Hoppa till innehåll

Foto

Lincon 2015 Ris Och Ros

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
14 replies to this topic

#1 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 17 maj 2015 - 08:39

Berätta gärna hur ni upplevde årets Lincon, vad som var bra/dåligt, roligt/tråkigt, så vi kan ta med oss det och bli ännu bättre nästa år!

Tack alla som medverkade, själv upplevde jag en mycket positiv stämning och hoppas att ni kommer åter till nästa år.

Mvh
Sebastian

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#2 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 082 Inlägg:

Postad 17 maj 2015 - 21:36

Tyckte det var trevligt! Inget direkt att gnälla på när det gällde arret. Smidigt med konvent och mat på plats osv. Inga stökiga omlottningar.

Ris om jag skall ge något. Är bra med sekretariat i samma rum för tillgängligheten tycker jag. Lokalerna kändes lite ooptade. Gjorde att man kom lite längre från liksom. Både fysiskt och psykiskt. Jag tyckte också att best painted borde ställts upp i ett rum och legat vid annan tidpunkt. Blev lite att man missade det som det var..

Johannes Einemo
GoB-Syd

#3 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 18 maj 2015 - 06:36

Tyckte det flöt på bra.

Det blir ju lite dålig luft och instängd känsla i lokalen när det inte finns några fönster att öppna. Det var dock bättre iår än förra året då det var svalare ute nu.

Gillade att man fick lite sovmorgon men första dagen hade gärna kunnat börja 30min tidigare och använt den tiden till att förlänga lunchen.

Annars skön avslappnad turnering med trevliga motståndare!

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#4 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 18 maj 2015 - 06:50

Det mesta flöt på bra. ETC restriktioner så här precis innan SM var en bra idé, kör gärna vidare på det.

Sportsman och bestpainted kändes som att det var lätt att missa, men har inte riktigt någon bra lösning på det.

Ljudnivån i det stora rummet var lite väl hög, skulle inte skada att sprida ut borden på ett rum till om möjligt.

Schemat får gärna synkroniseras med 40k, blev lite bökigt för oss som samåkte med 40k spelare nu. Gärna inte ännu tidigare start på fredagen, för oss som enbart vill spendera en natt på Lincon blev det redan nu väldigt tidig morgon.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#5 Klicken

Klicken

Member

• Members
  • PipPip
  • 22 Inlägg:

Postad 18 maj 2015 - 07:24

Tackar för en trevlig turnering!

Ros:
Trevliga motståndare
Bra arrangerat, det flöt på bra
Bra terräng

Ris:
Jag personligen tar gärna kompat istället för etc-komp, det räcker inte riktigt att bara ha en hård lista, utan den ska vara totalt optimerad, annars får man en rejäl uppförsbacke före varje match eller så var det bara jag som fick fel match-ups.

Som sagt tidigare, det blev rätt fort dålig luft i lokalen pga avsaknaden av fönster.

6 matcher tycker jag inte behövs, räcker gott och väl med 5. Man blir rätt seg i huvudet i sista matchen och man får tid över att kolla runt lite mer på konventet

#6 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 18 maj 2015 - 10:37

Har inte mycket att kommentera på, jag gillar inte salarna men inser att ev lobbying för att få tillbaka de överlägsna u-salarna måste ha misslyckats. Vi hade mer "tur" med vädret i år så det blev inte lika varmt och kvavt som förra året men något år åker vi på varmt och soligt väder igen.

Schemat var bra i år, jag uppskattade den senare starten på fredagen, sedan är det min vanliga käpphäst som jag tjatar om varje år att jag vill ha ett traditionellt 5 matchers format, två dagar på raken med 3 matcher var/är lite för mycket av det goda. 

Terrängen är inte mycket att anmärka på men jag är konfunderad över en sak som jag märkt även finns med om man spelar exakt efter årets ETC kartor.  Två av borden har en impassable bit mitt i deployment zone på ena sidan. Det känns väldigt orättvist i blood and glory. Om man behöver göra en defensiv deploy blir det väldigt jobbigt när man inte får stå inom 9" från långsidorna och dessutom har en impass i mitten. Här upplevde jag att slaget för att välja sida hade för stor påverkan på matchen, det hade blivit en helt annan match i fall jag fått den andra sidan. 

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#7 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 18 maj 2015 - 10:50

Tycker det fungerade bra med lottningar som var uppe i tid osv.

Salarna är inte särskilt bra särskilt inte när man jämför med hur det var förr.

Saknar också tredagars med 7 matcher 2+3+2 det ger en speciellt turnering som saknas i sverige och ni har den bästa helgen för det, känns lite bortkastat att ha en långhelg och köra tvådagars och att spelarna ändå måste ta ledigt fredagen. Är i och för sig rätt skönt att komma hem aoch ha söndagen ledig.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#8 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 18 maj 2015 - 11:11

Tack för all feedback!

Gällande salarna, ja de är inga höjdare men det är de salarna vi erbjöds använda, fanns tyvärr inte mkt utrymme för diskussion då vi inte kan "välja" salar själva.. 

Sekretariat kommer vi ej kunna klämma in i samma sal som man spelar i, då det är ont om utrymme tyvärr, och oturligt så fick vi ej ha öppet i dörren från "stora" salen in till sekretariatet vilket var beklagligt.. (Securitas gillade ej att den dörren var öppen, larm..)

Ska se om man kan försöka övertyga dem om att ändra om i strukturen över salarna till nästa år, U-salarna är helt klart överlägsna de vi haft senaste två åren.

Det var meningen att vi skulle ha "samma" schema som 40k, men på grund av ngn missförstånd så hamnade de en timma bakom oss, vilket inte var optimalt för ngn.. 

Vi funderade först på att ha 2-3-2 matcher över tre dagar, men efter att diskuterat detta med 40k så blev så ej fallet, får fundera på upplägg till nästa år. :)

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#9 Cunlux

Cunlux

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Postad 18 maj 2015 - 15:31

Japp. Jag hakar på Basse här lite. Att det blev 6 matcher beror på att vi från början siktade på tre dagar. Sedan efter att vi radat upp alla möjliga alternativ av fördelning på de tre dagarna gick tankegångarna från att ha 1-3-2 till att det var lika bra att klämma in det på två, men av någon anledning infann sig inte tanken att dra ner det till 5 matcher.

Det fanns också en tanke med att ha en timmas förskjutning med 40k. Det blir en ordentlig flaskhals om båda turneringarna ska rapportera in resultat till kansliet samtidigt. Nu blev det inte så manga på 40K, men de brukar vara 60+ pers...

Håller med om salarna.  Fortsätt ge den feedbacken, så kommer vi framföra till LinCon att det var "massivt missnöje" med salarna!

#10 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 379 Inlägg:

Postad 18 maj 2015 - 15:57

Jag gillar att ni kör mer än 5 matcher  fler matcher ger bättre slutresultat och det är få tuenringar i sverige som har den möjlighet ni har!

Så hoppas ni håller kvar i minst 6 matcher.

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#11 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 18 maj 2015 - 16:22

Gillade 6matcher och det fungerade på två dagar eftersom man hade söndagen ledigt och kunde återhämta sig lite innan jobb-måndag.

Hade det varit över tre dagar hade jag gärna kört torsdag-lördag hellre än fredag-söndag.

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#12 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 648 Inlägg:

Postad 18 maj 2015 - 17:38

Bra arr, bra nivå på spelarna både skill- och trevlighetsmässigt, bra terräng.

Mindre bra lokal , som en del redan har anmärkt på blev det högljutt. Feedback som inte har med WHFB att göra är att jag tycker att kiosken var kass. De där Linconburgarna.. nja jag vet inte jag.

Jag tycker att det är apbra med 6 matcher när ni har den möjligheten, keep it up plz.

Hade det inte varit så omständigt att ta sig från Luleå till Linköping hade jag redan nu lovat att återkomma nästa år, gg! :) 

//Sveriges trevligaste Warhammerspelare

Svensk mästare 2012 - OnG
Svensk mästare 2016 - SA

Svensk mästare 2018 - SA

ETC Team Sweden 2015 - OnG

ETC Team Sweden 2016 - OnG

ETC Team Sweden 2017 - SA

ETC Team Sweden 2018 - SA

ETC Team Sweden 2019 - UD

#13 Farau

Farau

Newbie

• Members
  • Pip
  • 9 Inlägg:

Postad 19 maj 2015 - 06:30

Tack för en grymt kul helg och en trevlig turnering =)

Den enda åsikten jag vill framföra är att jag tyckte det var lite väl mycket med 3 matcher per dag. Det bästa enligt mig hade nog varit 2 matcher över 3 dagar istället, men även 3+2 matcher skulle varit bättre. Det blev helt enkelt lite för lite tid till annat på konventet =)

mvh

Kenny

#14 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 19 maj 2015 - 14:26

En sak till efter som vi diskuterade det här med att publicera listor och i fall det måste vara ett krav att ha med sig en utskriven lista att ge motståndaren.

Av mina 6 motståndare:

2  Hade utskrivna listor

1 Hade listan på sin mobil men inte i utskrivet format

3  Hade ingen lista de kunde visa upp alls.

Tycker ovanstående talar för att det behövs hårdare regler på den här punkten om man har en turnering med öppna listor.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#15 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 379 Inlägg:

Postad 19 maj 2015 - 14:32

+1 Hoffa  Gillar möta folk med skriven lista så man kan läsa vad motståndaren har.

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar