Hoppa till innehåll

Foto

Battle At Dragoncity

• Please log in to reply
61 replies to this topic

#1 Sajon

Sajon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 14:49

Regel frågor tas upp här, eller alla andra typer av frågor som kan dyka upp.
Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelaren 2012
Fortsätter att vara Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelare även efter Gates of Westridge!

#2 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 861 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 15:43

Den här paragrafen är lite oklar: "(förklaring 2+ = den tredje armén. Eller 9+ = efter den nionde i armén.)"

Exempel: Antar att ni menar att ifall den tredje karaktären/enheten i armén som kan flyga ska räknas som 1p så ska det stå 2+?
Kanske skriva 3+ istället då folk nog kan bli lite fundersamma annars tongue.gif (2+ i WH-termer är ju ofta 2 och uppåt)

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#3 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 15:50

Lite snabba tanker efter att ha skummat igenom det:

Angående storlek på enheter:

T.ex. High Elves står det:
Unit 25st 2+

Antar du menar:
Units >= 25 st 2+

gäller alla arméer, annars gäller ju regeln explicit enheter som är 25 stora biggrin.gif

scenarion 1
Scout deployment - omöjlig att göra om man vill deploya på fiendens sida...eller får man bara deploya scouts på sin egen sida i detta scenario?
Eller menar du att man ritar ut sin scout på papperet? en lite bättre förklaring vore bra!

Tycker det ser supertrevligt ut!!!!
A-bomb och Hydra ger båda 2 poäng, det gillar vi!

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#4 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 861 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 16:08

Lite fler tankar och påpekanden på saker som är oklara:

Just nu kostar Hellcannon 1p i WoC pga dess thunderstomp. Medan brettonia får in 2 trebuchets utan problem. Orcherna får även in 2 manglers, 2 doom divers 2 rock lobbas utan minus.

"*Flamers of Tzeentch och model med flames of tzeentch 3+" <--- är det specifikt denna kombo eller gäller båda sakerna för minuset?
För single-karaktärer med flames och inga flamers är inte jättehårt, så man kan nog lik gärna skriva att enbart flamers räknas som 1p.

"*Första karaktären med 2+ armour och re-roll armour save" bort lägga till "..eller bättre" annars kommer 1+ karaktärer igenom tongue.gif

Från Ogre-mallen

"*Units 8st 2+" <--- inte jätteklart vad detta syftar på
Dubbla Ironblasters i ogres är även riktigt bra, och kanske förtjänar minus?

Warriors kan även stoppa in dubbla warshrines+chosen med terrorflagga och bara ge favourn till en karaktär för att komma runt restriktionerna.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#5 Dante82

Dante82

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 16:18

Spännande upplägg, dock kanske ni tagit i lite med väldigt avancerade scenarion, uppdragskort och utöver detta även taktikkort.

Ett par funderingar.

Scenario 1. Hur ska någon funktionär kunna hålla ett lakan över mittlinjen på ett spelbord tillräckligt högt för att inte man ska se andra sidan samt sedan kunna lyfta bort det utan att dra med sig terräng eller figurer? Mycket kul idé dock.

Scenario 4: Jag hittar inte hur man håller Quarters, är det på samma sätt som objektiv? Sedan verkar det som det är meningen att det ska delas ut 20 poäng i varje match, men för att det ska fungera kan man inte ha olika förutsättningar för poängutdelning för de båda spelarna, för då kommer det skeva poäng i vissa matcher (Jag har själv gjort detta misstag)

Sedan på sidan 11 i mitten av sidan står det "Att spela på Quest For Atlantis" biggrin.gif

#6 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 18:57

Nu flyttar jag mina kommentarer hit. Kanske skulle man kunna överföra en del av inläggen i den första tråden hit, eller nja, det kanske är onödigt. Eller så ber vi Hampus att låsa den så att folk får ställa om sina frågor här.

Först måste jag säga att jag uppskattar kreativiteten i scenarierna. Det är därför jag försöker hjälpa till med dem, så ta det inte som angrepp på idén.

Det jag tycker är viktigast är att scenariernas poängsättning blir tydlig. Jag förutsätter i det här inlägget att ni vill ha en poängsättning där det delas ut samma antal poäng totalt per match - om ni inte vill det så blir det här irrelevant, men i så fall tycker jag att det ska stå tydligare hur många poäng man kan ta i varje scenario.

Scenario 1 fungerar som det ska:

20 totalpoäng = 10 poäng från BP, 6 poäng för generaler och 4 poäng för hemliga uppdrag.

Scenario 2 är problematiskt:

Varierande totalpoäng: 10 från objektiven, 4 från hemliga uppdragen, men 0-12 totalt på Witch Hunt. Det kan alltså sluta t ex 20-6 i det här scenariot om båda dödar Wizards ordentligt.

Förslag: Witch Hunt-momentet kanske ska ändras så att det delar ut högst 6 poäng totalt mellan spelarna. Om båda/ingen dödar tillräckligt med Wizards blir det 3-3. Om bara en gör det blir det 6-0 i det här momentet. I så fall blir det 20 totalpoäng här också.

Scenario 3 har ett problem - om budbäraren överlever men inte lyckas.

10 poäng från BP, 4 från hemliga uppdrag och 0-6 poäng från messengers.

Förslag: Problemet är lätt att lösa. Om budbäraren räknas som död om han/hon inte har utfört sitt uppdrag vid spelets slut blir det automatiskt 6 poäng från det här momentet.

Scenario 4 har ganska stora variationer i poängutdelning.

6 poäng från banners, 4 poäng från hemliga uppdrag, men totalpoängen från Quarters varierar från 0-16 totalpoäng. Om ingen håller en quarter (t ex bara en karaktär återstår på slagfältet) blir det 0 poäng. Om båda håller egna quarters blir det 4 poäng, om en spelare håller alla blir det 10 poäng och om spelarna håller varandras quarters blir det 16 poäng.

Förslag: Quartersmomentet bör fixeras så att det alltid ger 10 totalpoäng. En lösning kan vara att varje hörn ger 2 poäng och att en spelare som är ensam om att hålla något av motståndarens hörn får 2 bonuspoäng. Annars får spelarna en var av dessa poäng. Poängen från ohållna hörn delas jämnt mellan spelarna, men om en spelare håller båda motståndarens hörn får han/hon alla poäng från eventuella ohållna hörn.

Scenario 5 har samma problem som 4:an.

BP ger 10 poäng, hemliga uppdrag 4, men punkterna kan ge 0-6 poäng.

Förslag: Punktmomentet behöver fixeras till 6 totalpoäng. En lösning: Om ingen håller punkter: 3-3 i momentet. Om båda håller bara den egna punkten: 3-3. Om båda håller egna, men den ena håller mitten också: 4-2. Om bara en punkt hålls av någon spelare och det är den egna punkten: 4-2 till denna. Om bara en punkt hålls av någon och det är mitten eller motståndarpunkten: 5-1. Om två punkter hålls av en spelare och ingen av den andra: 5-1. Om en spelare håller alla punkter: 6-0.

Jag hoppas att det här kan vara till hjälp, förutsatt att ni vill ha 20 poäng per scenario ...
"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#7 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 19:35

Zaanash:
Inga dubbla rares, så vissa av sakerna löser sig ändå.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#8 Sajon

Sajon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 20:40

nu är allt som kommit upp hittills åtgärdat.
men jag postar det först när hampus fixat ett eget sub forum här med rätt namn, så att alla diskussioner förs på samma ställe.
Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelaren 2012
Fortsätter att vara Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelare även efter Gates of Westridge!

#9 sandpeople

sandpeople

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 221 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 21:47

"Orcherna får även in 2 manglers, 2 doom divers 2 rock lobbas utan minus"

Man får inte ha dubbla rare choices, så det ser inte ut att bli ett problem. smile.gif

Sjukt intressant turnering!
Serveringstillstånd och lunchbuffé skadar inte det heller!

Jag kommer!

#10 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 21:49

Bättre nu!

Jag har dock vissa funderingar kvar kring scenarierna:

EDIT: Förresten, angående scenario 1. Jag måste ha tänkt lite slarvigt: Hemliga uppdrag ger 4 poäng, generalbiten ger 6 poäng, punkterna ger 5 poäng, men varifrån kommer de sista fem poängen? Dessutom, vad händer om ingen håller en av punkterna? Om båda är ohållna gissar jag att spelarna delar på poängen, men det kan också vara bra att nämna. /EDIT.

Scenario 2:

Vad händer om ingen eller bara en Wizard (av två i ett lag) dödas i matchen? Då utdelas just nu färre än 20 poäng. Kan man inte få motståndarens witchhuntpoäng om man håller sin enda/en av sina Wizards vid liv?

Scenario 3:

Du tror inte att det är bättre att ta mitt förslag om att budbäraren dör om han inte kommer fram istället? Frågan är om inte den här generösare varianten gör att folk bara kommer att campa bakom linjerna längst ut i ett av sina egna hörn med budbäraren. Det verkar vara det enklaste sättet att hålla honom/henne vid liv. Vad för modell ska man ha för den förresten?

Scenario 4:

Om en håller 3 quarters och den andra 1 blir det 7,5-2,5. Hur löses det, för halva BP vill vi väl inte ha? Om en eller flera, eller till och med alla, quarters är ohållna - hur delas poängen upp då?

Scenario 5:

Här finns fortfarande problemet att poängantalet varierar. Om en person tar alla punkterna delas det ut 6 poäng från punkterna. Om båda håller sin egen och den ena/ingen håller mitten t ex, delas det bara ut 4 poäng totalt. När en punkt på ena sidan är ohållen, vilken poängsumma utgår man då från? Den är ju värd 3 för den ena och 1 för den andra. Är den värd 2, så att spelarna får 1 var när den är ohållen?

*Crusader*

#11 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 861 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 21:55

Ännu en runda korrekturläsning kommer här!:

Loremaster (Life): Antar att detta inte ska räknas som två poäng? Just nu kvalar man ju in på både loremaster, samt på mer än 3 life-spells-kriteriet.

WE känns väldigt strypta i mallen också med restriktioner på archers(max 20 skytte-saken), dryader, wardancers, Trämannen, treekins, 50% av deras Lore-val på lvl4an(WE-bokens lore är ju sämst i spelet så den räknar jag inte tongue.gif).

VC-listan jag spelade på BSK går även rakt igenom restriktionerna ( http://swfbr.ipbhost...?showtopic=4129 )

Det är den hårdaste listan som går att bygga i 8th och borde nog kompas sönder. Förslagsvis räknas även red fury, lvl4a på VC-lorden samt blood drinker på en mountad VClord som 1p mot restriktionerna.

WoC:

"Den andra karaktären med wardsave 3+, den tredje karaktären med wardsave 3+ räknas som 2 poäng" <-- borde nog stå "varje karaktär efter den första med ward save 3+ räknas som en poäng" just nu kostar 3 karaktärer med 3+ ward 3 poäng smile.gif

HE:
Deras rare är inte två för ett om jag minns rätt, så de borde nog få ett undantag från "inga dubbla rare" så att de kan få in två bolters och två örnar

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#12 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 22:08

Jag håller med om att Wood Elves är väldigt hårt åtdragna.

Man får varken ta många dryader eller många trupper med långbåge, vilket gör att Core nästan måste bestå av Eternal Guard för att inte spendera båda poängen på Core.

Man får bara ta två av dessa saker:

Över 19 modeller med långbåge (halva armén skjuter över 20")
Över 19 dryader
Över 5 Tree Kin
1 Treeman
Level 4 Lore of Life

Just nu känns det lite som att för att få in slagkraft = Tree Kin och Treeman, måste jag ha Lore of Life level 3/Lore of Beasts och en Core som består av 19 GG, 19 Dryads och 10 EG, eller något mycket snarlikt (kanske fler EG, men få vill ta dem).

*Crusader*

#13 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 861 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 22:13

Objektiven i scenario 2 har stats som en empire war machine. Innebär detta att man kan förflytta sina objektiv 4 tum per runda, eller är det mest tänkt att vara för tålighet, samt combatstats?

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#14 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 22:25

Att tillåta Book of Hoeth alls inte något jag skulle rekommendera med tanke på hur det itemet ensamt gör en High Elf armé sönder smile.gif
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#15 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 442 Inlägg:

Postad 02 december 2011 - 10:17

Det finns många exempel i stil med: "shades efter den nionde", betyder det att varje shade efter ett den nionde kostar ett poäng?

Sedan kostar den 5e warmachinen ett poäng, men efter det, kan man ta hur många man vill gratis sedan?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#16 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 861 Inlägg:

Postad 02 december 2011 - 13:26

Trippla kanoner + steam tank(4 kanoner varav en mobil) borde nog kanske ses över från empire också. Speciellt då de även får in arch lector och trippla lightmagiker till detta. Och just nu kan de även ha med vanlig + sin spell destroyer scroll på det. Så de har +2 DD och 2 scrolls som magiförsvar

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#17 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 02 december 2011 - 14:14

Det är väldigt svårt att skapa en bra kompmall med hårda restriktioner, och jag vet inte ifall en bra kan fixas på 1-2 månader (antar att listskick ska in en bit innan också). Kanske den kompmall som finns vore en bättre lösning? Då att man kanske sätter en tröskelkomp på... 12+, för då behöver man inte ta kompskillnaden i anspråk och då kan alla scenarios med sina spridda BPs och objectives funka bättre?
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#18 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 02 december 2011 - 15:03

Jag kan hålla med Tobias (Atnas) om att ni skulle spara in väldigt mycket tid och arbete genom att använda komp. Tröskelkomp (alla listor över X är okej) kan väl vara en bra idé, så slipper ni arbeta in kompjustering i matchresultaten.

Det innebär ju inte att BADC inte blir nyskapande. Det blir ju en hel massa roliga scenarier (som bara behöver lite mer tillsyn, se mitt inlägg ovan), så arrangemanget kommer ju definitivt att ses som en frisk fläkt oavsett.

*Crusader*

#19 Sybarite

Sybarite

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 222 Inlägg:

Postad 02 december 2011 - 15:04

QUOTE (Turin Turambar @ Dec 1 2011, 22:08 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag håller med om att Wood Elves är väldigt hårt åtdragna.

Man får varken ta många dryader eller många trupper med långbåge, vilket gör att Core nästan måste bestå av Eternal Guard för att inte spendera båda poängen på Core.

Man får bara ta två av dessa saker:

Över 19 modeller med långbåge (halva armén skjuter över 20")
Över 19 dryader
Över 5 Tree Kin
1 Treeman
Level 4 Lore of Life

Just nu känns det lite som att för att få in slagkraft = Tree Kin och Treeman, måste jag ha Lore of Life level 3/Lore of Beasts och en Core som består av 19 GG, 19 Dryads och 10 EG, eller något mycket snarlikt (kanske fler EG, men få vill ta dem).

Galet, omotiverat hård mall på en av spelets svagaste arméböcker.
Vi får alltså inte ha mer än 19 skyttar. Detta i en armé som inte ens kan ta en enda warmachine, vilket gör att WE plötsligt är mkt mer begränsade i skytte än andra arméer. Och vad är det som är fel på dryader? Sen när var de game breaking på något sätt om man tar många? Glade guards och dryader är våra enda egentliga core infantry (eternal guards är egentligen en special unit). Och begränsade wardancers? What? t3 6+ ward i närstrid funkar ju sådär i 8th ed kan jag ju säga.

jag skulle inte sätta min fot på en turnering som gör sån slarvsylta av en redan svag, sex år gammal bok. Hårda ord kanske, men det känns bara fånigt.
Vanliga kompmallen är rättvis och jag skulle använt den istället.

#20 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 861 Inlägg:

Postad 02 december 2011 - 15:43

Komp är en dålig idé då variation > Komp alla dagar i veckan och Slättaslaget(samt även Defcon?) kör redan en kompturnering i januari.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar