Hoppa till innehåll

Foto

RTO3

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
62 replies to this topic

#21 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 24 augusti 2005 - 16:12

Vi kommer köra varianten med att man får ge plus, minus eller "ingenting speciellt" till varje motståndare. Får man 3 eller fler minusröster får man minus 5 pts på overall och får man 3+ plusröster får man plus 5 pts. På så vis minimerar man effekten av chipmunking och bodyscoring.

Det är dock väldigt viktigt att man är (över)tydlig när det gäller att informera spelarna om hur man tänkt sig att ett inslag där de ska bedöma sina motstpelare ska fungera. Vissa utgår som sagt från max och om inget speciellt tjöt har ägt rum så blir plötsligt alla spelare på turneringen bland de trevligaste man kan tänka sig...

Att det ska finnas någon form av sporre för att spela schysst är självklart i min bok och tillsammans med lite "houserules" så får man (nästan) garanterat en supertrevlig sammankomst.

#22 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 24 augusti 2005 - 16:27

Dakoth får påminna mig om någon frågar efter beastmen's M och jag svarar nått i stil med "två e genom c-kvadrat" tongue.gif

#23 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 29 september 2005 - 23:22

Nu(en aning sent jag vet) är hemsidan updaterad med kompmall, målningsmall samt scenarion.
Hemsida

#24 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 03 oktober 2005 - 12:31

läste just igenom mallen, och kom fram till att detta var en dålig kompmall. jag kommer inte kunna spela sylvanier, utan får köra en vanlig vampire counts arme istället, man blir totalt sågad i magin. hur kom ni fram till att en vampire count och tre grave markers bör räknas som 9 pd? det är ju hellt uppåt väggarna.

Henrik Eriksson

#25 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 03 oktober 2005 - 13:16

Du lär få spela vanliga VC även i QFA isåfall Hagar, detsamma kommer gälla där.

-550 totalt från magi är väl inte så farligt med tanke på att du har en hårdare magifas än mig som får -900 smile.gif

Att du sen slipper betala flera hundra poäng för din magifas vilka du istället kan få FC för (om de investeras i block) gör att du totalt går PLUS i komp på samma poäng som jag får -900 för.

#26 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 03 oktober 2005 - 13:29

QUOTE (Da'Ghault @ Oct 2 2005, 18:57 )
Tevligt resultat. Kommer ihåg diskussionen på TWF där det diskuterades vilket land som hade dom bästa spelarna. Snyggt jobbat. Morgan får nog bära favoritskapet på RTO om ni inte skickar upp någon från sydlandet.

Jag tror inte det. Enligt min åsikt är morgan bästa spelaren (du får ursäkta mig björn, men jag säger inte att du är dålig smile.gif ), men hur skall morgan kunna vara favorit med sina orcher under rådande sistascenario?

Scenariot orsakar total slumpmässighet med hans armé. Morgan lever på sin skicklighet, inte på sin tur.

Nej, scenariot innebär att arméer i stil med empire gunline med några få hammare bestående av jätteknightblock (Lever inte på egen magi och relativt tåliga mot missilmagier) kommer lyckas väl, liksom TK-arméer. Sådana arméer drabbas inte av slumpmässigheten i sistascenariot.

Men alla arméer med mycket magi eller farlig miscasttabell (ja, morgan och de andra orchiska magiarméerna är värst drabbad av alla) måste lita till ren tur för att kunna vinna sista matchen. Alternativt låta bli att kasta magi och spela med flera hundra poäng mindre. I vilket fall de måste vara mycket skickligare än sin motståndare bara för att fixa en draw.

I princip går det inte att vinna en turnering om man förlorar sistamatchen. Att förlora en av de första tre matcherna går rätt väl, då kan man komma tillbaka. Men i sista matchen möter man tvåan, den matchen går inte att förlora. Det är därför man skall ha stabila scenarion i slutet av turneringar.

Så nej, Morgan kan mycket väl komma att vara den värdigaste vinnaren av RTO3, men vinner han så blir det tack vare mycket tur blandat med hans obestridliga skicklighet. Vilket jag beklagar att jag tvingas anse, då jag absolut helst vill se en person vinna enbart på skicklighet.

Aja, han kan väl ta sina nurglar istället så blir han mindre drabbad.

ModeratorEdit: Post flyttad härifrån

#27 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 03 oktober 2005 - 15:19

Varför tar ingen ansvaret och tar bort penaltyn för Stegadon Helm på en skinkchief på en Stegadon ?
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#28 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 03 oktober 2005 - 15:58

DGoE - Visst ändras förutsättningar för Morgans normala O&G-armé i sista scenariot liksom även för övriga som är något magitunga. Det tvingar honom att spela lite annorlunda än han brukar med sina magiker. Det är det som är meningen med scenarion. Till skillnad mot dig är jag övertygad om att Morgan kan hantera detta. Han spelar redan med en arme som är något bångstyrig.

Da_Rat - Ledsen att jag glömde bort dig, men du är uppe på civiliserade breddgrader så ofta att man glömmer att du är från det dekadenta sydlandet.wink.gif

True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#29 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 03 oktober 2005 - 16:17

Lär väl försvinna nästa gång någon går igenom de magiska föremålen. Men det är ett ganska stort projekt i sig som jag väl antar att de flesta drar sig för smile.gif

#30 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 03 oktober 2005 - 16:34

Spela annorlunda? Jaa....vist kan man väl säga att "låta bli att kasta magi med sina magiker" är att "spela annorlunda". Är det att "spela annorlunda" att låta skyttar gå i närstrid och att låta infanteri stå på avständ?
Det handlar inte om förmåga att "spela annorlunda", utan krasst sagt att vara så mycket bättre än sin motståndare att man kan moppa honom utan att använda flera hundra av sina poäng, alternativt lita på den rena turen.

Och nej Da'Ghault, vem som än gjorde dessa scenarion har missförstått meningen med scenarion. Ditt uttalande får mig nästan att tro att även du missförstått det smile.gif

Meningen med scenarion är att testa en armés mångsidighet vad gäller att kunna anfalla framåt, skydda bakåt, hålla punkt i mitten, skydda saker som tex messengers osv.

Meningen med scenarion är INTE att åstadkomma dubbel komp, vilket scenariotillverkaren tycks tro var scenarions mening.

I princip skall komp säga "fy fy, du får inte ha 10 av enhet X". Därefter säger scenarion "fy fy, du får inte ha saker som enbart kan göra Y"

För att dra paralleller till GF8 så var korten man spelade deras komp, den mätte arméers förmåga att ha olika sorters enheter.
Deras olika fasta scenarion mätte deras förmåga att göra olika saker, tex att hålla quarters, ge sig på en viss karaktär osv.

Men, vi hamnar off-topic. Just nu handlar det om att hylla dakoth m fl för fantastisa insatser nere i danmark, att ni inte ger honom en ärlig chans i RTO kan vi diskutera i RTO-tråden smile.gif

#31 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 03 oktober 2005 - 16:54

För att fortsätta från GF tråden så håller jag med om att scenarion inte skall vara en andra kompgallring. Men vad har det att göra med Morgan. De har ju inte byggt scenariot bara för att han har en lvl 4.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#32 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 03 oktober 2005 - 17:31

Mja, morgan får en fin miscastchans på dryga 40% när han kastar magier med fem tärningar, och dubbla miscastresultat innebär ungefär 50% chans att magikern tvärdör, och ytterligare chans att den blir en squig eller annat skoj som innebär att han kommer hoppa ut där han antagligen blir dödad. Vi talades vid om det per tfn häromveckan, och han kom på att hans dangly ju faktiskt inte skyddar mot dubbelettor om där dessutom finns en tvåa (att öka ettan till en tvåa gör ju bara miscast på dubbeltvåa)

Redan på tre tärningar är chansen mer än 1/7 för miscast.

Så han skall ha en jäkla tur om han skall kasta magi och ändpå ha sin magiker kvar efter fyra rundor.

Och som jag sade var inte morgan ensam drabbad utan alla orchspelare med magi, och i viss mån även de flesta magiarméer (undantagna givetvis TK som jag tror har fått bättre magifas eftersom deras magier nu är svårare att dispellas. Dock var det så i förslaget). Men det var honom de nämnde som "favorit", och jag påpekade helt enkelt varför han inte kan vinna på sin skicklighet längre.

#33 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 03 oktober 2005 - 17:32

Scenariona är där för variationens skull. Tror att Morgan är så pass läskunning och spelkunnig så att om han tycker att ett visst scenario gör hans armé sämre, så ändrar han sin armé lite grann för att kompensera detta. Precis som alla andra.

Scenariot ger också möjlighet att få fler power dice vilket tydligen glömts bort. Ja det är farligare att kasta de spektakulära spellarna, men om man vågar ta objekten, får man fler dice till att kasta de mindre spellarna för inte så mycket större risk.

Visst ger detta minus till lordmagikerna och då kan man räkna detta som dubbelkomp, men tror ärligt talat inte det är möjligt att göra scenarion som på ett eller annat sätt inte påverkar olika arméer positivt eller negativt.
Ett vanligt capture är tex ett bättre scenario för vissa arméer.

Och jag har samma åsikt som dig DGoE när det gäller vad ett scenario innebär. Man ska göra något för att få extra poäng. I RTO scenariona är det tex ta objekt, frita en kidnappad, ta quarters, få genom messengers. Endast ett scenario saknar speciella objekt och fungerar som ett pitched battle när det gäller poängberäkning.

Allt annat är specialregler för att ändra på förutsättningarna på olika sätt. Annan deployment, magisk instabilitet, oväder.

Man kan ha olika åsikter om allt när det gäller detta. Tex att vi är taskiga mot alla som har mycket magi av de som brukar hamna i toppen för att vi lägger ett magifluxscenario sist. I slutändan görs allt detta för att det ska vara roligt. Om så inte är fallet, så meddela gärna detta i utvärderingen av turneringen. Jag är övertygad om att det kommer att komma upp som slutkommentar om något scenario totalt förstört nöjet för någon/många.

#34 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 03 oktober 2005 - 17:47

Mjo, vi får se om han gör ett par småändringar...som att lägga in sniglar, drabba hela sin armé med sjukdomar, låta dem tillbe en ny gud och generellt göra dem alla till nurgles barn smile.gif

Det är fel att tro man kan göra "småändringar" och ta bort en fyra i en sådan armé. Vadå, en tvåa är ju ungefär samma? Nej, inte alls, vissa saker är så centrala att de helt enkelt inte kan ändras i ett penndrag.

Om jag skulle sitta med hans armé och fundera över "småändringen" att ta bort hans fyra så skulle för min del en eller rent av två enheter boarboys dyka upp, en med krigarlord i, ett stort block wolfriders med goblinkaraktär och dylika småändringar som i princip gör armén ungefär lika annorlunda som om hans orcher börjat tillbe lady of the lake och börjat kalla sig grail boys. smile.gif

#35 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 03 oktober 2005 - 18:01

Efter att plötsligt kommit till insikt om hur enormt taskiga vi är mot Morgan kommer jag att föreslå att vi skrotar detta scenario och i stället skapar ett nytt med regeln Last Stand. Det innebär att eftersom detta är den slutliga striden kommer alla enheter som har någon sorts instbilitetsregel såsom animosity, unruly etc kommer att bete sig som helt vanliga trupper. Anledningen är att detta innebär ett mått av otur/tur och ska därmed tas bort. smile.gif

#36 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 03 oktober 2005 - 18:13

rolleyes.gif

Nåja, men för att återgå till att vara allvarliga...skall ni ha dubbelkompscenarion eller obalansscenarion så lägg dem första dagen, där de inte gör så mycket skada. Stormy night bör också flyttas till första dagen då även det är dubbelkomp fast denna gången mot shooty.

#37 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 03 oktober 2005 - 18:27

Ärligt talat så gynnar alla våra scenarion vissa arméer mer än andra.

Lägger vi surprise encounter sist, så gynnar vi horder då de oftast har tillgång till fler banners och därmed har större möjlighet att ta fler poäng. Lägger vi kidnapping sist, så får vi OK och TK spelare på halsen då de ofta förlorar någon sorts magiker. Och tar vi messengers gynnar vi faktiskt magitunga då dessa kan blåsa ner dom med magi trots deras magic resistance.

Vi kan gärna inte titta vilka spelare som har bäst resultat och sedan se vad dom ska spela och därefter se vad som missgynnar dessa arméer minst och till slut välja passande scenario.

Är det förresten inte dags att snart släppa scenariona till QfA, så vi kan byta roller.wink.gif

#38 Sonax

Sonax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 04 oktober 2005 - 09:14

DGoe. Har läst dina kommentarer på scenariorna många gånger och till slut tröttnat lite. Har du ens provspelat sista scenariot? Det har nämligen provspelats många gånger på klubben när vi testade om det fungerade. Efter den feedbacken har vi justerat det, men i nuvarande form verkar de flesta som spelar den vara nöjda.

Och sedan förstår jag rakt inte vissa kommentarer. Om man använder 5 tärningar... Ja men om man inte tycker om att chansa kanske man inte ska använda 5 tärningar. En magiker som vill ta det säkra före det osäkra går ned till 3 eller 4 tärningar, ändrar taktik och använder fler low-casting spells etc...

Tror du seriöst att Morgan eller andra som han kommer att använda 5 tärningar, miscasta och sedan säga att det var scenariots fel att han inte vann? Det är ju inte direkt hemlig information att det scenariot är farligt för OnG magiker.

Efter turneringen när vi får kritiken från de som faktiskt spelat alla scenariorna måste vi naturligtvis lyssna och jag är säker på att vissa kommer tycka att ett par av scenariorna slog hårt mot just dem.

Varför ser du inte det "svåra" sista-scenariot som utmaning istället? Det är ju i grund och botten det scenarios är till för, variation och utmaning, nya situationer.

#39 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 04 oktober 2005 - 09:35

Jag har inte sagt att scearion skall anpassas till spelare som ofta lyckas bra. Var hädanefter snäll och antyd inte att jag skall ha sagt saker som jag aldrig sagt, eller tyckt saker som jag aldrig tyckt.

QFA-scenarion kommer upp senare dock, och i vad mån jag kan påverka dem kommer de inte vara dubbelkomp. Men, eftersom Morgan m fl helt delar denna uppfattning torde det inte vara något problem smile.gif

Vapen som kan singla ut mål har givetvis en fördel mot messengers, men det är ändå frågan om att testa förmågan till en viss sorts spel, nämligen jaga karaktärer, inte någon sorts extrakomp. Shooty är inte det enda som påverkas av scenariot. Du kan jaga messengers med i princip vad som helst. I magic flux är en spelteknisk försämring av magi som slår oerhört olika det enda som påverkas smile.gif

Däri ligger skillnaden.

Kidnap tror jag kan vara riktigt kul däremot. Den påverkar heller inte allting på ett enda sätt. Det kan finnas flera varianter för hur man tar tillbaka sin karaktär. Det gynnar en snabb och aggressiv armé, återigen en spelstil, snarare än en viss sorts enhet (jämför med magiker, warmachines...) Observera att jag normalt spelar med enbart tre magiker och därmed skulle vara i drabbat-zonen enligt din definition. Lägg den som sistascenario du.

Men, jag är rädd att om du ännu inte förstått skillnaden mot dubbelkomp så kommer du heller inte att göra det nu smile.gif

#40 Sonax

Sonax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 04 oktober 2005 - 09:58

Jag förstår mycket väl skillnaden mellan det du kallar dubbelkomp och scenarios som är mer allmänna. Vad gäller hela frågeställningen är jag kluven. Just i vilken mån som scenariorna kan eller bör påverka compositionen tycker jag är intressant och jag vill inte svepa undan diskussion. Tvärtom välmkomnar jag den men tycker som jag sade tidigare att den helst ska föras efter att man provat denna variant.

Jag skulle dock vilja säga att standardsättet att använda scenarios inte med nödvändighet måste vara det bästa. Tonvikten borde läggas på variation och utmaning som jag sade tidigare.

Ett exempel. En shooty arme som inte kan skjuta första rundan för att det är mörkt, kanske väljer att deploya annorlunda, eller kanske väljer att spela som vanligt. Eller provar att kombinera sin shooting med ett angrepp som armeen under normala omständigheter inte skulle göra. Vad skulle du göra? Jag vet inte själv, och ärligt talat tror jag det beror på terrängen. Men bara möjligheten att generalen som vanligtvis brukar stå still i 6 rundor och skjuter på allt framför, denna gång provar att ha ett mer aktivt försvar tycker jag är spännande.

Vad gäller hela konsceptet dubbelkomp är jag dock som jag sade kluven. Ren dubbelkomp är även jag emot men jag ser inte riktigt de nuvarande scenariorna på det viset. Som Da'Ghault sade (angående magifluxen): Vi ger möjlighet till fler power dice men till priset av att det blir mer osäkert att använda magi

Om jag tidigare skrev att du skulle antytt att vi anpassar scenariorna till vissa spelare så ber jag om ursäkt, för det tror jag naturligtvis inte om dig eller någon annan. Dock kan jag inte riktigt se hur mitt inlägg kunde tolkas på det viset.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar