Hoppa till innehåll

Foto

Mordheim I Göteborg(?)

• Please log in to reply
93 replies to this topic

#41 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 26 januari 2016 - 21:29

du får ha två avståndsvapen på en modell så han kan absolut ha brace of pistols (som räknas som ett) och sen ett armborst. :)

många skyttar på höglevel brukar knalla runt med två armborst med varierande varianter av poisons och sånt. :) eller armborst och pilbåge eller nåt annat.

En ganska vanlig taktik  i början för dvärgar är att undvika dö med modeller de första 2 striderna. För det gör inget om man vinner eller inte så länge man inte blir av med enheter. Pga dvärgarnas regel får de som sagt massa pengar i början oavsett om man vinner eller förlorar så man är inte lika känslig som tex Undead eller Marienburg om början går dåligt. :)

Ifall du får pengar över ska du försöka hyra en Tilean Marksmea  (eller vad den heter). Det är en megaskytt som gör att du kan skaffa pistoler till dina thunderers och gå in i närstrid :D

#42 Gharnukk

Gharnukk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 31 januari 2016 - 08:11

Nu bor jag inte i Göteborg eller ens i närheten. Men har själv gått och blivit sugen på ett Mordheim warband. Hade lite figurer förut.
Köpte lådan där man fick lite byggnader i papp samt lite Skaven. På rak arm skulle jag väl säga att jag vill satsa på Orcs & goblins

eller Skaven. Kommentarer på det? Och gärna lite tips :blush:

#43 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 31 januari 2016 - 12:14

Från en galning som ganska nyligen gav sig in i 40k och nu ska in i nästa spel - youtube! :) Det är inte några vansinniga mängder Mordheim battle reports där, men tittat på några. Sedan finns ju mordheimer.com, där du kan hitta en del. Bl.a. unofficial warbands (night goblins!!)

Cold Feet Gamers, YLVA

Fantasy: Dwarfs, Wood Elves

40k: Space Wolves, Harlequins, Death Guard

Mordheim: Dwarf Treasure Hunters, Witch Hunters, Chaos Dwarves, Beastmen

Blood Bowl: Norse, Skaven, Dwarfs

#44 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 31 januari 2016 - 14:10

Nu bor jag inte i Göteborg eller ens i närheten. Men har själv gått och blivit sugen på ett Mordheim warband. Hade lite figurer förut.
Köpte lådan där man fick lite byggnader i papp samt lite Skaven. På rak arm skulle jag väl säga att jag vill satsa på Orcs & goblins

Skaven är 100% bra. De har inga nackdelar överhuvudtaget i spelet. Möjligen möjligen har de lite mer begränsat urval av Hired swords att hyra men de behöver inte dem ändå :P

Skavens stora fördelar är att de är snabba och har högt iniativ. Det gör att de begränsas mycket mindre av terrängen än andra lag gör. Det är en stor fördel då flera scenarion i spelet går ut på att man ska hämta en sten eller ockupera ett hus eller liknande. Dessutom har de 3 heroes som börjar med S4 och som kan skaffa fighting claws. Det gör att dem blir ÄNNU bättre på att klättra runt i hus än någon annan figur i spelet. 

Så skavenhjältarna brukar ofta springa runt och försöka ta ut ensamma modeller eller modeller som är 2 och 2. Och det klarar de av ganska bra eftersom de är så mycket rörligare än alla andra. 

Övriga warbandet är nästan lika rörliga som de tre bra mördarråttorna så de kan göra i princip samma sak. Och de slåss lika bra som vilka som helst så de har inga svagheter här heller. Skavens största fördel är att de kan ha slings på i princip varenda modell och därför skjuter de också bäst av alla i hela spelet de första 7-8 matcherna. (de fortsätter var bäst i skytte fram tills folk skaffar bra shooting skills).

Skavens är ett lag som börjar urstarkt, men de behöver vara aggressiva och levla upp och försöka få bra level ups. Man ska inte vara rädd att discarda en hjälte som får "dåliga" level ups. (typ, flera LD i rad osv) för Skaven behöver sina hjältars profile att bli bra. Skills är inte riktigt lika nödvändigt som bra stats pga att man kommer ha fighting claws på sina starka hjältar hela kampanjen. För dem är bäst.. Dessutom är skavenninjor jävligt coola :) 

Det som gör skaven bra är att de har höga värden i de statsen som ger väldigt bra bonusar i Mordheim. Alla alvlag fungerar precis likadant som skaven för den delen. :)

#45 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 31 januari 2016 - 14:20

Orc och goblins så finns det två olika warbands. Dels det vanliga och sen ett från "nemesis crown" supplement som är mer grimgors ardboyz. (nemesis crown var en kampanj liknande Storm of Chaos där alla jagade Crown of sorcery åt NAgash.)

Men det vanliga är det klassiska och mitt tips är att man har en blandning mellan orcer och goblins. Dels för att goblins bara räknas hälften så mycket för routtester men ändå slåss i princip lika bra som vanliga fighters, dels för att med goblins kan man ha både squigs och troll.  Och det min vän. Det är häftigt!

Orcer har allihopa T4 vilket är väldigt bra, och prcs har faktiskt tillgång till skytte så man kan delta i alla typer av scenarion utan att vara helt utan svar.  Orcers nackdel är såklart anoimosity men det tror jag nog att alla räknar med. Om man jämför Warbandet i sin helhet med andra gäng så är det ett standardgäng.  De är inte bäst i någonting, men de är inte sämst heller och de har svar på alltiing. 

De kan vara ett skyttegäng eller blandning eller precis vad man vill.  Dessutom har de ett troll. Och troll är tokstarka. och odödliga. har du väl köpt ett troll kommer du aldrig bli av med det förrän du får abslotlut 0 guld och inte har 2 goblins eller squigs i warbandet.  Och det är en sjukt bra egenskap för då kan man skaffa trollet i början av kampanjer och använda det fullt ut eftersom man inte behöver oroa sig att det dör och dina pengar försvinner.

#46 Gharnukk

Gharnukk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 31 januari 2016 - 15:17

Båda låter ju tokroliga. Kanske blir ett warband till båda när man ändå använder så få figurer :P

#47 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 31 januari 2016 - 15:48

Vill bara inflika en till sak angående Orcs and Goblins, sålänge Du har en hero mellan dina orcs, så är värsta anomosity de kan få att stå still en turn, vilket är surt, men bättre än att de slår ihjäl varandra.

-Och ett monster som inte kan dö permanent(Så länge man uppfyller de kriterier Kane nämnt.)
Är verkligen grymt, lite tråkigt när ett monster för 200+g dör...

Börja spela Gharnukk!
Spelade för första gången igår, Och jääävlar vad roligt spel det är!!

#48 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 31 januari 2016 - 16:11

jag vill bara tillägga att Fethaj tyckte det var extra roligt eftersom han vann hela tiden! *mummel mummel* :)

#49 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 31 januari 2016 - 16:23

Beginners luck + rejäl feghet kommer man en bra bit på.  :thumb:

Men ja, jag kan förstå att det inte är riktigt lika roligt när det går dåligt, haha! 

#50 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 31 januari 2016 - 16:48

Bozzmeg. jävla helvete osv. :)

för övrigt är jag mest nöjd över att det inte blev några större regelproblem trots att ingen spelat spelet på 10 år :P

Mordheim har en rejäl kvalitét i sitt regelverk om man inte tänker turneringstävla i det. Det finns massa otydligheter i reglerna men dem kan man ignorera i om man spelar för skojs skull. 

nu sitter jag och funderar över lite varianter av husregler som skulle passa för hur vi spelar. Det viktiga är att få in armor i spelet. :)

#51 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 31 januari 2016 - 17:19

Haha, Hörde mig förövrigt för vad det betydde, mer eller mindre FUCK!/Fan/Helvete. 
Så hans theme song borde självklart vara: https://www.youtube....h?v=sQgd6MccwZc

Håller helt klart med dig, flöt på riktigt bra!

Har väl aldrig varit tanken med mordheim att man ska turneringsspela det, Känns mer som ett 'skratta åt misären'-spel. ;)  

Men ja, Kan ju vara kul om det faktiskt blev värt att ha sköld och armor!

Om vi kör med de ändringarna du nämnde tidigare i tråden då? :

1: Handweapon+shield = +1 extra i save. 

2: Necromunda-parering. D6+WS gäller. slår försvararen lika eller mer blir det prarerat.

3: -1 to hit med additional weapon

4: en ny skill infördes på combat table för att man ska kunna slåss med 2 vapen utan minus.

5: omgjorda critical hit tabeller. Framförallt togs massor med "ignore armorsave" bort. 

Känns ju som att man då rätt enkelt gör det värt med armor, enda som är lite meckigt av punkterna är väl kanske att ändra Critical hit Tabeller.

#52 Gharnukk

Gharnukk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 01 februari 2016 - 23:00

Fan nu känner man sig ju helt insnöad på Mordheim :) Kollat battle reports på youtube och fantiserat om olika Warbands. Curse you!

#53 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 01 februari 2016 - 23:27

Haha, härligt värre, går ju även liiite snabbare att få ihop ett warband än en armé med, så varför bara välja ett Gharnukk?  ;) 
Enligt mig så är det nog Longisland wargaming som släppt bäst batreps på Mordheim, Men det kommer nog inga nya inom närmsta tiden.

Ash från Guerilla miniature games släpper ju nya på torsdagar nångång ibland iaf, snyggare filmat, men ju fler som spelar desto större är sannoliken till roliga händelser.

@Kane: Angående roliga händelser, random happening chart verkar roligt att spela med.  :D

#54 Gharnukk

Gharnukk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 01 februari 2016 - 23:33

Precis! Sneglat på Empire idag. Alltid gillat figurerna men inte orkat måla en hel armé. Ja Ash är det jag kollat på idag. Snygg terräng och han målar bra med :)

#55 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 01 februari 2016 - 23:45

Hehe, annars finns det brutalt häftiga miniatyrer man kan använda av andra företag.
Både AoW raging heroes gör väldigt fräcka heroes.. Men det är utanför min budget för tillfället, haha.  ^_^

#56 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 02 februari 2016 - 00:00

Fethaj: Ja när jag har formulerat användbara husregler kan vi kolla på extraregler. Det finns massor med coola grejer!

Jag har iaf lokaliserat reglerna för hur man bäst spelar multiplayer.

Till nästa omgång ska jag försöka skriva ut alla hired swords som finns. Jag har också hittat en fjärde spelare idag.
Gharnukk: var bor du? Äre nära Gbg kan du ju hänga på nån kväll!

#57 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 02 februari 2016 - 00:07

Vet hur du känner Gharnukk, också astaggad och insnöad. Fick ett ryck för några dagar sedan och beställde figurer från 4 olika företag + scenic bases från ett femte -_- Nu är bara 5-14 dagars väntan på leverans! Även börjat kolla möjligheten att använda mitt avstannade fantasyprojekt med wood elves till ett andra warband.

Cold Feet Gamers, YLVA

#58 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 02 februari 2016 - 00:15

Kane, var spelar ni någonstans? Hakar gärna på! :)

Cold Feet Gamers, YLVA

#59 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 02 februari 2016 - 00:49

Vi spelar hemma hos Monoceros för där finns det söta katter och hårdrock. Och nära till pizzeria och systembolaget. :)

När vi ska spela nästa gång hojtar jag till!

#60 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 02 februari 2016 - 03:12

Åh nej, tillgång till öl och pizza... Inte säker längre! :P

Gör det! Nu har jag suttit och skrivit ett Greenskin warband och ett Wood Elf warband med.

Cold Feet Gamers, YLVA

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar