Hoppa till innehåll

Foto

Förväntningar På Er 8th Edition Armé

• Please log in to reply
142 replies to this topic

#41 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 20 juni 2010 - 00:16

5*3 Flamers får man inte in förrän man når 3000 pts så just det behöver vi nog inte oroa oss för.
Men jag håller med dej i övrigt.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#42 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 20 juni 2010 - 07:28

Tror också att hordregeln kommer att användas sparsamt och mest av gobliner. Trevligt att den finns, men den kommer nog till sin rätt på poäng som är betydligt över vad vi använder på turneringar.

#43 Brrracka

Brrracka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 93 Inlägg:

Postad 20 juni 2010 - 08:13

QUOTE (Anton @ Jun 20 2010, 08:28 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tror också att hordregeln kommer att användas sparsamt och mest av gobliner. Trevligt att den finns, men den kommer nog till sin rätt på poäng som är betydligt över vad vi använder på turneringar.

Är inte alla exempel listor i 8th räknade på 3000p?

#44 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 20 juni 2010 - 08:39

QUOTE (Brrracka @ Jun 20 2010, 09:13 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Anton @ Jun 20 2010, 08:28 ) <{POST_SNAPBACK}>

Är inte alla exempel listor i 8th räknade på 3000p?

Och i nuvarande så är det ju 2000 som varit det som GW har kört med, men hur många turneringar i Sverige har använt det? wink.gif
Postad bild

#45 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 20 juni 2010 - 09:08

Det finns inget i reglerna som säger att 3k skulle vara någon slags standard. Tvärtom finns det ju en specialregel för 3k+, vilket snarare ger intrycket av att det är extra stort och inte alls standard.

#46 Skavenfadern

Skavenfadern

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 83 Inlägg:

Postad 20 juni 2010 - 09:31

Det jag känner som kommer ändras för egen del med skavens är att nog vissa kommer använda sjukt stora slavenheter typ 50st med horderegeln och ändå hålla rankerna vid sånt antal att de är steadfast på Ld 10 med SiN och generalen i närheten om de bägge reglerna fungerar på steadfast Ld. Kanske tom använda sköld och spjut på dem så har du för 150 poäng 50st steadfast, TLOS blockande slavar som slåss i 4 ranker med 4+ to hit oftast och S3 attacker som till skillnad från nu kan skada vilken T som helst.
Vill man sen leka vidare kan man med nya reformreglerna precis innan ev flankcharge mot dem som plockar ranker göra om dem till 5 i bredd och plötsligt explodera med en hel massa ranker typ 8-9 efter kills =)

Visst blir inte de billiga slavblocken som är idag med ser ändå ett visst existensberättigande för 1-2 sådana slavenheter i en skavenarmé som satsar på att vara horde.

#47 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 20 juni 2010 - 10:01

Kommer lätt köra enheter om 20 chosen of khorne med ahw som är 10man bredd!
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#48 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 20 juni 2010 - 11:21

QUOTE (Skavenfadern @ Jun 20 2010, 10:31 ) <{POST_SNAPBACK}>
, TLOS blockande slavar som slåss i 4 ranker med 4+ to hit oftast och S3 attacker som till skillnad från nu kan skada vilken T som helst.

jag vill bara poängtera att det kan de redan... bara T7 saker de inte kan skada med S3 i 7th edition. smile.gif Regeln om att allt kan skada på 6a oavsett toughness kommer inte påverka någonting praktiskt mot hur det är. mer än att S3-saker kan döda krigsmaskiner då och då.

#49 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 20 juni 2010 - 11:24

Det finns mycket riktigt inget i reglerna som säger att man "måste" spela med större enheter. Däremot verkar reglerna av allt jag hört vara skrivna så att den vettiga storleken på de flesta enheter är större än vad vi är vana vid.

I 7:th var det sällan meningsfullt med infanteri enheter större än 25 (eller 30 för riktigt billigt infanteri) Cav var sällan större än 6-7 med undantag för sällsynta hammare på 10-12¨.

Det fanns helt enkelt ingen poäng med att göra enheterna större än så. Med 8:th ser jag framför mig att vi kommer se infanteriblock på 30-40 som standard. (Hur det blir med cav har jag svårt att avgöra. cav kommer ha en annan roll i 8:th jag inte riktigt har grepp om än).

Men diskussionen är egentligen akademiskt. Vi börjar med 2250 på turneringarna som vi är vana vi så får vi se hur det faller ut.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#50 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 20 juni 2010 - 18:15

Det kommer du typ prova en gång och sen lägga ner. Kör vanliga enheter med ghouls, typ 30 st, och fnittra när du ser vad de gör med saker när de helt plötsligt får slå som tokar i alla rundor. Lägg hjälmen på det så blir det löjligt, nästan. Skeletons har sämre save nu om du inte rutinmässigt slåss mot s6 eller högre och tjänar nästan ingenting på att få slå en massa fler attacker med tanke på hur kasst de slåss. En 10man-bred enhet är löjligt svår att wheela, och 50 skeletons kostar trots allt nästan 500pts.

Fast lite mer skelett lär ju behövas. Ska nog fortsätta köra mina 2x30 ghouls och 30 skelett, men att jag säkerligen byter ut BK´s mot grave guards. Behöver lite standards i armén för breakpoint scenariot. BSB kommer även den att vara given.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#51 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 20 juni 2010 - 20:15

@ Becker:

Jag tänker då definitivt inte köra horde, som du säger måste man ha fånigt bra figurer för att det ska vara bra och skavens slåss inte tillräckligt hett för att det ska vara bra. En 10-bred enhet som slåss mot en 5-bred slösar ju dessutom med 3 kolumner som inte når något...

Jag tänker dock lägga på lite fler "bufferskavens" i de normala blocken (som ligger på typ 25-30 beroende på skyttemängd man möter atm) för att de ska kunna hålla några rundor combat mot typ vad som helst. Stubbornskavens är en shysst grej, även om det bara blir på LD8.

Sen förstår jag inte vad benmannen menar. Påstår du att rare-sektionen i min arme, dvs 2 Plagueclaw Catapults, 2 WarpLightning Cannons och 1 Doomwheel, på något sätt skulle vara tråkigt att möta? tongue.gif På det hela taget känns 8th som "Overthetophammer" så det är bäst att buffa på de stora blocken ordentligt. De kommer få ta en hel del skit, stackarna...

#52 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 21 juni 2010 - 07:37

QUOTE (Falkman @ Jun 20 2010, 00:00 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Hoffa @ Jun 19 2010, 23:43 ) <{POST_SNAPBACK}>
Annars tror jag vi kommer behöva gå upp lite i poäng då enheterna kommer bli större nu. Tror på 2400p-2600p.

Det finns inget i reglerna som absolut kräver att man spelar med större enheter.
Tycker man att större enheter är jätteviktigt så får man väl offra nåt annat, jag tycker inte vi ska öka poängsumman bara för att person X tycker att han skulle behöva mer av allt i sin armé (för det gör man väl alltid?).

Så jävla sant mannen! Folket vill bara få trycka in mer saker nu när nya boken kommer....Får se hur GT:n blir.
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#53 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 21 juni 2010 - 09:01

Spontant så kände jag att antalet små störenheter och supportkrafs kan halveras i Åttonde efter en testmatch. De kan inte knäcka de stora blocken, men är väldigt bra på att orsaka onödig panik.

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#54 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 090 Inlägg:

Postad 21 juni 2010 - 09:36

Jag tror att asstora block kommer att vara ungefär lika bra som de är just nu, jäkligt kassa med andra ord. Det enda som är jävligt bra med de nya reglerna är just stubbornregeln eftersom den gör block så mkt mer stabila. Men att inbilla sig att de kommer att kunna slåss bättre för att de får dubbelt så många styrka tre attacker men behöva vara dubbelt så många känns lustigt. Mycket bättre att avra så smal som möjligt för att inget ska kunna grinda ner dem snabbt eftersom om de är stubborn och har BSB kan de stå länge.. saker som BGs, Chosens, blood knights, chaos knights etc kommer fortfarande att vinna striderna och styrka tre attackerna studsar av dom ganska enkelt. Om man ställer sig brett innebär det att man snabbare kommer att tappa stubborn => sämre anvilenhet. Detta är abra hur de fungerar i combat, hur de kommer att gå att manövrera ett av dessa block på brädet vill jag inte ens tänka på. Jag tycker vanliga 5x5 block e sega efter att man har spelat lite demoner^^. Håller dock med om att man ser att demons lär bli nerfade en del. Deras hard hitters kommer behöva springa in i Stubbornsaker och förr eller senare så flunkar alla flesh hounds så det gillar vi smile.gif

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#55 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 21 juni 2010 - 09:46

QUOTE (Lagge @ Jun 21 2010, 10:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
Håller dock med om att man ser att demons lär bli nerfade en del. Deras hard hitters kommer behöva springa in i Stubbornsaker och förr eller senare så flunkar alla flesh hounds så det gillar vi smile.gif

Step up attacks är ju dödligt för de flesta demoner, de har levt på att de tagit bort de som fick slå tillbaka i 7th ed, nu i 8th ed med folk som bankar tillbaks på en oavsett, så är T3/4 5+ save inte det hetaste.

#56 Rehnvall

Rehnvall

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 21 juni 2010 - 12:19

Känns som dvärgarna har dragit vinstlotten. Plötsligt kan de vara snabba i anfallet, kanske vi får se offensiva dvärgar på turneringarna. Tunga stora infanteri block kommer att bli stenhårda. Bättre kanoner och inget gissande med vapnen (kanske inte så stor skillnad eftersom de flesta spelarna kunde gissa exakt)

#57 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 21 juni 2010 - 12:30

Dvärgarna som armé får ju i stort sett bara ut positiva saker av förändringarna.
Vilket jag personligen tycker är skönt, då kanske dvärgar blir en rolig armé att spela igen, nu när dom faktiskt kommer kunna charga och slåss.

#58 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 21 juni 2010 - 13:03

Dvärgarna blir kanonskoj. Och nu tarvar man inte ett anvil heller för att lösa många uppgifter. smile.gif Nu kan min sköldberidna dvärg få kliva ur skuggan igen. smile.gif 1+ med re-roll och 4+ ward och runan som gör att man aldrig har mer än S5 emot honom.. bra saker. framförallt nu när man får +2s för gw på honom med. smile.gif tokballt!

#59 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 21 juni 2010 - 13:20

1+ re-roll 4+ ward kommer ju dessutom vara den hårdaste saven i spelet smile.gif.
Jag ångrar lite att jag sålde mina dvärgar för några år sen nu när man ser hur de kommer bli i 8th, å andra sidan så saknar de fortfarande magi.

#60 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 21 juni 2010 - 13:32

magi har alltid, i mina ögon, varit det minst spännande i warhammer. ett nödvändigt ont så att säga tongue.gif men nu så verkar det gå bra utan magi ändå. smile.gif

edit: För övrigt, tror vi att det kommer dyka upp flera 3+ wardsaves kaoslordar och trollisar? det verkar vara lite dyrt att skaffa sig de där 4+ saves items som finns snart som common. Jag uppfattar inte att man slår wardsaves särskilt ofta i det häringa scheissespielet tongue.gif

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar