Hoppa till innehåll

Foto

Sverige Faq

• Please log in to reply
124 replies to this topic

#41 Bengt

Bengt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 348 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 10:54

1.2 Movement
1. Unchangeable units
"...or cleaver aligning..."

Ska vara "clever", "cleaver" är en stor kniv. smile.gif

3.2.2 The hidden part of your army
"*Assassins are only..."

Det är skillnad på Skaven och DE. Dark Elves är alltid gömda. Jag har dessutom fått för mig att DEs lönnmördare ska välja vilken enhet de gömmer sig i när armélistan skrivs, men så är det kanske inte?

#42 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 11:13

QUOTE (Bengt @ Oct 3 2011, 11:54 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det är skillnad på Skaven och DE. Dark Elves är alltid gömda. Jag har dessutom fått för mig att DEs lönnmördare ska välja vilken enhet de gömmer sig i när armélistan skrivs, men så är det kanske inte?

Du har rätt, trodde det var samma regler för skaven och dark elves, men så var det visst inte. Den texten ska då bara gälla skaven assassins som har lite mer valfrihet.

Vore schysst med lite mer åsikter om "regeländringarna", dvs saker som är rätt tydliga i regelboken men känns "fel", som:
- Virtual pivots (att man kan inte hindra en abomination från att pivota)
- Aldrig gå mer än dubbel move
- Skjuta kanoner (inte behöva line of sight till marken)
Finns kanske fler som jag inte kommer på just nu

Känns inte helt okej att införa dessa om inte en majoritet av scenen håller med om att det är bra ändringar.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#43 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 11:18

Jag gillar samtliga. De tar bort saker som är jobbiga och tidskrävande och stänger vad jag tycker är en exploit.- (Att stå så nära en abomb att den inte kan svänga)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#44 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 905 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 11:26

Allt känns bra utom Dubbel Move grejen som jag är lite osäker på. Saken är ju att det ska gå att komma längst fram i en enhet när man går in. Annars går det ju att fixa så att magiker hamnar i andra ranken.. Men visst. Båda har ju fulhetselement i sig, att komma extra för att dra en PS är ju nice, dock känns det mer risky då det inte är så ofta man kan conga upp en enhet utan att riskera den

#45 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 12:15

Tveksam till virtual pivots. Gillar inte att man kan stoppa en abomb med en sabretusk men samtidigt är väl inte detta ett jätteproblem? Det innebär ju bara att Skaven får fokusera lite mer på att dra ut äckliga små diverters?
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#46 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 12:21

QUOTE (fjugin @ Oct 3 2011, 00:27 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (buffy @ Oct 3 2011, 00:12 ) <{POST_SNAPBACK}>
Deras örn fungerar som ett monster, så varför skulle dom få det?

Deras örn fungerar inte alls som ett monster men visst om ni vill ha det som ett monster borde det ju få thunderstomp med.

Jag misstänker att ni ser det som ett monster för vad som står hur man randomisar hits på de. Det står att om de rider ett monster så träffar man de där uppe på
5+ men det står ingenstans om att örnen skulle vara ett monster.

I WE FAQ står det dock om monster reaction tests på örnen när ryttarna dör, vilket antyder att den är ett monster. Tycker det blir väldigt konstigt om dom skulle få 3 wounds var trots att örnen och ryttarna går att döda separat. Förtydligar huruvida örnen har thunder stomp eller inte.

mm, den är en crtlC/crtlV från den gamla faq'n. Kikar man i regelboken så har örnar WB klass och systrarna In klass vilket jag ser som en fingervisning mot vad dessa skall räknas som. Med monster stomp och 5+ följt av ett 4+ blir ju systrarna bättre i både CC, framför allt med beast magi som jag har spelat dem smile.gif, och bra mycket tåligare mot skytte också.

Q. If both twins are killed, is Ceithin-Har or Gwindalor allowed a
Leadership test before it reacts according to a 5-6 on the Monster
Reaction table? (p75)
A. No, apply result 5-6 straight away.

Enligt ovan kan man välja att se det som att båda klassas som monster. Eller kan man se det som att om de måste ta ett test blir det automatiskt 5-6. Efter som frågan ställdes i 7th edition där örnen var separat gäller biten om örnen inte då den aldrig tar ett test i 8th edition, den bara dör med flickorna smile.gif

Pivots:
Ninja pivots gillar jag inte. Framför allt eftersom jag ofta landar örnar och annat bös för att hindra enheter från att charga saker som smyger förbi genom att tvinga fram movements som är mer än 90 wheels eller för att hindra pivots. Tycker det tar bort mycket taktiskt spelande och tillåter mer point n click på enheter som inte behöver det. Jag tycker att det är helt okej att restricta enheters movment genom positionering. Under förutsättningen att enheten inte blir låst från att röra sig helt, kan den gå framåt och/eller åt en sida är det okej för mig.

Dubble move:
Hur funkar det där med ingen dubble move och wheels med djupa enheter. Fronten på en enhet rör sig 2" medans bakdelen svänger runt 3"-4" blir väldigt mycket mer extra mätningar. Det kanske är lättare att skriva in att Chars inte får röra sig mer än dubble move när de joinar/lämnar enheter om det är detta ni är ute efter? Men då öppnar det ju som sagt upp för sneaky stuff som att gömma magiker i bak rankerna ect.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#47 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 12:22

Vänta lite nu. Dubbel move gäller väl bara i luddiga lägen (som att gå in i hus ?)och inte i solklara som att en karaktär alltid och utan undantag ska ställa in i frontranken om plats blir ledig. Detta gäller även om han behövde använda hela sin move bara för att nå enheten överhuvudtaget.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#48 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 869 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 13:09

Som sagt, jag anser att dubbel move är bara att köra efter regelboken om man vill slippa gå igenom alla möjliga scenarion där detta kan sabba nåt som inte riktigt är "farligt".

Jag ser det heller inte som ett stort problem att någon ska utnyttja denna regel för att vinna turneringar i Sverige, och om så blir fallet kan vi väl ta upp det då.

Sedan är jag med Joey när det gäller att kunna blocka movement på saker med andra enheter i flanken så att man hindrar wheels, pivots osv. Lite på samma sätt som att ifall man deployar sina chariots 1 tum ifrån varandra ska man inte kunna virtual pivota bort dem från varandra, utan då skulle man tänkt efter lite före.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#49 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 13:12

QUOTE (Joey_Boy @ Oct 3 2011, 13:21 ) <{POST_SNAPBACK}>
Pivots:
Ninja pivots gillar jag inte. Framför allt eftersom jag ofta landar örnar och annat bös för att hindra enheter från att charga saker som smyger förbi genom att tvinga fram movements som är mer än 90 wheels eller för att hindra pivots. Tycker det tar bort mycket taktiskt spelande och tillåter mer point n click på enheter som inte behöver det. Jag tycker att det är helt okej att restricta enheters movment genom positionering. Under förutsättningen att enheten inte blir låst från att röra sig helt, kan den gå framåt och/eller åt en sida är det okej för mig.

Fast just för random-move grejer så kan dom endast gå framåt.
Angående örnar som hindar charges så förändras väl inte det med virtual pivots? När man chargar så tillåts man ju ändå gå inom 1" från fiender, och virtual pivots som skrivna i swefaq tillåter inte en att gå genom fiender.

QUOTE (Joey_Boy @ Oct 3 2011, 13:21 ) <{POST_SNAPBACK}>
Dubble move:
Hur funkar det där med ingen dubble move och wheels med djupa enheter. Fronten på en enhet rör sig 2" medans bakdelen svänger runt 3"-4" blir väldigt mycket mer extra mätningar. Det kanske är lättare att skriva in att Chars inte får röra sig mer än dubble move när de joinar/lämnar enheter om det är detta ni är ute efter? Men då öppnar det ju som sagt upp för sneaky stuff som att gömma magiker i bak rankerna ect.

Just för wheels är det inte en regeländring utan något från regelboken, så där är faktiskt ingen ändrat. Sedan står det i en GW-faq att man ska mäta front-killarna när när wheelar. Detta bör nog förtydligas i swefaq, med något klausul om att fanatic slingshots fortfarande inte är tillåtet.

QUOTE (Hoffa @ Oct 3 2011, 13:22 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vänta lite nu. Dubbel move gäller väl bara i luddiga lägen (som att gå in i hus ?)och inte i solklara som att en karaktär alltid och utan undantag ska ställa in i frontranken om plats blir ledig. Detta gäller även om han behövde använda hela sin move bara för att nå enheten överhuvudtaget.

Vad tycker folk?
Det står visserligen tydligt i regelboken att han alltid ska till frontranken oavsett avstånd, men det är också rätt abusebart med djupa enheter och karaktärer med förmågor med begränsad range.

Om han inte skulle tillåtas flytta längst fram automatiskt borde man nog inte låta honom joina enheten alls så man slipper folk i bakre ranker också.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#50 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 13:18

Jag tycker det är självklart att en karaktär ska få gå in i en unit och forslas till främre ranken oavsett var någonstans han går in i uniten, allting annat känns otänkbart. Finns säkert lite tricks med spells och grejer som är negativt med det, men samtidigt blir processen att gå in i units så jävla omständig att jag tycker det är löjligt.
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#51 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 13:27

QUOTE (Zaanash @ Oct 3 2011, 14:09 ) <{POST_SNAPBACK}>
Sedan är jag med Joey när det gäller att kunna blocka movement på saker med andra enheter i flanken så att man hindrar wheels, pivots osv. Lite på samma sätt som att ifall man deployar sina chariots 1 tum ifrån varandra ska man inte kunna virtual pivota bort dem från varandra, utan då skulle man tänkt efter lite före.

virtual pivots i swfaqn gäller bara enheter med random movement, inget annat.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#52 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 13:52

QUOTE (DHettNeck @ Oct 3 2011, 14:27 ) <{POST_SNAPBACK}>

Och bara motståndarens enheter. Gör man bort sig med sina egna enheter eller terräng får man skylla sig själv.

Erik Aronson

#53 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 13:57

Känner mig lite tveksam till dubbel movement-regeln. Om man har ett Hordeblock med en karaktär på ena kanten så blir det ju praktiskt taget omöjligt att flytta den från ena sidan till andra om man dessutom vill gå med enheten. Är det också något man vill förhindra?
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#54 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 869 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 14:03

QUOTE (fjugin @ Oct 3 2011, 14:52 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (DHettNeck @ Oct 3 2011, 14:27 ) <{POST_SNAPBACK}>

Och bara motståndarens enheter. Gör man bort sig med sina egna enheter eller terräng får man skylla sig själv.

Detta tycker jag låter väldigt konstigt tolkat, samma generella movement-regler ska gälla för både mina och min motståndares enheter i alla lägen.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#55 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 321 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 14:20

QUOTE (Atnas @ Oct 3 2011, 14:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker det är självklart att en karaktär ska få gå in i en unit och forslas till främre ranken oavsett var någonstans han går in i uniten, allting annat känns otänkbart. Finns säkert lite tricks med spells och grejer som är negativt med det, men samtidigt blir processen att gå in i units så jävla omständig att jag tycker det är löjligt.

Jag spelade nyss en turnering i Umeå där en kille teleporterade sina karaktärer ca 30 tum genom att få ställa dem i frontranken.
Det är inte ok alls enligt mig. Om du tycker det är löjligt så tycker jag 30 tums movement med karaktärer som går 4 tum ännu löjligare.

QUOTE (Munin @ Oct 3 2011, 14:57 ) <{POST_SNAPBACK}>
Känner mig lite tveksam till dubbel movement-regeln. Om man har ett Hordeblock med en karaktär på ena kanten så blir det ju praktiskt taget omöjligt att flytta den från ena sidan till andra om man dessutom vill gå med enheten. Är det också något man vill förhindra?

Handlar nog mest om Worst-play, bara folk kunde förstå skillnaden på worst-play och maximalt dubbelt move så vore livet enklare.
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#56 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 14:24

Synd att du mötte någon som spelade fult, men jag ser fortfarande hellre att reglerna rörande karaktärer och att joina units inte ändras helt i FAQn.
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#57 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 14:26

Det blir ju dock risky när man försöker sig på att lista alla undantag till när man får gå double move. Nu är det att dra till extremer men om man kör på en turnering med FAQn som det är formulerat nu blir ju till exempel moonstone of hidden ways rätt värdelös. smile.gif (Jag argumenterar inte för att det ska vara på det viset, bara att man får passa sig lite då jag antar att tanken på FAQn just är att det ska gå att läsa RAW)
Postad bild

#58 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 14:44

QUOTE (Zaanash @ Oct 3 2011, 15:03 ) <{POST_SNAPBACK}>
Detta tycker jag låter väldigt konstigt tolkat, samma generella movement-regler ska gälla för både mina och min motståndares enheter i alla lägen.

På ETC gällde det även ens egna enheter, och detta var faktiskt en rätt stor fördel för mig som spelade abomination. Syftet med stycket är ju att stoppa det fula tricket att hindra abomination från att pivota, inte att låta skaven spela tightare med sina enheter.

QUOTE (Puritan @ Oct 3 2011, 15:20 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Atnas @ Oct 3 2011, 14:18 ) <{POST_SNAPBACK}>

Jag spelade nyss en turnering i Umeå där en kille teleporterade sina karaktärer ca 30 tum genom att få ställa dem i frontranken.
Det är inte ok alls enligt mig. Om du tycker det är löjligt så tycker jag 30 tums movement med karaktärer som går 4 tum ännu löjligare.

QUOTE (Munin @ Oct 3 2011, 14:57 ) <{POST_SNAPBACK}>

Handlar nog mest om Worst-play, bara folk kunde förstå skillnaden på worst-play och maximalt dubbelt move så vore livet enklare.

QUOTE (Atnas @ Oct 3 2011, 15:24 ) <{POST_SNAPBACK}>
Synd att du mötte någon som spelade fult, men jag ser fortfarande hellre att reglerna rörande karaktärer och att joina units inte ändras helt i FAQn.

Det är mycket svårt att formulera reglerna så de inte är luddiga men ändå bannar exemplet ovan med 30" move och låter enheter flytta runt i hordeblock utan större problem.
Någon som har förslag på en bättre wording?

Erik Aronson

#59 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 14:46

Sorry sad.gif Har ingen bättre lösning på det, men tar hellre det mindre onda valet i det här fallet.
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#60 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 03 oktober 2011 - 15:03

På BSK lirar jag med en regel som gör att man inte kan hoppa mellan massor med olika enheter men en karaktär kommer fortfarande gå ganska långt.
Det är svårt att göra en bra regel som alla är nöjda med.

David "Dangerous" D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar