Hoppa till innehåll

Foto

Nya Empire

• Please log in to reply
110 replies to this topic

#41 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 12:57

...Men numera kan du counter-charga med detatchments som får hatred eller hold the line av hjälten i den stora truppen....

Tills(om?) de FAQar ska man dock ha i åtanke att de visserligen får regeln, men de får inte slå 3d6 om de ej har en joinad karaktär, då detta är ett av kraven som ska uppfyllas för att få använda bonusen.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#42 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 13:13

...Men numera kan du counter-charga med detatchments som får hatred eller hold the line av hjälten i den stora truppen....

Tills(om?) de FAQar ska man dock ha i åtanke att de visserligen får regeln, men de får inte slå 3d6 om de ej har en joinad karaktär, då detta är ett av kraven som ska uppfyllas för att få använda bonusen.

Fast är det så? Under detatchment regeln står det att man användet regimental unitens Ld för test. Och i regimental uniten står det en capten som gör att de har HtL vilket gör att när man använder Reg.unit's Ld för break testet på sin detatchment använder man även HtL för man slår på huvudenhetens Ld(man ger inte den till detatchment utan använder huvudenhetens rätt av). Eller det är så jag läser detatchment regeln i kombo med HtL i alla fall.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#43 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 14:11

Det är ju helt uppenbart att detatchmentet skall slå på 3D6 om det finns en HtL kille i parent unit. Annars hade dom ju aldrig skrivit att regeln skulle överföras... :glare:

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#44 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 17:02

Jag håller inte med.

De får från sin parent unit en specialregel som säger att om enheten innehåller en karaktär får den cold blood på sitt LD-test. Innehåller inte enheten en karaktär kan den ej utnyttja denna regel.
Regeln i sig gör -ingenting- den är bara aktiv när enheten innehåller en karaktär.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#45 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 17:21

Det som gör mig kluven är hur dom ordar reglerna under detatchments "..., thier detatchment that have atleast one model within 3" use the Regimental Unit's Leadership" Man får alltså inte Reg.Units Ld utan man slår på huvudenhetens Ld rätt av utan att den förs över till detatchment. Som jag läser det så är det samma sak som om båda var en och samma enhet där man bara använde huvud truppen för att testa Ld om inte nån annan del av formationen har bättre. Så länge huvud delen har högst Ld så kommer man testa direkt på den, och därmed även på eventuella HtL som denna har.

#46 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 18:08

Det går fortfarande att göra. Visst, du tappar en del gubbar. Men jag antar att du hade haft präster och kaptener med ändå? Om så är fallet blir infanteriet hårdare än innan och support hjältarna är ju även billiga, varje präst gör ju 25 av gubbarna i hans enhet lika billiga som innan, och det med bättre regler än innan! Hold the Line är ju sinnessjukt bra för infanteri armér. Du klarar dig hyfsat med Ld8 och cold-blooded på flankerna och slipper sitta i en klump runt din BSB. Tycker att nya lista verkar fantastisk. Även om jag ogillar de nya vagnarna och inte kommer använda dem så finns det variation och flexibilitet så det står härliga till i nya boken!

Att ha Hold The Line är faktiskt bara en defensiv förmåga, och ökar inte på något vis förmågan att slå fienden. Chansen att hinna in med understöd ökar lite, vilket iofs är trevligt. Prästens förmågor ökar lite (detach får också hatred) men någon stor skillnad - nej. Att hans 25 p lägre pris kompenserar för 80 man (hord + 2 15detach) som går upp stämmer ju inte heller.
Betänk priserna utan buffar. 6p för free company? Jämför det med valfri Orch/skaven/DE spear/etc. Priset blir bara förståeligt med +1 och hatred. Det är en märklig form av prissättning som enbart uppmuntrar ett sätt att bygga armé på.

För det första så går det inte att jämföra poäng med gamla arméböcker. Så då kan vi jämföra med Orker i din lista. Vissta en ork är mer prisvärd på chargen än dina Empire Inf. Men numera kan du counter-charga med detatchments som får hatred eller hold the line av hjälten i den stora truppen. Sen står man där och grindar. Även om det skulle vara en förlorande strid mot ex chaos warriors så kommer dina detachments stå kvar pga att huvud enheten är steadfast eller stubborn och mala ner warrior truppen under ett par rundor. Och även om du tillslut flyr med allt så kommer dina trupper ha stått kvar längre och gjort mer skada. Detta är utan buffar pga de fantastiska nya detatchment reglerna.

Fördelen med att sprida poänghöjningarna(imo är det max +0.5p de får för synergier) över att lägga allt på en enhet är att man slipper problemet man har i exempelvis Dark Elves boken där allt är för billigt för vad det egentligen gör. Så jag har ingen sympati för Empire spelare för att deras bok inte blev en nya DE arme.

Klart det går att jämföra med gamla böcker. Det kommer ju alltid finnas några gamla böcker; de räknas ju i spelet, alltså får de jämföras. Vad gäller detachments nämner du inte att de inte supportchargar längre, det är enbart defensivt. Det enda de gör bättre nuförtiden är att de tar hatred mm från huvudblocket. Sen har det väl aldrig varit så svårt att få bort detachementet innan man anfaller huvudenheten? Jag har personligen aldrig fått en countercharge på mina regementen. Att göra dem lite bättre gör knappast att Empire blir enormt mkt bättre.

Sen varför det enda alternativet skulle vara en DE-bok där allt är billigt förstår jag inte, och det är inte heller det jag ville se. Kunde man bara inte göra vagnarna med det pris de borde ha, så att man kunde välja mellan stor halvduglig armé eller liten och bra? Jag kan tänka mig att ha med vagnen, men jag vill också kunna ha det andra alternativet som likvärdigt alternativ. Förklara sen gärna kostnaden för skyttar - inte mkt synergi på dem inte.

Men men, det jag försökt få fram (förutom att påpeka övertydliga felkostnader som Freecompany mfl) var ju mest att jag ogillar de nya arméernas likformighet.
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#47 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 18:40

Att de likformas är lite trist och det håller jag med om. Däremot så kan man verkligen inte jämföra med gamla böcker som skrevs för ett helt annat spelsystem. det är som att använda en 40k bok i wfb(okej, inte riktigt men snudd på). Det kommer ta tid innan alla armér ligger i fas med 8th och då får man gilla läget att vissa böcker kommer vara fel prisade tills de fått en uppdatering. Att jämföra med en gamla standard funkar ju därför inte, eftersom om man gör det så kan vi lika gärna sluta uppdatera spelet och bara köra samma edition och samma regler med små tweekar på poäng tills allt är så nära balanserat som det går och låta spelet långsamt dö ut efter det. Nu inser jag att jag låter lite väl gnällig och det var inte riktigt det jag tänkte. Ville mest få fram att vi inte kan jämföra äpplen med apelsiner när meningen är att alla bara skall ha äpplen så småningom.

Sen tycker jag att Empire verkar se ut att ha en väldigt fin balans mot andra armér i stort. Och det känns som det viktigaste för mig när dom släpper böcker. Sen om inte internbalansen är perfekt så får man leva med det om man vill testa på avvikande listor som är temade eller på skoj.

#48 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 18:52

Jag är bara glad att warmachines tonades ned, och att lector/wps också tonades ned :) Empire verkar mycket mer balanserat nu än förut av vad jag sett!

Är rätt glad över att GW faktiskt vågar nerfa grejer :)
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#49 Katzenjammer

Katzenjammer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 39 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 19:07

Fan vad jag längtar tills mina gubbz fÅr ny bok och prylar så jag ocksÅ får gnälla och sura.

Herregud, det är ju inte som om ni har blivit pippade som beastmen. Som haf varit fullständigt olika armeer de senaste 3 utgåvorna.
"-Now, let's say you and I go toe-to-toe on bird law and see who comes out the victor? "

#50 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 19:08

Att de likformas är lite trist och det håller jag med om. Däremot så kan man verkligen inte jämföra med gamla böcker som skrevs för ett helt annat spelsystem. det är som att använda en 40k bok i wfb(okej, inte riktigt men snudd på). Det kommer ta tid innan alla armér ligger i fas med 8th och då får man gilla läget att vissa böcker kommer vara fel prisade tills de fått en uppdatering. Att jämföra med en gamla standard funkar ju därför inte, eftersom om man gör det så kan vi lika gärna sluta uppdatera spelet och bara köra samma edition och samma regler med små tweekar på poäng tills allt är så nära balanserat som det går och låta spelet långsamt dö ut efter det. Nu inser jag att jag låter lite väl gnällig och det var inte riktigt det jag tänkte. Ville mest få fram att vi inte kan jämföra äpplen med apelsiner när meningen är att alla bara skall ha äpplen så småningom.

Sen tycker jag att Empire verkar se ut att ha en väldigt fin balans mot andra armér i stort. Och det känns som det viktigaste för mig när dom släpper böcker. Sen om inte internbalansen är perfekt så får man leva med det om man vill testa på avvikande listor som är temade eller på skoj.

Du har en viss poäng i det att 8:e innebar en ovanligt stor revidering av reglerna vilket skulle kunna tänkas betyda att diskrepanserna mellan arméerna skulle kunna tänkas vara större än tidigare. Det är dock inte det som är problemet - Empires infanteri är felprisat jämfört med de nya böckerna också. Vilket antas bero på de nya buffsakerna. Vilket är dålig spelkonstruktion.

Men visst går det att leva med att vissa alternativ är bättre, jag utnyttjar bara min rätt att gnälla på det jag anser vara fel. Vi kan säkert vara vänner ändå, även om du är en sån där odräglig person vars glas alltid är halvfullt. Själv tömmer jag besvikelsens bittra kalk över de uteblivna pikarna och att GW (säkert av personliga skäl) harpunerar mitt tänkta armékoncept.
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#51 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 19:50

För att inte tala om att min griffon (som jag byggde i 6:e) för tredje utgåvan i rad är precis lika värdelös.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#52 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 19:59

Jag bryr mig inte om glaset är halvfullt eller halvtomt... för det är antagligen inte ens mitt glas.

;)

#53 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 15 april 2012 - 20:07

Jag håller inte riktigt med här. Empire har några nya fina synergier och några nya trupptyper men mycket är sämre

Sämre

Allt core infanteri (det har gått upp i kostnad. man kan säga att de betalar för möjligheten att buffas men jag tycker då att poängen borde ha legat på det som ger buffen i stället)

Mortars (De var för bra tidigare men gw överdrev när de både höjde kostnade och sänkte styrkan och gav den en elakar missfire tabell) Mortars kommer vi nog bara att se i kompade format (om de får snäll komp)

Flagellanter. Högre WS men högre kostnad och så...

De kan förlora frensy (mycket sämre)
De måste martyrisera i varje runda (mycket sämre, en enhet med S3 T3 utan rustning som dödar sig själv)
Det är svårt att få de bättre bonusarna (Vet inte varifrån 50% kommer, chansen att få alla tre bonusarna är 8% och så blir man av med 4 modeller)
De har sänkte ld (Mycket sämre när man har frensy)
Kan inte tas som core val längre (vilket man tidigare gjorde pga präster)

Jag kan ha glömt något men i vilket fall. Flagellanter kommer vi bara att se på kompat och då som kompsmink, de kan nu vara spelets mest överkostade enhet.

War altar (allt har redan nämnts men ok det var åt HE för bra tidigare så jag tror det ligger rätt nu)

Ingengörer, Kan bara ge bonus åt en maskin och man måste bestämma innan man skjuter. Mycket sämre. Kommer bara ses på helblasters

Kanoner. samma som innan men dyrare (ok egentligen kanoner är lite för bra)

Följande blev bättre

Knights billigare

Inner circle knights (billigare och nu core)

Kaptener (fick hold the line men gick också upp i pris)

Griffons, billigare och bättre men det spelar ingen roll, den är fortfarande för dyr, GW verkar inte förstå att monster utan save dör väldigt lätt. Den här kommer vi också bara att se som smink på kompat.

Helblaster. Mycket bättre. mycket mindre chans för missfire. Den här kommer spelas mycket oftare nu

Oförändrat:

Greatswords,steamtank,helstorm, outriders,pistoliers,präster,magiker är ungefär lika bra som innan vissa förbättringar som kvittas mot försämring.

Nytt:

När det gäller de nya enheterna så är Luminark ok, hurricanum bra och demi gryphons riktigt bra. witchuntern vet jag inte vad jag tycker om. Kul regler men inget funkar riktigt, han har närstridsstats som en präst, och kan bara ha light armour eller magisk rustning, visst kan han få KB på skytte men det begränsas av att det enda skjutvapen han kan ha är pistoler.

Reiksguard knights är vanliga innercircle med stubborn, en ok enhet men jag förstår inte varför vissa här tycker att de är super bra.

Överlag tycker jag att boken blivit svagare men också roligare att spela, jag ställde mina emp på hyllan för att jag inte gillade deras 8:th spel stil med infanteri,templats och shadow.

Jag har säkert glömt en massa men det här är en början.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#54 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 15 april 2012 - 20:38

Jag håller som bekant inte med :)

Infanteriet behöver inte buffar för att vara värda poängen. Det räcker med präster och Kaptener/Generaler i infanteriet för att de skall vara mer än värda sin poänghöjning. Sedan har Greatswords blivit extremt mycket bättre tack vare de nya detachment reglerna vilka är jättebra för allt Inf!

Sedan undrar jag om du varit beredd att betala 200p bas för Präster och 120p grund för en kapten? Problemet när man inte delar ut poängkostnader på enheterna är att man får en ny dark elf bok där allt i sig är rätt poängsatt men man inte tar hänsyn till helheten. Så att säga att saker blivit sämre i ett vakuum är väl rätt, men helheten(vilket är det intressanta när vi pratar om armér) är bättre än innan!

#55 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 15 april 2012 - 21:57

Ok, jag räknar ju präster och kaptener som buffar.

Detachments har ju blivit sämre också. Nu orsakar flyende detachments panik och man får inte countercharga i fel arch längre. Detachments har nog gått ungefär plus minus noll. Det har tappat två bra regler men i gengäld fått en jätte bra regel.

(Du är nog den enda som tycker att DE är korrekt kostade. Det är gw's mest underkostade bok någonsin där det mesta kostar 80-90% av vad det borde)

#56 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 15 april 2012 - 22:30

Jag kollad fel i boken när jag skrev att flagellanter har 50% chans att få den bra buffen men jag tycker fortfarande de är bra. Med det sagt så tror jag inte
så många kommer att spela med de för greatswords är så mycket bättre med rätt support.

När det gäller om boken blivit bättre eller sämre som helhet så beror det lite på vilken spelstil man har och hur man spelar spelat. Om man tillåter allt skulle jag säga den har blivit sämre. Lirar man med komp så kvittar det för kompen ska fixa det men när det gäller ETC så tror jag nya boken har chans att bli bättre men det beror såklart hur restriktioner kommer att se ut.

Reiksguard knights är enligt mig en av spelets bästa enheter. Jag skulle lätt spela med 3 enheter varje match om de inte får massor med minus i komp. Att säga att de inte är bra är ungefär som att säga att crown of command inte är bra.
David "Dangerous" D

#57 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 15 april 2012 - 23:05

Ok, jag räknar ju präster och kaptener som buffar.

Detachments har ju blivit sämre också. Nu orsakar flyende detachments panik och man får inte countercharga i fel arch längre. Detachments har nog gått ungefär plus minus noll. Det har tappat två bra regler men i gengäld fått en jätte bra regel.

(Du är nog den enda som tycker att DE är korrekt kostade. Det är gw's mest underkostade bok någonsin där det mesta kostar 80-90% av vad det borde)

Detatchments är ofantligt mycket bättre nu när de kan låna steadfast/stubborn av huvudenheten. bara det gör dem sjukt mycket bättre. Sedan får de gratis hatred/HtL av prästen/Kaptenen i huvudenheten. Buffar som påverkar dem?

Empire kan göra exakt samma saker som gör DE så bra. Skillnaden? Alla är med och delar på kostnaden i Empire vilket gör listan lite sämre på det per poäng(inte i slut effekten). Och anledningen till att DE trupper kostar 80-90% av vad de borde är inte deras stats. det är tillgången till vissa magiska flaggor, kombinationen av flygande hjältar och olika magiska items, CoB som kan buffa dem, Shadow magi i kombination med magiska items och att man kan kasta på mer än 6 tärningar. Inget i DE boken ligger speciellt fel i ett vakuum. Det är när man tar hänsyn till synergier som man inser att allt är helt fel. Och att säga att man skall prisätta Empire på samma vis som man gjorde med DE tycker jag är fel då det skapar fler skeva böcker när man inte delar ut kostnaderna.

Tänk dig en Empire Spjut hord om ca50 man(1-2 25manna Halberd detatchments om du vill också). Lägg till en präst, BSB, lvl4 och Lector på vagn. Saker som man hade innan och kommer fortsätta att ha nu. Med dessa kan du ge spjuten Mindrazor/withering support. De kan ha re-role to hit, re-role to wound, 5as samt 5+ward. De kan även ha flaming attacker om man skall slåss mot reg saker. Alla präst buffarna påverkar även eventuella detatchments, och du har 2 försök att kasta varje buff på 3+. Dessa kommer även med Steadfast/Stubborn(om man har en CoC på nån hjälte).

Okej. Så nu har du alla de vanliga sakerna som du hade innan. Fast allt har blivit bättre, dina präst buffar ger mer synnergi(och påverkar enheten och inte bara prästen själv!), din magi påverkar flera enheter, detatchments som tidigare var kassa som allt utan diverters kan numera agera som riktiga kombat trupper som kan grinda ner fienden och inte bara breaka om de blir chargade. Allt detta med de som du hade tidigare. Hjältarna kostar samma eller har blivit billigare. Och utöver detta har du flera saker som kan buffa eller supporta om du tar de nya leksakerna. Hur tror du att Infanteriet hade sett ut om det då låg på runt 5p per gubbe med allt det? Alla de möjligheter till synergier som numera finns? Jag tycker det är viktigare att GW sätter priserna på saker efter hur bra de är i en helhet snarare än hur bra dom är med en ensam basic kille i ett vakuum(som dom gjorde med DE f.ö).

Sen förstår jag att folk är besvikna när de förväntade sig att få billigare Inf som inte kunde slåss i närstrid och sedan fick lite dyrare Inf som faktiskt kan slåss riktigt bra och stå kvar och mala i närstrid.

#58 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 15 april 2012 - 23:06

De är bra men de är fortfarande S4 lanskavalleri med en attack var. De kanske kan stå kvar en stund men det är det. Förutom på chargen dödar de inte mycket.

Jag är dock genuint nyfiken på vad du tycker är bra med flagellants. Den allmänna uppfattningen var att flagellants i gamla boken inte riktigt var värda de 10p de kostade då.

Nu kostar de 12 p och är väldigt mycket sämre av skälen jag listade ovan.

#59 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 15 april 2012 - 23:21

Enda förlåtande med flagellats är att de är special och 10+ unit size. Men för 12p styck har jag svårt att se att någon kommer ta dem. Om man kunde joina dem med karaktärer så kanske, men det får man ju inte. Flagellants för 12p när man kan få greatswords för 11p?

Reiksguard: M7 enhet med stubborn och 1+ save. Vill man ha knights för att göra skada så kör man IC knights med GW.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#60 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 15 april 2012 - 23:53

@Joey_Boy

Vi postade samtidigt.

Du fortsätter att bara se det som kommit till, utan att se det som försvunnit. Att kunna fly rakt igenom sina egna trupper utan att orsaka panik är en jätte grej när en arme med medioker ld vill diverta. Att det nu försvunnit från detachments är en stor förlust. förlusten av att kunna support charga i fel arc är också stor för den minskar nyttan av att ha hatred och stubborn från parent unit.

Tycker ditt exempel är rätt konstigt. Med support av präst, lector,lv 4:a, altare och buffvagn samt bsb är det klart att en spjut enhet blir mordiskt bra men detta är löst räknat ungefär halva din arme. troligen mer när man hängt på items på karaktärerna och så ska man få in sina spells också.

Men jag tror att vi har för olika referensramar. Min kommentar om DE boken är att de flest enheter kostar 80-90% av vad de borde i ett vakum. Tar man med alla galet underkostade synergier och brutna magic items så blir det ännu värre. Att möta DE på okompat känns som att möta en 2400p arme med en 2000p arme.

Egentligen är min kritik mot att poängen för buffarna sitter på dem som kan få dem i stället för dem som kan ge dem följande. Den konstruktionen tvingar mig att ta sakerna som ger buffar. Jag kan inte bygga en lista utan präster längre t.ex. Något som var ett väldigt realistiskt alternativ tidigare. Jag kan inte heller bygga en skytte lista då skyttet blivit hårt och i bland onödigt nerfat. Varför gick crossbågar och handgunners upp i pris ? De har ingen nytta av närstrids buffarna och BS skytte är inte så hett i 8:th finns ingen anledning till att de ska kosta 9p. Alla väntade sig att de skulle gå ner lite i pris men de gick upp.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar