Hoppa till innehåll

Foto

8th Ed

• Please log in to reply
219 replies to this topic

#41 bjorn

bjorn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 320 Inlägg:

Postad 18 maj 2010 - 21:58

Jag hoppas att rykterna inte stämmer för jag tycker 8:ed verkar väldigt tråkigt. sad.gif
Hoppas jag har fel.

//Björn

#42 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 07:49

Hur kan tycka det!??? Dagens spel är ju de sämsta sedan 4:e. Monster/Hero/Magichammer suger i kubik trots att vi försöker piska in lite vett i systemet med komp.

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#43 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 08:01

Och det är fortfarande väldigt svårt att förutse hur allting kommer att se ut i sitt sammanhang. Vi har inte hört allt och allt vi hört kanske inte riktigt stämmer. Små detaljer som blir fel i ryktena kan göra stor skillnad även när ryktena är välgrundade.

Det finns en generell trend mot att mer folk dör i närstrid. Det finns en generell trend mot att infanteri får fördelar jämfört med förut. Båda är bra förändringar i min mening. Huruvida helheten blir bra återstår att se, men jag är hoppfull.

#44 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 08:40

Hmm, dags att hålla koll på WFB forumen igen smile.gif

Att man får mäta avstånd när man vill gör ju även att guess weapons blir lite enklare att använda och t.ex. kanoner blir betydligt effektivare på att döda monster.

#45 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 09:07

Det gör ju också att overguessing inte längre bör bli ett problem samt tar bort ögonmått som något man måste ha som bra taktiker, vilket rent egentligen kanske inte är något som ska behöva premieras. smile.gif
Postad bild

#46 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 10:08

QUOTE (Scactha @ May 19 2010, 08:49 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hur kan tycka det!??? Dagens spel är ju de sämsta sedan 4:e. Monster/Hero/Magichammer suger i kubik trots att vi försöker piska in lite vett i systemet med komp.

Är ju inte riktigt hur det spelats på svenska turneringar...

Själv tror jag nog att obalansen bara kommer flyttas till en annan armebook antagligen blir ju t.ex. VC hårt piskade av nya reglerna medans DE och Demoner verkar kunna ta förändringarna ganska bra. Utan armeboks errata blir de knappast balans i systemet.

Magi verkar ju dessutom bli obalanserat i kubik med välja spells och möjligheten att alla lores har större-hårdare spells.

Därmed kan vi nog se fram mot komp ganska snart igen efter 8th anländer.

Även om mycket verkar intressant och bra så oroas jag av förändringar mot mer folk per enhet, har ingen lust att måla mer onödiga rankblocks fillers...och vissa av ryktena om stora enheter verkar ge väldigt stora bonusar till stora regementen (antagligen då GW vill ha upp standard spelets storlek).

/Christian

#47 Merihim

Merihim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 57 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 11:23

QUOTE (Sherlocko @ May 19 2010, 10:07 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det gör ju också att overguessing inte längre bör bli ett problem samt tar bort ögonmått som något man måste ha som bra taktiker, vilket rent egentligen kanske inte är något som ska behöva premieras. smile.gif

Att ha ett bra ögonmått har ingenting med taktik att göra. Just gissning av avstånd är något jag har stört mig på riktigt länge. Jämför med blippspel som spelar med hexagoner. Det har inte precis förstört genren.

#48 RobinF

RobinF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 11:24

Mattias, jag tycker de här ryktena verkar promota Monster/Hero/Magichammer ännu mer.

En hydra som (osårad) delar ut 2D6 S5-träffar, 7+D6 S5 WS4 attacker med eternal hatred.

Drakar kompenserar att inte bryta ranker med att döda ~10 modeller i rundan på typiskt inf.

Det ryktas ju att magi-lores ska bli farliga. På riktigt. Alltså att alla lores de ska få spells likt Infernal Gateway.
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#49 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 12:20

magifasen ska göras om radikalt. jag har hört följande saker;

2D6+dina magilevlar PD, alla oanvända PD = skada på magiker. Varje magiker får använda hur många PD de vill. IF försvinner, Miscast på 1a, 1-1, 6-6 samt om man inte lyckas kasta spell. CV på alla spells kommer öka.

så det finns ingen poäng i att sitta på förhand och hetsa upp sig. smile.gif

#50 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 13:06

Jag har hört att det bara är 2d6 (eller kanske 1d6) power dice och magikerna istället lägger till sin level till casting rollen.

Det känns inte som att det är nån idé att hetsa upp sig än, ryktena kommer inte att stämma till 100 % och i vilket fall finns det regler dem missar som kan balansera upp resten av reglerna.

#51 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 14:44

QUOTE (Merihim @ May 19 2010, 12:23 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Sherlocko @ May 19 2010, 10:07 ) <{POST_SNAPBACK}>

Att ha ett bra ögonmått har ingenting med taktik att göra.

Förlåt om jag var otydlig, men det var precis min poäng. smile.gif
Postad bild

#52 bjorn

bjorn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 320 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 19:02

Ganska enkelt, spelet kommer att bli väldigt mycket mer tärningskastande och mycket mindre taktik. t.ex. eftersom det verkar som att man chargar sin move +1/2 tärningar så kommer det bli mycket mer slumpmässigt om man når eller inte så den taktiska delen med att ställa sina alver 9" från människor försvinner helt. Kavalleri förlorar ännu mer på det eftersom det är fler tärningar som måste stämma så hela iden med ögonmått försvinner och med det en stor taktisk del i spelet.
Marchblocking är en annan del som kommer förändras stort. vad jag har läst så kommer man att få marcha om man lyckas med ett ld-test även om man är nära en fiende. Detta kommer ju leda till att man aldrig kommer kunna fånga varken dryader eller fast eller andra snabba saker som har tillgång till bra ledarskap. Min We armé tror jag aldrig kommer komma i cc på en hel match om den regeln införs.

Monster kommer att bli moster nu. Var det någon som tyckte en hydra var bra innan? för strax under 200 poäng fick man ett hårt monster som sköt och brottades otroligt bra, den var dessutom snabb och tålde väldigt mycket. vad kommer hända i nya boken? jo han kommer göra impact hits och skjuta 2d6 skott i fighten allt med styrka 5. lika så träman som kommer bli väldigt mycket hårdare men framförallt drakar och andra large targets monster med breath weapon.

Fast det värsta är nog magi delen. Trotts att ingen vet säkert så kan man nog konstatera att man kommer få 2d6 power dice och 1 d6 dispel dice. Detta är tycker jag är så extremt obalanserat att det kommer förstöra spelet.
tänk er följande: en empire armé med en lvl4a och en lvl2a (en helt ok magi) rullar antalet power dice, de får 2+1. dvs. det kan max kasta 3 stycken spells i rundan och dessa bara en tärnings spells dvs en klar försämring än i 7:ed, säj nästa match då får de 5+6 nu har vi en magifas som är extremt bra. de kan kasta i väg en massa magier i olika storlekar och former, de möter t.ex. en OnG armé som också har en lvl4 och en lvl2a som ska slå sina dispel dice, han slår en 1a. Jag behöver väll inte säja så mycket mer än att 11 mot 1 tärning är inte rättvist, ska man ha bra magifas antigen med power dice eller dispell dice, det ska inte avgöras med ett tärningsslag. Tänk att man kommer en gång varje turnering spela med en dispel dice och har man då oturen att möta en armé som slår upp mot en 8-9 så har man inte en suck och matchen kan redan vara avgjord redan efter första slaget. Så är det ju nu också att en match kan avgöras på ett slag så som ett ledarskapstest eller vem som får börja och jag tror inte att någon tycker att der är kul eller bra för spelet att det avgörs så, därför behöver ju inte gw bygga ett spel där det blir betydligt vanligare.

Jag tycker den nuvarande regelboken är väldigt bra och ballanserad. (ja det gör jag faktiskt) det är inte regelboken som är problemet utan det är arméböckerna.

Så därför tror jag att 8:ed blir tråkigt men jag hoppas jag har fel smile.gif

//Björn Larsson

#53 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 19:19

QUOTE (bjorn @ May 19 2010, 20:02 ) <{POST_SNAPBACK}>
tänk er följande: en empire armé med en lvl4a och en lvl2a (en helt ok magi) rullar antalet power dice, de får 2+1. dvs. det kan max kasta 3 stycken spells i rundan och dessa bara en tärnings spells dvs en klar försämring än i 7:ed, säj nästa match då får de 5+6 nu har vi en magifas som är extremt bra. de kan kasta i väg en massa magier i olika storlekar och former, de möter t.ex. en OnG armé som också har en lvl4 och en lvl2a som ska slå sina dispel dice, han slår en 1a. Jag behöver väll inte säja så mycket mer än att 11 mot 1 tärning är inte rättvist, ska man ha bra magifas antigen med power dice eller dispell dice, det ska inte avgöras med ett tärningsslag.

Du har helt missförstått här.
Ryktet säger att man rullar 2D6 i varje magifas, den vars magifas det är får sedan dessa 2D6 som power dice, medan motståndaren får den högsta av de två D6orna som dispel dice.
Slår vi t ex 6+4 får du 10 power dice och jag får 6 dispel dice.
Jag tycker att det här jämnar ut magi mycket mer än i dagsläget, man kommer alltid att ha en proportionell mängd dispel dice och power dice.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#54 kaleth the cruel

kaleth the cruel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 490 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 19:26

vad jag har förstått så slåss PD och DD varje magifas inte i början av varje match så det lär ju göra det mindre extremt, sen är magi sjukt svårt att kontrollera. Är väl ingen som tycker det är kul att allas magier går in så säkert hela tiden? EX: VC lord som inte kan misscasta?
Member of TRG.
Member of Västerås Warhammer.

#55 bjorn

bjorn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 320 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 19:38

QUOTE (Falkman @ May 19 2010, 20:19 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (bjorn @ May 19 2010, 20:02 ) <{POST_SNAPBACK}>
tänk er följande: en empire armé med en lvl4a och en lvl2a (en helt ok magi) rullar antalet power dice, de får 2+1. dvs. det kan max kasta 3 stycken spells i rundan och dessa bara en tärnings spells dvs en klar försämring än i 7:ed, säj nästa match då får de 5+6 nu har vi en magifas som är extremt bra. de kan kasta i väg en massa magier i olika storlekar och former, de möter t.ex. en OnG armé som också har en lvl4 och en lvl2a som ska slå sina dispel dice, han slår en 1a. Jag behöver väll inte säja så mycket mer än att 11 mot 1 tärning är inte rättvist, ska man ha bra magifas antigen med power dice eller dispell dice, det ska inte avgöras med ett tärningsslag.

Du har helt missförstått här.
Ryktet säger att man rullar 2D6 i varje magifas, den vars magifas det är får sedan dessa 2D6 som power dice, medan motståndaren får den högsta av de två D6orna som dispel dice.
Slår vi t ex 6+4 får du 10 power dice och jag får 6 dispel dice.
Jag tycker att det här jämnar ut magi mycket mer än i dagsläget, man kommer alltid att ha en proportionell mängd dispel dice och power dice.

Är du säker? jag har hört att man slår det i början på matchen. Din lösning lät dock betydligt bättre.

//Björn

#56 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 20:02

Och angående det där med movement att du inte tror att någon kommer att kunna fånga dina dryader. Läs ryktena för blocks förflyttningar och vilka bonusar de får till movement från sin commandgroup.
Allt blir rörligare (utom flyers, tungt cav/inf) enligt de rykten som anses mest troliga just nu.

Jag är fortfarande övervägande positiv till det jag sett.

#57 bjorn

bjorn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 320 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 20:11

QUOTE (eldrak @ May 19 2010, 21:02 ) <{POST_SNAPBACK}>
Och angående det där med movement att du inte tror att någon kommer att kunna fånga dina dryader. Läs ryktena för blocks förflyttningar och vilka bonusar de får till movement från sin commandgroup.
Allt blir rörligare (utom flyers, tungt cav/inf) enligt de rykten som anses mest troliga just nu.

Jag är fortfarande övervägande positiv till det jag sett.

Det spelar väll ingen roll hur de får förslytta sig om de inte får chargan nått de inte ser unsure.gif

//Björn

#58 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 20:12

QUOTE (bjorn @ May 19 2010, 20:38 ) <{POST_SNAPBACK}>
Är du säker? jag har hört att man slår det i början på matchen. Din lösning lät dock betydligt bättre.

//Björn

De ryktena jag postade beskriver det på samma sätt som jag gjorde. Sen kan det ju finnas andra rykten, men dessa är de senaste från Warseer, så jag förlitar mej på dem för tillfället.

#59 bjorn

bjorn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 320 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 20:14

QUOTE (Falkman @ May 19 2010, 21:12 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (bjorn @ May 19 2010, 20:38 ) <{POST_SNAPBACK}>

//Björn

De ryktena jag postade beskriver det på samma sätt som jag gjorde. Sen kan det ju finnas andra rykten, men dessa är de senaste från Warseer, så jag förlitar mej på dem för tillfället.

Bra då blir magifasen inte lika kass osm ja trodde smile.gif

//Björn

#60 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 19 maj 2010 - 20:18

Update time!

Determining Spells

* Each lore now has 7 Spells. One Basic Spell and other spells numbered 1 - 6.
* While writing the armylist, you will have to note which lore your magic users will use. You may not wait until you see the enemies forces. - I'm not sure how well that will actually work in practice...
* Next you need to see which casters can have which spells. Roll D6 and see which spell you got, similar to how it is now. Any spell can be swapped for the Basic Spell. If you roll double for a spell you have to re-roll until you have the required number for the wizard level.
* As no two spells from the rulebook Lores can be duplicated in the army (except the Basic Spell), if you want more than 1 wizard to have spells from the same lore you now have a choice to make.

Example: You have 3 wizards you want to use the Lore of Fire. A level 4, a level 3 and a level 1.

Do you give the level 4 wizard 3 spells + the Basic Spell? Or 4 spells and leave the remaining 2 spells plus the Basic Spell for the level 3 wizard? The level 1 wizard has no options other than the Basic Spell in this example, as all the other spells have already been taken.
* There are some exceptions to this way of choosing spells:
Bound spells
Spells the caster knows "naturally", eg Warrior Priests or Khemri Priests
Spells that are not rolled for but bought, i.e. Necromancers.

Flaming Sword(s) of Rhuin: Unit Buff. Grants +1 to wound and flaming attacks.
För alla er Empirespelare som har klagat på att ni inte kan ta bort regen wink.gif

Magic Items

* Magic items – 10-20 items in each category.

Dwarfs and Daemons of Chaos do not have access to Common Magic Items. Army book values for magic items override the Rulebook if different.

Categories for core/special/rare are remaining.
Special Choices: No more than 3 of the same type - Examples; No more than 3 units of Chaos Knights, or 3 units of Forsaken etc in the same army.
Rare Choices: No more than 2 of the same type - Examples; No more than 2 Hellcannons, or 2 Chaos Giants etc in the same army.
High Elves ignore all these restrictions as they have the Elite Army special rule.

Heavy cavalry

* Unchanged. Rumour was wrong, heavy cav march as normal.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar