Hoppa till innehåll

Foto

Målningspoäng På Turneringar.

• Please log in to reply
99 replies to this topic

#1 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 107 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 14:31

Då detta ämne alltid förs på tal i eftersnacket efter i princip var enda turnering och helt uppenbart behöver luftas så skapar jag en tråd för ämnet, så vi slipper kladda ned "Pros and Cons"-trådarna med den här debatten.

Själv är jag av åsikten att målningspoägen helst ska vara totalt separerad från BP - vilket, enbart, är vad som ska styra placeringarna.

Detta för att man i dagsläget kan låna eller köpa en skit snygg armé och därmed få en del extrapoäng som i mitt tycke är helt oförtjänt.
Det här argumentet håller givetvis inte om en person som spelar med en sjukt snygg armé har målat den själv - men det gör en knappast till en bättre spelare att ha en snygg armé.
Men ja, det är kul att möta och se balla arméer som någon lagt ned både tid och kärlek på. Jag ser därför gärna ett separat målarpris, då jag anser att turneringar (generellt) handlar om vem som helt enkelt spelar bäst (och har mest tur i viss mån, givetvis).
Det är lite som att låta det fotbollslaget som har snyggast tröjor få ett par extra poäng i tabellen just för att dom har snygga tröjor och det rimmar ganska illa...

Jag har bara spelat turneringar i knappt två år och har därmed inte så goda referenser bakåt i tiden, hur det var tidigare. Men ett argument som jag hört från flera håll är att då målningspoäng separeras från BP så gör det att det är fler som kommer med omålade arméer, trasiga figurer osv.
Och det låter ju ganska rimligt att det skulle kunna vara så.
Så, för att komma runt den problematiken så kan man göra såhär:

En lättuppnåelig maxpoäng för målning. Alltså något som de allra flesta kan få, även om man inte är speciellt skicklig med penseln eller har svårt för att komma på/göra coola konverteringar.
Tanken är att detta ska slå mot dom som bara struntar i att färdigställa sin armé till en turnering. Det ska alltså slå ganska hårt mot omålade modeller osv.
Därmed minskar risken betydligt för att det ska komma omålade/ofärdiga arméer men målningen blir samtidigt inget som man kan "köpa" sig till.
Alternativt så är maxpoängen i målning 40 pts, men endast exempelvis 20 (som ska vara lätt att komma upp till) räknas till BP.

Jag tänker mig att sportsmanship ska fungera ungefär lika dant. Har man lite folkvett och inte är ett ass ska det vara lätt att få max. Men beter man sig illa (vilket jag nog aldrig träffat någon som gjort i någon större omfattning utom på ETC) så ska det kännas också.

För mig handlar turneringar om själva spelandet, inte hela hobbyn. Dock tycker jag att målarpriser är skitkul och Definitivt ska finnas kvar!

Jag vill alltså eliminera priset "Best General" (Fått flest BP under turneringen) eftersom att det i mina ögon ska innebära att man också har vunnit turneringen.

På ovanstående vis menar jag att vi får ett mer rättvist system.

Värt att poängtera också är att detta är väldigt generellt! Jag vill inte gå in och säga åt alla arrangörer i vårt långa land att det inte får förekomma andra typer av turneringar som fokuserar mindre på själva spelandet och mer på andra delar av hobbyn.

Så, vad säger ni andra? =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#2 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 14:39

Jag citerar mej själv:

Poängen med målningspoäng har aldrig varit att ge duktiga målare mer poäng (och därav högre placeringar). Poängen med målningspoäng är att dina motståndare skall få möta snygga och prydliga arméer och då spelar det ingen roll vem som målat dom.

Det är också gång på gång empiriskt bevisat att folk kommer med fulare/halvmålade arméer om man inte har målningspoäng som spelar in i resultatet. Jag tycker iaf att det är roligare att spela mot snyggare än fulare arméer och tycker verkligen att målningspoäng skall finnas med.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#3 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 15:10

Jag håller med Tröger. Och istället för att debattera sakligt och tydligt så tänkte jag istället bara ventilera hur jag spontant känner.

En av anledningarna till att jag åker på turneringar är för att se häftiga arméer. De kommer säkert att vara där ändå. Däremot så tycker jag att det ska uppmuntras för ju bättre målad en armé är desto bättre är upplevelsen för mig. Sen att man kanske inte ska vinna ENBART på målningspoäng säger väl sig självt.

Sen om det är rättvist eller inte vet jag väl inte. Jag belönar gärna spelare för att de är trevliga, dyker upp i tid och är trevliga framför att enbart belöna vem som är bäst på det kliniska "spelet" Warhammer,
Postad bild

#4 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 15:26

Som jag sagt tidigare, en arme som inte är klar ska straffas hårt MEN....

Spelare 1 målar det bästa han kan och vinner best painted och får säg max 30p på målningen
Spelare 2 är dålig på att måla, han har hållit på länge och har hela armen målad och basad enhetligt, förtjänar han då inte 30p?

Jo det anser jag, det vi vill komma åt är det Dhettneck snackar om, dvs saker som inte är klara eller slarvigt gjorda just för att det kvittar. Man vill spela mot färdiga och snygga armeer men vad som är snyggt är subjektivt. :)
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#5 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 16:32

+1 på Puritan. Alla som anstränger sig ska kunna få fullpott på målning. Det som behövs är att man ställer upp kriterier för vad som räknas som en klar arme och sedan gör avdrag för de armeer som inte når upp till den nivån.

Typ-

Inte enhetlig basning - 5p
Inte enklare skuggning highlights (wash/dipp/drybrush duger bara någon metod för att få skuggor/highlights har använts) -5p
Inte alla detaljer målade -5p
Enstaka omålade figurer -10
Flera omålade figurer -20

Eller något sådant. Det här motiverar direkt till att göra klar armen och lägger nivån så att tom 9-åringen jag har hemma klarar det. (Pga att jag är lite sträng och ser till att hon lär sig grundläggande wash/drybrush)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#6 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 16:44

Jag tycker också att det skulle vara bra om det var mycket lättare att få max i målningspoäng eller om vi tog bort den helt. Tar man bort
den helt gäller det att ha en standard som alla måste följa och det samma gäller egentligen om det är lätt att få max i målning.

Jag tycker inte om alla minus som Hoffa listar ovan. Jag har oftat lånat figurer till turningar även om jag har de får då blir det lättare att hålla koll på vilka flaggor eller andra föremål enheten har. På slättarslaget lånade jag en spearmen enhet av Björn även om jag har egna spearmen men alla spearmenblock jag spelade med hade samma storlek och utrusning. Genom att låna en enhet som ser annotlunda ut är det lät att hålla reda på en magisk flaggan jag hade med.

Om man spelar med 4 block som är samma storlek och har samma utrustning och en av de har en magisk flagga så är det svårt att hålla reda på vilken som har den magiska flaggan och om man skulle vilja fuska skulle det vara lättare. Så jag är egentligen lite emot att allt ska var så enhetligt.
David "Dangerous" D

#7 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 16:51

Haha, go go barnuppfostran!

Angående målningen på turneringar tycker jag den ska påverka resultatet i turneringen.

Hade jag själv arrangerat hade jag nog haft 20 ganska lätta målningspoäng och sen en bonus på en eller två poäng för best painted. Varför? För att best painted utses av alla och inte av ett fåtal domare och är därför mindre godtycklig och jag tycker det ska finnas en morot för att göra det där extra. Allt som ger snyggare arméer på turneringar är bra. Min första turnering var ett gothcon i början av sjätte och även om det fanns snygga arméer där också så har utvecklingen sen dess varit fantastisk. Mycket av det beror på målningspoängen.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#8 Dante82

Dante82

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 16:57

Spelare 1 målar det bästa han kan och vinner best painted och får säg max 30p på målningen

Hmm, max 30 poäng, var kan du ha sett det någonstans? Subtil hint kanske :P

Varför ska jag straffas om jag är sämre på att spela än att måla? Varför ska jag straffas för att enheterna jag köpt och målat är sämre än de du har under rådande förhållanden? Varför ska jag straffas för att jag inte kan hela regelboken och alla arméböckerna utantill?

Ja, jag vet att warhammer i huvudsak är ett strategispel där man ska försöka vinna men för många är det också en hobby som helhet, och där man vill ha ut något för även i en turnering för sitt målande, mer än lovorden och chansen att vinna något av sidopriserna. Men som med allting annat som man kan lägga till i resultatlistan får man ju som spelare bestämma. Antingen köper man det och åker på turneringen, eller så köper man det inte och stannar hemma (eller inväntar en turnering som uppfyller ens villkor).

#9 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 17:07

Vore kul med fler och mer svåruppnåliga målningspoäng, och priser för best overall och best general (och målning via röstning).

100 BP att spela in
50 målningspoäng via mall (där 20 av poängen också inräknas till best general för att alla ska komma med målade arméer)
25 sportmanship poäng
25 quizpoäng
osv
så kanske man inte skulle få samma person på best general och best overall

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#10 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 17:29

Tycker absolut det ska spela in. Detta är en hobby, inte bara ett spel. Förstår inte vad folk får "turneringar ska handla om vem som spelar bäst" ifrån? Vem har någonsin sagt att det är DET som turneringar handlar om?

Sedan är jag också kluven till lånade arméer, om jag lånar min polares armé och får 9p för målning (för att använda slättaslagets målningspoäng) och går om tre spelare i slutet pga. att jag lånade en armé som en polare målat? Njae, det känns fel någonstans bara. Lite som att vinna best painted när man betalat miss painting group för att måla armén liksom. Då är vi än en gång inne på "den som har mest pengar får mest målningspoäng" och det är inte heller riktigt rätt.

Men det är väl så enkelt som att fråga folk "är detta din armé?" om svaret är JA så kan du få feting målningspoäng och eventuellt best painted men om svaret är nej så får du bara basic målning (4p i slättslagets fall).
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#11 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 17:31

@Buffy: Se till att måla flaggorna olika. Ser inte problemet.

Jag tycker att det ska vara målning och stilen som Hoffa föreslår är riktigt bra. Alla kan uppnå den bara de lägger ner lite ansträngning på det. Det är det som är poängen. Jag har varit med på en tid då det fanns spelare som tolkade den klassiska tre-färgsregeln som grund sprayad i vitt sin hade spelaren stänkt 3 färgers prickar på modellerna.

Innan ni föreslår att sätta stopp för det här som arrangör så är det inte riktigt det som är poängen. Det kommer alltid att finnas personer som tar alla genvägar som går att komma undan med när det kommer till målningen. Vilket gör att jag tror att de flesta kommer att höja sin egen standard om de får minuspoäng (inte får maxpoäng) på att inte anstränga sig att avsluta målandet av sin armé.
Admin här på SWBR.

#12 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 18:19

Tycker absolut det ska spela in. Detta är en hobby, inte bara ett spel. Förstår inte vad folk får "turneringar ska handla om vem som spelar bäst" ifrån? Vem har någonsin sagt att det är DET som turneringar handlar om?

tour·na·ment
n.

1. A series of contests in which a number of contestants compete and the one that prevails through the final round or that finishes with the best record is declared the winner

:P

I övrigt anser jag att målningspoäng inte har det minsta med en turnering och dess resultat att göra. Istället föredrar jag som några skrev lite mer bashing på ofärdiga arméer. Något i stil med

"omålade modeller får inte vara med i spelet." eller nåt sånt. (Min favoritmetod jag har använt själv har varit att som arrangör haft 4-5 färdiga arméer med mig själv, som de ggr en omålad armé dykt upp har de sonika fått spela med en av mina färdiga istället.)

#13 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 20:17

tour·na·ment
n.

1. A series of contests in which a number of contestants compete and the one that prevails through the final round or that finishes with the best record is declared the winner

I övrigt anser jag att målningspoäng inte har det minsta med en turnering och dess resultat att göra. Istället föredrar jag som några skrev lite mer bashing på ofärdiga arméer. Något i stil med

"omålade modeller får inte vara med i spelet." eller nåt sånt. (Min favoritmetod jag har använt själv har varit att som arrangör haft 4-5 färdiga arméer med mig själv, som de ggr en omålad armé dykt upp har de sonika fått spela med en av mina färdiga istället.)

"A series of contests" = En serie av tävlingar. Hur får du det till att det inte även skulle kunna innebära att ett moment är en tävling i målning?

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#14 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 20:23

tour·na·ment
n.

Two can play that game!

Warhammer is the Game of Fantasy Battles, a thrilling test of tactical skill and strategy. Warhammer is far more than just a game though, it's also an absorbing hobby where you can collect, model and paint armies of exquisite miniatures.

Postad bild

#15 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 107 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 20:25

Sväva inte ut i det triviala nu! Det där bidrar inte till en nyanserad och givande diskussion. =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#16 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 20:33

Får be om ursäkt då.

Men jag kan helt klart förstå charmen i att spela enbart med poängen från spelandet i turneringsresultatet, och det finns såna turneringar. SM brukar ju till exempel följa det formatet.

Det jag däremot tycker är ännu bättre är när denne utses till best general. Och att den som är bäst på allt med Warhammer vinner turneringen, inte den som enbart är duktig på spel-delen. :) Och då menar jag inte att målningspoäng ska belöna de som är tekniskt duktigare men de som har lagt ner tid på att göra 5 matcher trevliga för andra betalande deltagare ska ha något för det, precis som det bör vara med de som ler även när det går emot de och de som kommer i god tid och har skrivit tydliga listor till arrangörerna.

Det är i alla fall den jag tycker är bäst på Warhammer, men då de ändrade The most important rule nu i åttonde så kanske det inte är aktuellt längre. :)
Postad bild

#17 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 21:10

Jag är rätt partisk till att inte ha målningspoäng som en del av turneringspoängen, men det är också för att jag varken kan måla snyggt, basa bra (hur jag än gör ser det bara ut som sand och lim) eller verkligen imponera alls med min armé. Jag lägger faktisnt ned mycket tid på att konvertera modeller och komma på tema + namn för alla karaktärer och bakgrund för dem + armén, men det är inte direkt något man kan få poäng för! Att det enda som syns är en sjaskig armé är lite tråkigt :(

Dock så kan jag förstå att det finns många som älskar målandet, och det är ju definitivt en stor del av hobbyn (om inte allt för vissa inbitna!). På ett sätt vill jag hålla isär de två, men samtidigt gör ju det att målningspoängen blir lite mindre viktig.

Det jag kom fram till för min egen del är att även fast jag gillar att tävla och komma på fluff, så är turneringar i Warhammer ingenting jag tar så seriöst. Det är, trots allt, ett spel som baseras helt på tärningar och där man med otur kan förlora en hel match på 2 minuter. Därför känner jag också att vad gör lite målningspoäng hit och dit?

Dvs. Låt det finnas ett tak på hur mycket målningspoäng du kan ha, och sen bonusar för de 3 bästa med målningspoäng + alla sidopriser och grejer.
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#18 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 23:19

Ja visst är det en stor del utav hobbyn men är det en stor del av tävlandet på turnering?

Jag har tagit upp diskussionen nu bland slättaslaget gruppen.

Men jag är för att skilja målningen från själva att vinner tävlingen eller inte. Målning har ju dessutom ett eget pris.

#19 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 05:58

Jag citerar mej själv:

Poängen med målningspoäng har aldrig varit att ge duktiga målare mer poäng (och därav högre placeringar). Poängen med målningspoäng är att dina motståndare skall få möta snygga och prydliga arméer och då spelar det ingen roll vem som målat dom.

Det är också gång på gång empiriskt bevisat att folk kommer med fulare/halvmålade arméer om man inte har målningspoäng som spelar in i resultatet. Jag tycker iaf att det är roligare att spela mot snyggare än fulare arméer och tycker verkligen att målningspoäng skall finnas med.

Just så.

Ett separat målningspris räcker bara för att motivera ett fåtal personer som har chans att vinna det. För att alla ska anstränga sig behövs målningspoäng som spelar roll. Och det är redan ganska enkelt att få full poäng på de flesta turneringarna. Man behöver inte måla så bra, man måste bara måla smart.

#20 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 08:23

Hmm, max 30 poäng, var kan du ha sett det någonstans? Subtil hint kanske :P

Varför ska jag straffas om jag är sämre på att spela än att måla? Varför ska jag straffas för att enheterna jag köpt och målat är sämre än de du har under rådande förhållanden? Varför ska jag straffas för att jag inte kan hela regelboken och alla arméböckerna utantill?

Ja, jag vet att warhammer i huvudsak är ett strategispel där man ska försöka vinna men för många är det också en hobby som helhet, och där man vill ha ut något för även i en turnering för sitt målande, mer än lovorden och chansen att vinna något av sidopriserna. Men som med allting annat som man kan lägga till i resultatlistan får man ju som spelare bestämma. Antingen köper man det och åker på turneringen, eller så köper man det inte och stannar hemma (eller inväntar en turnering som uppfyller ens villkor).

Det här argumentet har du testat förut och du har fortfarande fel.

För att folk köper armeer som är bra målade eller lånar best painted armeer.

Du kan inte låna in nån som spelar armen åt dig
Du kan enkelt läsa och lära dig regelboken, betydligt enklare än att trolla fram en artistisk sida som du kanske helt saknar

Alla är inte picasso men alla (ja jag vet...) kan läsa regelboken.

Sen det här eviga snacket om hobbyn, suck vart i regelboken får man poäng för målningen? Nej just det för spelet har inget med målningen att göra utan med hobbyn och därför har vi oftast 3 separata priser för best painted och för att dom gör ett sådant bra jobb får dom oftast 2-3p mer än övriga som har en färdigmålad arme.

Testa en turnering med 100p i BP och sen 500p i målning så kan vi se hur många som åker på den...
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar