samma mening som övrig magi.

* Glade Guards. De är bra de är de absolut. BS4 med 30" range som får gå och skjuta obehindrat. Str4 på 15" range. Så de bör givetvis kompas. Och det har du gjort på ett passande sätt vid >30 >40.
Men att dra alla bågskyttar i samma lista över samma kam. Det valet att kompa longbows drog samtidigt in 9 andra choises som bara har Str3 pilar. Varför då? Är någon livrädd för mängder med Str3 pilar?
I så fall bör de nog inte åka på en turnering för där kommer de att få möta mängder med Str4 närstrid.

#52 Sajon

Sajon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Postad 19 december 2011 - 22:39

mina tankar går nu så här att dela upp Glade Guards bow och alla andra bågar var för sig med wood elves kändes som en väldigt bra idé.
gällande lore of life kommer jag inte ändra mig, inte en chans. men med deras vanliga S3 bows är inte ett dugg hemska i jämnförelse med dark elves repeater crossbows.
sedan med war dancers så skulle jag nog kunna öka nivån där med några, kanske samma sak med treekin, skulle även kunna tänka mig att ta bort att man inte behöver betala/böta 2 restriktions poäng för många utan endast 1 om man kommer över en viss gräns.
tror nog att det skulle ordna upp med wood elves då.

sedan vidare till andra lag, stegadons skall åtgärdas, samt annat special med thunderstomp.

sedan så hellheart för Ogre Kingdom måste räknas som 1 poäng.

några taktik kort SKALL åtgärdas! samt man får bara använda ett kort varje match, när man använt kort så är det förbrukat samma sak med uppdrags kort, när matchen är slut så lämnar man in korten.

#53 Dante82

Dante82

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Postad 20 december 2011 - 09:31

var nu så snälla alla dra ute att skrika alla olika special val som finns som är special.

Ursäkta, vill du att vi ska räkna upp alla special choices som är special? Jag tror att alla special choices är special choices, eller är det bara de special choices som verkligen är special vi pratar om?

#54 Sajon

Sajon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Postad 20 december 2011 - 10:12

var nu så snälla alla dra ute att skrika alla olika special val som finns som är special.

Ursäkta, vill du att vi ska räkna upp alla special choices som är special? Jag tror att alla special choices är special choices, eller är det bara de special choices som verkligen är special vi pratar om?

jag vet inte hur trött jag var när jag skrev det där.
Men nu så hoppas jag att det inte är så mycket mera som jag måste notera.
Då det verkar i stora drag vara mest Wood Elves som är för hårt åtsatta, så då känns det lyckat. Hade kunnat vara mycket mera.

#55 Jonke75

Jonke75

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 20 december 2011 - 11:23

mina tankar går nu så här att dela upp Glade Guards bow och alla andra bågar var för sig med wood elves kändes som en väldigt bra idé.

Precis vad vi hade hoppats på med. Sätt en limit på >30 >40 i komp på Glade Guardsen och släpp övriga long bows fria. Det gör ju att folk kanske kommer att ta Waywatchers men IOM att du redan har satt max 1 av varje rare så är nog inte folk så oroliga för 10st snordyra killing blow str3 pilar.

gällande lore of life kommer jag inte ändra mig, inte en chans.

Ingen Wood elf spelare har sagt att du borde släppa på restriktionerna på Lore of Life. Vi menade bara att du borde kanske även kompa Lore of Shadows lika hårt samt att Loremasters med Lore of Life borde vara kompade med 2 (En för Life >3 +1 för Loremaster).

War dancers så skulle jag nog kunna öka nivån där med några.

Tror inte du behöver röra Wardancers kompen alls. Låt de vara kompade vid >15. Ingen vid sina fulla sinnens bruk kommer att ta några wardancers till en turneringsmiljö under nuvarande regler. Och om någon mot all förmodan skulle göra det så kommer de aldrig att ha fler än 10.

kanske samma sak med treekin, skulle även kunna tänka mig att ta bort att man inte behöver betala/böta 2 restriktions poäng för många utan endast 1 om man kommer över en viss gräns.
tror nog att det skulle ordna upp med wood elves då.

Ja sätt en limit på Treekins på säg >6. Det gör ju att folk mer eller mindre tvingas välja mellan fler än 6 treekins eller en Treeman. Det gör ju att folk Måste tänka till på vad man vill ha med. Tyvärr så är ju Treeman så dålig att folk IAF kommer att ta fler treekin, men då balanseras det ju IAF ut så att även vi kan ha en fighting unit med rank.

Ovanstående är vad jag skulle kalla för en rättvis komp på woodelves. Och tack för att du lyssnat och tagit till dig vårat befogade gnäll. :)

#56 Dilandau

Dilandau

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 29 december 2011 - 00:33

En fråga, rare med thunder stomp tar en poäng och warhydra tar en poäng, Stackar dessa två eller kostar bara warhydran ett poäng? (Jag antar att den bara tar ett poäng men vill vara säker)

/ Davve, funderar på att damma av dark elvesen

#57 RejjeN

RejjeN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 85 Inlägg:

Postad 29 december 2011 - 01:59

En fråga, rare med thunder stomp tar en poäng och warhydra tar en poäng, Stackar dessa två eller kostar bara warhydran ett poäng? (Jag antar att den bara tar ett poäng men vill vara säker)

/ Davve, funderar på att damma av dark elvesen

Jag antar att det stackar då "two sphinxes" och "rare with thunderstomp" stackar för Tomb Kings (vilket gör att Necrosphinxen inte blir värd att ha, vilket är synd då jag ville prova en sån på en turnering).

#58 Sajon

Sajon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Postad 29 december 2011 - 10:11

ja war hydran tar två restriktions poäng

#59 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 861 Inlägg:

Postad 30 december 2011 - 10:07

Postar dessa igen, då de kan ha försvunnit i alla WE-diskussioner:

Har jag rätt att veta vilka kort min motståndare har kvar innan vår match?
Kan reroll-korten även användas på tärningar som inte är D6or?

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#60 Sajon

Sajon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Postad 30 december 2011 - 11:49

ja! alla tärningar, samt behöver inte användas samtidigt utan kan sparas till ett senare tillfälle

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar