Hoppa till innehåll

Foto

Scenarios RTO3

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
39 replies to this topic

#1 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 02 september 2005 - 15:07

Vi håller just på att utvärdera dessa, kom gärna med åsikter:

Scenarion

#2 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 02 september 2005 - 15:31

QUOTE (petrus @ Sep 2 2005, 16:07 )
Vi håller just på att utvärdera dessa, kom gärna med åsikter:

Scenarion

Trevliga! Det första har jag inte riktigt bestämt mig för om jag gillar än och jag gillar inte riktigt night fight men i övrigt verkar de bra.

Någon anledning till den annorlunda deployment av characters (efter bägge arméerna)?

#3 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 02 september 2005 - 15:43

Tror att characterdeploymentdelen har att göra med att den var så skriven i dokumentet som har använts som mall. Hur som kommer det att specificeras hur karaktärer kommer att deployas eftersom det spelas olika på olika håll. Sättet som beskrivs här är det ovanligaste för min del.

Specificera gärna mer varför du inte gillar scenariot och om du ser någon arme som kan gynnas eller missgynnas väldigt mycket pga scenariot.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#4 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 02 september 2005 - 19:03

QUOTE (Da'Ghault @ Sep 2 2005, 16:43 )
Specificera gärna mer varför du inte gillar scenariot och om du ser någon arme som kan gynnas eller missgynnas väldigt mycket pga scenariot.

Night fight är jag tveksam till då det försämar Dvärgar ännu mer än vad de redan är (på att ta stora vinster) och är en fördel för rena närstridsarmér och flygande monster. En drake kommer 30" och bakom ens linjer innan någon ens har sett den.

Första scenariot är klart annorlunda och intressant. Den som vågar mycket och har tur med tärningarna gynnas och 8-9 DD är ingen garanti för att stänga ner en magifas.

#5 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 02 september 2005 - 19:40

För mycket regler till Stormy Night och Mayhem tycker jag. Portalerna som ger tärningar hade räckt. Kidnappingscenariot är en mycket trevlig idé tycker jag.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#6 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 03 september 2005 - 11:23

Flera kul saker här.

En sak, den där begränsade LOS på stormy night gäller enbart runda 1 och 2 antar jag?
Som det står verkar det gälla alla turer, men det står även att det är mörkt runda ett och att solen precis gått upp runda 2. Så jag antar att det bara gäller två turer? Dessutom tror jag det är bättre med bara två rundors mörker speltekniskt.

Som björn säger är det många regler, kanske shaggoth-regeln bör strykas. Charmig visst, men rätt betydelselös och förändrar inte scenariot ett dugg, fastän man får chansen att ta bort en regel.
I övrigt ett spännande scenario i och med att man måste tänka till ordentligt. Sånt gillar jag skarpt smile.gif

Kidnapping tycker jag verkade som en riktigt bra idé om man modifierar den något. Dock tycker jag ni skall sätta en poänggräns på minimum värde på karaktären som skall befrias. Att lämna in en 30p goblin står inte i dimension till att lämna in en stackars dyr och bräcklig alv. Kanske en regel om att minst 75-100p om man har en karaktär som är så dyr, annars dyraste karaktären. (Slår dessutom mot bruket av en monsterkaraktär och ingenting annat av betydelse.)

#7 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 03 september 2005 - 12:02

DGoE - Det är endast begränsad LOS i första turnen. Resten av reglerna förutom Shaggothregeln(som gäller 3 turner) gäller 2 turner.
Tror inte det behövs någon specialregel för kidnapping angående poängbegränsning. Vill man verkligen offra en slot för en i princip meningslös karaktär bara för ett scenario? Kan förstå om man gör en med tanke på att lämna över honom, men en kass goblinhero känns bara som en ren goblinarme vill ha att offra. Det kan dock vara intressant att höra åsikter från dom som har denna möjlighet.

Björn - Mayhemscenariot är menat att göra användandet av magi farligt och på så sätt göra det svårare får alltför magiberoende arméer. Den poängen försvinner helt om man bara ger plus dice om man tar målen.

Steffo - Ser problemet med flygare, men det är dock bara en turn mörker och hur många tar egentligen store monsterflygare med WPS komp?

#8 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 03 september 2005 - 12:07

Dock vill jag höja ett varningens finger för magical flux-varianten. Att kasta en magi med 5 tärningar, som ex, har miscastrisk en bit över 50%...4 tärningar miscastrisk runt 40%
Vissa arméer klarar sig i princip utan problem (OK, TK), medan andra, framförallt O&G, i princip spelar magilöst (eller om man chansar med att kasta iväg 2-tärningsmagier)
Dessutom är fördelen i att spela först rent massiv....

Ni bör nog släppa kopplingen etta-tvåa så att dubbeletta ELLER dubbeltvåa ger miscast, men inte en etta och en tvåa. Det sänker miscastrisken på tex 4 tärningar till ca 25%. Redan det är riktigt mycket....

#9 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 03 september 2005 - 12:11

Att ta en 30p goblinhero med BSB (200 komp) är redan ett hett alternativ. Därtill kan man lämmna bort honom utan att tappa alls så mycket poäng som andra arméer.

Därtill är gobbohjältar grymt underskattade av många. Det kommer nog att visa sig i sinom tid... ph34r.gif

#10 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 03 september 2005 - 13:15

När det gäller fluxvarianten, så förstår jag att de flesta inte kommer att vilja kasta mer än 2 tärningar, men samtidigt så finns potentialen för fler tärningar. Dock även om man skulle ha alla 3 extra tärningarna, så innebär det inte nödvändgitvis att magifasen blir så mycket starkare om man inte vågar kasta fler tärningar.
Därmed kanske första turnen inte blir så stor fördel ändå. Tror speltestning får utvisa hur folk kommer att anpassa sig till potentiellt fler miscasts.
När det gäller TK, så är frågan om man behåller det nuvarande magifluxereglerna skulle det vara mer rättvist om även en enkel 1a för misslyckade när prins o kung använder sin magi vara mer rättvist. Betänk dock att de inte får lika många tärningar vid ockupation av mål heller.

När det gäller gobbokaraktärer med bsb känns det som ett större tapp för en eventuell motståndare än om jag blir av med DE noble med normal utrustning, men det är en diskussionsfråga.

#11 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 03 september 2005 - 14:44

Skulle det vara ett stort tapp att "bli av med" en 55p-karaktär vars huvudsyssla är att ge Pts*4 komp? tongue.gif

Och allvarligt Da'Ghault, sätt dig och räkna på statistiken INNAN du försvarar magical flux-scenariot. Jag har mycket svårt för att tro att du kommer göra det även efteråt...

Du har 11.1_% chans för miscast redan med en magi som kastas med två tärningar.....det motsvarar grovt taget miscastfrekvensen på 4 tärningar normalt. På tre eller uppåt är det rena skämtet.

Vill ni förstöra magi en match så gör scenariot magifritt. Inte "Alla arméer utom TK och OK får totalslaktad magi, OK får chansen till stärkt men begränsad magi, TK får stärkt magi i princip utan nackdelar" (Nej, en dubbeletta incantation är så lätt att dispella ändå att ett misslyckande där inte spelar någon större roll)

#12 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 03 september 2005 - 14:59

Tycker inte kidnappningen är något problem. Inte många arméer som bara kan ta med en karaktär för att låta honom kidnappas i ett av fem slag. En redondlag goblinarmé kan väl avvara en liten hero men det är knappast grund nog för att ändra de nu enkla reglerna. Enkelhet > Millimeterrättvisa
- Dr Strangelove

#13 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 03 september 2005 - 15:27

Kidnappningen: Har en av arméerna bara en karaktär borde man kanske spela Pitched battle istället.

#14 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 03 september 2005 - 17:08

Steffo - Vi resonerade att alla läste scenariona innan och därmed skulle ta minst 2 karaktärer.

DGoE - Ärligt talat så under resonemanget(när de petades ihop) om detta scenario så antog jag att det var dubbelettor och dubbeltvåor. Det var därför jag försökte se om det fanns något som kunde motverka denna stora chans till miscast. Det jag försökte resonera fram var om den djärve kunde ta målen och använda sina extra dice till att kasta 2 dice spells. Jag vill defintivt inte göra ett scenario magifritt bara mer osäkert.

Och syftade mer på att ett reroll breaktest var mer att ha än en fighting noble trots poöngskillnad.

#15 Sebastian.G

Sebastian.G

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 504 Inlägg:
  • Interests:Warhammer, Poker, Fotboll, Partey, Musik, Psykologi

Postad 03 september 2005 - 19:26

VC kommer straffas mer än de flesta andra armér av kidnaping då man antingen måste avvara en magiker eller en kraftig vampyr som är "livs"viktig i närstrider, såvida man inte tar en wightlord (men vem gör det egentligen).
As seen on Facebook.

Där jag är är det alltid bäst.

#16 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 03 september 2005 - 19:29

Vilket ju är perfekt då VC rockar låda - go straffa VC!!
- Dr Strangelove

#17 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 575 Inlägg:

Postad 07 september 2005 - 12:37

QUOTE (Da_Rat @ Sep 3 2005, 19:26 )
VC kommer straffas mer än de flesta andra armér av kidnaping då man antingen måste avvara en magiker eller en kraftig vampyr som är "livs"viktig i närstrider, såvida man inte tar en wightlord (men vem gör det egentligen).

My hart bleeds for them evilgrin.gif

#18 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 575 Inlägg:

Postad 07 september 2005 - 12:39

Och just det, kula scenarion, blir kuhhll. Har inte varit på ngn turnering med sådanna på länge, omväxling behövs efter cheese festen i england.

#19 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 07 september 2005 - 18:07

Ser riktigt ut som bra scenarios. Man blir lite skeptisk till Kidnap scenariot när man måste "ge upp" en karaktär, men å andra sidan måste ju motståndaren göra det samma.

Spy versionen är skön då man inte "bara" behöver springa av brädet med dem utan måste hålla dem i liv i alla sex rundorna.

Håller med om att TK åtminstone borde tappa alla IT-tärningar som blir ettor och helst skall de gå över till motståndarens DD-pool.

Ser fram emot att spela dem - frågan är bara med vilken armé..

#20 KellerMeister

KellerMeister

Newbie

• Members
  • Pip
  • 1 Inlägg:

Postad 16 september 2005 - 19:42

Det blir tufft för VC både i det första scenariot (eftersom de tenderar att förlita sig på en hel del magi) och i scenariot där table quarters premieras (eftersom de knatar fram så pass långsamt när generalen inte är med). Föreslår att de kompenseras genom att låta dem ignorera mörkerrestriktionerna vad gäller sikt i scenariot After the Stormy Night samt att allt som är etheral rör sig som vanligt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar