Hoppa till innehåll

Foto

Swedish Warhammer Fantasy Ranking (Elo 2.0)

elo ranking

• Please log in to reply
150 replies to this topic

#141 empa

empa

Member

• Members
  • PipPip
  • 10 Inlägg:

Postad 05 oktober 2015 - 12:48

Jag har hört ihärdiga rykten om att röran kring fanaticen som försvann är löst, ska rankingen uppdateras en sista gång?

#142 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 05 oktober 2015 - 17:26

Ja, jag har fått en fil för vårens FF som jag måste kolla på, sedan kan rankingen uppdateras och 8th-eran får anses avslutad.  

#143 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 680 Inlägg:

Postad 05 oktober 2015 - 17:31

Är det tänkt att rankningen börjar på nytt i 9th?

//Tommy

Army of Darkness, Grödinge.

Mina Warriors of Nurgle:
http://s4.zetaboards...opic/9901745/1/

#144 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 05 oktober 2015 - 18:33

Med tanke på att skicklighet inom 8th väl i princip är direkt överförbar till 9th tror jag inte det kommer ske. Dock diskuterar vi lite möjligheter till att öka rankingpoängsuppdateringen i de nedre regionerna (säg under 2150 i ranking) så att man där får uppdatering med ett K-värde av 3 istället för 2.

Har även börjat fundera kring hur man kan få in en funktion som successivt sänker rankingspoängen på inaktiva spelare, men har inte helt kommit underfund med hur den ska implementeras än.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#145 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 680 Inlägg:

Postad 05 oktober 2015 - 18:56

Formulerade mig dåligt. Menade om det kommer fortsätta överhuvudtaget, men tror jag fick svar på min fråga :)

//Tommy
Army of Darkness, Grödinge.

Mina Warriors of Nurgle:
http://s4.zetaboards...opic/9901745/1/

#146 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 07 oktober 2015 - 18:50

Med tanke på att skicklighet inom 8th väl i princip är direkt överförbar till 9th tror jag inte det kommer ske. Dock diskuterar vi lite möjligheter till att öka rankingpoängsuppdateringen i de nedre regionerna (säg under 2150 i ranking) så att man där får uppdatering med ett K-värde av 3 istället för 2.

Har även börjat fundera kring hur man kan få in en funktion som successivt sänker rankingspoängen på inaktiva spelare, men har inte helt kommit underfund med hur den ska implementeras än.

Ta bort turneringar i rankingen efter en viss tid borde väl lösa det (säg 2 år)?

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#147 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 07 oktober 2015 - 19:49

Tror vi kommer lösa det genom att ha en maratonranking där samtliga turneringar är med, och sedan köra en annan ranking som nollställs på årsbasis, dock är idén att istället köra löpande rankingvärde över säg senaste två åren inte helt dum

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#148 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 09 oktober 2015 - 20:25

Tycker helt klart en "löpande" ranking är bäst (1 eller 2 år) där man eliminerar turneringar baserat på datum.

Att Nollställa är aldrig bra då det tar tid att diversera spelarna (väldigt stor skillnad för folk om de möter mig eller Kaj i första matchen om båda ligger på samma ranking.....Kaj slår man ju så lätt :D )

Däremot kommer ju frågan, om en turnering elimineras i en ELO ranking, då försvinner ju ens poäng där och då räknas alla turneringar om efter det? eller hur ska man hantera det? (ska man låsa ens ranking efter varje turnering så det är en momentan blick från maratonrankingen)

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#149 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 09 oktober 2015 - 20:43

Däremot kommer ju frågan, om en turnering elimineras i en ELO ranking, då försvinner ju ens poäng där och då räknas alla turneringar om efter det? eller hur ska man hantera det? (ska man låsa ens ranking efter varje turnering så det är en momentan blick från maratonrankingen)

Att räkna om rankingen så att den t.ex. bara räknar med de senaste 24 månadernas resultat är inga problem. Däremot så kan man ju då inte låsa en spelares ranking efter en turnering eftersom dennes ranking på just den turneringen är beroende av en massa andra faktorer. Om spelare "Kaj" precis spelade TNQ och ligger på 2100 i ranking nu så kommer ju den siffran ändras om två månader när QFA 2013 faller ur rankingen, även om Kaj inte spelade QFA (men en utav hans motståndare under de senaste 24 månaderna gjorde det).

Edit: låsa från maratonrankingen (en teoretisk ranking med alla resultat, någonsin) går ju, men det kanske blir lite för mycket data att visualisera och hålla reda på för spelarna. Eller, vad säger spelarna?

#150 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 111 Inlägg:

Postad 09 oktober 2015 - 21:17

Man kan inte lägga in någon funktion som räknar ned ranking för inaktiva spelare?

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#151 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 24 oktober 2016 - 07:06

Häftigt att ni fått igång rankingen!

Några små justeringar. De tre första turneringarna jag är registrerad på spelade jag deamons. Föreningen är Brutal DeLuxe.

Also tagged with one or more of these keywords: elo, ranking

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar