Hoppa till innehåll

Foto

Förväntningar På Er 8th Edition Armé

• Please log in to reply
142 replies to this topic

#1 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 12:26

Så, hur tror ni att era arméer kommer se ut? Som VC spelare så blir det nog fler skelett än ghouls (även om en enhet på 40 ghouls känns ganska bra). Spears endast med horde storlek på enheterna. Grave guards (Hw/shield) kommer säkerligen ersätta BK´s och på rare fronten ska det bli kul att testa coachen och blood knights smile.gif. Får se om fast cavalry gjort sitt, annars blir det väl två enheter med fell bats.

Karaktärer ja, blir nog en fighterlord, som jag kört med hittills. Kan ändå kasta skapligt med magi. Ett par level 1´or med forbidden lore eller master of the black arts funkar säkert bra. Nya magic itemen ger grymt bra variation och en hel rad olika möjliga uppsättningar.

Mina HE och empire har jag inte hunnit fundera än vad som funkar eller inte. Stora enheter lothern seaguard kanske blir aktuellt, men ack så dyrt. Drakar kommer bli ännu farligare, men en level 4 archmage är nog inte fel det heller.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#2 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 12:35

Tja, mina Ogres är rätt nya men det blir inga jätteändringar. kanske ett par lite större enheter som får rank bonus men i huvudsak små enheter. Har testat 2x2, vilket verkar vara en vettig och prisvärd formation där alla får slå trots liten front. Får nog skaffa en skräplunch att skjuta stora enheter med.

Har snart en demonarmé med bara Slaanesh som gillar att slå i initiativ. Ska bli kul att testa.

Grönskinnen ska få 400 Night Goblins. Tar nog lite tid att göra klart men det är ballt att man faktiskt får lite fördelar av att ha 80-100 figgar i en enhet numera. smile.gif

#3 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 12:36

Känns det som om vi kommer att behålla standarden på 2250 p? Tyvärr har jag när jag räknat på det fastnat i fällan att jag vill ha en massa nya grejer i armén, utan att ta bort för mycket...

#4 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 12:41

QUOTE (Mikael.K @ Jun 18 2010, 13:26 ) <{POST_SNAPBACK}>
Grave guards (Hw/shield)

Inte bättre med great weapons då, om alla får slå?
4+/6++ känns inte alltför hett helt ärligt.

QUOTE (mattias @ Jun 18 2010, 13:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
Känns det som om vi kommer att behålla standarden på 2250 p? Tyvärr har jag när jag räknat på det fastnat i fällan att jag vill ha en massa nya grejer i armén, utan att ta bort för mycket...

Jag har utgått från att folk kommer fortsätta att spela 2250 pts. Jag ser ingen anledning till varför man helt plötsligt skulle öka armestorlekarna då arméböckerna fortfarande är desamma.

Själv håller jag på och bygger en Daemon-arme utifrån 8th edition-restriktioner, det är intressant och ett lite annorlunda tänk mot vad man är van vid.
Har tagit en Lord of Change lvl 4 för att ha en flexibel magifas, och pga det så kan han bara ha 25 pts gifts vilket är nytt och lite skrämmande (ingen Tzeentch's will sad.gif) men samtidigt också uppfriskande då det tvingar en att tänka i nya banor.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#5 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 13:08

Jag skulle kunna tänka mig att nya standarden blir 2400p så att procentsatserna blir jämna och fina, plus att man kommer vilja ha lite större enheter.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#6 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 13:14

QUOTE (DHettNeck @ Jun 18 2010, 14:08 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag skulle kunna tänka mig att nya standarden blir 2400p så att procentsatserna blir jämna och fina, plus att man kommer vilja ha lite större enheter.

Nja procentsatserna hanldar ju bara om att räkna men att öka är ingen bra ide, det är problem med tiden för många spelare som det är och såvida inte helgerna bli 3 dagar långa så tror jag att vi snarare får se en del 2000p matcher istället och även där är procentsatserna fina! smile.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#7 Brrracka

Brrracka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 93 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 13:23

QUOTE (Puritan @ Jun 18 2010, 14:14 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (DHettNeck @ Jun 18 2010, 14:08 ) <{POST_SNAPBACK}>

Nja procentsatserna hanldar ju bara om att räkna men att öka är ingen bra ide, det är problem med tiden för många spelare som det är och såvida inte helgerna bli 3 dagar långa så tror jag att vi snarare får se en del 2000p matcher istället och även där är procentsatserna fina! smile.gif

Fast 8th ska tydligen gå snabbare och man dödar mycket mer smile.gif Så att inte öka poängen för just det argumentet tror jag inte på.
Jag tror helt klart att man kommer vilja spela med högre poäng. Horde!

#8 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 13:24

och såvida inte helgerna bli 3 dagar långa så tror jag att vi snarare får se en del 2000p matcher istället

Det hoppas jag verkligen inte :/
2000 pts blir för små arméer, 2250 är lagom, men 2400 låter även det helt okej.
Folk som har spelat 8th säger att det går lite snabbare än 7th, så nån minskning i poäng ska nog inte behövas.

#9 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 13:35

QUOTE (Falkman @ Jun 18 2010, 14:24 ) <{POST_SNAPBACK}>
och såvida inte helgerna bli 3 dagar långa så tror jag att vi snarare får se en del 2000p matcher istället

Folk som har spelat 8th säger att det går lite snabbare än 7th, så nån minskning i poäng ska nog inte behövas.

Jag håller tummarna på att kollektivet av spelare enas om 2400, men får väl snickra på 2250 p så länge. smile.gif

#10 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 13:35

Framförallt så kommer man ju inte ha fler enheter utan större vilket inte saktar ner spelet på nått sätt tongue.gif

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#11 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 14:22

QUOTE (Falkman @ Jun 18 2010, 14:24 ) <{POST_SNAPBACK}>

Ja de turneringarna som spelar 1999p i sverige verkar ju ha funkat och poängen har väl inte ändrats eller?

Som jag ser det är det smartast att hålla sig till 2250 så långt det går så blir det lättare att utvärdera vad vi måste göra, ni som ropar för 2400 är bara giriga och letar mer poäng, men alla får mer poäng och tror det tillför väldigt lite. Poängen är ju kvar som vanligt, bara bra att det stryps på Hero-poäng.

Håller man 2250p så kan vi se hur spelet utvecklas och vilka armeer som kommer knäcka fullständigt och varför. Börjar man jucka in poäng så blir det annorlunda, lite som i ETC.
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#12 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 16:30

Plus att om man ökar poängnivån så blir det -ännu- svårare för nya spelare att ta sig in då man måste måla -ännu- mer. Det är ju knappt nu så att folk kan ställa upp med arméer emellanåt känns det som, och det lär ju inte bli enklare om man ska köra med extra mycket RnF i extra stora arméer.
Postad bild

#13 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 16:52

Inte bättre med great weapons då, om alla får slå?
4+/6++ känns inte alltför hett helt ärligt.

Ja, grave guard kan ju spelas som både hammer och anvil. Som anvil är det inte så pjåkigt med T4 och 4+/6++ save. Slänger man sen in reg banner så blir det ännu bättre såklart. Samtidigt är ju great weapons också en lockande tanke, kanske får slänga in en och annan corpse cart också smile.gif. Bra hammer enhet också med andra ord.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#14 Skavenfadern

Skavenfadern

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 83 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 17:16

Tror att mina skavens kommer vara kvar i mer eller mindre liknande uppbyggnad. Har dock tankar på att skippa ekorrhjulet för en Hellpit som nog kommer göra riktigt ont i 8:e, dock kan nya reg savet ställa till det om den bara har 6+ om nu en enkel uppumpad fireball kan waista den på en spell =)

Troligen mer folk som kommer köra med warlorden nu när man har mer möjligheter göra en fightlord bättre med nya generella magiska föremålen.

Det enda jag ser jag kommer ändra på nu inför 8:e är att kanske skippa stormvermins om de inte får skaffa sig bättre save pga regeln som säger att om man har ett annat vapen än hand weapon (tex halberd) får man inte använda hand weapon. Vilket skulle göra att skaffa sköldar för ett 4+/6++ save på Stormvermins inte vore regelmässigt, men får kolla det närmare i regelboken som ligger på GW-webshop och väntar på att skickas till mig =)

#15 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 20:47

QUOTE (Mikael.K @ Jun 18 2010, 13:26 ) <{POST_SNAPBACK}>
Som VC spelare så blir det nog fler skelett än ghouls (även om en enhet på 40 ghouls känns ganska bra). Spears endast med horde storlek på enheterna.

Det kommer du typ prova en gång och sen lägga ner. Kör vanliga enheter med ghouls, typ 30 st, och fnittra när du ser vad de gör med saker när de helt plötsligt får slå som tokar i alla rundor. Lägg hjälmen på det så blir det löjligt, nästan. smile.gif Skeletons har sämre save nu om du inte rutinmässigt slåss mot s6 eller högre och tjänar nästan ingenting på att få slå en massa fler attacker med tanke på hur kasst de slåss. En 10man-bred enhet är löjligt svår att wheela, och 50 skeletons kostar trots allt nästan 500pts.

Angående poängnivån tycker jag att 2200 är det som ligger närmast det vi kör nu och ändå är enkelt att räkna ut fjärdedelar på, men det är kanske bara jag... tongue.gif

För min skavenarmé är jag glad att special slots försvann, nu får jag ta en hel hop med enheter. Jag ska försöka låta bli att ta två hjul och två kanoner som rare, men jag lovar inget... wink.gif

#16 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 21:53

Angående poängnivån tycker jag att 2200 är det som ligger närmast det vi kör nu och ändå är enkelt att räkna ut fjärdedelar på, men det är kanske bara jag...

Aldrig riktigt förstått det där argumentet. Det räcker väl att räkna ut procenten en gång, och sen köra på det? 562.5 och 1125, det är inte mycket mer man behöver tänka på...

Om man sen ska köra 2250 eller mer/mindre spelar ingen större roll för mig, men hade det gjort det så hade det inte varit pga att det är svårt att räkna ut procenten...
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#17 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 22:20

Håller med, det är inte svårt att räkna ut procent även om det inte blir jämna hundratal.

#18 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 090 Inlägg:

Postad 19 juni 2010 - 00:51

om vi pratar VC trro jag mer p riktiga Tarpidenheter av zombies med 2x20 som blir riktigt sega att grinda ner samtidigt som man har feta vampyrer med eternal hatred och extra attach vapen från nya mundane

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#19 MrMiscast

MrMiscast

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Postad 19 juni 2010 - 01:26

Någon som säljer 120 målade Marauders? ...
C4

#20 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 19 juni 2010 - 07:31

2400 lät ändå ganska mysigt på något sätt, gillar siffran!

Jag tror större enheter kommer bli normen, mina goblins kommer garanterat spelas 10 i bredd, så det lär ju bli minst 120 gobbos med 3x 40st, det är ju ashäftigt med goblins med 6+ ward save också! biggrin.gif Sedan squigs, de kommer ju bli bättre nu när de får slåss i två ranker och alltid slå tillbaka nu när döda tas bakifrån.

Mina TK får vi se helt enkelt.. men kung, high priest och 4 priests lär väl fungera rätt ok i 2250 ändå? Nu när inte chariots förstörs automatiskt heller så är det ju inte fel! smile.gif

Mina slaanesh demoner kommer inte bli någon skillnad på alls, fortfarande 3x 20 nettes med herald i varje, dock kanske man ska spela dem 10x2 nu istället för 5x4 smile.gif
Är det någon som fått sig ett lyft i demonboken så är det lugnt kippern, med ASF och I10 re-rollar han alla missar mot allt utom DE assassins, 6 attacker som re-rollar missar och sedan monstrous stomp på det? Han kommer ju ta ett rankat block själv! För att inte missa att stupid enheter nu räknas som ItP vilket innebär att Siren Song är riktigt bra nu!
Seekers kommer nog bli ganska onödiga, nekar inte ranks längre utan kommer nog bara bli archer-hunters ihop med sin siren standard. Fiends däremot, 4st som man kör 2x2 för att inte ha full manövrering på dem får fortfarande 14 attacker + stomp, det är nice! Blir nog till att köpa lite fler fiends..
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar