Hoppa till innehåll

Foto

Målning på gothcon ?

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
70 replies to this topic

#1 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 15:51

Jag tycker inte man ska kunna få så mycket målnings poäng som man fick på te x BSK. Man borde max få hälften av kompen i målningspoäng. Om man kan få max 40 i komp så tycker jag alltså att man ska kunna få max 20 i målning.
Jag vet att det roligare att möta snygga armer men jag tror de flesta skulle måla sina armer så bra de kan även om man för mindre målningspoäng.
Jag har en skaven arme och en lizarmen arme och jag tycker att både är lika bra och jag vill spela med båda två lika mycket men min lizardmen arme får minst 10 poäng mer i målning och det gör att jag spelar med den mycket offtare ön mina skaven.
Om man tittar på bsk då fick jag 7 mer battle points och 1 mer i komp än de som vann men han fick ändå 10 poäng mer än mig och jag hade för mig att han gade lånat armern.
Jag har kompisar som målar skit snyggt och om målning forsätter att vara så hög så kommer jag bli tvungen att låna deras armer och spela med.
En annan sak med målmimg är att jag kanske tycker att en sak är skit snygg med det tycker inte den som bedömer målningen.
Då kan vissa säga att det är samma sak med kompen att ´man tycker att en sak är kass men det tycker inte kompen. Men i de flesta fallen så tycker ändå kompmallen rätt. Jag känner ingen som inte tycker att en volley gun inte förtjänar minus.
David "Dangerous" D

#2 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 16:40

Målningen kommer inte att ändras på något betydande sätt på GothCon.

Vi hade för övrigt två personer som lade ca 20 timmar var på målningsbedömning, plus att jag lade mig i lite på slutet. Därmed tror jag också att vi har Sveriges noggrannaste och rättvisaste målningsbedömning. Vi har dessutom en mall som visar vad som krävs för att få målningspoängen.

#3 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 26 november 2004 - 09:53

Målningsbedömingen på GothCon är exemplarisk i min åsikt!
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#4 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 26 november 2004 - 13:11

Jag vill inte klaga på rättvisan på gothcons bedömning, men givetvis så är 30 poäng för målning på 4 slag på tok för mycket med en mall som ger sådan spridning.

Man kan inte räkna med att ta igen 10p på 4 slag, och det är knappast alls möjligt att ta igen 20p då de flesta som får väldigt högt på målningen är relativt vana turneringsspelare.

Precis som du säger så innebär det att de flesta måste köpa/låna en expertmålad armé för att ha en chans. Tråkigt, men så är det.

#5 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 26 november 2004 - 14:39

Högsta målningen låg på 25-26 om jag inte missminner mig. Om du ligger 20 poäng efter har du inte i ett finalfält att göra. Man kan förvänta sig att en någorlunda seriös spelare i den här hobbyn lägger ner åtminstone lite tid och kraft på sin armé.

#6 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 26 november 2004 - 20:22

Jag lägger ner jävla mycket tid på min målning ( jag är arbetslös ) och även om jag har målat ett tag så blir det inte så jätte bra för jag skakar så mycket och då blir det svårt att måla detaljer.
Men den saken som stör mig mest är att målningsmallen vill att man ska ha armeerer som är enhetligt målade. det är okej för många raser men jag spelar skaven och de har massor med olika klaner. Då tycker jag att det passar med gubbar som ser olika ut men det tycker inte målningsmallen.
Det var en kille på BSK som hade målat 3 färjer på nästan alla sinna gubbar och basat de och han fick mer poäng än mig även om jag hade snyggare gubbar än hans för hans var enhetligt målade. De var skit fula men alla var ju lika fula så då för man mer poäng.
Om man målare skit snyggt och har ett i komp så för man mer poäng samanlagt än mig om jag har tjugo i komp. Så om man målar snyggt så kan man osta järnet och det tycker jag är fel.
Hälften av kompen ska man kunna få i målning tycker jag och det vet jag att många andra också tycker ( även om de är för lata att skriva om det )
David "Dangerous" D

#7 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 26 november 2004 - 20:39

QUOTE (buffy @ Nov 26 2004, 21:22 )
Jag lägger ner jävla mycket tid på min målning ( jag är arbetslös ) och även om jag har målat ett tag så blir det inte så jätte bra för jag skakar så mycket och då blir det svårt att måla detaljer.
Men den saken som stör mig mest är att målningsmallen vill att man ska ha armeerer som är enhetligt målade. det är okej för många raser men jag spelar skaven och de har massor med olika klaner. Då tycker jag att det passar med gubbar som ser olika ut men det tycker inte målningsmallen.
Det var en kille på BSK som hade målat 3 färjer på nästan alla sinna gubbar och basat de och han fick mer poäng än mig även om jag hade snyggare gubbar än hans för hans var enhetligt målade. De var skit fula men alla var ju lika fula så då för man mer poäng.
Om man målare skit snyggt och har ett i komp så för man mer poäng samanlagt än mig om jag har tjugo i komp. Så om man målar snyggt så kan man osta järnet och det tycker jag är fel.
Hälften av kompen ska man kunna få i målning tycker jag och det vet jag att många andra också tycker ( även om de är för lata att skriva om det )

Svårt att avgöra när man sitter här om hur snygg hans armé är och hur snygg din armé är.
Men ofta går det att fixa ett tema i armén som gör att det känns som en armé istället för massa hopplock. Det är det som krävs, inte att armén ser ut som en provinsarmé från imperiet.
Jag tycker snarare att betydelsen av målning ska höjas samt att det ska bli strängare. De flesta armér håller väldigt samma standard tycker jag. Men de armér som är riktigt snygga ska belönas ordentligt.

Om du målar snygt och kompoptar har du jättemycket pluss, men det är så det är tänkt och jag tycker det funkar bra.
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#8 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 26 november 2004 - 21:07

QUOTE (Niklas Asp @ Nov 26 2004, 20:39 )
Om du målar snygt och kompoptar har du jättemycket pluss, men det är så det är tänkt och jag tycker det funkar bra.

Vet inte vilken arrangör som skulle ha den inställningen faktiskt wink.gif

Målning och komp är väl ändå till för att göra turneringarna behagligare för alla som är med och spelar? Dvs om man uppnår ett minimikrav så får man ett gäng poäng och utöver detta så ges bonus till de riktigt snygga. Det är roligare att möta en snygg armé så länge listan är någorlunda balanserad - en SAD-armé är lika tråkig att möta oavsett hur snyggt målad den är. Bonusen ska inte IMO ge så mkt poäng att man kan kompdumpa.

En armé som ska ligga "jättemycket" pluss i min mening är en apsnygg armé som är balanserad och fluffig.

#9 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 076 Inlägg:

Postad 28 november 2004 - 11:44

QUOTE (buffy @ Nov 26 2004, 20:22 )

Att använda BSKs målningsbedömning i ngn diskussion om målningspoäng VS komppoäng är döfött, då målningen var en rejäl dos subjektiv bedömning. Ivar/Pasi använde bara mallen som vägledning för att sedan krydda den med en dos subjektiv bedömning helt enkelt.

Hur svårt är det att ha 3 färger utöver grundfärg med mm-marginaler, enhetliga baser och ev movementtrays samt banér? Bara det ger ju minst 15p, mao 10p högst från den absoluta toppen! Emedans komp kan vara allt emellan 0-30 poäng.

Målningsdifferensen är försvinnande liten i sig, men grundtanken är ju att deltagare ska kunna delta med målade arméer.

#10 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 28 november 2004 - 12:32

QUOTE (buffy @ Nov 26 2004, 21:22 )

Jag är också skakig i händerna men har ändå lyckats hitta tekniker som passar mitt lilla hobbyhandikapp och får i regel runt19-23 av 30 - och jag är verkligen inte en artistisk begåvning utan fick helt enkelt pröva mig fram med färger o.s.v.

Och sen är världen inte alltid helt rättvis, system kan inte ta hänsyn till alla - de ska ta hänsyn till den dominerande massan - och dessa presterar i regel minst 15p i målning. Sen tycker jag precis som du att komp ska ta större plats än målning men det ska nog inte vara så stor skillnad som det varit på SydCon sista två åren - dvs 1/6 målning, 2/6 komp, 3/6 spel.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#11 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 29 november 2004 - 00:54

Björn: Jag skulle för sydcon (i egenskap av komp-inriktad tävling) föreslå 120 spelpoäng, 50 komppoäng och 25 målningspoäng

Då är sidopoängen 70 mot 120 för spelpoäng, samtidigt som komp är viktigare än målning.

Komppoängen uppnås genom att sätta taket på 5000p (allt annat är att försöka få massor av extrabonus på att kompopta) samt att dela med 100.

Samt en mall som är mindre släpphänt mot horde-arméer av infanteri.

Nästa gång har nog betydligt fler insett att komp inte går att bortse ifrån hur som helst, varför skillnaderna kommer vara mindre.

Dessa tre ändringar tror jag kommer åstadkomma en bra komp.

#12 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 29 november 2004 - 08:41

Dina poäng ligger nog rätt nära sanningen ( hade nog mer tänkt 120/60/30 ). Planen är även att testa danskarnas poängsättningssystem för matcherna. Den ökar poängen som krävs per poäng exponentiellt , en massacre kräver typ vinst med 2200-2300 poäng i skillnad. Man får dessutom poäng i jämna steg så 13,14,15 osv.

Kan dock bli aktuellt med just 50/25 eller snarare 50/30 då spelpoäng blir svårare att få - det beror lite på hur kompmallen känns i det läget och om det förbättrats.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#13 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 30 november 2004 - 00:00

2200pts låter lite väl mkt, då kan arméer som är uppbyggda att ta stryk för att vinna automatiskt bli avhängda från massakerjakten. Vet inte om du "minns fel" angående poängintervallerna eller om det är ett annat system, men det som används i Australien (och nu sist i fanatics i Umeå) låter väldigt likt det du skriver om, men där behövs "bara" 1900pts skillnad för massaker. Poängen ligger ju i att du kan få poäng utefter hela skalan 0-20 pts och de sista VP:en blir viktiga oavsett hur ställningen är den sista rundan.

Att ha en så hög övre gräns som 2200 skulle dock vara rättvis om det gick att plocka extra poäng genom att uppfylla scenariornas speciella "uppdragskriterier". Det skulle piffa upp matcherna lite också och på ytterligare sätt göra att ensidiga armélistor får det svårare (och kompet behöver inte vara lika hårt) i vissa av scenariorna.

Uppdelningen mellan komp, målning och matcher ser lovande ut.

#14 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 30 november 2004 - 13:30

För egen del skulle jag kunna tänka mig att slopa compen helt och i stället som Dakoth nämnde gå över till ett system som ger tex standard vp 0-20 och sedan helt fristående scenario poäng 0-10. Om dessa är listigt utformade kommer de att i viss mån straffa ensidiga armeer och också krydda upp de alldeles för många standard pitched battles som nu finns med i turneringscirkusen.
Då skulle man till och med kunna ge pris till den som tar hem mest scenariopoäng. Bästa taktiker. Ge pris till bästa comp är ju bara löjligt.

Sedan kan man ge 0-30 till målning. Personligen tycker jag inte att compen ska ge mer än målning. Om man har ansträngt sig för att måla ska man belönas. Bra comp kan vem som helst få på en timme utan någon större insats. Man är på en turnering för att spela, ha kul och se snygga armeer.

Mina comp och målningspoäng brukar båda vara ungefär 2/3 av max.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#15 Lambash

Lambash

Newbie

• Members
  • Pip
  • 2 Inlägg:

Postad 19 februari 2005 - 18:30

QUOTE (Anton @ Nov 26 2004, 14:39 )
Högsta målningen låg på 25-26 om jag inte missminner mig. Om du ligger 20 poäng efter har du inte i ett finalfält att göra. Man kan förvänta sig att en någorlunda seriös spelare i den här hobbyn lägger ner åtminstone lite tid och kraft på sin armé.

Mmmmm.k. Har mött personer som spelar förbannat bra - men målar som s.k.i.t.

Så om en person slår/spöar/är en trevlig prick/kan reglerna utantill men inte kan måla så ska den personen automatiskt inte komma till final då? OK. Glad att ja inte är färgblind.

#16 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 20 februari 2005 - 09:17

Så om en person slår/spöar/är en trevlig prick/kan reglerna utantill men inte kan måla så ska den personen automatiskt inte komma till final då? OK.

Nej, han ska inte till final om han inte kan besvära sig att måla hyggligt snygga figurer. Alla, möjligtvis med undantag för personer med särskilda sjukdomar och handikapp, KAN måla sig till närmare 20 poäng. Om de inte bryr sig tillräckligt för att göra det är det deras eget problem.

Vill man inte besväras av målning kan jag rekommendera Fia med knuff. Eller schack, om man dessutom vill slippa tärningar.

#17 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 20 februari 2005 - 10:29

QUOTE (Anton @ Feb 20 2005, 09:17 )
Vill man inte besväras av målning kan jag rekommendera Fia med knuff. Eller schack, om man dessutom vill slippa tärningar.

Håller med!

Jag tror inte att någon vill se en dåligt målad/slarvigt/ofärdig armé i final. Det blir en nagel i ögat på alla som lagt ner timmar och timmar av målande och byggnade. Jag tycker det uppmanar lite till "äh, man kan lika gärna skita i det" och det är fel. Man ska uppmana folk till att måla och anstränga sig. Premiera de som gör ett bra jobb och sliter med det.

Och mallen är gjord så att med schysst enkel TT-standard får du dina 20 poäng och då ligger du inte så mycket efter dom snyggaste arméerna.
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#18 Lambash

Lambash

Newbie

• Members
  • Pip
  • 2 Inlägg:

Postad 20 februari 2005 - 19:07

QUOTE (Anton @ Feb 20 2005, 09:17 )
Nej, han ska inte till final om han inte kan besvära sig att måla hyggligt snygga figurer. Alla, möjligtvis med undantag för personer med särskilda sjukdomar och handikapp, KAN måla sig till närmare 20 poäng. Om de inte bryr sig tillräckligt för att göra det är det deras eget problem.

Vet du hur dumt det där svaret var... Personen i fråga är FÄRGBLIND... Trodde du fattade min poäng med : Glad att ja inte är färgblind.

Han spelar mest i England för han pendar mellan jobbet och hemmet men ville att ja skulle kolla upp möjligheten för han att delta..... Det är helt ok för han att spela på GT, GW turneringar men tydligen inte hos en fjant i götebörg då.

Han skulle kunna låta mig måla dom.... ja jag målar rätt bra efter 10+ år i de här spelet men HAN ÄR FÖR STOLT FÖR ATT FRÅGA.

Men ska posta svaret från dig till han - å va gäller spel utan tärningar så är det väl ungefär som att han möter dig i Fantasy då.. för det lär ju inte hända efter vad du just skrev.

Social kompetens = 0 Ego = 100 Grattis du har hamnat rätt lågt på min lista.

#19 Pedda

Pedda

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 75 Inlägg:

Postad 20 februari 2005 - 19:32

med undantag för personer med särskilda sjukdomar och handikapp

Färgblind hamnar väll här?

Personligen så tycker jag att det ska vara målningskrav. Jag sitter nu och målar min chaos armé som en tok och det ska bli jätte roligt att få den målningsbedömd, samt att bara möta andra målade arméer..

Så det där med målningspoäng är inte bara av ondo..

#20 Skulliz

Skulliz

Member

• Members
  • PipPip
  • 11 Inlägg:

Postad 20 februari 2005 - 20:53

QUOTE (Lambash @ Feb 20 2005, 19:07 )
Vet du hur dumt det där svaret var... Personen i fråga är FÄRGBLIND... Trodde du fattade min poäng med : Glad att ja inte är färgblind.

Han spelar mest i England för han pendar mellan jobbet och hemmet men ville att ja skulle kolla upp möjligheten för han att delta..... Det är helt ok för han att spela på GT, GW turneringar men tydligen inte hos en fjant i götebörg då.

Jag har ju iofs ingen erfarenhet av att vara färgblind men George Dellapina som målar Feral Orks i White Dwarf är det och hans armé ser förbannat bra ut.

Att inte kunna se färger gör ju helt klart saker svårare men den enda av punkterna i målnings bedömningsmallen som jag ser skulle påverkas av det skulle vara den här:
"The army is painted in a relevant scheme. For some armies, the colour scheme is quite prescriptive e.g. humans would be inappropriate if painted with green skin. Other armies have more flexibility e.g. chaos armies could conceivably have green, blue or pink skin (and others)"

De andra punkterna bygger på att man har lagt färgen där den ska vara och att man kan se skillnad på ljusa och mörka nyanser.
The melody of logic will play the tunes of the truth.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar