Hoppa till innehåll

Foto

Swedish Masters

• Please log in to reply
114 replies to this topic

#21 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 11:04

Mm korrigerat, för det, 40 pers är rätt mycket ändå så tror 10% blir rätt lagom, dokc skulle man kunna lägga in att om man kvalificerar sig 3 gågner för 15% så får man en plats bland 10%, skulle i dagsläget bara påverka David Wessling och Benjamin Hyvönen.

En annan fråga är jue det här med totalen vs BP, kan göra stor skillnad i olika turneringar för vilka som kvalificerar sig.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#22 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 11:08

Bra initiativ! Personligen tycker jag "Masters" är ett bra namn.

/Håkan

#23 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 881 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 28 januari 2014 - 11:28

Sen står andreas gustavsson på SM, det ska nog vara jag ^^

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB

#24 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 381 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 11:30

Tycker inte man skall slopa det nuvarande SM då det drar in många spelare och är en populär turnering.  Sedan är det nice att kunna pricka dubblen ett år att vinna både SM o Masters  ganska sweet mål att ha :)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#25 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 12:00

Betänk även att alla som kvalificerar sig inte kommer att åka på turneringen. Av 42 kvalade till 40k SM 2013 så kom tillslut 24. Men jag tycker inte att det motiverar att fler skall kvala in eftersom spelarkvalitén då kommer att vattnas ut eftersom man nästan får anta att de bästa spelarna vill åka på Masters och att det är bland mellanskiktet som folk kan tänkas att avstå. 

En kul idé som jag har tänkt på är att även arrangera en "sista chansen-turnering", typ på fredagen innan en Masters. 3-4 matcher med start tidigt på eftermidagen. 10 pers kanske kommer och the winner takes its all. Men det kräver ju dock lite mer av arrangemanget.

#26 Nikped

Nikped

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 22:26

Måste säga att det här en otroligt bra idé! Efter att ha lyssnat ett tag på diverse podcaster och tittat på oräkneliga battle reports är Swedish Masters (eller vad det nu skall heta) något jag saknat oerhört.
Sen att man aldrig kommer delta själv kan man bara tacka sitt tveksamma intellekt för....

Men i alla fall: Jag tror max 40 spelare är en bra, om inte för hög siffra. Hade inte Ben Currys Uk Masters bara typ 18 spelare, eller har jag drömt det? Nåväl, inte fler i alla fall annars blir det nog risk för urvattnat spelarkvalité som Katarsis säger.

Tanken att ha en öppen turnering parallellt låter ju bra, men är inte det jäkligt krångligt för organisatören? Har själv aldrig anordnat nån turnering, men kan tänka mig att det är en hel del att hålla reda på med bara EN igång.

Personligen hade jag nog dykt förbi bara för att titta och träffa folk, men OM man nu mäktar med ett sidoarrangemang så kan det ju vara av lättare karaktär. Kan tänka mig typ 500p matcher, eller specifika roliga scenarion i mindre skala. Matcher som går fort, är roliga/humoristiska och mycket luft så man kan kika på huvudmatcherna.
Kanske en fin buckla till vinnaren av sidoarrangemanget. "Bästa åskådare - Swedish Masters 2014" hade ju vart askul att ha hemma :)

Om det nu blir av så hoppas jag det hypas ordentligt här på forumet... Tunga odds, analyser av senaste goblinlistan, rykten om dopade doombulls, lönnmördade steam-tank förare och mycket mer! :-)

#27 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 110 Inlägg:

Postad 30 januari 2014 - 14:41

*The Kaj approves of this*

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#28 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 30 januari 2014 - 15:24

Jag tycker det är en jättebra ide. Men jag skulle vilja ha max 20 spelare. Det beror på att jag vill att alla matcher ska vara hårda och jämna. Har vi fler spelare så tror jag det blir för stor skillnad på kvalité på de i botten och toppen.

Jag ser inga problem med att ha en gräns på 15% vilket gör att många kommer att kvala. Men man kan välja ut vilka 20 som för lira genom rankningen med. Fast då måste man ha en separat ranking för det året. Det borde vara lätt att fixa men jag har ingen aning.

Jag tycker att om man redan har kvalat och kommer topp 15% på någon/några mer turneringar så ska man inte räknas med så att fler personer kvalar från varje turnering.

Vi bör få minst 60 pers som är kvalade då.

Det är här idén med två turneringar är bra. Då kan topp 20 lira i en för att få en jämn turnering och resten kan lira i en annan turnering. Blir som en masters B turnering.

Det som man måste tänka på är ju lokaler. Jönköping har en bra lokal men om 20 personer spelar blir det nog väldigt dyrt men om 50 personer kommer är det inga problem.

David "Dangerous" D

#29 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 31 januari 2014 - 14:39

Det som man måste tänka på är ju lokaler. Jönköping har en bra lokal men om 20 personer spelar blir det nog väldigt dyrt men om 50 personer kommer är det inga problem.

Eftersom kommunen fortfarande inte tagit över driften över Kulturhuset, där vi håller våra turnerningar (ärendet har nu gått till rättegång), så är det inga problem med ekonomin för en mindre turnering så länge vi bokar innan lokalen kommunen ev. tar över driften (vilket bör ta rätt lång tid då ärendet lär överklagas till högre instanser).

Det finns plats för ungefär 60 spelare i den lokalen (om man inte vill trängas allt för mycket), så gott om plats för sido-arrangemang. 

Jag kollade upp ev. bokningar av den lokalen idag gällande oktober månad och just nu var den obokad hela oktober.

/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#30 Moment

Moment

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 476 Inlägg:

Postad 02 februari 2014 - 18:39

Jag håller med Dennis om att man inte behöver slopa det öppna SMet. Ett öppet SM och ett stängt känns rimligt. Det öppna för att man ska kunna spela SM oavsett och det stängda med lite mer prestige som man måste bli inbjuden till. I det stängda skulle väl två grupper bli bra. En A och en B grupp där bara A gruppen möter personer i A och B gruppen möter bara personer från B, lite som A och B slutspel, och antalet i A gruppen är färre än i B gruppen. 20 i A och 40 i B som några har sagt tycker jag låter bra. Sedan om man använder rankingen eller % varianten är väl en annan diskussion. För mig så har jag just nu ingen input på den diskussionen.

Superbra idé med ett till mästerskap!

#31 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 13:11

Vore det helt otänkbart att låta vinnande lag på större lagturneringar också kvala? Nån skulle kunna åka snålskjuts litegrann, men gör det så mycket? Tycker snarare det är kul om det blir mer prestige i att vinna BSK/tag team.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#32 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 23 februari 2014 - 15:04

Rent organisatoriskt så tittar nu Jönköping på 4-5e oktober, 11-12e oktober samt 18-19e oktober för ett ev Swedish Masters i Jönköping. Vi behöver har era åsikter om vilka av dessa datum funkar eller inte funkar för Warhammer-Sverige, so speak up!

/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#33 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 23 februari 2014 - 22:24

Jag skulle säga 4-5 oktober så det är så långt från BSK som möjligt.

David "Dangerous" D

#34 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 26 februari 2014 - 10:48

För att sätta lite riktilinjer och stompa in regler för masters kommer här nuvarande förslaget efter lite diskussioner med arrangörer och annat folk:

Vilka turneringar kvalar?:

Då masters spelas i oktober varje år så sätts "kvalåret" från ETC året innan till ETC samma år. (Detta blir i praktiken 1a augusti --> 1a augusti)

Detta för att ge arrangörer en relativt bra bufferttid för att dimensionera lokal(kan vara bra att veta exakt hur många spelare du ska arrangera för i tid), samt för att vi då kan sätta deadline för kvalade spelare att verifiera att de kommer delta till 1a augusti.

Personlig synpunkt: För mig har det alltid känts som att ett "turneringsår" i WHFB börjar på hösten och slutar vid juni, då vi i princip har 0 turneringar under sommaren i Sverige, så på så sätt känns det logiskt att kasta in de turneringar som ligger i denna tidsram till samma Masters.

De turneringar som accepteras som kvalande är: Singelturneringar med minst 30 deltagare och som utannonseras på http://swfbr.ipbhost.com/

Hur kvala?

Kvalar gör översta 10% från varje turnering, med avrundning strikt neråt, dvs från en turnering med 39 deltagare kvalar 3 spelare.

Kvalar gör man med sin första kvalande placering på en turnering under den aktuella tidpunkten. Sedan tillförs ens efterkommande kvalande placeringar nästkommande person på resultatslistan i den aktuella turneringen.

not: Man skulle kunna ändra första kvalande placering till "största turnering där man placerat sig" men jag tror att detta i praktiken kommer ha liten inverkan, samt att det bara inför massa mer strul med administrationen. Om någon orkar göra den beräkningen för jämförelse vore det nice

Med ovanstående förslag ser nuvarande Masters-kval ut såhär:

GoW 2013: 116 spelare --> 11
1.Robert Johansson
2.Björn Ericsson
3.Fredrik Karlsson
4.Mikael Magnusson
5.Anders gustavsson
6.Håkan Karlsson
7.Rickard Tröger
8.Hampus Berg
9.Niklas Persson
10.Marcus Engblom
11.Rickard Johansson

Fantasia Höst 2013: 68 spelare -> 6
1.Daniel Espling
2.Filip Zingmark
3.Håkan Karlsson - Klar
4.Stefan Pettersson
5.Johan Lagmo
6.Marcus Östling
7.Hampus Berg - Klar
8.David Wessling

QFA 2013: 75 spelare- > 7

1.Robert Johansson - Klar
2.Dennis Palmkvist
3.Sebastian berg
4.Anders Gustavsson - Klar
5.Stefan Petterson - Klar
6.Niklas Eneqvist
7.Tobias Karringer
8.Einar nygård
9.Olle Ribberheim
10.Håkan Karlsson - Klar
11.Daniel Tooke

Defcon 2014: 38 spelare -> 3

1.Kaj Gyllinger
2.Håkan Karlsson - Klar
3.Rickard Johanson - Klar
4.Niklas Persson - Klar
5.Sebastian Berg - Klar
6.David Wessling -Klar
7.Fredrik Karlsson - Klar
8.Mathias Lyngarth
9.Dennis Palmkvist - Klar
10.Marcus Engblom - Klar
11.Björn Ericson - Klar
12.Oscar Lagnelöv

Slättarslaget 2014: 34 spelare -> 3

1.Dennis Palmkvist - Klar
2.Rickard Tröger - Klar
3.Mikael Magnusson - Klar
4.Anders Gustavsson - Klar
5.Johan Lagmo - Klar
6.David Dynefors
7.Christian Wennberg
8.Michael Tuuling

TNQ 2014: 44 spelare -> 4
1.Rikard Tröger - Klar
2.Kaj Gyllinger - Klar
3.Dennis Palmkvist - Klar
4.Erik Aronson
5.Håkan Karlsson - Klar
6.Robert Johansson - Klar
7.Daniel Tooke
8.Sebastian Berg - Klar
9.Jakob Unge
10.Niklas Persson - Klar
11.Marcus Engblom - Klar
12 Johannes Einemo

Kvalade spelare (34 stycken):
Robert Johansson
Björn Ericsson
Fredrik Karlsson
Mikael Magnusson
Anders gustavsson
Håkan Karlsson
Rickard Tröger
Hampus Berg
Niklas Persson
Marcus Engblom
Rickard Johansson
Daniel Espling
Filip Zingmark
Stefan Pettersson
Johan Lagmo
Marcus Östling
David Wessling
Dennis Palmkvist
Sebastian berg
Niklas Eneqvist
Tobias Karringer
Einar nygård
Olle Ribberheim
Daniel Tooke
Kaj Gyllinger
Mathias Lyngarth
Oscar Lagnelöv
David Dynefors
Christian Wennberg
Michael Tuuling
Erik Aronson
Daniel Tooke
Jakob Unge
Johannes Einemo

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#35 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 090 Inlägg:

Postad 26 februari 2014 - 10:50

Låter vettigt tycker jag, man skulle även kunna sätta ett maxtak på antalet spelare, men det skeva blir då att de turneringar som går tidigt under spelåret blir värda mer.

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#36 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 26 februari 2014 - 10:53

Låter vettigt tycker jag, man skulle även kunna sätta ett maxtak på antalet spelare, men det skeva blir då att de turneringar som går tidigt under spelåret blir värda mer.

Jag tror inte man ska ha nått maxtak. Det brukar inte bli så många i slutändan iaf.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#37 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 26 februari 2014 - 10:54

Maxtak tror jag är onödigt, känns inte som att vi med 10%-regeln kommer komma upp i såpass stort antal att vi når detta.

Om det skulle hända antar jag väl att den enklaste regeln blir att turneringen med lägst antal deltagare ska falla bort

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#38 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 082 Inlägg:

Postad 26 februari 2014 - 10:56

Känns som ett ganska bra system tycker jag. (Kanske för att jag halkar in på ett bananskal där på slutet). Risken med maxtak på antal spelare är väl också att man sätter en gräns där det blir aningen få spelare som faktiskt kan ta sig. Jag kan tänka att man vill att det skall röra sig om 40-50 spelare som får inbjudan. Skulle alla komma så skulle det inte bli en ohanterlig turnering. Skulle hälften komma vilket är mer sannolikt så rör det sig ändå om en turnering på 20-30 spelare vilket är en ganska bra nivå. Första året får ju bli lite av ett testår för att man därefter skall kunna utvärdera och se hur uppslutning och sådant blir.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#39 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 26 februari 2014 - 10:57

Lagge: Å andra sidan krävs det en högre placering på turneringarna i början av året eftersom kvalade spelare fortsätter spela turneringar senare på året.

Jag gillar att man tar 10% och fyller på med nya namn, ökar bredden och visar att man tar en bra placering mot kvalificerat motstånd.

Tycker det är ett utmärkt sätt att lyfta turneringsspelandet till en ny nivå! ser verkligen fram emot Swedish Masters (Från läkaren för min del så såklart :D )

Tänk på att alla kommer inte kunna tacka ja till Masters och då fyller man ju inte på med ytterligare, skulle vi växa och bli för många är det mer ett angenämt problem!

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#40 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 26 februari 2014 - 10:58

Känns som man kommer behöva gräva väldigt långt ner i resultat-listorna på de sista turneringarna (tror inte det omöjligt att man kan kvala på en placering under hälften på en liten turnering med många bra spelare i juni). Blir lite konstigt om det är sjukt lätt att kvalificera sig på en turnering i juni och sjukt svårt på en turnering i oktober.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar