Hoppa till innehåll

Foto

Nya Empire

• Please log in to reply
110 replies to this topic

#1 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 16:30

Tänkte gå igenom vad jag tycker om nya empire och hoppas att andra kan komma med sina synpunkter i denna tråden.

Karaktärer:
Hold the line är så klart en bra regel men det hjälper mest när man slås i jämna strider. Möter man någon bra enhet så kommer man fly så fort man han förlorat steadfast ändå. Så ingen dålig regel men inget som gör jättemycket.
Arch leckor och warrior priest har ju tappat sina DD men de har fått bättre prayers samt de kan ju channla nu. Så de är sämre än innan men tycker inte att de är så mycket sämre. Waraltar ger inte wardsave till gubben på och har bara en light spell men det är ju den bästa och att den ger hatred till alla enheter inom 6 inch så den är fortfarande bra.
Witch hunter är ju grymma. De har okej chans att döda en karaktär och även om de skulle misslyckas är det inte så noga för de är så billiga.
Master engineer är bara värda att ta med om man sätter de till en Hell blaster.

Core:
Är ingen direkt skillnad förutom kostnaden då och halberds är fortfarande bäst.

Special:
Demigryph är ganska lika morfang skulle jag säga även de det finns skillnader. De är bra och jag tycker modellerna ser okej ut även om alla inte håller med om det.
Rikesguard knights är nog den bästa nya enheten enligt mig. Man kan conga och binda upp enheter eller gå in och döda saker.
Jag tyckte att greatswords var bra innan och ny är de ännu bättre. Med hatred och +1 to hit saken kan de ta hand om det mesta.
Mortar är ju helt klart sämre. Skulle nog max spela en om jag inte hade shadow magi.
Jag tycker att flagellants fortfarande är värda att ha med även om vissa gnäller på att de är dyrare. Deras extra WS är ganska bra samt man har 50% chans att få de riktigt hårda när man använder end is night.. Nacklden är ju inte säkert att någon dör på end is night och då är de inte så bra.

Rare:
Hellblaster har blivit bättre för det är inte lika stor chans att den dör nu.
Steam tank har ju blivit sämmre men jag tycker den fortfarande är okej. Den är billigare så det gör inte lika mycket om den för smaka pitt mm.
Den har bra skytte samt radnom move så man kan inte fly från den.
Hurricanum är väldigt bra. Extar PD samt alla enehter inom 6 inch för +1 to hit gör mycket. Boundspellen kan vara helt värdelös eller vinna spelet åt dig vilket gör att man offta vill dispella den. Tror vi kommer att se den här i många empire arméer.
Luminark är lite sämre än Hurricanum men fortfarande bra. Extra DD är ofta lite sämmre än PD och sexa ward till alla inom 6 inch är ju bra men inte lika bra som +1 to hit.
Luminark bound spell är ju alltid bra och inte lika random som Hurricanum.

Jag tycker nya empire är helt okej och de har en balancerad bok. Jag tycker det mesta är ganska lätt att kompa med även om vissa saker kan bli svåra så jag ska snabbt skriva lite om svår kompade saker även om det är fel forum för det.
Warrior priest tycker jag ska kompa 6 och även om många kan tycka att det är för mycket så är de bättre än lvl1 magiker.
Witch hunter är väldigt svårt att kompa. Men de bör kompa ganska mycket och ha ett stegrande minus om man har många.
Demigryph ska inte kompa lika hårt som morfang men ändå ganska mycket.
Rekisguard bör ligga minst på chanos knight minus.
Både Hurricanum och Luminak bör ligga runt 20.
David "Dangerous" D

#2 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 16:42

Boken är slut på både GW och wizard games i göteborg så har inte fått tag i den än. :( Vad kostar en griffon? Fortfarande för dyr?

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#3 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 16:48

Den är dyr men har en uppgradering som kan vara bra ibland. Har " hittat " en dålig bok men jag skickar länken till dig.
David "Dangerous" D

#4 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 17:18

Boken är slut på både GW och wizard games i göteborg så har inte fått tag i den än. :( Vad kostar en griffon? Fortfarande för dyr?

jag tycker den e asbillig...
man får lätt in 2 st generaler på de kräken om man vill! :D

//K

#5 theorox

theorox

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 74 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 17:18

Håller med på alla punkter. :)

Theo
Medlem i Army of Darkness, Grödinge.

#6 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 17:19

Tänkte gå igenom vad jag tycker om nya empire och hoppas att andra kan komma med sina synpunkter i denna tråden.

Karaktärer:
Hold the line är så klart en bra regel men det hjälper mest när man slås i jämna strider. Möter man någon bra enhet så kommer man fly så fort man han förlorat steadfast ändå. Så ingen dålig regel men inget som gör jättemycket.
Arch leckor och warrior priest har ju tappat sina DD men de har fått bättre prayers samt de kan ju channla nu. Så de är sämre än innan men tycker inte att de är så mycket sämre. Waraltar ger inte wardsave till gubben på och har bara en light spell men det är ju den bästa och att den ger hatred till alla enheter inom 6 inch så den är fortfarande bra.
Witch hunter är ju grymma. De har okej chans att döda en karaktär och även om de skulle misslyckas är det inte så noga för de är så billiga.
Master engineer är bara värda att ta med om man sätter de till en Hell blaster.

Core:
Är ingen direkt skillnad förutom kostnaden då och halberds är fortfarande bäst.

Special:
Demigryph är ganska lika morfang skulle jag säga även de det finns skillnader. De är bra och jag tycker modellerna ser okej ut även om alla inte håller med om det.
Rikesguard knights är nog den bästa nya enheten enligt mig. Man kan conga och binda upp enheter eller gå in och döda saker.
Jag tyckte att greatswords var bra innan och ny är de ännu bättre. Med hatred och +1 to hit saken kan de ta hand om det mesta.
Mortar är ju helt klart sämre. Skulle nog max spela en om jag inte hade shadow magi.
Jag tycker att flagellants fortfarande är värda att ha med även om vissa gnäller på att de är dyrare. Deras extra WS är ganska bra samt man har 50% chans att få de riktigt hårda när man använder end is night.. Nacklden är ju inte säkert att någon dör på end is night och då är de inte så bra.

Rare:
Hellblaster har blivit bättre för det är inte lika stor chans att den dör nu.
Steam tank har ju blivit sämmre men jag tycker den fortfarande är okej. Den är billigare så det gör inte lika mycket om den för smaka pitt mm.
Den har bra skytte samt radnom move så man kan inte fly från den.
Hurricanum är väldigt bra. Extar PD samt alla enehter inom 6 inch för +1 to hit gör mycket. Boundspellen kan vara helt värdelös eller vinna spelet åt dig vilket gör att man offta vill dispella den. Tror vi kommer att se den här i många empire arméer.
Luminark är lite sämre än Hurricanum men fortfarande bra. Extra DD är ofta lite sämmre än PD och sexa ward till alla inom 6 inch är ju bra men inte lika bra som +1 to hit.
Luminark bound spell är ju alltid bra och inte lika random som Hurricanum.

Jag tycker nya empire är helt okej och de har en balancerad bok. Jag tycker det mesta är ganska lätt att kompa med även om vissa saker kan bli svåra så jag ska snabbt skriva lite om svår kompade saker även om det är fel forum för det.
Warrior priest tycker jag ska kompa 6 och även om många kan tycka att det är för mycket så är de bättre än lvl1 magiker.
Witch hunter är väldigt svårt att kompa. Men de bör kompa ganska mycket och ha ett stegrande minus om man har många.
Demigryph ska inte kompa lika hårt som morfang men ändå ganska mycket.
Rekisguard bör ligga minst på chanos knight minus.
Både Hurricanum och Luminak bör ligga runt 20.

glöm inte att det går att få in både (Hurricanum och Luminak)*2 i rare, vilket ger 2 pd och 2 dd, sen boundspells på det...
så nästan att man klarar sig utan trollis!

//K

#7 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 17:24

glöm inte att det går att få in både (Hurricanum och Luminak)*2 i rare, vilket ger 2 pd och 2 dd, sen boundspells på det...
så nästan att man klarar sig utan trollis!

Man kan max få en DD och PD hur många man än har. Men har man stora arméer kan det vara värt att lira med två av samma ändå.
David "Dangerous" D

#8 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 17:27

Det jobbigaste som jag ser det är att Detachments får Stubborn och Steadfast av sitt mammablock. Så om man hoppar på ett litet larvigt detachment och en kille överlever så kommer han att hålla.

#9 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 17:28

Varför inte dubbla hurricanum för +2 to hit?

Du missade att altaret väl har förlorat unbreakable. Det minskar dryghetsfaktorn lite och gör att man måste hålla en BSB i närheten.

#10 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 17:46

Stubborn kan vara lite jobbigt men när det gäller steadfast så är den regeln lite konstig. Eftersom man inte får de antal ranker som den stora enheten har så blir steadfast inte så bra men det kanske kommer en faq på det eller så har jag missat något.

Man kan ha dubbla hurricanum för +2 to hit men man får inte två PD.

När det gäller waraltar så vet jag har att inte har unbreakable men jag tycker han har en liten annan roll i nya boken. Nu tycker jag han funkar bäst defensivt och då spelar det inte så stor roll.
David "Dangerous" D

#11 alltunder

alltunder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 18:01

Tyckte stanken var sjukt nerfad (till min personliga glädje) - den slår numer en artillery dice ist för D6, och om den kommer över Wounds slår man en D3, lägger till antalet Steam pts (0-5) och kikar i tabellen. På 7 tar den D3 wounds (men får lika många steam pts), på 8 dör den direkt.

Så, bara den tagit ett wound ökar chansen för att nåt ska gå fel. Om den slår misfire på första tärningen när den skjut kanonen tar den D3 wounds direkt.

Dock är random movement sjukt nasty. Jag läser också reglerna som att den INTE grindar i close combat (förutom när den chargar, då gör den impact hits) utan i movement phase och därmed gör den sårbar mot monster.

Edit: Den kan givetvis vinna genom att döda nåt med sitt breath weapon. Om den lägger 3 Steam Points på det så får den S4, lägger den 5 pts får den S6.

#12 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 18:38

glöm inte att det går att få in både (Hurricanum och Luminak)*2 i rare, vilket ger 2 pd och 2 dd, sen boundspells på det... så nästan att man klarar sig utan trollis!

Man kan max få en DD och PD hur många man än har. Men har man stora arméer kan det vara värt att lira med två av samma ändå.

ahhh, missade den där "or more"
2+ to hit hade jag inte ens tänkt på :)

//K

#13 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 19:05

Stubborn kan vara lite jobbigt men när det gäller steadfast så är den regeln lite konstig. Eftersom man inte får de antal ranker som den stora enheten har så blir steadfast inte så bra men det kanske kommer en faq på det eller så har jag missat något.

Jag har svårt att läsa det på något annat sätt än att ett detachment blir steadfast om mammablocket är steadfast (dvs. har fler ranker än fienden).

#14 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 21:13

Jag håller med dig Anton och jag tolkar det så också men det kan kanske gå att tolka på andra sätt.

Men jag ser inte det som något stort problem för kompen att lösa och jag tror inte det kommer vara så jätte jobbigt att möta även om det såklart kan ge problem för en hel del arméer.
David "Dangerous" D

#15 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 06:28

Värt att notera är att steamtanken numer inte autodör mot I-spells och inte häller träffas automatiskt i närstrid (WS3, I3) vilket gör den mycket hårdare. Också värt att notera är att den max kan använda 3 steam points till samma sak, så max 3d6" move, str4 breath och range36" cannon.

Altaret är otroligt mycket lättare att bryta nu än förr. Man slår ihjäl killen uppe på det så får det ld5 stubborn.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#16 trooper

trooper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 08:09

Jag tyckte att greatswords var bra innan och ny är de ännu bättre. Med hatred och +1 to hit saken kan de ta hand om det mesta

Vad är det för "sak" du menar? Har helt missat den...

För övrigt tycker jag att hela armén har blivit töntigare. Stora cirkus vagnar och hönskavalleri gör armé bättre. Men att bygga en "riktig" empire arme med mycket infanteri har blivit mycket dyrare. 6p för freecompany?!? När en spearman med light och sköld kostar samma. Får fortfarande inte ihop det...
Så bra är inte de nya detachment reglerna eller Hold the line

Nä, allt som inte fanns till empire i 4ed ska inte finnas i 8ed... ;)

#17 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 08:45

Jag tyckte att greatswords var bra innan och ny är de ännu bättre. Med hatred och +1 to hit saken kan de ta hand om det mesta

Vad är det för "sak" du menar? Har helt missat den...

För övrigt tycker jag att hela armén har blivit töntigare. Stora cirkus vagnar och hönskavalleri gör armé bättre. Men att bygga en "riktig" empire arme med mycket infanteri har blivit mycket dyrare. 6p för freecompany?!? När en spearman med light och sköld kostar samma. Får fortfarande inte ihop det...
Så bra är inte de nya detachment reglerna eller Hold the line

Nä, allt som inte fanns till empire i 4ed ska inte finnas i 8ed... ;)

Han menar heavensvagnen.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#18 Sybarite

Sybarite

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 222 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 08:45

Witch Hunters är riktigt fina :) De har ju MR2 också vilket är riktigt trevligt. Insåg att jag har några mordheim witch hunters liggandes. ^^

trooper: Hönskavalleriet är ju awesome. Modigaste och farligaste hönsen någonsin. Och vi får chansen att skrika "Bkaa!" när vi rullar to hit :3

#19 trooper

trooper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 08:54

trooper: Hönskavalleriet är ju awesome. Modigaste och farligaste hönsen någonsin. Och vi får chansen att skrika "Bkaa!" när vi rullar to hit :3

:lol: Haha! ja, den var bra den! Men jag kommer inte ha dem i alla fall, jag ska nämligen ha en modell med yxa och huggkubbe... Tror inte hönsen vågar vara med då av rädsla för att bli del av en delikat soppa!

#20 trooper

trooper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 08:57

Han menar heavensvagnen.

:glare: Med andra ord får jag aldrig +1 på att träffa. Men det är jag nöjd med! Töntmobil!!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar