Hoppa till innehåll


Foto

scenario frågor


  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
29 replies to this topic

#1 hagar redbeard

hagar redbeard

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 februari 2006 - 21:20

i great generals of ages, påverkas undead generalers marchrange?

i sista scenariot, vad menas med ett restricted magic item?

Henrik Eriksson

#2 Da'Ghault

Da'Ghault

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 10 februari 2006 - 08:38

QUOTE (hagar redbeard @ Feb 9 2006, 21:20 )
i great generals of ages, påverkas undead generalers marchrange?



Ja. Skulle bli intressant om en vampyr råkade få totalt 24 i range.smile.gif


QUOTE (hagar redbeard @ Feb 9 2006, 21:20 )
i sista scenariot, vad menas med ett restricted magic item?



Alla items som finns nämnda under respektive listas restricted magic items och den generiska restricted listan.
Om du kommer att gräva upp dina skelett på nytt kommer dig för dig att innebära att dessa inte får ges till denna karaktär:


Generic Magic Items Restriction:
-100 Enchanted Shield (Does not apply to Chaos Dwarfs, DoW or Kislev (if not used as allies))
-100 War banner (Does not apply to Chaos Dwarfs, DoW or Kislev (if not used as allies))

1st Dispel Scroll counts as a dispel dice
Each Dispel Scroll>1 counts as two dispel dice
Each power stone counts as a power dice


Magic Items restriction for Vampire Counts and army of Sylvania:
-100 Flayed Hauberk
-200 Book of Arkhan
-100 Black Periapt
-200 Cursed Book
-200 Banner of the Barrows
-100 Each Summon Bloodline > 1
-100 Each Bat Form > 1


Plus dessa får man inte heller ta arcane, banner eller något som räknas till power och dispel dice poolen när man räknar ut bonus/penalty för detta.

Hoppas denna förklaring hjälpte.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#3 Ligny

Ligny

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 74 Inlägg:

Postad 25 februari 2006 - 22:41

Är det verkligen meningen enligt "Fog-kortet" att alla missiler skall ha -25% räckvidd när det är dimma. Detta missgynnar ju vanligt skytte enormt medan krigsmaskiner i stort sett förblir opåverkade p g a sin långa räckvidd. Jag har lite svårt att förstå logiken i att bågskyttar och musketörer inte kan se sina mål p g a dimman, men kanoner och arbalester gör detta utan problem (ok, det är visserligen mycket som är ologiskt i warhammer).

Vore det inte bättre att minska avståndet för vad mab kan se, t ex 3d6 tum första rundan, 4d6 runda två, 5d6 runda tre, dimman lättar runda fyra etc

#4 Da'Ghault

Da'Ghault

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 26 februari 2006 - 07:20

Du har rätt i att det inte är logiskt med dimma som förevändning för detta minus. Meningen med detta event är dock bara att ge lite minus. Inte helt strypa chargar eller avståndsvapen på ett visst avstånd (Vi hade denna effekt på ett scenario på förra RTO och vi vill fösöka förnya oss lite).
Dock så är det bara great cannons och stone thrower som blir väldigt lite påverkade (Som du säger). Alla andra War Machines får räckvidden påverkad så pass att man måste tänka över situationen.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#5 Mafo

Mafo

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 90 Inlägg:

Postad 26 februari 2006 - 09:19

Är det bara max-räckvidden eller påverkas short range också?

#6 Da'Ghault

Da'Ghault

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 26 februari 2006 - 09:33

Short påverkas också.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#7 Dakoth

Dakoth

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 26 februari 2006 - 11:33

I Spy-scenariot: räcker det att komma över med en spion för att nolla motståndarens bonuspoäng? Dvs noll poäng även om man får över fler spioner än motståndaren.

Kan samma "special event" hända mer än en gång under turneringen?

Tar man den heliga handgranaten i och med att man dödar en väktare eller kan motståndaren i sin tur gå fram och snappa upp den evilgrin.gif ?

#8 Da'Ghault

Da'Ghault

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 26 februari 2006 - 11:56

QUOTE (Dakoth @ Feb 26 2006, 11:33 )
I Spy-scenariot: räcker det att komma över med en spion för att nolla motståndarens bonuspoäng? Dvs noll poäng även om man får över fler spioner än motståndaren.

Kan samma "special event" hända mer än en gång under turneringen?

Tar man den heliga handgranaten i och med att man dödar en väktare eller kan motståndaren i sin tur gå fram och snappa upp den  evilgrin.gif ?



Spion-scenariot - Ja, det räcker med en klarad spion för att förhindra att motståndaren får poäng oavsett antal spioner(1, 2 eller 3) som han i sin tur får över.

Ett event händer bara en gång.

Man får den automatiskt om man dräper väkteren i strid. I händelse av att båda slåss med den samtidigt får den som utdelade det dödande slaget, 'granaten'.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#9 Patrizzo

Patrizzo

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 01 mars 2006 - 07:32

Varför hittar jag inte scenariorna längre? Verkar inte finnas ngn länk på er hemsida.

Btw, schemat verkar inte uppdaterat för söndagen.
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#10 Da'Ghault

Da'Ghault

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 01 mars 2006 - 08:53

Testade precis länken som finns i infot och schemat var uppdaterat och scenarion kunde laddas ner. Använder explorer.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#11 Patrizzo

Patrizzo

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 01 mars 2006 - 09:52

QUOTE (Da'Ghault @ Mar 1 2006, 08:53 )
Testade precis länken som finns i infot och schemat var uppdaterat och scenarion kunde laddas ner. Använder explorer.

Var finns länken till scenariorna? Det är måhända så att jag är blind för jag ser den inte på hemsidan. När det gäller schemat skyller jag att jag är korkad som inte insåg att det faktiskt var ändrat rolleyes.gif
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#12 Da'Ghault

Da'Ghault

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 01 mars 2006 - 09:56

Klicka på poäng och kolla sedan längt ner i första stycket som handlar om battlepoints. Där borde vara ett 'här' med fetstil som är länkat till en pdf-fil.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#13 Patrizzo

Patrizzo

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 01 mars 2006 - 09:58

QUOTE (Da'Ghault @ Mar 1 2006, 09:56 )
Klicka på poäng och kolla sedan längt ner i första stycket som handlar om battlepoints. Där borde vara ett 'här' med fetstil som är länkat till en pdf-fil.

AHA!!! Där var de!!! Nu ska det läsas å byggas armé, kommer lista efter Vinterslaget smile.gif
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#14 Zod

Zod

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 146 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Gustavsberg

Postad 05 mars 2006 - 20:19

Möjligen en dum fråga. I "lord" scenariet står det att lorden kan ges ett magic item för 50p. Är denna gåva gratis eller räknas den in i poängen för listan?

#15 Da'Ghault

Da'Ghault

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 05 mars 2006 - 21:12

Den är helt gratis. Räknas ej in i de 2150.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#16 AlFiKa

AlFiKa

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 06 mars 2006 - 14:48

Kan man ta ett item till lorden som redan finns i grundarmén?
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#17 Da'Ghault

Da'Ghault

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 06 mars 2006 - 15:53

Nej. Du kan bara ge honom ett gratis upp till 50 poäng item.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#18 Steffo

Steffo

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 06 mars 2006 - 16:32

Några ganska petiga frågor:

Slår man en tärning som gäller för bägge arméerna i Great General?

Scenario 1 - Är target en terrängbit som är impassable eller kan man stå på/gå igenom target?

Scenario 2 - Gäller MR mot alla spells dvs om jag lägger Skitterleap på min messenger, får då motståndaren en extra dispel?

Scenario 3 - om en enhet som är frenzy tar upp en artefakt, tappar den frenzyn då?

Scenario 5 - Att lorden måste gå i främre ledet overrular skavens regel om att hedersplatsen är i bakre ledet?

#19 Da'Ghault

Da'Ghault

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 06 mars 2006 - 17:07

Det var inga petiga frågor. Mer frågor passande en lömsk gnagargeneral.wink.gif

Samma slag gäller för båda generalerna.

Scenario 1: Det är bara en punkt på brädet. Inget annat. Vill någon ta med sig ett target, så är det frivilligt.

Scenario 2: Messengers är dina enheter. Du behöver inte använda MR om du inte vill.

Scenario 3: Ja man tappar då frenzy som normalt. Inget undantag.

Scenario 5: Att lorden ska gå i första ledet är för att inga lömska manöver ska ske som tex skavens regel eller att sätta den i en enhet som är 4 bred med command och en hjälte och därmed ställa honom i 2a rank.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#20 Steffo

Steffo

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 mars 2006 - 09:44

Testspelade Holy hand grenades med Zeb igår och lite skumma saker uppstod.
Anta att slaget är mellan skaven och DE.
1. Om keepern kommer i kontakt med en flyende DE-enhet i skavens runda när den rör på sig innan start of turn, flyttas då den flyende enheten direkt innan skavens declare charges?
2. Om keepern står i kontakt med en skavenenhet som blir chargad av DE, räknas keepern wound till CR till förmån för DE?
3. Om keepern står i kontakt med en skavenenhet och keepern blir chargad av en DE-enhet som bara kommer in kontakt med keepern, hur allokeras keeperns attacker?
4. Om man breakar en enhet som har en artefakt, måste man restrain persuit för att kunna ta upp artefakten?

Om det finns möjlighet är en önskvärd förändring att låta keepern röra sig i compulsary movement som ett spawn istället för innan start of turn eftersom fall 1 ovan blev väldigt konstigt.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar