Hoppa till innehåll

Foto

Swedish Masters

• Please log in to reply
114 replies to this topic

#1 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 27 januari 2014 - 22:15

Har länge tyckt att en turnering av detta slag saknats i Sverige, vilket vi borde se till att ändra på. Då det är något som sätter lite mer krydda på turnerings-spelet i landet.

Vad är masters?

Masters är helt enkelt en turnering som fylls av inkvalade personer från föregående års turneringar. Sedan har man en turnering med dessa där man helt enkelt utser någon som får äran att använda "Swedish Master 20XX" som signatur på forumet! (Samt ohyggligt stor Elo-rankingboost!)

Dock behöver vissa saker brainstormas fram angående uttagningsprocess o dylikt, men jag lägger ett utkast här nedan.

Var och när?

Då våren är totalt späckad med turneringar, och sommaren innebär annat föreslår jag att masters torde läggas efter GoW(början sept) och innan BSK(slutet november) utan att krocka med fanatic(typ tredje helgen i oktober). Så någonstans kring 1a-2a helgen i oktober kanske låter som en bra idé?

Detta kommer då innebära att QFA alltid kommer ligga förskjutet ett år i tiden (QFA2013 kvalar till masters2014)

När det gäller plats har jag varit i kontakt med HYMS, och de har sagt (och kan säkert fylla i mer senare) att det nog ska funka fint att köra masters i Jönköping, vilket ju rent logistikmässigt är perfekt (möjligtvis inte för umeåbor :ph34r:)

Hur spela?

För att inte utesluta någon, borde vi nog inte knyta detta till komp/etc/annat utan istället bara hitta några kriterier på turneringar man ska kunna kvala ifrån (vilka detta är återstår att se, men jag skulle väl kunna lägga ett preliminärt förslag att alla turneringar som är med i Elo-rankingen räknas)

Detta gör att formatet på masters är öppet för diskussion, men för att göra det lite roligare föreslår jag att vi första året kör vanlig SweKomp där arrangörerna bestämmer intervallet. Därefter är det det regerande mästaren som bestämmer nästa års restriktioner. 

Hur kvala?

Detta är väl den svåra frågan, men ett enkelt system jag fått föreslagit är detsamma som används inom 40k om jag förstått det korrekt vilket är:

Topp-10% från varje turnering kvalar in till masters

Har inte tid att göra detta nu, men om någon känner sig för att testa att exempel-räkna ihop detta för 2012 och se hur masters 2013 skulle se ut vore det nog bra.

Ett sätt att komma runt personer som håller flertalet platser på masters via flertalet topp10%-placeringar måste också lösas. Där är väl ett enkelt system att de kvalar med placeringen från sin största turnering, och sedan fyller man på nerifrån på de borträknade platserna för att täcka resterande kvalande.

Regerande mästaren borde väl möjligen också vara automatiskt inkvalad till nästa års masters.

Synpunkter?

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#2 jack andersson

jack andersson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 510 Inlägg:

Postad 27 januari 2014 - 22:24

Kvalar man alltså in om man kommer på plats 10 i en 100 pers turnering och sist på 10 andra turneringar? Eller har jag förstått helt fel? :)

#3 Ratatatata

Ratatatata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 297 Inlägg:

Postad 27 januari 2014 - 22:55

Chansen att jag nånsin får närvara är nog slim to none :) men det är ju ett jättebra initiativ!

Frågar av nyfikenhet bara. Varför inte använda den utmärkta rankingen för uttagningen? Typ, de 20 högst placerade efter GoW får en inbjudan.

Daniel Terdell, Föreningen Ylva

Wood elves, Tomb Kings

#4 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 27 januari 2014 - 23:06

Kvalar man alltså in om man kommer på plats 10 i en 100 pers turnering och sist på 10 andra turneringar? Eller har jag förstått helt fel? :)

Top 10%. Så plats 1-5 om det är 50 spelare, plats 1-2 om det är 20 spelare, osv. 

40k kör dessutom med att det måste vara minst 20 personer på turneringen för att någon skall kvala.

I 40k har det dessutom aldrig vart problem med att fylla ut platserna, även om det aldrig är mer än top 10% som kvalar (har top 10% redan kvalt så kvalar ingen annan från den turneringen).

#5 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 00:37

Top 10%. Så plats 1-5 om det är 50 spelare, plats 1-2 om det är 20 spelare, osv. 

40k kör dessutom med att det måste vara minst 20 personer på turneringen för att någon skall kvala.

I 40k har det dessutom aldrig vart problem med att fylla ut platserna, även om det aldrig är mer än top 10% som kvalar (har top 10% redan kvalt så kvalar ingen annan från den turneringen).

40k är dock ganska många fler än oss, så antingen kanske köra topp 15% eller ha nån form av system som Christian skrev.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#6 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 01:07

Naturligtvis innebär ju en masters att varje bord bevakas av en kamera så folk kan live-streama matcherna. och allting spelas in för att i framtiden användas som referensmaterial för ETC-laget och/eller utbildningssyften och sånt. :)

#7 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 08:38

Sjukt bra idé Christian. Jag har länge saknat ett riktigt SM med kval och allt. Jag tycker att 40K systemet är riktigt bra. Dock ska man nog som sagt utöka spannet lite (typ 15%) så att SM blir typ 30 pers iaf.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#8 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 379 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 08:58

Tuneringar hittils sedan QFA är QFA, slättarlaget samt deffcon.  Dessa 3 tuneringarna ger:

QFA 10% 75 spelare- > topp 8

Robert Johansson

Dennis Palmkvist

Sebastian berg

Anders Gustavsson

Stefan Petterson

Niklas Eneqvist

Tobias Karringer

Einar nygård

15% > topp 11

Olle Ribbenheim

Håkan karlsson

Daniel Tooke

Defcon 10% 38 spelare -> 4

Kaj Gyllinger

Håkan Karlsson

Rickard Johanson

Niklas Persson

15% -> 6

Sebastian Berg

David wessling

Slättarslaget 10 % 34 spelare -> 3

Dennis Palmkvist

Rickard Tröger

Mikael Magnusson

15% -> 5

Anders Gustavsson

Johan Lagmo

Detta ger att 10% nivån genererar nu: 14 spelare

15% nivån genererar :  18 spelare

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#9 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 09:01

40k är dock ganska många fler än oss, så antingen kanske köra topp 15% eller ha nån form av system som Christian skrev.

15% var en extremt bra gissning om man skall jämföra spelarbasen. 40k har sedan 2012-01-01 haft 608 olika personer som vart på turnering. Under samma period har Fantasy haft 395. Dvs 53% fler spelare.

#10 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 09:11

Regerande mästaren borde väl möjligen också vara automatiskt inkvalad till nästa års masters.

Om Masters i sig är en kvalande turnering till nästa års Masters så borde top 10% direktkvala därifrån. Det givet att man anser att turneringar som inte vem som helst får delta i skall vara kvalande.

Tycker man inte att en turnering som inte har öppet insläpp skall vara kvalande så är det rimligt att bara låta segraren direktkvala om det inte finns en parallell turnering som går samtidigt för alla andra, då kan båda kvala precis som vanligt.

#11 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 09:16

Om Masters i sig är en kvalande turnering till nästa års Masters så borde top 10% direktkvala därifrån. Det givet att man anser att turneringar som inte vem som helst får delta i skall vara kvalande.

Tycker man inte att en turnering som inte har öppet insläpp skall vara kvalande så är det rimligt att bara låta segraren direktkvala om det inte finns en parallell turnering som går samtidigt för alla andra, då kan båda kvala precis som vanligt.

I 40K brukar det gå en SM-öppna parallellt med det vanliga SM så att alla som vill fortfarande kan åka dit och spela.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#12 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 09:30

Bra initiativ! Det stora problemet lär vara att hitta någon sucker som håller i det rent logistiskt. Sen är det ju väldigt schysst att göra som 40k och parallellt hålla en öppen turnering så folk som inte kvalat in ändå kan åka, bör göra det enklare med transporter, samåkning osv, och att fler då kan komma, dock ska det kanske inte vara ett krav då det ställer betydligt högre krav på arrangörer och lokaler.

40k SM brukar hållas i slutet av året, i december, vilket jag kan tycka känns som ett logiskt ställe att köra det på, då man isf följer kalenderåret. Det brukar väl vara rätt tomt med turneringar efter BSK, innan Januari-turneringarna?

Sen kan nog "Swedish masters" vara ett dåligt valt namn, eftersom förkortnignen på detta blir SM, och då lätt förväxlas med "Svenska mästerskapen", något som jag verkligen inte tycker vi ska slopa som öppen turnering. Detta är ju väldigt mycket en omarbetning av det gamla "mästermötet", så varför inte behålla det namnet?

Kul idé btw med att vinnaren bestämer format till nästa år (som naturligtvis bör vara autokvalad själv).

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#13 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 09:33

Jag tycker att det SKA ersätta det nuvarande SMet för att få lite mer tyngd i titeln. Jag tycker också att det är ett konstigt system att vinnaren ska få bestämma format, formatet borde snarare spegla vad som faktiskt spelats på de kvalande turneringarna.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#14 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 09:56

Chansen att jag nånsin får närvara är nog slim to none :) men det är ju ett jättebra initiativ!

Frågar av nyfikenhet bara. Varför inte använda den utmärkta rankingen för uttagningen? Typ, de 20 högst placerade efter GoW får en inbjudan.

Tanken är att detta ska vara rankingoberoende, så att man som ny spelare ska slippa att "grinda Elo-poäng" i 2 år innan man når toppen. Det ska även sätta lite press på samtliga spelare så att man, om man vill spela masters i år, måste prestera på minst en turnering och inte kan "leva på sin ranking". Som exempel med Dennis sammanställning och 15%-gräns så är det jag och Engblom från topp-10 på rankingen som fortfarande ej får spela masters i år.

Jag tycker att det SKA ersätta det nuvarande SMet för att få lite mer tyngd i titeln. Jag tycker också att det är ett konstigt system att vinnaren ska få bestämma format, formatet borde snarare spegla vad som faktiskt spelats på de kvalande turneringarna.

Fast då blir det 100% komp på masters, och jag tycker inte att svenska turnerings-scenen behöver ytterliggare en komp-turnering.

Att det heter masters och SM har jag personligen inga problem med, kalla dem bara masters samt SM så är problemet löst :P

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#15 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 09:59

40k SM brukar hållas i slutet av året, i december, vilket jag kan tycka känns som ett logiskt ställe att köra det på, då man isf följer kalenderåret. Det brukar väl vara rätt tomt med turneringar efter BSK, innan Januari-turneringarna?

QFA? :P

Känns som att det blir svårt att få ihop en turnering i början av december, då folk nog kan börja få lite att stå i med jul-saker? Men om det är gångbart så kan det väl funka.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#16 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 10:01

Kollade snabbt topp 10 % på gfa, Slätta, sm, fantasia, gothcon, warcon och GoW. Fick fram 31 spelare

Robert Johansson
Dennis Palmqvist
Andre Dominquez
Rikard Josefsson
Stefan Pettersson
Christian Wennberg
Anders Gustavsson
Hampus berg
Daniel Gustavsson
Andreas Göransson
Andre' sjölund
Johan Reidel
Simon ström
Gabriel Hagman
Martin andre' röhme
Richard Johansson
Daniel espling
Filip zingmark
Håkan Karlsson
Johan Lagmo
Ulf Törnqvist
Mikael Magnusson
Axel Andersson
David Lessing
Björn Eriksson
Fredrik Karlsson
Niklas Persson
Marcus Engblom
Benjamin Hyvönen

Och då finns det ju några turneringar till att ta från så 10 % bör räcka som underlag. Har heller inte räknat bort de som har flera topplaceringar.
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#17 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 10:09

Perfekt!

Vad som dock bestämmer vilken cut-off man kör i slutändan är ju också vad arrangören kan husera, med om 10% skapar runt 30 spelare ligger vi nog bra till någonstans mellan 10-15%.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#18 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 10:10

Tror vi kommer upp i 40 + om man tar med de jag glömt typ några i Stockholm och lincon men alla kommer säkert inte och då kanske man landar på 30 st.
Mikael Magnusson

#19 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 10:41

Jag får det till 40st på 10% och 57 på 15%
Antal står för antalet gånger man kvalificerat sig i den aktuella kategorin, dem spelare som finns med i 10% har jag tagit bort från 15% kategorin även om de finns med där i de flesta fall också.

10%
Antal Spelare
2 Anders Gustavsson
1 André Sjölund
1 Andreas Gustavsson
2 Andreas Göransson
1 Axel Andersson
1 Björn Ericson
1 Björn Pilebro
2 Christian Wennberg
2 Daniel Espling
2 David Lessing
1 Dennis Brovall
4 Dennis Palmkvist
1 Einar Nygård
1 Emil Bergmark
2 Filip Zingmark
2 Fredrik Karlsson
1 Gabriel Hagman
3 Hampus Berg
3 Håkan Karlsson
1 Jacob Scott
1 Johan Lagmo
1 Johan Reidel
2 Kaj Gyllinger
1 Marcus Engblom
2 Marcus Östling
1 Martin André Röhme
3 Mikael Magnusson
2 Niklas Enqvist
2 Niklas Persson
1 Peter Wälimaa
3 Rickard Johansson
1 Rikard Josefsson
4 Rikard Åslund Tröger
4 Robert Johansson
1 Sebastian Berg
1 Simon Ström
2 Stefan Pettersson
1 Tobias Karringer
1 Ulf Törnqvist

15% extra spelare 
1 Alexander Olsson
3 Benjamin Hyvönen
1 Daniel Gusvsson
1 Daniel Tooke
2 David Dynefors
3 David Wessling
1 Erik Aronsson
1 Jimmy Phil
1 Johan Petersson
1 Jon Backlund
1 Jonas Ivarsson
1 Konstantin Sundin
1 Mattias Ström
1 Michael Tuuling
1 Olle Ribberheim
1 Rickard Nilsson
1 Yann Wallenberg

-----

Siffran ovanför turneringen i fråga står för antalet deltagare och dem första under tuneringen är de som kvalificerat sig på 10% dem nedanför är de resterande för 15%
36
BAD3
Rikard Josefsson
Christian Wennberg
Hampus Berg
Rikard Åslund Tröger
-
Benjamin Hyvönen
.
62
Gothcon2013
Dennis Palmkvist
Andreas Göransson
André Sjölund
Johan Reidel
Simon Ström
Gabriel Hagman
-
David Lessing
Rickard Nilsson
David Dynefors
.
58
FanaticXXIII
Peter Wälimaa
Emil Bergmark
Filip Zingmark
Björn Pilebro
David Lessing
Daniel Espling
-
Jon Backlund
Marcus Engblom
Jonas Ivarsson

.
48
TNQ13
Kaj Gyllinger
Dennis Plamkvist
Jacob Scott
Dennis Brovall
Niklas Enqvist
-
Jimmy Phil
Konstantin Sundin

.
31
Lincon2013
Fredrik Karlsson
Robert Johansson
Andreas Göransson
-
Björn Ericson
Stefan Petterson

.
74
SM2013
Martin André Röhme
Andreas Gustavsson
Rikard Åslund Tröger
Marcus Östling
Christian Wennberg
Robert Johansson
Rickard Johansson
-
David Dynefors
David Wessling
Benjamin Hyvönen
Michael Tuuling

.
38
Warcon13
Ulf Törn qvist
Mikael Magnusson
Axel Andersson
David Lessing
-
Kaj Gyllinger
Daniel Gustavsson

.
116
GoW2013
Robert Johansson
Björn Ericson
Fredrik Karlsson
Mikael Magnusson
Anders Gustavsson
Håkan Karlsson
Rikard Åslund Tröger
Hampus Berg
Niklas Persson
Marcus Engblom
Rickard Johansson
-
Benjamin Hyvönen
Johan Petersson
Filip Zingmark
Alexander Olsson
Christian Wennberg
Yann Wallenberg

.
68
FanaticXXIV
Daniel Espling
Filip Zingmark
Håkan Karlsson
Stefan Pettersson
Johan Lagmo
Marcus Östling
Hampus Berg
-
David Wessling
Erik Aronsson
Mattias Ström

.
75
QFA2013
Robert Johansson
Dennis Palmkvist
Sebastian Berg
Anders Gustavsson
Stefan Pettersson
Niklas Enqvist
Tobias Karringer
Einar Nygård
-
Olle Ribberheim
Håkan Karlsson
Daniel Tooke

.
38
Defcon14
Kaj Gyllinger
Håkan Karlsson
Rickard Johansson
Niklas Persson
-
Sebastian Berg
David Wessling

.
34
Slätta2014
Dennis Palmkvist
Rikard Åslund Tröger
Miakel Magnusson
-
Anders Gustavsson
Johan Lagmo

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#20 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 28 januari 2014 - 10:46

Du tog nog fel spelare på warcon Björn. Det du skrev är res efter omgång 4 läste också fel där först :) tror iofs det är samma spelare i slutres
Mikael Magnusson

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar