Hoppa till innehåll

Foto

Uppdaterad Errat Till Grundboken

• Please log in to reply
131 replies to this topic

#121 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 110 Inlägg:

Postad 27 oktober 2014 - 13:07

Kan bara hålla med Björn och Petter.
Det finns mycket relativt enkla grejer dom kan göra som skulle lyfta spelet en hel del!

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#122 Huggeman

Huggeman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 Inlägg:

Postad 27 oktober 2014 - 13:08

Det är ju ungefär som ett datorspelsföretag som släpper ett spel med massa buggar och sen vägrar patcha det. Hade det skett hade det blivit ramaskri.

Problemet är väl att GW ensamt dominerat figurspelsmarknaden så kraftigt under många och därför blivit bekväma.

För den som inte redan sett dessa youtube-klipp innehåller de en del intressanta analyser av GW:s marknadsstrategi:

https://www.youtube.com/watch?v=GdqP-XnWHkw&list=UUsVtZ8SRClYf4tPzy8HjNtA

Hugo Nordland

#123 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 27 oktober 2014 - 13:57

Utifrån den analysen så är det uppenbart att spelet inte går att spela utifrån endast deras egna regler då spelet bara är ett nödvändigt ont för dom. Speltestande är väl något som är på väg att försvinna för gw och allt handlar om att kränga samlarobjekt.

Den svenska kompmallen har ju alltid valt att ligga så nära de officiella reglerna som möjligt men senaste tidens utveckling med end times visar att det blir svårare och svårare då det helt enkelt inte är designat som ett spel längre. Utifrån den analysen är det uppenbart att det kommer gå mot en riktning där arméerna löses upp och man kan spela med lite allt möjligt ala unbound 40k.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#124 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 27 oktober 2014 - 14:02

Min poäng är att jag mest är trött på att det STÄNDIGT klagas på GW. Ingen är pepp på nya släpp och det är alltid något jäkla fel med dem. Som jag ser det väljer GW att släppa massa nytt coolt och sen gör de om reglerna så att folk ska kunna spela med modellerna utan att behöva köpa 5k poäng gubbar. Det är snällt mot de som inte har så mycket pengar. Vi som spelar på turneringar hittar ändå alltid vägar att kompa och få till restriktioner. Vidare, tittar jag historiskt så har WHFB blivit bättre med varje utgåva. 8th är (enligt mig givetvis) bäst hittills och jag känner på mig att 9th kommer bli ännu bättre.

Har på senare år börjat nosa i 40k-träsket och ser där en massa kul som jag hoppas kommer till fantasy (och som av allt att döma verkar vara på g), nämligen episka clashes mellan enorma hjältefigurer (titaner och liknande), dynamiska missions som inte är fast i VP-mallen och ett mycket tillåtande listbygge. Spelet behöver nytändningar, att vi lär oss nya metan, och att nya figurer och arméer gör entré för att vi ska fortsätta. 

Man får klaga, visst, men när varenda nyhet ständigt leder till stora protestaktioner från stora delar av fan-basen blir jag lite trött och undrar vad det beror på. Med tanke på hur heta diskussionerna går bara när det gäller att få till en kompmall/etc-restriktioner eller valfritt annat spelsystem här i Sverige tror jag inte en officiell community-manager skulle ha en särskilt tacksam uppgift globalt :)

Håhåjaja, nu är jag bra sugen på att expandera min 10k WoC-armé med lite nurgle och som av en händelse finns det snart i butik! GW, ta mina pengar, jag är eder slav!

Primo Victoria

#125 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 27 oktober 2014 - 14:43

Det jag tycker är relativt dåligt av GW är deras flummiga släpp. Jag fattar aldrig vad dom släpper och om det kommer användas, allt är så otydligt!

Tror ingen här vill sluta spela warhammer pga av att vi älskar warhammervärlden! Vi gillar fluffet, raserna och att få styra en armé(som man alltid tror är bättre än vad den är, iaf för egendel) mot brutala 20-0 vinster!

Jag hoppas på 9th blir en förbättrad 8th!

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)

#126 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 27 oktober 2014 - 14:49

Håller helt med Aroden! Älskar att GW släpper grejer hela tiden, oavsett bra eller dåligt! Härligt att se så mycket aktivitet, i 40k släpps nya grejer digitalt heeeeela tiden, det är asnice! :)
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#127 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 27 oktober 2014 - 15:00

+1 till på Aroden.

#128 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 27 oktober 2014 - 15:02

Men utifrån den logiken som deras marknadsstrategier så riskerar ju 9th ed bli den sämsta versionen någonsin då spelet inte är av intresse längre utan bara ett nödvändigt ont för att även ha kvar spelare som köpare.

Jag gillar modellerna som släpps och tycker nya stora saker är ashäftiga men jag är nog ändå mer spelare än samlare och köper inget som jag inte kan spela med även om vissa saker som jag köpt genom åren håller tveksam kvalité på slagfältet :)

Jag tycker dom levererar väldigt bra modeller, även om det börjar bli väldigt dyrt, men jag tror att spelsystemet kommer gå utför om de inte ändrar strategi. Detta behöver ju egentligen inte betyda så mkt då spelarna själva i större utsträckning än nu själva levererar på denna front och uppfinner nya sätt att använda figurerna på men att hålla stenhårt på "officiella" regler kommer bli svårare och svårare och tillslut omöjligt.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#129 Huggeman

Huggeman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 Inlägg:

Postad 27 oktober 2014 - 15:43

Sen är det ju inte säkert att detta de facto är deras strategi. Det är just en analys av en utomstående betraktare. Dock en av de mer initierade jag sett. Jag har svårt att peka på saker GW har gjort på senare år som motsäger den analysen.

Hugo Nordland

#130 henkef3

henkef3

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 266 Inlägg:

Postad 27 oktober 2014 - 17:28

Släpptes en hel del 40k erratas samtidigt som de få fantasy. Kanske betyder det kommer fler snart och detta var bara några små saker de ville få ut

#131 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 27 oktober 2014 - 19:36

Är det någon som lirat med nya erratan då? Lite det man är intresserad av, om det är så illa som folk får det att verka tro över hela nätet :P 

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#132 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 27 oktober 2014 - 20:16

Erratan i sig är inte så illa som det skulle kunna vara även om det är powercreep all over.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar