Hoppa till innehåll

Foto

Mordheim I Göteborg(?)

• Please log in to reply
93 replies to this topic

#21 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 11 januari 2016 - 23:02

jag tänker mig mordheim som vanligt.  Mest för att det är det jag har spelat i 15 år :P regelboken till mordheim hittar man här:

https://drive.google...ive_web&ddrp=1#

Det är en som laddat upp allt material publicerat på en behändig google-docs. ingen fara! allt är lagligt! Mordheim med tillbehör släpptes fritt runt 2005-07.

#22 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 11 januari 2016 - 23:04

Den kanske göttigaste sidan att använda till mordheim är www.mordheimer.com  <- det är en personer, the mordheimer, som driver den. Jag tror inte den uppdateras längre men det finns massor av material där också och stora mängder hemmagjorda warbands som är intressanta :D  (mordheimer  var/är den stora Mordheim-giganten som alla ser/såg upp till. :) )

#23 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 11 januari 2016 - 23:07

om vi spelar hemma hos Monoceros är det än så länge ingen ruinstad det handlar om utan landsbygd pga vi inte har terräng till att bygga en CITY OOOOOF THE DAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMNED!!!!!!! (ännu) utan det blir mer landsbygd. 

#24 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 11 januari 2016 - 23:49

Mordheim som vanligt känns rätt.

Men Fan, vad jag måste lära mina gubbar att ducka!

Ha ha ha. :D

Ähh blir nog bra oavsett, som du nämnde tidigare, inte fel att lära sig alla regler osv med!

#25 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 11 januari 2016 - 23:55

Vi kör nån dag och så ser vi vad vi behöver bygga/köa för terräng extra och så gör vi det.  Man kan aldrig få för mycket terräng.

och skulle man vilja ha massor och ännu mer terräng får vi smyga ner på Ylva nån dag och säga hej.

#26 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 12 januari 2016 - 00:01

Låter som en bra plan!

både ganska enkelt och kul att göra terräng med.

#27 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 12 januari 2016 - 00:02

Jag avskyr allt som har med målning och sånt att göra :P

#28 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 12 januari 2016 - 00:09

Haha each his own.

samlat/målat i 15 år typ, med några års vila då och då, spelade warhammer en gång, för 13 år sen ungefär. 

Så nu när warhammer dött så börjar jag bygga upp en armé. ^_^

#29 Mad 'At

Mad 'At

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 15 januari 2016 - 19:56

Hade nog varit bra ifall jag sett den här tråden tidigare.

Men iaf. Vi är en grupp i Stockholm som ska dra igång en Mordheim kampanj inom kort och inför det kände jag att reglerna var på tok för ostrukturerade för min smak. Därför startade vi ett projekt att skapa ett nytt spel, med Mordheim och 9th Age som grund, kallat 9th Heim. Mordheimbiten är taget från en sammanställning av massor av material (jag tror allt i det är officiellt GW material men kan inte svära på det) och från 9th Age har främst utseendet och strukturen tagits. Det är inte riktigt färdigt för publicering än, och saknar nästan helt speltestning, men om det verkar intressant kan ni få tillgång till det i förtid. Dock har vi gjort en del husregler som kanske inte faller i allas smak (bland annat charge range som i 9th Age), men det borde vara hyfsat enkelt att husregla tillbaka om man inte gillar det.

Kan detta vara intressant för Göteborgsgruppen?

Army of Darkness

Superior Wizarding Hat ^^

#30 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 15 januari 2016 - 21:57

Absolut !! Allt är intressant :)

#31 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 25 januari 2016 - 03:25

Såg Kanes länk till Mordheimreglerna och blev lite sugen. Ett figurspel där man kan spela dvärg - kan inte vara fel!. Om det finns intresse och ges tillfälle på Ylva någon gång så ansluter jag och tittar på, kanske målar upp några gubbar (verkar vara rätt få man behöver va?) och testar!

Cold Feet Gamers, YLVA

Fantasy: Dwarfs, Wood Elves

40k: Space Wolves, Harlequins, Death Guard

Mordheim: Dwarf Treasure Hunters, Witch Hunters, Chaos Dwarves, Beastmen

Blood Bowl: Norse, Skaven, Dwarfs

#32 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 25 januari 2016 - 10:22

Du behöver ca 10 modeller. :)

Dock är det många som gör lite fler så man har valmöjligheter!

#33 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 25 januari 2016 - 11:36

Skummade mycket snabbt igenom reglerna igår... Hur har man råd med 10 gubbar på 500gc? :D *tillbaka till läsningen*

Cold Feet Gamers, YLVA

#34 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 25 januari 2016 - 12:10

Haha allt beror på hur mycket man snålar, Jag tror jag kommer börja med sex gubbar..  :rolleyes:

#35 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 25 januari 2016 - 15:39

Orkar inte göra om gubbar och basa och bös, så köpte lite nya gubbar nu :) Kommer köra lite blandat från reaper miniatures. Tänkte köpa en laddning scenic bases med, cobblestone eller ruins. Körs det generellt med runda eller fyrkantiga baser i Mordheim och vilka mått körs/godkänns?

Cold Feet Gamers, YLVA

#36 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 25 januari 2016 - 18:45

Roedaskagg: när jag spelar dwarfs brukar jag börja med leader, engineer och tre thunderers med armborst och två beardlings.

Pga dvärgarnas specialregel får du alltid minimum 2 sten i en fight och om du inte torskar stenhårt får du troligen 4. Och efter det skaffar du typ en ny modell per strid.

Andra börjar med Max antal heroes istället och inga beardlings. Då får msn mycket mer pengar i början men man får dras med 2 slayers som jag ogillar :P

Fyrkantiga baser är det som gäller men det är 360 tlos så egentligen spelar det ingen roll.

#37 Fethaj

Fethaj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Postad 25 januari 2016 - 19:35

Reapers har ju grymt bra utbud på dwarfs som passar i Mordheim!

Har sneglat lite på dem ett tag, nu när avatar of war släppte sina rangers så känns ju det ännu mer passande(Och lite billigare)

Ett knep om du har lite GS så kan du ju göra dina egna cobblestone baser, Om du kikar på min Mordheim plog, så tror jag att jag visat upp dem på första sidan, Bus-enkelt!

Bara smeta ut lite Green stuff, skåra den till bitar, hamra lite lätt med en sten för avtryck, och sanda runt om. ;)

Fan vad skoj att fått dig pepp!

#38 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 25 januari 2016 - 23:58

Tänkte att jag kunde lägga en hundring på lite fräscha baser! :) Listan som jag siktar på nu ser ut så här:

Noble, helm, gromril mace, dwarf axe

Engineer, helm, free dagger, crossbow

Troll Slayer, free dagger, gromril mace

Troll Slayer, free dagger, gromril mace

Clansman, free dagger, gromril mace

Clansman, free dagger, gromril mace

Thunderer, free dagger, crossbow

Prick 500. Skulle kunna köra med thunderers utan crowwbows, de slåss ju lika bra som clansmen men de kan inte köra samma uppgraderingar. Verkar nice att köra ett par thunderers med en engineer i warbandet! Funderar på att spela bara från reapers, där finns hur mycket som helst! :) Kör runda baser, det jag sett i de bat reps jag tittat på. Måste bara hitta andra "slayers", då det jag har spels i 9th på fyrkantiga baser och är rätt mycket biffigare än de från Reaper.

Cold Feet Gamers, YLVA

#39 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 26 januari 2016 - 19:22

Om ni inte spelar med alternativa regler för rustningar  och/eller du kör fluffigt så är det helt onödigt med gromril klubbor eftersom de allra flesta aldrig har armor i spelet. :) du sparar 15 GC på att inte ha det ;)

Jag hade prioriterat thunderers eftersom de kan skaffa armborst som skjuter 36" med en engineer. Det är rackarns bra eftersom de snabbt kan täcka av ett objektiv, men framförallt ha short range på 18" istället för 15". :) och för att de slåss lika bra som warriors som du säger!

slayers är ingen av mina favoriter. :) främst för att de inte kan skjuta med något och inte heller ta speed skills. Men visst är slayers koola och fluffiga.

När det gäller level ups är det ganska bra att så många hjältar som möjligt tar skillen "wyrdstone hunter" eftersom det är jävligt bra att kunna höja/sänka tärningarna i exploration phase. Det kan vara skillnaden mellan 3 och 5 stenar tex. :)

#40 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 26 januari 2016 - 19:56

Gjorde om listan lite:

Noble, helm, free dagger, dwarf axe

Engineer, helm, free dagger, crossbow

Troll Slayer, free dagger, dwarf axe

Troll Slayer, free dagger, dwarf axe

Clansman, free dagger, club

498 gc. Lite sugen på att spela brace of pistols på min engineer mest för wysiwyg, men tråkigt att tappa så mycket range.

Cold Feet Gamers, YLVA

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar