Hoppa till innehåll

Foto

Målningspoäng På Turneringar.

• Please log in to reply
99 replies to this topic

#21 Preisz

Preisz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 72 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 10:06

Att det finns många olika åsikter om vad som är viktigt i spelet/hobbyn warhammer är vi nog alla överens om. Själv tycker jag att det bästa med att åka på turneringar är att alla är så jäkla sjyssta. Hur man poängsätter målning/sportsman/quiz tycker jag ska reflektera arrangörernas syn på vad de tycker är viktigt och hur de vill att turneringen ska vara, och så är det ju idag hoppas jag. Allt vi andra kan göra är att argumentera om för- och nackdelarna med de olika systemen.

Jag skulle vilja uppmuntra arrangörer att om de inte har några starka åsikter i frågan att testa det som inte är normen (just nu är väl normen poäng för målning, VP och komp) för att se vad som händer. Som exempel pratade Flogger om att arra en turnering med "fluff-komp" där en lista bedöms efter hur bra tema den har. Lät som en skoj idé tycker jag, skulle vara kul att se vad det är för listor som kommer dit och hur målningsstandarden är där.

För övrigt anser jag att regler som uppmuntrar färdigmålade arméer är bra.

#22 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 10:34

Jag tycker att WFB är en hobby och jag tar det inte så seriöst. Det händer lite då och då att någon jag möter börjar skjuta innan de har gjort sin magi fas eller inte har flyttat klart alla enheter innan de börjar med sin magi. Jag låter de då gå tillbaka och göra om det för jag tycker det blir än roligare match då och det är mycket viktigare än att vinna. Jag vet många spelare som inte skulle agera så och inget sätt är ju rätt eller fel men bara för man inte ville ha med målning så betyder det inte att man inte ser WFB som en hobby.

Jag tror att vissa arrangörer inte vill ha med målning i slutpoängen men de är rädda att tappa deltagare om det inte är med.
Jag kan ha fel såklart men jag har fått den känslan.

Eftersom jag inte bryr mig så mycket om hur det går för mig på en turnerning även om det såklart är roligare att vinna så borde jag inte bry mig så mycket om målning spelar stor eller liten roll men för mig handlar det inte om det. För mig är det en rättvise fråga. Jag tycker det är orättvist att ha med målning i slutpoängen och därför ska det inte vara med.
David "Dangerous" D

#23 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 10:42

+1 på DHettNeck
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#24 Dante82

Dante82

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 11:41

För att folk köper armeer som är bra målade eller lånar best painted armeer.

Är det detta som är det mest beklämmande för er som ej vill ha fullskalig målningspoäng? Att en spelare med mer kontakter/pengar kan köpa/låna till sig några extra poäng som man inte gjort sig förtjänt av och kanske inte hade uppnått på sina egna färdigheter?

Du kan inte låna in nån som spelar armen åt dig
Du kan enkelt läsa och lära dig regelboken, betydligt enklare än att trolla fram en artistisk sida som du kanske helt saknar

Alla är inte picasso men alla (ja jag vet...) kan läsa regelboken.

Javisst alla kan lära sig reglerna, men alla föds inte med samma nivå på sitt strategiska tänkande eller kalkylerade sinne och före denna edition, lika bra ögonmått. Inte heller har alla den uthållighet på sin koncentration att de klarar hålla samma nivå hela turneringen. Detta kan man träna upp, kanske att några få individer blev lämnade helt utan det som krävs för att bli bra på figurspel. Dock tycker jag att det är desamma med målande, man kan lära sig måla om man tränar, lägger ner lite mer tid på varje figur och får lite hjälp och tips av någon bättre på föreningen då och då. Sedan ska inte jag bestämma vilka egenskaper som ska poängsättas eller inte, men att hävda att de bara är de som inte är naturliga målningstalanger som det är "synd" om tycker jag är fel, då spelare med andra naturliga brister också tappar poäng en turnering innan de tränat upp sig.

Sedan lite off-topic nedan men jag vill bara ge två korta svar på dessa

Sen det här eviga snacket om hobbyn, suck vart i regelboken får man poäng för målningen? Nej just det för spelet har inget med målningen att göra utan med hobbyn och därför har vi oftast 3 separata priser för best painted och för att dom gör ett sådant bra jobb får dom oftast 2-3p mer än övriga som har en färdigmålad arme.

Vart i regelboken står det att en demonarmé med en fullkittad Blodtörstare ska gå ut ur en turnering med ett påklistrat straff på 4-5 BPs jämnfört med en demonarmé utan BT.

Testa en turnering med 100p i BP och sen 500p i målning så kan vi se hur många som åker på den...

Jag skulle gissa att det är ungefär lika många som skulle åka på en turneringen där kompen styrde 80% av varje matchresultat.

#25 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 12:08

Jag ser ingen anledning till att ta bort målningspoängen ur totalen. Dock tycker jag att man skall behandla det på samma vis som man gör med en komp mall inför varje turnering. Arret bör lägga ut sin bedömningsmall så alla vet vad som gäller, på samma vis som vi vet med komp. Kompen är ju inte till för att reflektera hur duktig du är på att att räkna innan en turnering på samma vis som målning inte är till för att vis hur duktig du är på att måla(annat än de armér som är uttagna till best painted) De poäng från komp och målning som ingår i total poängen är till för att din motståndare skall få en så trevlig upplevelse som möjligt i mitt tycke.

Så en målnings mall enligt följande:

+3 Armén är enhetligt målad. (Undantag kan göras för teman som är framstående ex Brettonia heraldik eller liknande där det enbart finns en gemensam färg medan resterande enheter är individuella)
+2 Armén är enhetligt basad.
+3 Armén är highlightad. (Drybrush+wash eller manuellt highlightad)
+2 Detaljer är målade. (Bälten, påsar och dylikt på modellen)
+2 Det finns några få konverteringar i armén. (Ombyggnationer, egenbyggnationer eller en omfattande kitt-bash av en enhet)
+1 Nästan allt är konverterat enligt ovan.
-2 för omfattande battle damage/chipping av en nivå som inte uppstår under en turnrings helg.
-20 Det finns omålade modeller.

Max poäng för målning är +10p enligt ovan mall resterande poäng räknas bort.

Men en mall likt den ovan kan ALLA få max i målning om man lägger ner lite tid. Det handlar inte om kvalitén på målningen det handlar om att få tummen ur och inte vara lat/bort prioritera. Något som jag själv har problem med tyvärr. Men på samma vis som att alla kan bestämma vilken komp de vill ha så kan alla bestämma om de vill dra en drybrush och wash över sina gubbar för att få de extra poängen eller om de vill konvertera om ett par snygga center figgar som får folk att kika lite extra när de spelar.

Det handlar inte om att vara rättvis mot alla som är duktiga eller mindre duktiga på att spela. Det handlar om att bidra med en sjysst helg till 5-6 andra lirare. Komp och målning är två aspekter av samma grej egentligen. Och att ta bort någondera tycker jag vore trist.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#26 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 12:22

Att inte alla skulle kunna måla är bull shit (förutsatt att man inte har någon försvårande sjukdom). Personligen har jag noll tallang för allt vad ritande/målande heter, fick ett knappt G i bild på högstadiet och är allmänt kass liknande saker. Dock klarar jag utan problem att måla en armé som får max i målning på alla turneringar de senaste åren. Det handlar bara om att ta sig tid och vara noggran i sitt utförande och färgval.

Alla kan måla en armé i klass med mina dvärgar (dom som hampus spelade på slättasalget), det handlar bara om att ta sig tiden.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#27 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 322 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 12:38

Är det detta som är det mest beklämmande för er som ej vill ha fullskalig målningspoäng? Att en spelare med mer kontakter/pengar kan köpa/låna till sig några extra poäng som man inte gjort sig förtjänt av och kanske inte hade uppnått på sina egna färdigheter?

För mig är det inte ett problem då jag oftast kan låna armeer om så krävs, men något jag vet man måste göra på vissa turneringar just för att jag inte är tillräckligt bra på att måla men vill tävla i själva spelet.

Javisst alla kan lära sig reglerna, men alla föds inte med samma nivå på sitt strategiska tänkande eller kalkylerade sinne och före denna edition, lika bra ögonmått. Inte heller har alla den uthållighet på sin koncentration att de klarar hålla samma nivå hela turneringen. Detta kan man träna upp, kanske att några få individer blev lämnade helt utan det som krävs för att bli bra på figurspel. Dock tycker jag att det är desamma med målande, man kan lära sig måla om man tränar, lägger ner lite mer tid på varje figur och får lite hjälp och tips av någon bättre på föreningen då och då. Sedan ska inte jag bestämma vilka egenskaper som ska poängsättas eller inte, men att hävda att de bara är de som inte är naturliga målningstalanger som det är "synd" om tycker jag är fel, då spelare med andra naturliga brister också tappar poäng en turnering innan de tränat upp sig.

Sant men tvivlar på att det är personerna som ogillar taktik som söker sig till spelet

Sedan lite off-topic nedan men jag vill bara ge två korta svar på dessa

Vart i regelboken står det att en demonarmé med en fullkittad Blodtörstare ska gå ut ur en turnering med ett påklistrat straff på 4-5 BPs jämnfört med en demonarmé utan BT.

Ingenstans men just för att skapa bättre balans i spelet så gör man dessa saker vilket verkar uppskattas av communityn. Att lättare ge maxpoäng i målning om man bara har ansträngt sig är också ett sätt att balansera eller vill du att alla delarna ska vara så obalanserade som det bara går?

Jag skulle gissa att det är ungefär lika många som skulle åka på en turneringen där kompen styrde 80% av varje matchresultat.

Det skulle vara en ganska dålig gissning....
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#28 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 12:44

Alla kan måla en armé i klass med mina dvärgar (dom som hampus spelade på slättasalget), det handlar bara om att ta sig tiden.

Jag gillade den armén som fan! Sjukt snygg!
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#29 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 322 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 12:48

Det tycker jag med men den fick ganska lågt på målningen.
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#30 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 12:59

Tycker inte det är något problem att ha med målning i totalpoängen, bara man vet vad som krävs i förhand för att få det och att full pott är möjligt för alla som anstränger sig. Jag tycker inte att en best painted ska få dubbelt så mycket poäng som en "vanligt" men ändå hel, hyfstat snygg och enhetlig armé utan det ska vara möjligt för alla spelare att få högsta målningspoäng.

Det viktiga är att man anstränger sig. När det kommer till lånade figurer så kan man väl ge något minus för det kanske.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#31 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 13:09

Det tycker jag med men den fick ganska lågt på målningen.

Ok, vad fick den i målning? För snyggare än så tycker jag verkligen inte man behöver måla för att få max (borträknat eventuella bonusar för att vara med i best painted där den inte platsar).

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#32 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 105 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 13:10

Problemet här verkar ligga i vars och ens definition av en turnering, vad den ska innehålla och gå ut på.

Är det ett slags ultimat sätt att utöva Hela hobbyn, eller är det en mer specifik del av den som (bör?) står i fokus?
Det verkar vara här åsikterna går isär.

Jag har full förståelse för dom som menar att målningspoängen inte ska agera skiljedom vid en turneringsseger och att det ska vara väldigt lätt att få maxpoäng - men det är nog också för att jag själv är väldigt kompetativt inriktad, och spelar mycket för just den taktiska delen av spelet.
Men missförstå mig inte. Detta betyder INTE att jag vill åka på en turnering där alla modeller är gråa eller metall (eller kanske i bästa fall sprayade)
Visst är det visuella också viktigt även för mig. Annars skulle jag varken spela Dark Elves (som enligt mig är den armé med ballast modeller) eller ens bry mig om att måla upp armén.

Men att på en turnering som lägger stort fokus på spel-delen av hobbyn (om det nu är vad dom gör) mixa in även andra delar av den, rimmar för mig ganska illa. Det känns inte helt stabilt att klumpa ihop allting (målning, quiz osv) när en del av hobbyn (spelandet) ställs på sin spets.
Det finns en anledning till att man inte gör så inom andra sporter/spel, utan att man istället där sätter en lägsta gräns för vad som är acceptabelt av det som är runt tävlingsmomentet. I många fall (Har man där Mycket tydliga regler för vad som gäller, men det känns inte nödvändigt att krypa ned på den detaljnivån)

Så, vad jag vill fråga er som är För målningspoäng på turneringar i annan form än som en lägsta gräns:

Vad tycker ni om förslaget (likt det Johan Riedel (Joey_boy) gav här ovan) om att det ska vara lätt att nå den maxpoäng som adderas till BP, men att det ska straffa ofärdiga arméer ganska hårt?
De flesta som vill separera målningspoäng från BP verkar se detta som en bra kompromiss, men jag har inte fått någon uppfattning om vad ni andra tycker.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#33 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 875 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 13:16

Dvärglistan fick 4 av 8 (best painted fick 10).

När det gäller debatten så bryr jag mig inte om hur mycket poäng vi ger i målning, bara vi ser till att spelaren som tar mest BP får pris på ett eller annat sätt, om bästa målaren får pris ska också bästa spelaren få det helt enkelt.
Ja det är en hobby men jag åker i princip enbart på turneringar för att vinna då jag är totalt ointresserad av hobby-biten av Warhammer, men älskar spelet, och det finns inget som säger att vi som spelar spelet för att vinna och inte bryr oss om hobbyn så mycket inte heller ska ha samma förutsättningar som de som lägger ner mycket tid på att måla.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#34 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 13:17

a
David "Dangerous" D

#35 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 13:19

Problemet är för mej att lägsta acceptabla nivå och lägsta önskade nivå är väldigt olika.

Därav vill jag gärna att man ska få 20BPs för en enhetligt basad och målad armé med shades/dip/higlights/drybrush (som alla kan nå upp till) men även att halvmålade/slarvigt målade modeller skall få vara med men då kanske bara ge 10BPs. När man bara har minimumkrav på målning lägger sig folk hela tiden på gränsen (och ofta är delar av armén tom under gränsen) och får aldrig någon morot för att måla klart armén. Jag tycker inte att man ska kräva av folk att dom ska high lighta sina modeller, men jag tycker verkligen att dom som gör det skall ha morot för det.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#36 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 13:21

Jag gillar Johans förslag, men det är ju för att jag också tillhör skolan som ser målningspoängen mer som en garant för att slippa undermåliga arméer på turnering. Det systemet skulle förhindra fuskande med målningen och det skulle inte heller ta bort de spektakulära arméerna. Best painted-folket är ju inte där för full målningspoäng (det vet de att de får oavsett system), utan för målningspriserna.
"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#37 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 105 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 13:21

Problemet är för mej att lägsta acceptabla nivå och lägsta önskade nivå är väldigt olika.

Därav vill jag gärna att man ska få 20BPs för en enhetligt basad och målad armé med shades/dip/higlights/drybrush (som alla kan nå upp till) men även att halvmålade/slarvigt målade modeller skall få vara med men då kanske bara ge 10BPs. När man bara har minimumkrav på målning lägger sig folk hela tiden på gränsen (och ofta är delar av armén tom under gränsen) och får aldrig någon morot för att måla klart armén. Jag tycker inte att man ska kräva av folk att dom ska high lighta sina modeller, men jag tycker verkligen att dom som gör det skall ha morot för det.

Men då är det väl bara sätta en lite högre lägsta gräns?

Jag tycker att mina Darkies och din Dvärgar för att nämna några, ligger på samma nivå och någon stans där runt bör också gränsen gå.

För övrigt verkar det som att det finns ett slags missförstånd om att denna lägsta gräns skulle vara ekvivalent med det gamla 3-färgskravet.

Det är inte mina intentioner! Utan att man helt enkelt inte ska kunna få mer poäng än någon annan om man har en armé som håller en helt okej standard. Som t.ex. fyrapoängsnivån på slättaslaget. Det känns som en rimlig nivå.

//The Kaj

#38 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 13:31

Jag skulle vilja lägga till -2 för omfattande battle damage/chipping av en nivå som inte uppstår under en vanlig turnrings helg i "min" mall för målning.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#39 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 13:50

Men då är det väl bara sätta en lite högre lägsta gräns?

Jag tycker att mina Darkies och din Dvärgar för att nämna några, ligger på samma nivå och någon stans där runt bör också gränsen gå.

För övrigt verkar det som att det finns ett slags missförstånd om att denna lägsta gräns skulle vara ekvivalent med det gamla 3-färgskravet.

Det är inte mina intentioner! Utan att man helt enkelt inte ska kunna få mer poäng än någon annan om man har en armé som håller en helt okej standard. Som t.ex. fyrapoängsnivån på slättaslaget. Det känns som en rimlig nivå.

Grejen är den att det är väldigt hårt/svårt att säga åt en person att några modeller i dennes armé inte riktigt uppfyller kraven men nästan och att den måste plocka bort dom (vilket gör att det är lätt att man tummar på gärnsen). Då är det mycket lättare att bara ge 18 poäng i målning istället för 20.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#40 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 105 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 13:54

Jag säger absolut inte att man ska plocka bort modeller! Har jag uttryckt mig som att det var det jag menade så blev något Väldigt galet!

Det jag säger är att antalet poäng man kan få på målningen som ska adderas till BP ska vara ganska lätt att nå upp till.
Om man inte gör det så får man inte hela den poängsumman som målningen består av.

//The Kaj

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar