Hoppa till innehåll

Foto

Hammarslagets 2005 hemsida är uppe

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
103 replies to this topic

#41 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 08:23

Kan väl hålla med Steffo om att det är lite onödigt att begränsa Core när det inte finns någon begränsning alls för hjältar, men det är annorlunda så det förslår!

Tyvärr blir inte min lista så mycket ostigare än på SM.

#42 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 08:54

För min del anser jag att det är magi och antalet warmachines/skytte som behövs dämpas för att det ska bli roligare matcher. Ett system som detta som begränsar att tex HE/DE endast kan ta 2 RBT medans Empire kan ta 2 kanoner, 2 mortar, stank och hellblaster känns bara löjligt.

Sen känns det ännu fånigare att jag inte plötslig kan ta 3 spearenheter och en repeater crossbowenhet eftersom det är samma choice.

Det enda som egentligen begränsas är temade armeer med många av samma typ av enhet. Plus naturligtvis dubbla rare, men oftast är dessa dubbletter långt ifrån nödvändiga ändå.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#43 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 09:38

Hade inte varit fel att sätta corebegränsningen till 4 istället kanske - just DE blir ju bara tramsigt. Eller sätt corebegränsningen endast till ranged units - då kan inte jag komma med 12 enheter skinks =)
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#44 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 09:59

Kanske skulle lägga till att alla characterslots inte får fyllas upp av magiker. I så fall blir det exakt som Holländska GT't i Tilburg. (som hyllades av alla som var där i April om man ska tro på TWF)

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#45 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 10:03

Då börjar vi komma mycket närmare SM-mallen =)

Jag tror bara på en ändring för "no comp" och det är att släppa corerestriction på enheter utan ranged. Man tar bort värsta gunlines men behåller horder och annat - och får lite variation.
- Dr Strangelove

#46 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 11:18

Problemet är att väljer man bara att begränsa ranged core så släpper man genom core cavalleriarmeer för vissa armeer medans andra inte kan ta det då deras heavy cavalleri finns på deras rare. Detsamma gäller massa core chariots.

Tycker att det skulle räcka med att begränsa till max 4 warmachines(chariots, stank (skulle räknas som 2 slots då den både funkar som kanon och chariot.smile.gif och tex varje salamander tar en slot ) räknas in i detta), 4 ranged enheter oavsett core/special etc. och max 3 magiker. Man skulle fortfarande kunna ta jobbiga armeer, men egentligen inga temade armeer skulle stoppas (räknar inte gunline som temad).
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#47 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 11:26

Fine - släpp begränsning enbart för infanteri i Core utan ranged. Cav och skytte påverkas. Blir fortfarande i stort okompat men inte mer - cav blir mindre av ett problem med fet mängd warmachines.
- Dr Strangelove

#48 Tue

Tue

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 12:59

Jag har gjort ändringen på infateri som föreslagen ovanför så nu har du rent infanteri så begränsas det inte.

Hur många här tycker att en ren begränsning på warmachines ska införas?

när det gäller magi så kommer 2 av missionens spelas med magic flux reglerna vilket bör dämpa dom något.

#49 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 13:03

Gör likadant med krigsmaskinerna som magin, ta ett scenario som straffar dem. Typ svenskt väder från SM.

#50 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 13:14

QUOTE (Tue @ Aug 12 2005, 13:59 )
Jag har gjort ändringen på infateri som föreslagen ovanför så nu har du rent infanteri så begränsas det inte.

smile.gif

#51 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 13:17

/me agrees with Anton.

Kör ett scenario som straffar magi, ett som straffar skytte och ett som straffar cav så blir nog allt bra.

Kör på max 2 special och 1 rare av samma samt 3 av core om de inte är infanteri utan ranged. Blir det mer restriktioner så är det mer av ett kompsystem och det ville ni ju undvika. Låt skavens coreval definieras av vapenteamet så man max kan ha 3 ratlings.

Exempel på scenario är vällan MagicFlux och typical swedish weather som man kanske delar i två delar men förvärrar cavbiten och sätter den till 4+ save eller bättre och kör skyttet separat.

Då tror jag ni är hemma med mycket lote komp men lite scenarion som gör det besvärligt.

Blanda inte in GF sakerna - att blanda äro av ondo.
- Dr Strangelove

#52 Tue

Tue

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 13:34

ok tackar det ska jag göra, ska hamra lite på missionen efter föreningens årmöte

#53 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 14:02

Ett litet tips ... om man med scenarion ska sätte lite käppar i hjulet för skytte, magi å kavalleri så kan det var en idé att hindra flyers också ... inte för att jag tycker high wind på GF är så värst roligt men det kommer nog bli lite gnäll om mina 4-5 flying units inte påverkas på ngt sätt när annat påverkas ...

//Patrizzo ... som grämer sig över att han skriver detta ...
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#54 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 14:29

Patrizzo som den flygande cirkus man han är belyser ett i sanningen korrekt problem. Kanske till och med ha fyra scenarion - ett för varje styggelse:

Magic Flux - som det brukar
Muddy Fields - -1d6 charge på allt cav
Fog - -1 to hit och warmachiens skjuter bara på 4+ pga fuktigt krut/kassa bågsträngar
High Winds - all flying halverad ned till minumum 10 tum
Sen capture på sista slaget kanske så blir det första sydsvenska turneringen utan Pitched Battle.

Eller så kör man en väder/magipåverkans tabell + scenarion så blir det nog riktigt tokigt =)
- Dr Strangelove

#55 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 14:41

QUOTE (bjorn.nilsson @ Aug 12 2005, 15:29 )

Halverad movement (även om det "bara" är till minimum 10'') känns lite väl hårt om kavalleri kommer undan med -1d6'' på charge ... lite mer balanserat får det nog vara ... speciellt när allas våra pegasus knights kommer kunna springa omkring 16'' på backen ... movement -5'' känns mer motiverat ... men tanken är väckt å flyers bör få ngn form av straff ...

//Patrizzo
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#56 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 15:00

QUOTE (bjorn.nilsson @ Aug 12 2005, 14:29 )
Patrizzo som den flygande cirkus man han är belyser ett i sanningen korrekt problem. Kanske till och med ha fyra scenarion - ett för varje styggelse:

Magic Flux - som det brukar
Muddy Fields - -1d6 charge på allt cav
Fog - -1 to hit och warmachiens skjuter bara på 4+ pga fuktigt krut/kassa bågsträngar
Sen capture på sista slaget kanske så blir det första sydsvenska turneringen utan Pitched Battle.

Låter helt ok. Lägg till Chariots på leran också bara.

High Winds är bra som det är. Påverkar inte jättemycket om man inte har flygare så att man ska skämmas.

#57 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 16:15

Det är ju ett utmärkt tilfälle att testa arméerna man tänker använda till GF8 (förutom att man kommer vara 100pts kort). Hoppas på bra scenarion bara så att ni stävjer ostystandet på så sätt istället.

#58 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 17:38

jag lkommer aldrig ta med alverna på tuneringar med Swedish wether missions. Jag kunde ju inte änns ge en match den gången. Och då har jag bara 2 RBT och 2*10 crossbowmen. Knappast överdriver men extremt skadosamt då de inte fungerade bra nog för att suporta rästen av armén och allt bara föll ihop sad.gif
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#59 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 17:40

Det är ju lite surt att straffa folk som gör varierade arméer genom att ta bort en del. Man skulle kunna ta GF varianten då man får mer minus desto fler enheter man har.

Jag är däremot inte för att köra korten från GF men ett scenario för skytte kan vara motsvarande.
- Dr Strangelove

#60 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 12 augusti 2005 - 17:48

Nytt förslag till scenarion:

Magic Flux: som det brukar vara.
Muddy ground: -1d6 på cavcharges och chariotcharges
High Winds: -5 på flying movement
Fog: Som High Winds på GF för skytte:
0-3 enheter - inga minus
4-5 enheter - hits discounted on 1s
6-7 enheter - hits discounted in 1,2
8+ enheter - hits discounted on 1,2,3

Vanlig Pitched i sista slaget
- Dr Strangelove

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar