Hoppa till innehåll

Foto

End Times

• Please log in to reply
140 replies to this topic

#21 henkef3

henkef3

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 266 Inlägg:

Postad 05 januari 2015 - 23:56

En av de grymmaste releaserna hittils i endtimes. Brazier varianten var riktigt häftig :)

#22 Jonson

Jonson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:
  • Interests:Spelar Empire och snart WoC

Postad 06 januari 2015 - 21:40

Har ni sett det senaste från Warseer? Trovärdiga rykten som säger att warhammer i princip dumpas nästa år (stora delar av nuvarande modeller ej längre användbara) till förmån för ett nytt spel m fem spelbara factions...
Låter inget vidare!

#23 Grimgor

Grimgor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 132 Inlägg:

Postad 06 januari 2015 - 22:05

Jag fascineras av de ödesmättade känslorna investerade i formuleringar som denna:

I have sat on most of this since right before Christmas, but decided I didn't want to ruin anybodies holidays. I also had high hopes for somebody relieving me from this stuff... but that hope was lost.

#24 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 06 januari 2015 - 22:46

Vi får väl se hur det blir. Darnok har bra källor men inte sällan blir intrycket fel när man inte har hela bilden trots att det mesta kanske är korrekt i sig.

I värsta fall är 8:e fortfarande ett väldigt bra spel.

#25 GGH

GGH

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 Inlägg:

Postad 06 januari 2015 - 22:56

Har ni sett det senaste från Warseer? Trovärdiga rykten som säger att warhammer i princip dumpas nästa år (stora delar av nuvarande modeller ej längre användbara) till förmån för ett nytt spel m fem spelbara factions...
Låter inget vidare!

Såg det precis, höll på att få en hjärtinfarkt.

"Fantasy space marines" lät ju superlamt.

Jag vet inte vad det kommer mynna ut i, trist om det är som många spekulerar kring; för att GW vill ge alla parasiterande småföretag på nöten.

Då handlar det bara om att GW inte kan marknadsföra sig. Vem vill köpa reliker (vissa snorgamla grejer de fortfarande inte ersatt, fiends of slaanesh ex.)?

Gabriel GH

#26 Grimgor

Grimgor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 132 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 00:02

Bulkiga medeltida Space Marines, då tänker jag på estetiken i datorspelet Warcraft III?
Har varit alldeles för bulkigt och fyrkantigt i designen på GW:s nya släpp senaste tiden, jag föredrar den slimmare looken från 6th ed!

#27 BjörnW

BjörnW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 495 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 00:04

Man får nog ta det lite lugnt och se vad allt innebär. Bara för att det blir annorlunda behöver det inte bli sämre. 5 factions med inbyggd diversity som underhålls är bättre än 14 där det dröjer 10 år mellan updates. Chaos var en faction, och likaså undead för 15ish år sedan.

#28 Stampede

Stampede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 560 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 01:11

Sååååååatteeeee hört att Warmahordes är ett bra spel? :P

Daniel Tooke

ETC Sweden 2016 - Sylvan Elves

ETC Sweden 2017 - Undying Dynasties

"If you find yourself in a combat situation, try to look unimportant. Hopefully the enemy will be short on ammo."

#29 Nicke

Nicke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 09:47

Golf!

Noob of the Year!!

#30 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 11:04

Om hela upplägget på den nya warhammer är genialt med bra regler, regelbundna uppdateringar och snygga modeller kanske det kan bli kul, framför allt sett ur en komparativ synvinkel men det är ju så klart sjukt tråkigt om en massa gamla enheter försvinner och hälften av ens saker inte längre går att använda.

Dom där gamla spanish rumors som kom för nått år sedan talade ju för att de skulle bli ett skirmishspel av det hela är väl det jag själv är mest orolig för. Det är kul med skirmishspel men med det sagt så vill jag verkligen inte att detta ska hända med warhammer!

Det tråkiga med att hålla fast vid 8th och låtsas som att det regnar är ju att det kommer dö ut för eller senare då man vet att det aldrig kommer komma nya böcker, uppdateringar och modeller kommer vara svårare och svårare att få tag på om man inte har tur och kan köpa det från andra märken eller att det går att konvertera.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#31 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 11:11

Man får nog ta det lite lugnt och se vad allt innebär. Bara för att det blir annorlunda behöver det inte bli sämre. 5 factions med inbyggd diversity som underhålls är bättre än 14 där det dröjer 10 år mellan updates. Chaos var en faction, och likaså undead för 15ish år sedan.

Håller med. Om det görs bra borde det gå att lösa så att nuvarande arméer funkar bra att spela vidare med, men med bättre support i form av uppdaterade regler oftare än vart tionde år. Tror det finns en chans att det kan leda till bättre balanserat spel och mer valmöjligheter för spelarna.

Tänk er t.ex. empire+brets+dwarfs i samma bok, känns inte som några stora problem att spela med samma regler för dessa böcker, ta lite mer knights om man vill spela bret-temat, ta lite mer handguns om man vill spela empire-temat, ta mer warmachines om man vill spela dvärg-temat. Tänker mig man bör kunna göra liknande med i princip alla arméer. Mer variation till alla, och gillar man inte gott-och-blandat stilen med dvärgar+människor i samma armé, är det väl bara att låta bli att blanda, eller tema sina knights i dvärg-armén till dvärgar på vildsvin istället för människor på hästar. Lite gammal hederlig "counts-as" bör nog kunna lösa de allra flesta eventuella problem med gamla modeller som inte lägre finns regler för.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#32 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 11:19

Väl skrivet fjugin. Jag tänker precis likadant. 

Det enda jag kan tänka mig blir ett problem med kombinerade böcker är ju att folk kan ju bara påverka sina egna arméer, och inte sina motståndares. Så vill man vara traditionalist och spela rena High Elves så kommer det nog alltid gå att ordna, men du kan ju fortfarande möta en blandning av alla alver om du åker på turnering. 

#33 Huggeman

Huggeman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 12:01

Jag brukar oftast vara optimist och är väl det i viss mån även i det här fallet. Framför allt har vi sett wild and crazy rykten förr som aldrig blev verklighet eller som visade sig vara betydligt lindrigare i alla fall.

Vad jag tycker är tråkigt är däremot att end times-utvecklingen medfört ett kraftigt ökat avstånd i power level mellan fluffspel och kompetativt spel. Detta gör att det innan varje match behövs en längre konferens där spelarna avtalar vad som är ok och inte.

Casual-spel med folk man aldrig träffat känns väldigt oattraktivt i nuläget, för vips så plockar motståndaren upp Karl Franz eller något annat räligt ur väskan. På turneringar är det oftast inga problem då det alltid finns ett regelpack och på lokala spelföreningar etableras ju rätt snabbt vanor och konventioner kring vilken power level man håller sig på.

Men för oss som bor på orter där antalet livaktiga spelföreningar är litet minskar incitamenten att söka nytt motstånd på exempelvis spelbutiker i närheten då det är så ovisst om det blir en trevlig upplevelse att spela eller inte. Antingen stompar jag honom eller så stompar han mig och utgången kan lätt förutses innan första tärningen kastats.

Nya regler, nytt fluff, nya modeller. Bring it on! Men detta tycker jag är tråkigt.

Hugo Nordland

#34 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 12:25

Riktigt bra skrivet Fjugin!

End of Times går i samma spår som Storms of Magic, ett fluff-tillbehör som de som vill spela kör med.

Sen reser sig 9th ur askan med reducerat antal arméer där man själv kan bygga temade listor kring det man vill.

GW börjar plötsligt uppdatera mer flitigt då det är färre arméer att hålla reda på och kompgruppen fortsätter med sitt briljanta arbete med att få en balans med hjälp av oss spelares input så vi kan fortsätta åka på våre underbara turneringar!

Jag är inte beredd på att släppa Warhammer Fantasy iallafall!

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#35 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 12:40

Det jag reagerade på var snacket om att en del modeller bara skulle vara tillgängliga i ett år eller så. Jag hoppas detta bara gäller i butikerna och att online-store fortfarande har grejerna som beställningsvara. Med GWs nya gjutsystem BORDE detta vara ett lämpligt koncept.

Sen får vi väl hoppas de lyckas balansera spelet lite bättre så ska nog det här bli bra det med :D

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#36 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 07 januari 2015 - 12:49

GWs problem just nu med sortimentet tycks ju vara att att de har begränsat med hyllmeter i de fysiska butikerna. Design, utveckling, och gjutformar är nog den största delen av kostnaden för en box med gubbar. Så att inte sälja figurer som GW redan har betalat av alla stora kostnader på låter riktigt konstigt enligt mig. 

#37 Betelgeuse

Betelgeuse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 10:48

Tänk er t.ex. empire+brets+dwarfs i samma bok, känns inte som några stora problem att spela med samma regler för dessa böcker, ta lite mer knights om man vill spela bret-temat, ta lite mer handguns om man vill spela empire-temat, ta mer warmachines om man vill spela dvärg-temat. Tänker mig man bör kunna göra liknande med i princip alla arméer. Mer variation till alla, och gillar man inte gott-och-blandat stilen med dvärgar+människor i samma armé, är det väl bara att låta bli att blanda, eller tema sina knights i dvärg-armén till dvärgar på vildsvin istället för människor på hästar. Lite gammal hederlig "counts-as" bör nog kunna lösa de allra flesta eventuella problem med gamla modeller som inte lägre finns regler för.

Med lite tur så kanske det till och med dyker upp för-/nackdelar med att köra en helt temad (sub-faktion) lista. Lite svårt att se hur Lizardmen skall få plats i det här dock.

Jonas Fredriksson - YLVA

#38 Melle

Melle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 408 Inlägg:
  • Interests:mtb, warhammer, renovera huset

Postad 08 januari 2015 - 11:06

*SPOILER*

Thanqouls army destroys nuln, the skaven blow up one of the *peaks*of karak eight peaks, its not clear if the dwarfs there die or retreat, but the final battle is between queek and skarnsik, some doom engine is activated and itza is destroyed, it does not mention who is dead, just that it is destroyed, clan pestilence start a huge invasion of lustria, which is turned back at one point but then the assault is renewed. Ends with siege of middenheim (by the skaven).
"Dovie'andi se tovya sagain."

#39 toshiro

toshiro

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 13:54

Med lite tur så kanske det till och med dyker upp för-/nackdelar med att köra en helt temad (sub-faktion) lista. Lite svårt att se hur Lizardmen skall få plats i det här dock.

Exodus-time!

Burträsk DM bordtennis 1993 (5a), Burträsk DM bordtennis 1995 (3a), Burträsk DM bordtennis 1995 Dubbel (1a),

Vindelälvsloppet 1999 5,2km (23:40, motvind) Släktkamp Geni 2004 (delad 2a) Svensk mästare ishockey 2013, 2014.

#40 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 14:53

Man får ta allt med en nypa salt och lite optimism, grabbs! Tycker Warseers rykten är löjligt överdrivna och dramatiska. Sådär hade man säkert beskrivit 8:e editionen för 7:e editionen spelare också, och tamefan ifall inte 8:e editionen Warhammer är den bästa jag spelat ändå.

Vi får se hur det blir när det kommer! :)

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar